[Redhat/Qmail] Mail verstuurt wel maar komt niet aan

Pagina: 1
Acties:

• Jodel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Ok, mn pa gaat binnenkort naar een nieuwe pand en wil daar ook intern emails kunnen versturen. Dus ik ben het ff aan het uitzoeken hoe dat allemaal werkt.

Ik heb een qmail server draaien waar ook qmail-pop3d draait.
Nu werkt het allemaal goed. Ik kan met outlook kijken of er nieuwe mails zijn.

Ook het versturen van emails naar internet adressen werkt allemaal perfect. Alleen ik kan geen emails versturen naar interne gebruikers.

Met outlook zegt hij wel dat er een mail verstuurd word, maar kijk laat in qmailctl stat dan krijg ik het volgende:

/service/qmail-send: up (pid 26540) 714 seconds
/service/qmail-send/log: up (pid 26543) 714 seconds
/service/qmail-smtpd: up (pid 26546) 714 seconds
/service/qmail-smtpd/log: up (pid 26548) 715 seconds
/service/qmail-pop3d: up (pid 26552) 715 seconds
/service/qmail-pop3d/log: up (pid 26553) 715 seconds
messages in queue: 0
messages in queue but not yet preprocessed: 0

oftewel er is helemaal geen email verstuurd. Iemand die hier ervaring mee heeft ?

Dus het probleem is dat ik wel naar externe adressen kan sturen. Maar niet naar interne.

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Denk dat je wijzer wordt van je /var/log/maillog (of iets gelijkwaardigs)

Ik ben niet zo bekend met qmail, maar jouw output van qmailctl geeft *geen* informatie over de hoeveel verstuurde mails. Althans ik kan het er niet uit herleiden.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• Jodel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
messages in queue: 0
messages in queue but not yet preprocessed: 0
Oftewel er zijn geen mails verstuurd.

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 20:00
Of ze zijn wel verstuurd maar ontzettend snel! Ik zou - zoals jant ook al zei - eens even je /var/log/qmail/qmail-smtpd oid posten.

zeroxcool.net - curity.eu

• jant
  • Niet online
Jodel schreef op 13 September 2003 @ 09:15:
[...]

Oftewel er zijn geen mails verstuurd.
Onzin.

Je queue is de wachtrij. Als die op 0 staat is feitelijk het beste wat je kunt hebben. Echter louter als je setup ok is. Dan is er namelijk geen vertraging.

Bekijk je maillog, de documentatie van qmail en ik vermoed dat je dan een stuk verder komt.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:43
Wat gebeurt er dan als je mail naar interne gebruikers stuurt? Het komt niet aan begrijp ik? Hoe controleer je dat? Verschijnt er nog iets in de logs van qmail? Zo blijft het een beetje gokken wat het probleem is, en of er uberhaupt een probleem is...

• Bartjo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 19:53
Stuur dan eens een mail aan jezelf. Dan zie je meteen of het aankomt zonder dat je door logs hoeft te snuffelen.

Mijn Qmail heeft nog de logfiles /var/log/qmail/current en /var/log/qmail/smtp/current. De eerste bevat de verzonden mail, de tweede de ontvangen mail (via SMTP).

• jant
  • Niet online
Wilke schreef op 13 September 2003 @ 15:44:
Wat gebeurt er dan als je mail naar interne gebruikers stuurt?
Dat weet ik niet? Topicstarter kan daar antwoord op geven.
Het komt niet aan begrijp ik? Hoe controleer je dat? Verschijnt er nog iets in de logs van qmail?
Nou kijk ik vermoed het volgende. Als een mailtje niet bezorgt kan worden, wordt het gebounced. Terug naar afzender. Maar de interne bezorging loopt dus niet goed. Dan komt de bounce ook niet aan. De MTA zal het betreffende mailtje dan droppen wegens een gevaar aan loops.

Ik ben niet bekend met de logfiles van qmail, maar er zal allicht iets over te vinden zijn.
Zo blijft het een beetje gokken wat het probleem is, en of er uberhaupt een probleem is...
Pcies dat is dus even een kwestie van het analyseren van de logfiles.
Soms krijg ik de neiging om maar even om root te vragen, dan kan ik het zelf even fixen ;)

Pagina: 1