[Ervaringen] CD-R Houdbaarheid

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:38
De laatste tijd hebben we berichten kunnen lezen over evt. slechte houdbaarheid van cd-recordables.
Naar aanleiding hiervan heb ik eens m'n doos oude cd's van zolder gehaald en gekeken welke de oudste waren en of ze nog leesbaar waren :
Ik had de volgende cd's
- Blank label cd (vermoedelijk philips) gebrand op 1-Nov-95
- Philips Professional cd-recordable 4 speed gebrand op 24-Aug-96
- Kodak Writeable CD met Infoguard gebrand op 19-Jul-96
Deze drie cd's heb ik allemaal nog steeds kunnen lezen.
Wat zijn jullie ervaringen ?

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Ik kan ook nog steeds elke CD die ik ooit gebrand heb nog prima lezen... al komen die niet uit 1995 of zo, want toen had ik nog geen brander, ik denk dat ik in 2000 ben begonnen met branden of zo?

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik kan al m'n Arita's niet meer lezen. Die dingen kun je gewoon doorheen kijken, lijkt me ook niet erg gezond :(

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 00:30

Jimbolino

troep.com

ik had een paar van die noname spindel cd's die nu niet meer werken, voor de rest nergens last van en ik brand toch al cd's uit de tijd dat de philips 2x brander 700 gulden was

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb slechte ervaring met de volgende merken:

MMore: Bovenlaag laat los.
That's Write: Silveren versie is ok, witte versie rot weg.
Acer gold: Bovenlaag laat los.

Rest blijft goed van de merken waar ik ervaring mee heb.

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Brand al sinds er 4 speed branders waren. Heb sindsdien nog erg weinig last gehad van niet leesbare cd's e.d. >:)

[ Voor 18% gewijzigd door MasterMike op 13-09-2003 00:54 ]

• n00bs
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Kodak Gold (wordt niet meer gemaakt) Mitsuii SG (nu onder de naam MAM), MAM, Hispace vynil Gold Audio ECHT Super CD's

Deze CD's doen het bij mij nog met gemak na 5 jaar veel zonlicht, openlucht, op de grond vallen en krassen op de stenen, baco's ;) etc

Verwijderd

Ik heb eigenlijk alleen problemen met oude en goedkope CD-RW's. Deze werken soms ineens niet meer.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Zoals Platinum :r

Had op een bepaald moment die CD's gekocht... wist ik veel...
had nooit problemen met het burnen zelf, maarja later wist ik wel beter dat een goed gelukte CD niet automatisch betekend dat er 0 errors op staan en hoe het medium reageert in verschillende omstandigheden.

Nu: al mijn platinums zijn aan het vergaan, mijn muziekcollectie want op deze CD's staat is zo erg beschadigd, dat de error checking mechanisme in audio cd's er niets meer van kan bakken :(

Ik raad dus echt iedereen af om ooit nog Platinum te kopen

Verwijderd

Bij mij beginnen van de MMORE cd's ook de bovenlaag te desintegreren. Ze claimen nog wel een een MMORE protection systeem te hebben. Flipsen doen het nog goed wat ook geld voor Maxell CDR's. Platinum heb ik geen ervaring mee maar een enkele BASF cd heeft ook af en toe problemen. Alle CDR's zijn ouder dan 3 jaar.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik brand vanaf ongeveer 1996 cds (ben begonnen met een 2 speed Yamaha brander) en de enige cds die onleesbaar geworden zijn zijn dus Philips cds de bovenlaag van de cd begint na verloop van tijd (ongeveer 2 a 3 jaar) bruinig te worden en is onleesbaar geworden, voorderest zijn alle cds nog voor zover ik weet ok.

Alleen wat nog wel informatief is is dat de cds van Kruidvat een drama schijnen te zijn in een test in een computer magazine, daar gingen ze de cds met een programma te lijf die alle sectoren controleerd op leesbaarheid, omdat een sector niet meer dan ** aantal fouten mag hebben voor de cd onleesbaar wordt.

