[Switch] Complete netwerk op 10mbit

Pagina: 1
Acties:

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-08 18:02
Ik heb hier al een enige tijd een netwerkje draaien.

5-ports 10/100 "switch" van E-tech (was toen een van de goedkoopste).

Nu heb ik in het netwerk hangen, het volgende:

2 PC met Realtek NIC 10/100 op half duplex
1 PC met een nVIDIA MCP-T 10/100 op half duplex
1 Laptop met een 3Com NIC 10/100 op half duplex

1 Alcatel SpeedTouch Home 10mbit router/modem

Nu is de vraag waarom het hele netwerk op 10mbit loopt?
Als ik files kopier van de ene computer naar de ander dan gaat het met een speed van 10mbit.... terwijl alle kaarten toch echt 100mbit ondersteunen en het een "switch" is...

Op het moment dat ik de router eruit haal en alle computers opnieuw opstart, dan draaien ze wel op 100mbit....

De router/modem heb ik de uplink poort gegooid

Zelf heb ik lopen nadenken en misschien een van de volgende oorzaken kan zijn?
- Slechte switch wat eigenlijk een hub is
- Doordat alle computer verbinding heeft met de router/modem (10mbit) dus daardoor alles draait op 10mbit

Iemand die kan helpen? Het hele netwerk moet op 100mbit runnen, alleen de router op 10mbit...

Verwijderd

Waarom heb je alles op half duplex staan dan?

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 20:52
je kunt je nic's vaak instellen dat ze persee op 100mbit moeten of 10/100 of 10 toch? En Half duplex had dacht ik niets met 10 of 100 mbit te maken hoor...

Verwijderd

Gody schreef op 12 September 2003 @ 17:28:
je kunt je nic's vaak instellen dat ze persee op 100mbit moeten of 10/100 of 10 toch? En Half duplex had dacht ik niets met 10 of 100 mbit te maken hoor...
Maar dan nog, waarom zou je half duplex draaien als je full duplex kan? En idd. zet gewoon al je NIC's op 100Mbit of op AutoSense dan komt het allemaal goed. Verder wil het wel eens helpen als je je routers DHCP-server uitzet en alle IP-adress hard ingeeft.

• SyncMaster
  • Laatst online: 14:05
Is het misschien een switching hub? Die schakelt automatisch om van snelheid naar gelang van de aangesloten gebruikers. Als er alleen 10/100 nic's aan hangen werkt alles op 100 Mbit, als er 1 10Mbit toestel aanhangt werkt alles op 10 Mbit

• The Conman
Ik heb geen optie om de nic's op 100 te zetten, alleen kan ik kiezen tussen half-duplex en full-duplex... volgens mij maakt dat half/full duplex ook niets uit....

Het is een E-tech switch 10/100, misschien is het toch een switching hub waar syncmaster over heeft? Want het was toen wel een van de goedkoopste, ook de doos zag er niet veel belovend uit...

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 13:22
Waarschijnlijk is het er dan wel een. Zoek anders eens het typenummer op en dan ff checken op de E-tech website naar de specificaties. Wat geven de leds van de switch eigenlijk aan bij de verschillende pcs, alles 100 mbit en eentje 10 of doen ze dat geeneens?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:33
Titel edit.

Ik zou inderdaad eens goed kijken of je wel een echte switch hebt, dit lijkt namelijk zeer sterk op een hub.

• The Conman
FoOnEeN schreef op 12 September 2003 @ 18:09:
Waarschijnlijk is het er dan wel een. Zoek anders eens het typenummer op en dan ff checken op de E-tech website naar de specificaties. Wat geven de leds van de switch eigenlijk aan bij de verschillende pcs, alles 100 mbit en eentje 10 of doen ze dat geeneens?
Er zit voor elke poort maar 1 led, veel kan ik daaruit niet zien...
De uplink poort is ook geshared met poort 1..

Maar ik zal eens op de site van e-tech checken, op de doos staat wel dat het een switch is.

Edit:

ik heb het volgende kunnen vinden op de site van e-tech...

5 UTP ports
1 UTP Uplink port
256Kbyte buffer memory
4Kbyte MAC address table
Netvoeding bijgesloten
Ondersteunt NWay protocol voor auto-speed (10/100Mbps) en duplex mode(half/full)
Ondersteunt store-and-forward switching architectuur.
148800 packets per seconde
Gefragmenteerde packets en packets met CRC errors worden gefilterd voor een efficient en betrouwbaar netwerk

[ Voor 29% gewijzigd door The Conman op 12-09-2003 19:03 ]

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:20
Volgens mij geen dualspeed switch :D

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

staat er geen "switching hub" ?

heeft dat ding een art# ?

Iperf

• The Conman
fish schreef op 13 September 2003 @ 11:14:
staat er geen "switching hub" ?

heeft dat ding een art# ?
Volgens mij heeft dat ding geen artikelnummer, weet ook niet meer wat er op de doos stond, die is allang weg...

Op het apparaat staat zelf helemaal niks, ook geen merknaam.. alleen voltage van de netspanning

E-tech heeft maar 1 "switch" uitgebracht.. dus die meot het wel zijn, specs zie vorige post..

