Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Climateprediction.net project

Pagina: 1
Acties:
  • 285 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Ik las net op de frontpage dat er een nieuw distributed computing project is gestart.
Climateprediction.net doet een weeranalyse van verschillende periodes, te weten:
- van 1810 - 1825 (fase1)
- van 1825 - 1840 (fase 2)
- van 2050 - 2065 (fase 3)

De client zal aan de hand van verschillende data uitrekenen wat voor effect de opwarming van de aarde heeft op het weer. Er is ook al een klein gedeelte gedaan op een supercomputer, waar wat interessante resultaten uitkwamen (wat dacht je van een ijstijd die over 50 jaar begint? :P).

Registreren:
Bij het installeren en registreren moet je online zijn, en wordt er een workunit gedownload(zo'n 40-50KB). Een 1.4Ghz processor doet zo'n 3 weken over een workunit. De resultaten zijn in totaal zo'n 5MB groot, en zullen in meerdere kleine delen verstuurd worden. Dat versturen gaat vanzelf, wanneer je online bent(dus ook geschikt voor dialup).
Elke workunit bevat een hoeveelheid data, waarmee de client alle fases zal berekenen. Begin dus alleen aan het project als je de workunit echt af wilt maken!
Als je de client een paar uur aan hebt staan, is de workunit maar voor een heel klein deel berekent en heeft het weinig nu voor de voortgang van het project.

De stats:
De stats van het project lijken in orde. Er zijn user stats beschikbaar, met zelfs een onderverdeling van alle pc's waarop je de client gebruikt. Group stats komen binnenkort ook, waarna de Dutch Power Cows waarschijnlijk vrij snel aangemaakt zullen worden ;)

De client:
De client 7,5MB groot, en heb je minimaal een PIII 800 nodig met 128MB geheugen. De client zelf neemt zo'n 50MB van je geheugen in beslag. Het is een GUI, die gewoon in je systray kan draaien. Je kunt visualisatie aanzetten, waardoor je rechtstreeks kunt zien wat de client aan het berekenen is.
Installeren gaat erg makkelijk, er wordt ook meteen gevraagd of je de client als service wilt installeren.

De looptijd van het project wordt geschat op 3-6 maanden, afhankelijk van de ingezette power.

🖥️ | 🚗

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

wow.. heavy bakje voor nodig hej.. hoef ik iig niet over na te denken met mijn P2-350 >:)

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:25
Verdorie ik wilde deze topic beginnen, had DPC crew al gemailed voor goedkeuring voor een DPC team (kan toch pas binnenkort) :P

Ik zit trouwens op 25 jan 1811 ondertussen :P (= 1%) Was hier in Ned. toen redelijk fris :D

Ik zie nu trouwens dat er in een paar uur tijd zich al weer 1000 mensen hebben aangemeld voor het project :)

[ Voor 21% gewijzigd door Robino op 12-09-2003 16:38 ]

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-11 15:56
wel een leuk project, maar een wu van 3 weken is me een beetje te gek :(
amd 2400+ zal wel iets sneller zijn, maar 2 weken is nog steeds te veel :p

edit:
10 year simulation of a version of the model with a full atmosphere but a simplified ocean will require about 22 days CPU time on a Pentium III 800 MHz but only 10 days on a Pentium 4 1.4 GHz
10 dagen voor een p4 1.4 GHz, het wordt al minder :p

[ Voor 49% gewijzigd door monkel op 12-09-2003 16:56 ]

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-11 13:47
Ik heb hier in het verleden ook een topic over geopend, alleen toen waren de replies nogal negatief! Zeker vanwege de lange tijd dat je over een WU doet!

HODL

• TPbasMIE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-11 14:45
Volgens mij is het ook niet zo stats verslavend. Als je met 1 computertje meedoet en 1x in de 2 weken een wu hebt. Das niet echt cool ofzo, maarja das mijn mening.:)

Kom ook eens op het Division Brabant Forum <BR>

• ColdFusion
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11 11:53
Even een nietszeggende post, maar welke Frontpage hebben we het over hier? In DPC termen, wordt met de Frontpage veelal de FP van tweakers.net bedoeld.