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:38
koelkast schreef op 13 September 2003 @ 00:46:
Ik kan al m'n Arita's niet meer lezen. Die dingen kun je gewoon doorheen kijken, lijkt me ook niet erg gezond :(
Hmm, dat vind ik vreemd. De Arita's die ik heb kan ik echt niet doorheen lijken.
Er zit namelijk een erg dikke donkerroze met witte verflaag op.
Overigens is dat doorheen kunnen kijken normaal, vooral voor de cd's.
Alleen zit er sommige cd's een diffuse beschermlaag waardoor doorheen lijken moeilijker wordt. Deze laag is echter bedoelt tegen beschadigingen, want als je met een scherp voorwerp over een cd-bovenlaag heengaat, trek je sommige zo kapot. Dat heb je met die diffuse (of hoe dat dan ook heet) beschermlaag veel minder.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:45
jhead22 schreef op 13 September 2003 @ 00:53:
Ik heb slechte ervaring met de volgende merken:

MMore: Bovenlaag laat los.
That's Write: Silveren versie is ok, witte versie rot weg.
Acer gold: Bovenlaag laat los.

Rest blijft goed van de merken waar ik ervaring mee heb.
Ik sluit me aan bij That's Write.. wat een bagger cdtjes. Philips doet het volgens mij nog steeds goed. MMORE vond ik vroeger klote, had er wel een aantal gebrand, komen ook een paar vage plekjes op maar de meeste zijn nog wel leesbaar na 3 jaar... Sommige ook niet :( How about Platinum? Ik heb die krengen 2 jaar gebrand en alles is nog wel leesbaar dacht ik... Bovenstaande gelezen, en nu komt in me op dat het best een klote merk is als ik het zo mag zeggen ;)

MaxWell.. ervaringen? Sony..?

Misschien een beetje offtopic: De reden waarom ik geen DVD Brander koop is hetzelfde als dit topic, ik ben bang dat de DVD's in de toekomst niet meer leesbaar zijn. Heeft iemand hier al wat ervaring mee.. of moeten we nog 2 jaar wachten |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Sluuut op 13-09-2003 18:50 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Phillips Gold... de oude waren erg goed... die daarna waren bagger.

Probleem is dat veel MERK cd's op een bepaald moment overgingen naar andere fabricanten. En waren de betere merken van het niveau van Platinum, Arita etc.

Geef liever een paar cent meer uit voor kwalitatieve CD's ;) maarja iedereen wil tegenwoordig zo min mogelijk betalen, maarja wel huilen als na een week of een jaar je CD het niet meer doet :)

Ik heb het laatste jaar al mijn cd's bij CDFREAKS op internet uit Belgie besteld... Allemaal MAM (Mitsuii fabricaat) en Hi Space Gold :p En ik ben SUPER tevreden nu... overigens betaal ik nu minder dan ik toendertijd hier voor Platinums moest neerleggen :D

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Die eeh "Lifetec" Cd´s van de aldi (medion spul) zijn de enigste CD´s die ik niet meer kan lezen... dit komt ook voornamelijk omdat het reflecterende laagje afbladerd... voor de rest nog nooit problemen gehad

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

ej hou in de gaten
je hebt arita en je hebt arita b.v.

2 verschillende merken...

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:36

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Mijn merken:

(alle cd`s zijn netjes in doosjes bewaard op een koele plek uit het zonlicht ;))

Vanaf 1998:

MMORE: doen het op 1 na allemaal goed...soms cd opnieuw inlezen, omdat ie
em gewoon niet pakt :?
Platinum: ook soms ff cd opnieuw in de speler leggen en hij doet het wel
That`s Write: de cds`die brandbaar waren, zijn nog te lezen.... ben ook meteen
afgestapt van dit merk na 1 doos...
EDIT --> Octron: huismerk van de LIDL, doen het nog wel (af en toe)

Traxdata: Doen het allemaal nog.
TDK: doen het allemaal nog, maar koop ik eigelijk nooit omdat me sony
brander ze blijkbaar niet "lekker" vind...
Basf?Emtec: Zijn allemaal nog te lezen, maar mijn brander gaf bij deze cd`s bij 1
op de 3 een buffer underrun, dit lag aan de cd`s.. hetzelfde als bij tdk
PrimeDisc: Allemaal nog te lezen, maar niet in alle pc`s

Sony: werken allemaal perfect, worden meteen goed gelezen in je verkenner
philips: hetzelfde als de sony`s
Kodak Gold: Perfect leesbaar na vele jaren niet gebruikt te hebben, ik weet nog
steeds niet wat er met kodak is gebeurd..kan iemand dat ff
ophelderen?