Maar kan je uit die specs zien of het een hub of switch is? of een switching hub?
Op de site van E-tech staat wel een linkje naar een pagina waarin uitgelegd wordt wat de voordelen zijn van een switch tegenover een hub...

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
SyncMaster schreef op 12 September 2003 @ 17:35:
Is het misschien een switching hub? Die schakelt automatisch om van snelheid naar gelang van de aangesloten gebruikers. Als er alleen 10/100 nic's aan hangen werkt alles op 100 Mbit, als er 1 10Mbit toestel aanhangt werkt alles op 10 Mbit
Dat zou een dual-speed hub zijn. Een switching hub zorgt ervoor dat alle ports wel op de hoogste snelheid werken. Het is zeg maar een switch met daaraan twee hubs.

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-05 21:54

Xenan

Tree-of-life

Je kunt van alles verwachten met die goedkope spullen.
Zelf heb ik een hééél goedkope Sweex switch. Deze heeft voordelen en nadelen.
Voordeel: hij was erg goedkoop. :)
Nadeel: hij wordt gloeiend heet, en is niet compatibel met mijn HP Pavilion notebook. :(

Wat betreft jou kwestie, zet het modem eens niet op de uplink, maar op een gewoon poortje. Het zou niet iets moeten uitmaken, maar wat ik al zei, je kunt alles verwachten met die goedkope apparaten. |:(

Het is een verbreid misverstand dat een modem op een uplink zou moeten zitten.

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

• Olaf van der Spek
  • Niet online
nicetas schreef op 13 September 2003 @ 22:43:
Het is een verbreid misverstand dat een modem op een uplink zou moeten zitten.
Is dat zo?
Een modem wordt normaal verbonden met een PC. En een PC met een switch. Als je nou modem en switch direct verbind, kan dat niet met dezelfde kabel als de kabel tussen modem en PC. Meestal doe je dit wel met dezelfde kabel, dus moet die in de uplink.

• Xenan

Xenan

Tree-of-life

OlafvdSpek schreef op 13 September 2003 @ 23:03:
[...]

Een modem wordt normaal verbonden met een PC. En een PC met een switch. Als je nou modem en switch direct verbind, kan dat niet met dezelfde kabel als de kabel tussen modem en PC. Meestal doe je dit wel met dezelfde kabel, dus moet die in de uplink.
Je bedoelt dat een modem geleverd wordt met een UTP cross-kabel? En als een soort van 0-modem op de PC moet worden aangesloten? Dat is idd het geval als je een modem rechtstreeks op de PC aansluit, net als je een netwerkje bouwt met 2 PC's en geen hub of switch. Dan heb je een cross kabel nodig. Maar je kunt het modem ook met een gewone UTP kabel rechtstreeks op een willekeurige poort inprikken. Heb je alleen een cross kabel, ja dan moet ie in de uplink.

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

• Olaf van der Spek
  • Niet online
nicetas schreef op 14 September 2003 @ 00:17:
Je bedoelt dat een modem geleverd wordt met een UTP cross-kabel? En als een soort van 0-modem op de PC moet worden aangesloten? Dat is idd het geval als je een modem rechtstreeks op de PC aansluit, net als je een netwerkje bouwt met 2 PC's en geen hub of switch. Dan heb je een cross kabel nodig. Maar je kunt het modem ook met een gewone UTP kabel rechtstreeks op een willekeurige poort inprikken. Heb je alleen een cross kabel, ja dan moet ie in de uplink.
Natuurlijk, maar vaak gebruik je de kabel die al bij het modem werd geleverd.

• Xenan

Xenan

Tree-of-life

OK, dan begrijpen we elkaar ;)

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hafl duplex is alleen verzenden of ontvangen
full duplex kan hij beiden tegelijk....

• The Conman
zal het helpen als ik een goede/echte switch koop?
die dingen van Sweex, iemand ervaringen ermee?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Je zou een keer kunnen zijn dat jij een slechte hebt. Ik zou hem eerst eens proberen om hem te ruilen tegen een nieuwe of een nadere.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• The Conman
The_Greater schreef op 14 September 2003 @ 22:21:
Je zou een keer kunnen zijn dat jij een slechte hebt. Ik zou hem eerst eens proberen om hem te ruilen tegen een nieuwe of een nadere.
zal ik heel graag willen, alleen heb ik dat ding al bijna 2 jaar.. dus denk niet dat ze het omruilen..
daarvoor had ik niet eens naar die speed gechecked, want toen boeide me nog niet, nu wil ik ook een fileserver op het netwerk draaien, dus nu is het wel van belang

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik heb een 8 ports 10 mbit/s hub van Acelink en een 16 ports 100 mbit/s switch van Edimax en beide werken prima.
Switches van Sweex zullen ook wel werken.

