Toon posts:

Netwerk van apart met internet verbonden pc's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met de volgende situatie:
5 pc's in 1 ruimte hebben allemaal een aparte kabelinternetverbinding. Nu wil ik dat deze 5 pc's ook met elkaar verbonden worden zodat alle bestanden en de 2 printers gedeeld kunnen worden. 1 Server maken vanwaar uit de Internetverbinding gedeeld wordt is helaas geen optie vanwege een aantal restricties van de aanbieder.
Is het nu mogelijk om in iedere pc een extra netwerkkaart te stoppen, deze met een switch te verbinden en een netwerk op te zetten waardoor de bestanden en de printers toch gedeeld kunnen worden? Het meest ideale zou zijn om op 1 of andere manier alle data-partities te koppelen opdat dit 1 grote (virtuele?..) datadrive zou kunnen vormen. De pc's draaien allemaal w2k.
Ik ben erg benieuwd naar de mogelijkheden!

Verwijderd

Wat je zou kunnen proberen is het volgende.
Onder win NT kan je namelijk een 2e ip adres aan een netwerkkaart koppelen.
Dus je creerd een soort van klijn VLAN. Dan kan je doormiddel van DFS als je een win2000 server heb draaien 1 grote share maken die versprijd is over meerdere comps. Of je doet het zoals je zelf al zij met allemaal een 2e netwerkkaart erin.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2003 11:59 ]

Verwijderd

Netwerktechnisch, ter uitbreiding van The Randomizer's reactie:

Heb je zin om wat meer documentatie door te werken dan is het aantrekkelijk om een Virtual LAN op te zetten.
Je maakt dan a.h.w. een tunnel tussen de bedrijfscomputers over het internet, zodat het lijkt alsof je op een normaal Local Area Network zit, terwijl je eigenlijk via Internet communiceerd.
Zoek hiervoor naar documentatie over: VPN, IP Adresses, V(irtual)LAN
Een mogelijk nadeel kan zijn, dat de 'uploadsnelheidbegrenzing' die veel kabelinternetexploitanten (staat dit in de van Dale?) kennen voor vertraging zorgt voor jullie netwerkje, waardoor er dan dus geen data overdracht op hoge snelheid zal plaatsvinden.

Andere mogelijkheid is een tweede netwerkkaart installeren en hieraan een switch koppelen, zoals je zelf ook al bedacht. Snelheid blijft dat in ieder geval intact.

Nog een kleine mogelijkheid, maar erg afhankelijk van het type kabelmodem, is om te kijken of de kabelmodems niet via USB kunnen lopen. Een aantal, motorola type geloof ik, heeft dat als alternatief. Hierdoor heb je de netwerkkaart niet meer nodig en kun je die voor je prive netwerkje gebruiken.

MAAR dan..

Als je dus één van de opties gekozen hebt heb je een netwerk.
Zorg voor een windows 2000 server en installeer dan de DFS service. Zoals The Randomizer ook al opperde.
DFS maakt een netwerkstructuur beschikbaar die op de server staat, maar de onderlinge mappen kan doorkoppelen naar diverse bronnen in het netwerk.
Met andere woorden, in 1 mapstructuur kun je diverse shares van diverse pc's in je netwerk benaderen.
Ik gebruik het zelf al enige tijd en het werkt prima, zorg echter wel dat voor het 'bedrijfsnetwerkje' de DNS server goed staat ingesteld (naar de server gericht).
DNS zorgt namelijk dat de verschillende pc's elkaar door naamgeving kunnen vinden.

Eventueel kun je binnen je netwerkje een DHCP service instellen om alle computers automatisch van juiste ipadressering te voorzien en hierdoor dus ook automatisch de juiste DNS adressen door te geven..

Maar dit alles, of tenminste het tweede gedeelte van het bericht, enkel wanneer er een win2k server draait.
Is dit niet het geval dan weet ik niet precies wat er nog mogelijk is, behalve dat de optie van afzonderlijke netwerk-shares altijd mogelijk is.

Hopelijk helpt dit berichhie iets

Verwijderd

Topicstarter
Ok, klinkt op zich redelijk goed. Als ik het zo lees vind ik een VPN geen oplossing; te lastig, te veel beperkingen en ik denk dat dit ivm de aanbieder lastig zal worden.

Ik heb geen w2k server; dit is ook niet echt een optie ben ik bang.
Is het echter mogelijk om de pc's via een usb switch met elkaar te verbinden zodat ik geen 2e netwerkkaart hoef te installeren? We hebben overigens zelf geen modem staan; de pc's zitten aan individuele outlets.

Verwijderd

Ja, het is mogelijk om in elke pc een netwerkkaart te installeren en deze te gebruiken voor een LAN (peer-to-peer). Je moet elke netwerkkaart een eigen ip nummer geven (bv 192.168.0.x) en dubnetmask 255.255.255.0. Ook moet de werkgroepnaam van elke pc gelijk zijn. Dan op elke schijf de gewenste directories delen zodat de rest van dezelfde groep deze kan zien. Hetzelfde kun je doen met een printer. Helaas heb je dan wel het dubbele aantal UTP kabel nodig en een switch oid. Wat je ook kunt doen is (denk ik) een draadloos netwerk maken. Dus allemaal USB netwerkkaartjes kopen. Zoek anders eens op wireless lan oid.