Toon posts:

Harddisk-koeling echt nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn systeem twee harde schijven die draaien aan 7200 rpm.

Zonder koeling worden ze 50 graden. Met casefans daalt de temperatuur tot 35-40 graden. Ik zou graag die casefans uitschakelen in periodes dat ik niet game (dan moeten m'n overklokte videokaart en processor ook minder gekoeld worden) maar is het wel gezond om ze constant aan 50 graden te laten draaien?

Ik dacht dat harde schijven ontworpen zijn om te kunnen draaien zonder koeling en 95% van de mensen heeft geen casefans. Kan iemand bevestigen dat een harde schijf jaren kan draaien aan 50° (maximum operating temperatuur voor 7200rpm-schijven) zonder te crashen als gevolg van de hoge temperatuur?

Verwijderd

oooooosh, ik denk dat geen mens jou dat zal bevestingen hoor. Bij mij is 40° de absolute max (red allert)
Aan 50° EN het zijn standaard HD's ... dan zijn ze binnen 6 maand goed voor RMA.
Bij een Highend SCSI geschikt voor intensief gebruik mogen ze nog eens heet worden maar dan nog ...

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
extra koeling = lager leven.
gelukkig is er niet veel airflow nodig om een HD koel te houden, zet die casefan BV op 5 volt zodat je hem niet hoort en laat him altijd aan staan.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 September 2003 @ 02:19:
oooooosh, ik denk dat geen mens jou dat zal bevestingen hoor. Bij mij is 40° de absolute max (red allert)
Aan 50° EN het zijn standaard HD's ... dan zijn ze binnen 6 maand goed voor RMA.
Bij een Highend SCSI geschikt voor intensief gebruik mogen ze nog eens heet worden maar dan nog ...
hahahaha ik bevestig het... ik draai nu al 2 jaar (ofzo) op mn Maxtortje en hij wordt vet warm, ik weet ni pcies hoe warm maar warmer als mn cpu koeler en mn cpu is ongeveer 50 graden duzzz... kan makkelijk

Verwijderd

goede koeling kan de levensduur van je hd verlengen dat is alles wat ik er aan wil toevoegen

Verwijderd

Natuurlijk zijn er wel minstens 3 mensen te vinden die een harddisk hebben die >50'C wordt en al langer als 3 jaar meegaat.

Of dat dan gelijk bewijst dat de temperatuur niet van invloed is op de MTBF? Nee.
Een lagere temperatuur (<35'C) verlengt de levensduur, wat ongetwijfeld ook in de specificaties van je harddisk te vinden is.

Leesvoer: Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:09

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Heb hier al ruim 1,5 jaar 4 80 Gb Maxtors 7200rpm zonder extra koeling 24 op 7 draaien en heb nog nooit een probleem gehad. Hoe heet die krengen worden weet ik niet, maar als ik m'n hand erop leg zijn ze amper lauw. Het kan dus wel, maar of ik nou eindelijk es mazzel heb of dat het domgeluk is.....

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Verwijderd

Topicstarter
lameeuw schreef op 13 September 2003 @ 12:26:
Heb hier al ruim 1,5 jaar 4 80 Gb Maxtors 7200rpm zonder extra koeling 24 op 7 draaien en heb nog nooit een probleem gehad. Hoe heet die krengen worden weet ik niet, maar als ik m'n hand erop leg zijn ze amper lauw. Het kan dus wel, maar of ik nou eindelijk es mazzel heb of dat het domgeluk is.....
Vreemd, een van m'n schijven is net dezelfde en die wordt zonder casefans toch rond de 50 graden. Ze is stevig gemonteerd (voor geleiding via de behuizing) en m'n case is redelijk groot met genoeg luchtgaten. Zit je in de kelder te puteren of zo? :P
Pagina: 1