Toon posts:

Mandrake en Abit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal topics gevonden hier op lijken alleen staat hier nergens wat IK zou kunnen doen.
Ik wil Mandrake 9.1 installeren, dus heb ik een linux partitie en een swappartitie aangemaakt. Vervolgens startte ik op via cd-rom en toen kreeg ik na de muiscontrole meteen de melding; "Er werden geen geldige apparaten gevonden waarop de nieuwe bestandssystemen konden worden gecreëerd". Nu heb ik het idee dat dit het gevolg is van mijn mobo (be6-2), deze maakt gebruik van ik geloof hpt360. Ik moet deze appart installeren bij windows. Ik heb hier een aantal topic gelezen en daar zie ik staan dat Mandrake deze gewoon zou moeten ondersteunen, waarom werkt het dan niet?

DUS.....HOE KRIJG IK TOCH MANDRAKE OP DAT KOLERE DING VAN MIJ!!!!????

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:42
probeer eens zonder zelf de partities aan te maken. mandrake maakt namelijk zelf partities aan. kijk dan eens wat ie doet

Verwijderd

Topicstarter
Geprobeerd, maar doet nix :(
Ook hier weer direct na muiscontrole stopt de installatie.

Als ik trouwens boot van cd vliegt er een lijst over mijn scherm. Hierin zag ik vluchtig de naam van mijn HD staan dus die herkent ie in ieder geval wel. Dus denk ik dat mijn mobo het probleem geeft.

Verwijderd

Ik heb eigenlijk een soort gelijk probleem.

Ik heb al drie versies van Mandrake gedownload 9.0, 9,1 en 9,2 maar geen van alledrie wil instaleren op mijn pc.
Ik kan het Mandrake bootup scherm alleen van een floppie starten, terwijl de cd booteble zou moeten zijn.
Krijg het vermoeden dat het aan mijn Plextor cd-r ligt, als het boot scherm verschijnt wordt mijn plex wel herkent maar zegt dat er geen Mandrake op de iso gebrande cd staat.

Wie o wie kan mij helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo open je eigen topic :P:P

Ik heb geen probleem met opstarten vanaf cd-rom. Hij kan alleen de installatie bestanden nergens kwijt. Maar heb jij je cd-rom wel als boot gezet in je BIOS???

Verwijderd

Hoi Conehead,

Sorry, dat ik ff offtopic ging.

Ja ik heb idd cd-rom als bootup staan, maar die iso's willen gewoon niet booten.
Na wat lezen heb ik een rawritewin floppie gemaakt, die wilde dus wel booten.
Maar als het boot scherm verschijnt zegt ie dat er niets op cd staat van Mandrake.

Ik heb dus geen aparte partitie gemaakt, wilde hem eerst maar eens in de winmap zetten, zodat ik ik niet gelijk m'n xp kwijt was.
Ik weet eigenlijk niet of het iets uitmaakt of je schijf FAT of NTFS moet zijn, heb hem wel FAT staan overegens.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een achterlijke vraag hoor, maar heb jij het iso-bestand rechtstreeks op cd gebrand of heb je het met de optie "beeld branden" in bijv Nero gedaan. Dit moet volgens mij.

P.S.: Wie kan mij nu echt helpen????

Verwijderd

Ik heb het idd rechtstreeks op cd gebrand met nero.
Probeer het wel ff op jou manier.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ehm.. Heren, hebben jullie de MD5SUM gecontrolleerd ?

Verder kun je het beste gewoon ruimte vrij maken op je HD('s), i.p.v. zelf al een partitie aan te maken. Ook zal Mandrake zich niet op FAT of NTFS installeren, dus je moet echt ruimte vrijmaken.