_______________-=Team ColdFusion=-_______________
#2 DPAD - #2 OGR27 - #2 F@H - #3 R@H - #5 RC5 - #6 SoB - #10 WCG
||| #1 ECCp109 - #1 ECC2-109 - #1 OGR24 - #1 D2OL P1|||

• jeroon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:06
monkel schreef op 12 September 2003 @ 16:44:
wel een leuk project, maar een wu van 3 weken is me een beetje te gek :(
amd 2400+ zal wel iets sneller zijn, maar 2 weken is nog steeds te veel :p
Typically, running a 10 year simulation of a version of the model with a full atmosphere but a simplified ocean will require about 22 days CPU time on a Pentium III 800 MHz but only 10 days on a Pentium 4 1.4 GHz - these numbers assume that you leave your computer running 24 hours a day.
10 dagen op een P4 1.4 gig..beetje nerd puter moet het binnen een week afhebben :D

[ Voor 1% gewijzigd door jeroon op 12-09-2003 16:57 . Reden: -/ ]

http://www.donorofniet.nl/

Verwijderd

regged

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
TPbasMIE schreef op 12 September 2003 @ 16:56:
Volgens mij is het ook niet zo stats verslavend. Als je met 1 computertje meedoet en 1x in de 2 weken een wu hebt. Das niet echt cool ofzo, maarja das mijn mening.:)
Het duurt wel een tijdje om een WU af te ronden, maar in de tussentijd zijn er tig punten waarop je resultaten kunt flushen. Je staat dus vrij snel in de stats :)
ColdFusion schreef op 12 september 2003 @ 16:56:
Even een nietszeggende post, maar welke Frontpage hebben we het over hier? In DPC termen, wordt met de Frontpage veelal de FP van tweakers.net bedoeld.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~nijen212/GoT/climate.jpg

:?

🖥️ | 🚗

• ColdFusion

• _DPC_Scorpion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-11 17:30

_DPC_Scorpion

A.F.C.A

nou ik kan je zeggen dat ik dat niet heb staan!!! B)

code:
1
2
3
 12:44 AnandTech publiceert details over Half-Life 2 performance

12:25 Logitech heeft 500 miljoen muizen verkocht

:? 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door _DPC_Scorpion op 12-09-2003 17:31 ]

Een Ajacied ben je niet voor even, een Ajacied ben je heel je leven!

• Cow_tipping
  • Laatst online: 07-11 15:07

Cow_tipping

On the run for D.B.!

_DPC_Scorpion schreef op 12 September 2003 @ 17:30:
[...]

nou ik kan je zeggen dat ik dat niet heb staan!!! B)

code:
1
2
3
 12:44 AnandTech publiceert details over Half-Life 2 performance

12:25 Logitech heeft 500 miljoen muizen verkocht

:? 8)7
In jouw profiel worden alle post van Longbeard gefilterd? :+

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

• ColdFusion
Het is geen FP post wat ik dacht, het is gewoon een nieuwslink.
Hiero op tnet

• MarcyDarcy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-11 23:45
De naam kwam me al bekend voor en gelukkig had Aspenleaf het verlossende antwoord.
...
- The first climate models for a full 45-year beta-test simulation were successfully completed on March 6, 2003.
- Third stage of beta testing began May 22, 2003.
- The public project will begin September 12, 2003.
...
Version 2.2.23 of the client is available for Windows as of September 11, 2003. A version for Linux should be available within a few months. A Mac OS/X version will be developed after the Linux version is available.
:)

[ Voor 22% gewijzigd door MarcyDarcy op 12-09-2003 18:05 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Hmm, ik ben tot nu toe 1 minpuntje tegengekomen:
Naarmate een WU vorderd, kan de client tot 600MB aan data produceren, wat op je harddisk opgeslagen wordt.
Beetje jammer, nu kan de client niet op al m'n pc's :/

🖥️ | 🚗

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Geregged met 2 PC's :) Eindelijk iets nuttigs dat ook nog wetenschappelijk gefundeerd lijkt :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Het project ziet er erg interessant uit, maar waar ik me een beetje over verbaas is het volgende:

"De looptijd van het project wordt geschat op 3-6 maanden, afhankelijk van de ingezette power."

