Toon posts:

IDE harddisk voor continue belasting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:
M'n harddisk is gisteravond gecrashed. Het gaat om een Maxtor 80 GB 7200 (geen vloeistof lagers).

Goed, dat kan gebeuren; helaas geen garantie. Ik ga hier verder niet zielig zitten doen.

Reden van de crash:
Mijn Celeron 1000 systeem heeft 6 dagen continue DivX staan coderen met het Dr. DivX programma. (Programma is overigens helemaal geweldig en z'n geld zeker waard)
Het systeem heeft dus hard gewerkt. Ik heb de temps nog gecheckt, maar daar lag het niet aan; alles was voldoende gekoelt.
Toen ik het systeem afsloot nadat de taken in de wachtrij van Dr.Divx klaar waren starte ie daarna niet meer goed op: WinXP kon een bestand niet benaderen of ik dit eventjes wilde repareren. Dit heb ik geprobeerd, maar dat lukte niet: liep vast.

Geprobeerd opnieuw te installeren en dat lukte in eerste instantie, maar na en reboot hetzelfde probleem.

Mijn vragen:
Kunnen IDE schijven deze belasting niet aan? Tegenwoordig worden er toch ook servers geleverd met IDE erin...en dit zijn toch ook geen speciale hdd's?
Is het noodzakelijk dat ik weer terugval op SCSI?
Is SATA gebouwd voor zulke continue belasting?

gelieve niet uw ervaringen met Maxtor hier te posten; die heb ik genoeg in de search gevonden...

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:47

OgWok

U.N.C.L.E.

Eeeh ja, als je extreme klussen hebt dan zijn extreme hd's ook wel op zijn plaats, dus SCSI.

Daar heb je ook 5 jaar garantie op (tenminste bij Seagate).

Maar dat wil nog niet zeggen dat er met SCSI schijven niets mis kan gaan. De kwaliteit is wel beter dan IDE is mijn ervaring.

Heb al jaren een IBM 9GB SCSI schijf in gebruik, nooit problemen mee. Sinds 3 maanden een systeem met 2 Cheetah 15K 18GB, en die hoor ik nauwelijks; dat gaat niet lukken als je niet weet hoe je hd's moet maken.

Of je daar het geld voor over hebt is een andere zaak.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Anders ga je naar de Sata harde schijven van Western Digital, de raptor serie, dit zijn eigenlijk scsi disken in een sata jasje en zouden dus ook de betrouwbaarheid van scsi moeten geven. Probleem is ook net als scsi dat hun effectieve hd groote klein is, 36.7Gb maar ik las laatst op FP geloof ik dat er ook een 72 Gb versie komt... check it out

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Verwijderd schreef op 13 September 2003 @ 09:55:
Mijn Celeron 1000 systeem heeft 6 dagen continue DivX staan coderen met het Dr.
Nou poe hoor.. dat betekent 6 dagen continu ongeveer 100kilobyte/sec schrijven en 750kilobyte/sec lezen. Wat een belasting zeg! Ik vind dat niet zo spectaculair.

Er zijn tegenwoordif 10k rpm IDE disks van Western Digital. Ik heb me laten vertellen dat dit gewoon SCSI-disks zijn met een IDE aansluiting. Deze zijn waarschijnlijk van hogere kwaliteit dan de meeste IDE disks.

Ikzelf heb een IDE-raid configuratie (8 disks) , met een uitvalspercentage van 25% na 1 jaar continu idlen. (Maxtor D54x disks geloof ik).

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
Nou poe hoor.. dat betekent 6 dagen continu ongeveer 100kilobyte/sec schrijven en 750kilobyte/sec lezen. Wat een belasting zeg! Ik vind dat niet zo spectaculair.
De koppen bewegen toch continue...en de schijf draait continue...of ie nu veel of weinig schrijft en leest

Maar welke 10k IDE harddisks zijn dat dan van WD? Ik ben geinterreseerd...

Verwijderd

kijk op de site van WD zou ik zeggen

Verwijderd

Topicstarter
gedaan, niets gevonden

Verwijderd

dan kun je altijd nog google op: "10.000 rpm IDE"

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat denk ik om de raptor; een SATA schijf.

Maar oke, daar heb ik dus een nieuw mobo voor nodig (of controller)

Verwijderd

dan zou ik denk ik voor een controller gaan dat is (altijd) beterd an een onboard controller.

Maar als je een sterk veroudert mobo hebt zal ik toch wel een ander mobo kopen.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2003 11:40 . Reden: typo ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Gewone ide schijven moeten die 'belasting' zoals je het noemt makkelijk aan kunnen..
't enige waar je eventueel een beetje naar moet kijken is koeling. Als de schijven niet al te warm worden is er geen enkel probleem..
(Natuurlijk harddisks kunnen altijd uitvallen, zelfs bij minimaal gebruik, maar dat geld net zo goed voor scsi).

Ter vergelijking: Ik heb 3 jaar lang een servertje gehad wat continu draaide met een enkele ide schijf erin. Heeft nooit problemen gehad. Nu heb ik een iets zwaardere server weggezet, met 4 ide schijven erin in raid-5 en raid-1 (je weet nooit natuurlijk) en ook dat blijft gewoon draaien mits voldoende gekoeld.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:52

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Zijn IDE schijven niet ontworpen voor een gemiddeld gebruik van 8 uur per dag?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

Ow is dat zo? Dat zou best wel balen zijn want ik draai ook een server met IDE.
Trouwens mijn HD (ook een maxtor) 80 GB is ook dood gegaan na een avondje deframenteren, ik had de hd in 2 delen gesplits (C schijf + D schijf) Dit werkte natuurlijk zoals het moest todat de D dood ging naar defragmentatie.... :(

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2003 11:56 ]

Verwijderd

ide schijven zijn ontworpen om zeg maar bedrijfsuren te maken
scsi schijven zijn ontworpen voor machines die je niet uitzet..
verder zijn scsi schijven wat steviger.
dus ja ongeveer 8 uur per dag voor een ide disk ongv.

Verwijderd

Vernieuwdedreft: ja ik had het over de raptor schijven van Western Digital.
Ik zou als ik jou was gaan kijken naar deze schijven al dan niet in een raid oplossing (Raid 0 is erg lekker met deze dingen maar biedt geen beveilliging anders moet je Raid 0+1 (1+0) of Raid 5 gaan overwegen) dit vergt natuurlijk een extra controller je kan wel je RAID laten draaien door je OS maar je hebt nog steeds een SATA controller nodig voor het aansluiten van je sata schijven. Ik zou dus gaan voor SATA hd's + Sata controller met RAID ondersteuning en dan het liefst eentje met een eigen XOR bereken processor en geheugen. zie pricewatch voor de prijzen hiervan (tussen de 200 en 400 euro)

Verwijderd

Topicstarter
oei oei...klinkt allemaal duur...

Maar iig tnx voor alle tips.

Ik ga maar eens nadenken over een oplossing met veel betere hdd koeling.

EDIT:
Ik heb inmiddels een WD WD400JB gekocht en twee extra fans in de kast geplaatst.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2003 19:12 ]

Pagina: 1