Zodra hij nite verder gaat, kunnen jullie dan op CRTL-ALT-F2 of F3 (etc) drukken, om te kijken wat voor foutmelding Mandrake op die console geeft ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Eindelijk heb ik het voor elkaar, al die keren had ik die iso uitgepakt met winrar en dat op de cd-rom gefikt |:( |:( |:(
Toen ik het na wat searchen door had hoe het wel moest, heb ik winrar uitgeschakeld en die iso rechtstreeks naar m? cd-rom speler gefikt, en toen bootte ie wel _/-\o_

Zo nu ga ik eerst 14 mislukte cd-roms weggooien :+ , en dan verder ontdekken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Blij dat ik je op het idee kon brengen, succes verders.

Ik ben nog steeds geen steek verder :(:(

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

De Abit KT7 gebruikt een HPT370, waarschijnlijk de opvolger van de chip die jij noemt>
De HPT370 is een RAID-controller.

Bij SCSI-controllers moet je bij het opstarten van de installatie de driver daarvoor in het geheugen laden. Ik vermoed dat dit voor de HPT360 net zo is.

Kijk hier 's: http://www.linux-mandrake.com/nl/81errata.php3

[ Voor 64% gewijzigd door Brothar op 13-09-2003 21:27 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Heb geprobeerd wat moto-moi zei en nix werkt. Uit de overzichten die ik krijg met crtl-alt F2, F3, F5 blijkt mijns inziens dat idd alles te maken heeft met de HPT360. Maar hoe kan ik dit omzeilen. Heb ook een andere kernel geprobeerd via advanced setup, maar ook dit mocht niet baten.

Ik ben Windows zat, maar dit werkt niet echt mee om over te stappen naar Linux. PLZ HELP ME VAN WINDOWS AF TE KOMEN!!!! :+

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Als je Linux op een HPT controller wil installeren, dan kan je jezelf maar beter uit een raam gooien. Ik ben er al twee jaar mee bezig, en nog geen resultaat.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Het kan een bug zijn, die je kunt omzeilen. Zie mijn link. En ga anders voor Red Hat, of Suse als je per sé Linux wilt (Er was ook eens Corel, ook een mooie distributie qua vereist kennisniveau vergelijkbaar met Mandrake, maar die is intussen overgenomen).

Als je toch per sé Windows kwijt wilt, heb je ook de RAIDniet meer nodig. (Linux kent een softwarematige raid, Mandarke's ook ?).
Je kunt de HD's dan gewoon aan de ide-controllers hangen.

Silentsnow, op welke RAID probeer jij dat ? (En kan het misschien op een HPT370 testen)

[ Voor 39% gewijzigd door Brothar op 13-09-2003 21:43 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Misschien begrijp ik het niet of jij weet niet precies wat ik bedoel. Het geval is dat mijn HD gewoon aan een ide-controller op mijn Mobo zitten, maar Abit heeft speciale drivers mee gegeven hiervoor. Ik gebruik dus geen apart RAID. In windows komt er na deze driverinstallatie in mijn aparaatbeheer SCSI te staan.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Brothar schreef op 13 September 2003 @ 21:40:Silentsnow, op welke RAID probeer jij dat ? (En kan het misschien op een HPT370 testen)
RAID-0 op een HPT372.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
ok ben gewoon verder blijven zoeken op internet en heb deze patch gevonden:

ide.2.2.16.20000630.patch.bz2..bz2

Deze is special voor het Linux/HPT 366 verhaal waar ik mee bezig ben. Ik ben alleen nog niet uit hoe ik deze patch moet toepassen. Kan iemand mij dit vertellen?

Verwijderd

Die Highpoint 360 werkt gewoon direct hoor, al jaaaren :) die patch die je daar hebt komt to te zien van 30 juni 2000, is al tijdje achterhaald :)

maar zonder een *exacte* foutmeldingen kunnen we niet zo veel...misschien is je partitietabel kapot ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
MIsschien een rare vraag. Ik heb totaal geen verstand dus van Linux, maar kan er alleen wegwijs in worden als je het probeert. Maar kan het zijn dat mijn installatie direct stopt omdat ik geen bootloader heb gebruikt. Dacht dat deze automatisch werd geinstalleerd op het moment dat ik met installatie van Mandrake begin. Dus als ik wel eerst een bootloader gebruiken moet: Waar haal ik deze vandaan en hoe installeer ik die dan (vanuit DOS of Linux setup?)?