[ Voor 17% gewijzigd door Olaf van der Spek op 15-09-2003 08:49 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De Switches van Sweex zijn prima voor gebruik maar zakelijk zou ik het niet doen of als je veel bestanden over zet of wat dan ook. Voor verbinding en een beetje internet en een paar bestandje oversturen is het perfect.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• The Conman
plan is om een fileservertje aan het netwerk te hangen, met veel data transfer, misschien Sweex niet zo goed idee?

weet iemand nog een goede switch voor een goede prijs? uiterlijk is ook een deels van belang omdat het ding in de woonkamer zichtbaar is :)
overigens mag dat ding niet het hele netwerk op 10 zetten wanneer er een router van 10mbit op de uplink hangt...

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:58

Stewie!

Keen must die!

The Conman schreef op 15 september 2003 @ 18:01:
plan is om een fileservertje aan het netwerk te hangen, met veel data transfer, misschien Sweex niet zo goed idee?

weet iemand nog een goede switch voor een goede prijs? uiterlijk is ook een deels van belang omdat het ding in de woonkamer zichtbaar is :)
overigens mag dat ding niet het hele netwerk op 10 zetten wanneer er een router van 10mbit op de uplink hangt...
je vergist je niet met 10 megabyte en 10 megabit?
Zo'n sweex switch is goed genoeg. Ik heb veel MKB bedrijven gezien met 16 pc's op zo'n switch van sweex, en dat werkte perfect. Die extra 5% snelheid zal niet veel uitmaken!

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• The Conman
nee die router = 10mbit en de pc's zijn 10/100, nu draait hele netwerk op 10mbit, vanwege de "switching hub" denk ik...

maar dan is er nog een ander vraag, volgens vele van jullie kan je in windows je netwerkkaart op 10, 100 en 10/100 zetten, waar zit die optie, ik heb alleen instellingen voor lijnsnelheid die ik op full en half duplex kan ztten...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
The Conman schreef op 15 September 2003 @ 18:01:

Hoeveel TB per dag moet er door de switch? ;->
Volgens mij is een switch van Sweex of Edimax prima.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
The Conman schreef op 15 september 2003 @ 18:15:
maar dan is er nog een ander vraag, volgens vele van jullie kan je in windows je netwerkkaart op 10, 100 en 10/100 zetten, waar zit die optie, ik heb alleen instellingen voor lijnsnelheid die ik op full en half duplex kan ztten...
Bij mijn RealTek 8139 is dat een instelling. Auto of 10 HD, 10 FD, 100 HD of 100 FD.

[ Voor 15% gewijzigd door Olaf van der Spek op 15-09-2003 19:27 ]

Verwijderd

ik heb dezelfde e tech maar dan in 8 poorts uitvoeringen en ik draai 6 pc `s op een netwerk. 2 stuks met maar 10mb kaartjes en de rest 100mb mijn hele netwerk draait gewoon op 100 mb full duplex. en alles gaat snel behalve de conectie met de 2 trage bakken maar dat hoort zo.

heb je de switch al eens een reset gegeven. en kijk ook je bekabeling eens na.

o ja en wat gebeurt er als de aldsl modem eruit haalt gaat ie dan wel naar 100 mb?

• The Conman
OlafvdSpek schreef op 15 September 2003 @ 19:26:
[...]

Bij mijn RealTek 8139 is dat een instelling. Auto of 10 HD, 10 FD, 100 HD of 100 FD.
Ik heb Realtek 8029(S)... waar vind je bij jou die instellingen?
Verwijderd schreef op 15 september 2003 @ 19:40:
ik heb dezelfde e tech maar dan in 8 poorts uitvoeringen en ik draai 6 pc `s op een netwerk. 2 stuks met maar 10mb kaartjes en de rest 100mb mijn hele netwerk draait gewoon op 100 mb full duplex. en alles gaat snel behalve de conectie met de 2 trage bakken maar dat hoort zo.

heb je de switch al eens een reset gegeven. en kijk ook je bekabeling eens na.

o ja en wat gebeurt er als de aldsl modem eruit haalt gaat ie dan wel naar 100 mb?
als ik de modem eruit haal, en alles reset, dan draait het wel gewoon op 100mbit. kan het aan liggen omdat de modem aan de uplink zit? misschien crosskabel gebruiken en op gewone poort aansluiten?

[ Voor 16% gewijzigd door The Conman op 15-09-2003 20:03 ]

Verwijderd

The Conman schreef op 15 September 2003 @ 20:02:
[...]

Ik heb Realtek 8029(S)... waar vind je bij jou die instellingen?

[...]

als ik de modem eruit haal, en alles reset, dan draait het wel gewoon op 100mbit. kan het aan liggen omdat de modem aan de uplink zit? misschien crosskabel gebruiken en op gewone poort aansluiten?
goed idee je weet maar nooit bij het spul.
en anders voor 50 eurie hebie een nieuwe en kan je deze elders in je netwerk hangen waar alleen 100 mb is.

• The Conman
oke, ik heb al gevonden wat het probleem is...

de Realtek 8029(AS)'s die ik heb, zijn only 10mbit kaartjes, terwijl de winkelier beweerde dat het 10/100 was...
de nvidia mcp-t draait namelijk wel gewoon op 100...
Pagina: 1