"10 dagen voor een p4 1.4 GHz, [per WU]"

"A version for Linux should be available within a few months."

Snappen jullie wat ik bedoel? Vergeleken met andere projecten erg grote WU's...dus kan er wel genoeg data berekend worden in dat half jaar :?

En nog aparter: als de looptijd zo kort is.. heeft het dan wel zin om over een paar maanden nog met een Linux versie te komen :? :?

Ik ben dan ook nog niet echt wakker nu :Y

• 0rbit
Ach, zo'n onderzoek is nooit klaar... Je kunt de grid nog verkleinen waarmee de workunits meer dan kwadratisch toenemen in grootte. Dan doe je het op jaarbasis ofzo en reken je vrolijk nog een aantal perioden door. Wat er na 2065 gebeurt zou ineens niet interessant meer zijn? :) Dacht het wel...

• Polichism
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
Sequence schreef op 12 September 2003 @ 16:30:
wow.. heavy bakje voor nodig hej.. hoef ik iig niet over na te denken met mijn P2-350 >:)
omg.. ik dacht dat ik nog traag was met mijn PIII 500@620

Maar verder wel grappig projectje... maar worden het inmiddels niet te veel projecten ?

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

• 0rbit
Is er al een group voor DPC?
Oh... niet dus :)

[ Voor 26% gewijzigd door 0rbit op 13-09-2003 12:17 ]

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-11 16:08
Dit soort projecten vind ik eigenlijk best zinloos. Je zult me nu wel weer achterlijk noemen maar er zijn al diverse theorieen die uitleg geven waarom het bv nu relatief gezien vrij warm is en dat het over xx aantal jaar al weer een stuk kouder wordt. Enig interesant onderdeel vind ik dan de opwarming door CO2. Het is al bekend dat je na 150 jaar ongeveer het weer veranderd naar een warme of koude periode.

Verwijderd

Tja...zo kun je op zich wel meer projecten zinloos gaan vinden...

Toch denk ik dat de data die gegenereerd gaat worden zeker niet "junk" is... zeker omdat een hele boel PC's mee doen in plaats van een enkele of een handvol supercomputers.

Daarnaast, er zijn inderdaad theorieen.. maar of ze bewezen zijn is een tweede :)

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

ik vindt ze eerst maar eens wat werk aan die clients moeten doen. een WU die meer dan 10 dagen duurt en ook nog eens tot 600 MB aan ruimte kan innemen. dat moet ook anders kunnen. deel alles door 10 en het begint de goede kant op te gaan. maar dan nog is 60 mb veel voor een DC project. toch iets wat veel mensen echt voor de lol erbij doen, zo is er weinig aan imo

Van klussen krijg je grijze haren

Verwijderd

Fenrir, vergeet niet dat deze DC client een van de zwaarste soort opdrachten gaat doen die we kennen...en dat deze DC client een windows versie is van een Fortran applicatie van > 100.000 regels code met een erg geavanceerd klimaatmodel.

Daarnaast werkt elke PC (voor zo ver ik het begrepen heb) aan het berekenen van het klimaat van de gehele aarde.. dus je moet ook zeker een stevige dataset hebben om mee te kunnen werken. Je PC weet standaard niet waar de oceanen en continenten liggen ;)

• 0rbit
Dit is verreweg het meest nuttige project wat ik in tijden ben tegengekomen. Medicijnen vinden is wel leuk en aardig, maar de computer is daar niet het beste middel voor als je het mij vraagt. RC5 en alle andere codekrakers zijn per definitie nutteloos; Dat elke code kraakbaar is kun je wiskundig namelijk gewoon bewijzen.