Verwijderd

Topicstarter
Misschien wel handig om HD indeling ff te laten zien.

(*) Unallocated (=aangemaakt na boot met Mandrake) Primary
Windows (C:) Fat 32 4996,8 MB Primary
(*) Extended 34200.9 MB Primary
(D:) Fat 32 1004,0 MB Logical
(E:) Fat 32 8997,3 MB Logical
(F:) Fat 32 4502,6 MB Logical
(G:) Fat 32 10001,4 MB Logical
(H:) Fat 32 2996,5 MB Logical
(*) Unallocated 4518,3 MB Logical (bedoeld voor Linux)
(I:) Fat 32 2180,7 MB Logical

Dit is nogmaals de foutmelding:

Er werden geen geldige apparaten gevonden waarop de nieuwe bestandsystemen konden worden gecreëerd.

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 11:43:
ok ben gewoon verder blijven zoeken op internet en heb deze patch gevonden:

ide.2.2.16.20000630.patch.bz2..bz2

Deze is special voor het Linux/HPT 366 verhaal waar ik mee bezig ben. Ik ben alleen nog niet uit hoe ik deze patch moet toepassen. Kan iemand mij dit vertellen?
Pff wat jammer dat die ondersteuning zo brak is op dit punt, ik was bezig zaken van een ntfs partitie naar ext2 te moven, en konqueror ging elke keer weer op ze bek.

Maargoed, die patch kan je openen en dan een docje openen, kijken wat je er mee aan moet.

--> google: windows tar.bz2 ofzo :)

[ Voor 3% gewijzigd door Allochtoon op 14-09-2003 13:24 ]

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:47

woutur

Klauwtjes uit!

Ik heb laatst ook mijn distro (Debian) op mijn abit be6 mobo gekregen. Zaten wat vreemde dingen in die je moest doen. Ik heb uiteindelijk parameters mee moeten geven bij het booten en installeren van Debian. De partities had ik toen al reeds aangemaakt onder Windows. Ik weet echter niet helemaal hoe jouw distro boot.

Bij mijn bootprompt:
linux ide2=0xcc00,0xd005 ide3=0xd800,0xdc05
De bovenstaande cijfers zul je moeten aanpassen voor jouw eigen situatie.
Je kan bijv. met knoppix booten en dan een lspci doen en kijken welke waarden er bij jou bij de hpt366 controller staan. Aan de hand van de volgende pagina wordt het een en ander uitgelegd:
http://www.linuxexamples.com/Examples/19991201B/

Succes.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Verwijderd

Debian gebruikt standaard kernel 2.2 ja, maar vanaf welke 2.4 kernel dan ook is dit echt niet meer nodig omdat daar highpoint 360 support inzit.
Maar kan het zijn dat mijn installatie direct stopt omdat ik geen bootloader heb gebruikt.
Een bootloader wordt na de installatie op je harddisk gezet (bij voorkeur in de MBR)

De foutmelding ""Er werden geen geldige apparaten gevonden waarop de nieuwe bestandsystemen konden worden gecreëerd."" die jij geeft is die waarschijnlijk van de GUI installer. Zoals moto-moi al zegt kun je waarschijnlijk met ctrl+alt+f{1,2,3,4,5,6} naar de console gaan om de log messages te lezen.

Verder is je partitietabel nogal ontzettend ranzig groot?? al zou dat verder geen probleem moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
LOL ranzig hoog. Heb gewoon een bepaalde indeling die mijn HD erg netjes en overzichtelijk houdt.

En hartstikke leuk die crtl+alt+F[1,2,3....] maar ik zou niet weten wat ik hier uithalen kan waardoor ik wel Mandrake kan installeren. Is er nou echt niemand die mij DE oplossing kan bieden??????