Ik zal ff kijken op zolder in me doos oude cd`s....misschien dat daar nog andere merken tussen liggen....of dezelfde cd`s maar die buiten doosje zijn bewaard onder invloed van zon/nicotine (van sigaretten) etc etc...

EDIT: Hoe kan ik de grootste miskopen nou vergeten in deze lijst:

LIfetec cd`s van de ALDI....van deze cd`s doet de helft het niet meer.... nooit meer kopen dus...van de loslatende bovenlaag heb ik toevallig GEEN last van 8)7

Blanco 25cd-r spindel van de BRUNA: Bij deze cd`s lieten de bovenlaag los...zijn mooi vakantiecd`tjes geworden die ik in de auto gebruikte en later weggooide :D

[ Voor 19% gewijzigd door Michael Knight op 14-09-2003 01:09 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
m33p schreef op 13 September 2003 @ 18:59:
Die eeh "Lifetec" Cd´s van de aldi (medion spul) zijn de enigste CD´s die ik niet meer kan lezen... dit komt ook voornamelijk omdat het reflecterende laagje afbladerd... voor de rest nog nooit problemen gehad
Daar heb ik erg snel last van met die Lifetec dingen. CD'tjes van nog niet eens 2 jaar oud zijn hier al vergaan aangezien de bovenlaag los begint te raken. Eerst begint het met een klein stukje, maar dat wordt al snel bij gebruik een groot stuk waardoor de CD totaal onleesbaar is geworden.

Zelf heb ik dus slechte ervaringen met Lifetec, goedkope blanco CD's (geen bepaald merk), Imation en tenslotte nog de welbekende MMore CD'tjes. Traxdata mag hier ook nog wel eens 'afbladeren', maar ik heb daar niet genoeg cd'tjes van om daar over te kunnen oordelen.

Hier doen m'n Arita cd'tjes het trouwens nog prima (komen uit 1999 oid, 4 jaar oud dus), dus echt slechte ervaringen heb ik daar niet mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Laurent op 13-09-2003 23:12 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ik brandt al sinds he begin van tijd op Sony's ....en ik kan een ding zeggen....geen van mijn sony's heeft mij ooit problemen opgeleverd.

Nashua.....troep...veel van die zijn gewoon dus onleesbaar al na 7 maanden. En moeilijk leesbaar vaak al na het branden ( en dat zegt al wat )

Imation is redelijk, maar duidelijk niet zo goed als de A-merken!

There is no place like ::1

• GromitWallace
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-12-2021

GromitWallace

ic designer

MMore dus niet kopen, heb direkt na die publikatie van de testresultaten mijn backup cd's eens gecheckt. Schrik! Bij de meeste cd's zakt de leessnelheid in (1 jaar oud!!), een aantal cd's geeft al kritieke fouten en zijn een aantal bestanden niet meer te lezen (tussen 1 en 2 jaar oud) ;( ;( . Heb ook een aantal Maxwell en Arita cd's die zijn wel oke (ook max 2 jaar oud). Dus voor mij geen Mmore cd's meer in mijn plextor, argh.

Aan de DVD recorder ga ik nog niet beginnen, als de normale recordable cd's nog niet eens werken en niet lang houdbaar zijn, dan zijn DVD cd's dat al helemaal niet, vanwege de vele standaarden, veel hogere schrijfsnelheid, schrijfdichtheid en noem maar op.

gromit

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb net toevallig vorig weekend m'n CD bak opgeruimd. Kwam daar wat Trexdata cd's tegen van 1997, en die waren iig nog prima te lezen. Andere cd's, o.a. Lenco, Immation en MMore uit ook ong 97/98/99 waren nog prima.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1