Het klimaat is echter nog een grote onbekende; Het gaat erom hoe groot de te verwachten variaties in temperatuur, neerslag en wind zijn om te kunnen spreken van klimaatsverandering.

Tja, een zware taak is moeilijk op te delen. Je kunt na elke gesimuleerde dag de resultaten opsturen, maar of je nu 10 keer enkele honderden Kb's naar SETI stuurt of eens per 4 weken 600 meg naar deze server... Dat verschil is niet echt boeiend; dat is maar een factor 5 ofzo...

• kermi011
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06 06:59
Mr_Atheist schreef op 13 September 2003 @ 16:16:
Medicijnen vinden is wel leuk en aardig, maar de computer is daar niet het beste middel voor als je het mij vraagt. .
Voor het uitzoeken van medicijnen etc moet er ook enorm veel data verwerkt worden.

Der worden niet voor niets allerlei studies opgestart die daar op gefocused zijn

neem bio-informatica :)

• 0rbit
kermi011 schreef op 13 September 2003 @ 17:18:
[...]

Voor het uitzoeken van medicijnen etc moet er ook enorm veel data verwerkt worden.

Der worden niet voor niets allerlei studies opgestart die daar op gefocused zijn

neem bio-informatica :)
Ja, maar uiteindelijk moet zo'n medicijn gewoon uitgeprobeerd worden om te kijken of de modellen wel kloppen. Klimaatonderzoek KAN niet op een andere manier dan door middel van simulatie :)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mr_Atheist schreef op 13 September 2003 @ 16:16:
of eens per 4 weken 600 meg naar deze server...
Ik mag hopen dat je niet 600 Mb moet uploaden ??!?!?!

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

"Ik mag hopen dat je niet 600 Mb moet uploaden ??!?!?!"
Dat vraag ik me inderdaad ook af??

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

in de startpost staat dat er 5 MB aan resultaten verstuurd moet worden

Van klussen krijg je grijze haren

• Jive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-11 17:27

Jive

MooMooMastah

* Jive heeft heir toen ook naar gekeken ...
de reden dat het als DPC-project erg tegenviel destijds was :
Memory Usage 50mb
Disk Usage 600mb
Doorlooptijd 1/3 weken 24/7

Dat zorgt er al gauw voor dat het project enkel geschikt is voor snelle pc's met veel geheugen & schijfruimte ..
Ik hoef dit echt niet te proberen op mijn farm nml , dus je zult alleen enthausiastelingen werven.

Jive's Box
Jive @ DNET

Verwijderd

Mr_Atheist schreef op 13 September 2003 @ 19:16:
[...]

Ja, maar uiteindelijk moet zo'n medicijn gewoon uitgeprobeerd worden om te kijken of de modellen wel kloppen.
Het helpt heel erg veel bij het onderzoek naar medicijnen dat je al een 'filter' ("screening") kunt halen over bepaalde stoffen in een vroeg stadium. Het is niet te doen om miljoenen moleculen en hun werking allemaal in de praktijk uit te proberen.

Daarnaast zijn er ook enkele projecten (Folding@Home, Genome@Home and Distributed Folding bijv.) die niet direct naar medicijnen zoeken, maar de werking van eitwitten proberen te ontdekken. Zodoende hoopt men beter de 'situatie' te leren kennen waarin de medicijnen toegepast moeten worden. Het is ook lastig om een vliegtuig te ontwikkelen als je niet goed op de hoogte bent van de eigenschappen van lucht ;)

Voor meer informatie raad ik de volgende pagina aan:

Why and the Ethics in choice of DC projects:
http://ws9.jobnegotiator.com/html/whydc.html

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10 19:25

Swaptor

Java Apprentice

Polichism schreef op 13 September 2003 @ 12:11:
[...]

omg.. ik dacht dat ik nog traag was met mijn PIII 500@620

Maar verder wel grappig projectje... maar worden het inmiddels niet te veel projecten ?
Hiero nog 1. Ook een p2 350.
Maar: vanaf volgende week DUAL p2 350 :+ }:O

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• nl2dav
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 23:55
Laat ze eerst maar eens aan code optimalisatie doen, je kan mij niet wijsmaken dat dit het beste is wat er van te maken is. Dit is nix aan zo.