Zelf inmiddels helemaal gestoord geworden van alle pagina's die ik gelezen heb. Kan het niet uitstaan dat ik er niet zelf uit kan komen!!!! :(

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Je probleem is dat mandrake geen HD's kan vinden om op te installeren toch?
Dan moet je toch mijn oplossing gebruiken. Ik had hetzelfde (overigens OOK in winXP! Die heeft ook geen ondersteuning voor deze controller meer!) en met deze opties kwam ik er dus uit.

Heb je het al geprobeerd?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Verwijderd

De Abit heeft volgens mij twee "normale" ide poorten en twee hpt366 ide poorten.
Ik zou de harde schijf even van de hpt366 af halen en op de primaire poort van de "normale" ide controller hangen. Dan kijken of hij überhaupt wil installeren.

Dan kan je bepalen of het zeker weten aan de hpt366 ligt. Deze controller wordt overigens gewoon door de met de Mandrake meegeleverde kernel (2.4.21)ondersteund.

Ik heb overigens de ervaring dat als je een extended patitie aanmaakt in Linux er een paar cijfers wegvallen: c: = hdx1 d: = hdx5 e: = hdx6 etc. m.a.w. geeft je de goede installatie partitie aan? (ik denk het wel maar toch effe checken ;) )

• moto-moi

moto-moi

Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 15:31:
En hartstikke leuk die crtl+alt+F[1,2,3....] maar ik zou niet weten wat ik hier uithalen kan waardoor ik wel Mandrake kan installeren. Is er nou echt niemand die mij DE oplossing kan bieden??????
Niet zonder wat meer info, en die info staat waarschijnlijk op je 2e of 3e terminal scherm, die je met [tromgeroffel] crtl-alt-F2 etc. kunt achterhalen.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Dat klopt:
Eerste HD op mijn controller is hde, tweede hd op de tweede controller is hdg.
Eeste partitie is bv. hdg1, dan gaan we al snel naar hdg5 en naar boven.

Verwijderd

Topicstarter
Ben tijdje niet achter de pc geweest dus heb niet kunnen reageren.

Woutur: Nope nog niet geprobeerd (ziet er erg ingewikkeld uit en zal dus enige tijd kosten om uit te zoeken)

r_vandam: Nog niet aangedacht, zeer goed idee. Kan iemand mij alleen vertellen of het verschil in snelheid van de harddisk echt merkbaar achteruit gaat en of deze switch gevolgen heeft voor mijn windows instal?
Ik heb overigens de ervaring dat als je een extended patitie aanmaakt in Linux er een paar cijfers wegvallen: c: = hdx1 d: = hdx5 e: = hdx6 etc. m.a.w. geeft je de goede installatie partitie aan? (ik denk het wel maar toch effe checken )
Ik kan tijdens de installatie niet eens een partitie aangeven daar Linux geen HD ziet.

moto-moi: Die info heb ik idd gezien, maar ik kan het alleen niet in voor mij begrijpelijke taal omzetten. Is er een manier om dit met een "screenshot" hier te publiceren?

• cgok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-04 08:36
probeer eens redhat 10 beta. die heeft voor mij wonderen gedaan!!

Verwijderd

Topicstarter
cgok schreef op 16 September 2003 @ 16:44:
probeer eens redhat 10 beta. die heeft voor mij wonderen gedaan!!
Ik blijf downloaden :9, maar goed misschien de enige optie nog.

Verwijderd

Voor je windows install maakt het niet uit aan welke poort je de HD zet. Alleen je driveletters kunnen veranderen. Ik heb ook zo'n abit mobo gehad en de hotrod was voor mij gevoel niet veel sneller dan de normale ide. Ik heb destijds een aantal reviews gelezen die aangaven dat de hotrod maar iets sneller werkt dan de normale (kan ik helaas niet meer terugvinden).

Verder vond ik (met name de Xp drivers) zo brak dat ik hem uit heb gezet. Doe maar eens een search op GOT met "hpt366" dan weet je wat ik bedoel.