• Jive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-11 17:27

Jive

MooMooMastah

nl2dav schreef op 14 september 2003 @ 03:10:
Laat ze eerst maar eens aan code optimalisatie doen, je kan mij niet wijsmaken dat dit het beste is wat er van te maken is. Dit is nix aan zo.
Zei de persoon die SETI draait, waar ze niet in optimalisatie geloven

Jive's Box
Jive @ DNET

• 0rbit
Verwijderd schreef op 13 September 2003 @ 22:41:
[...]

Het helpt heel erg veel bij het onderzoek naar medicijnen dat je al een 'filter' ("screening") kunt halen over bepaalde stoffen in een vroeg stadium. Het is niet te doen om miljoenen moleculen en hun werking allemaal in de praktijk uit te proberen.

Voor meer informatie raad ik de volgende pagina aan:

Why and the Ethics in choice of DC projects:
http://ws9.jobnegotiator.com/html/whydc.html
Pompom... Heb zelf bijna een jaar distributed folding gedraait :)

Het probleem van zo'n screening is dat je eerst een lange weg te gaan hebt met het testen van je screening... Je vereist eigenlijk een soort voorkennis over de werking van delen van molekulen die er eigenlijk misschien nog niet in zijn volledigheid is.

Overigens kun je niet spreken van een 'niet geoptimaliseerd' project; Blijkbaar heb je dan te weinig wiskundige achtergrond en te weinig kennis van modellen om te snappen hoe enorm veel bewerkingen er in één tijdstap gedaan moeten worden. SETI is wat dat betreft nogal dom; Dat is standaard signaalbewerking. Shift en dan FFT, zoeken naar pieken. Klaar. Dat zijn lineaire bewerkingen met als eigenschap dat als je de hoeveelheid data 2x groter maakt dat je daarmee de hoeveelheid bewerkingen 2x groter maakt. (Okee, FFT kun je sneller doen als je het aantal punten steeds een macht van 2 laat, maar daar houdt het dan ook wel mee op...)

Daarnaast is het ook nog eens uitgesproken logisch dat dit project slechts eenmaal de server opzoekt; Je wilt een klimaat simuleren en dan wel tot het eind tot waar je het interessant vindt. Je kunt dan tussentijds dit wel door een andere computer verder laten doen, maar dat heeft niet echt zin en levert alleen meer gesleep met data op. Het periodiek sturen van data heeft wel nut, maar maakt het op de server wel moeilijke om bij te houden wie wat heeft gedaan.

Overigens doet een Athlon XP 1800+@1.8 Ghz in 24 uur 8% van een workunit. Daarmee zou je dus op een krappe 12,5 dag moeten komen. Mijn XP 2000+@1.67 Ghz doet er echter bijna even snel over, misschien omdat het ding sowieso niks te doen heeft. Ik vind dat nog best acceptabel. In de begindagen van SETI deed je 1 workunit per dag... :)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Op het moment van schrijven zijn er toch al weer 142 Nederlandse pc's geregd. Netjes, want dat maakt ons het 6e land qua pc's :)
Voor ons staan dan landen als de VS, Engeland, Duitsland, Frankrijk en Canada.
fenrir schreef op 13 September 2003 @ 21:04:
in de startpost staat dat er 5 MB aan resultaten verstuurd moet worden
Een workunit levert 3-5MB aan data op, wat verstuurd moet worden. Het wordt gelijkmatig verdeeld over de periode dat je met een workunit bezig bent, zo'n 3 weken. Valt dus best mee qua netwerkbelasting.
Mr_Atheist schreef op 14 September 2003 @ 11:15:Overigens doet een Athlon XP 1800+@1.8 Ghz in 24 uur 8% van een workunit. Daarmee zou je dus op een krappe 12,5 dag moeten komen. Mijn XP 2000+@1.67 Ghz doet er echter bijna even snel over, misschien omdat het ding sowieso niks te doen heeft. Ik vind dat nog best acceptabel. In de begindagen van SETI deed je 1 workunit per dag... :)
Dat zal 8% van de fase zijn, niet 8% van de wu. Anders doe ik toch iets fout, want ik zit na 2 dagen op 25% van de 1e fase op een AMD XP 2400+
Volgens die berekeningen zou ik zo'n 25 dagen over een WU doen.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Tja....tis een taai projectje. Flink wat power voor nodig.
Ik zit nu met een P4-2Ghz (medion laptop) op 6,8% van phase 1 na een uur of 20.
Wanneer wordt trouwens iets als een resultaat naar de server gestuurd? Ik had gelezen ergens op de site dat af en toe de client verbinding met de server nodig kan hebben, maar weet iemand na hoeveel % dit ongeveer is?