Later heb ik een controller kaartje gekocht met een Hpt370 chip. Deze wordt onder Linux en winxp/2000 zeer goed ondersteund.

Verwijderd

Topicstarter
Dit bericht komt van een werkend Mandrake besturingssysteem _/-\o_

Als jullie lezen hoe dit gedaan is denken jullie vast van ......oh ja dat kon ook nog ;) !!!

Ben bij boot in "linux expert" naar advance-setup gegaan (F2) en hier heb ik ik geloof een andere kernel genomen (2.2.....) aan de hand van optie "alt1" vanaf hier ben ik gewoon de optie gevolgd en voor ik het door had ging ie verder waar de instal voorheen stopte.

Maar nu is mijn volgende vraag:"Is het normaal dat Mandrake nog trager is dan windowsXP, op mijn machine?"

PIII 500
384 Mb geheugen

Verwijderd

Topicstarter
aaaaaaaarrrrrrrrrrrrghhhhhhhh!!!! :( :(

Alles deed het. Opnieuw opgestart vanuit Linux--->automatisch opnieuw opgestart met Mandrake door Lilo (dit werkte) --->wederom pc geboot maar nu in windows (werkte ook)--->windows weer afgesloten om vervolgens Linux weer te starten.

En toen gebeurde dit: ;(

busybox: unresolved symbol ataraid_register_disk_R2ee2c084
busybox: unresolved symbol ataraid_get_device_R7be033ab
busybox: unresolved symbol ataraid_gendisk_Rfdae0b5 (of s)
busybox: unresolved symbol ataraid_release_device_R0976dcee
ERROR: /bin/insmod exited abnormally!
VFS: Can't find ext3 filesystem on device ide2(33,11)
mount: error 22 mounting ext3 flags Kernel panic: No init found. Try passing init= option to Kernel

Wat is dit nou weer. Lijkt weer op probleem met HD. Komt dit nu weer door dat ^&%$#%$@^$ windows??? Heb windows gestart en daarna dit probleem. Heb in windows gekeken naar partities in partition magic had dit niet gemoeten?

P.S.: Bij deze foutmelding trouwens, staat hele pc muurvast en knipperen lampjes van Capslock en Scroll lock continu.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
het lijkt er op dat je raid driver modules f*cked up zijn :(

Verwijderd

Ik gebruik ook regelmatig Partition Magic en dat geeft bij mij geen problemen.

Misschien de setup nog een keer uitvoeren?

Ik weet trouwens niet of je zit te wachten op de 2.2 serie kernel. Deze schijnt veel stabieler te zijn als de 2.4 serie, maar de 2.4 heeft een betere (en nieuwere) hardware support.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de makkelijk weg gekozen en de UDMA 66 uitgezet in mijn BIOS en mijn HD op een gewone IDE controller aangesloten. Nu het traagheids probleem waar ik het al eerder over had. Ik heb gedaan wat mij werd geadviseerd maar het commando gedit wordt niet herkend. Dit is wat ik inmiddels al herhaaldelijk heb geprobeerd:

[conehead@0002446535fb conehead]$ cd /etc/sysconfig
[conehead@0002446535fb sysconfig]$ gedit network
bash: gedit: command not found
[conehead@0002446535fb sysconfig]$ su
[root@0002446535fb sysconfig]# gedit network
bash: gedit: command not found
[root@0002446535fb sysconfig]#

Wat klopt hier niet aan?

• moto-moi

moto-moi

Je mist gedit :+

Je kunt bijv. mcedit kiezen, of via drakconf o.i.d. gedit installeren, hoe je drakconf opstart, dat kun je op http://www.mandrake.com vinden ;)

Verwijderd

LOL aangenomen dat MC dan wel geinstalleerd is dus.. ;)

Je kunt gewoon "urpmi gedit" of "urpmi mc" doen.

Eventueel "urpmi gedit --test" om te kijken of het wel gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 02:38 ]

Pagina: 1