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 September 2003 @ 23:09:
Tja....tis een taai projectje. Flink wat power voor nodig.
Ik zit nu met een P4-2Ghz (medion laptop) op 6,8% van phase 1 na een uur of 20.
Wanneer wordt trouwens iets als een resultaat naar de server gestuurd? Ik had gelezen ergens op de site dat af en toe de client verbinding met de server nodig kan hebben, maar weet iemand na hoeveel % dit ongeveer is?
Uit eigen ervaring weet ik dat ie na elke 10895 timesteps resultaten verstuurd. Waarom dit getal gekozen is weet ik ook niet, het zal uiteindelijk wel mooi rond uitkomen ofzo 8)7

🖥️ | 🚗

• DPCquatar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

DPCquatar

Kwaak

26 augustus 1820................

zucht............ is het nog ver grote smurf? ......... zucht

ps. vergeet mijn signature maar, die is nodig aan vervanging toe

[ Voor 27% gewijzigd door DPCquatar op 19-09-2003 01:38 ]

Cruncht tegenwoordig meestal vault projects

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
8 mei 1821 ;)
Wedstrijdje wie de eerste wu inleverd voor DPC? :P
Een snelle pc doet toch minstens 3 weken over een wu, dus verwacht niet voor eind september klaar te zijn...

🖥️ | 🚗

Verwijderd

15 mei 1814....

• naiko
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 14:43
22 sep 1815

PSN: nicovc

• 0rbit
Hmja dat is de eerste fase natuurlijk :) Dan nog is het wel uit te houden :) Af en toe het temperatuurplaatje erbij en lekker met de wereld ronddraaien vind ik leuk zat :)

• Cow_tipping
  • Laatst online: 07-11 15:07

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Ik had me ook ingeschreven dacht ik, maar ik heb tot nog toe geen bevestigingsmailtje gekregen. Zal van het weekend weer eens kijken of het wil werken.

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Cow_tipping schreef op 19 september 2003 @ 17:30:
Ik had me ook ingeschreven dacht ik, maar ik heb tot nog toe geen bevestigingsmailtje gekregen. Zal van het weekend weer eens kijken of het wil werken.
Sinds gisteravond is de site slecht bereikbaar, misschien heeft dat er iets mee te maken?
Het gedeelte van de stats doet het op het moment (nog) wel.

🖥️ | 🚗

• Mobster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06-2016

Mobster

Los Alcoholicos

MadMarky schreef op 19 September 2003 @ 19:46:
[...]

Sinds gisteravond is de site slecht bereikbaar, misschien heeft dat er iets mee te maken?
Dat zal wel ja. Dat gebeurt wel vaker wanneer Cow_tipping zich ergens mee bemoeit. TipperT kap daar eens mee! :( :P

Toch maar eens een andere sig bedenken :P

Verwijderd

Cow_tipping schreef op 19 september 2003 @ 17:30:
Gewoon downloaden en registreren.

Kan iemand trouwens de climateprediction site of hun forum bereiken. Ik krijg al 3? dagen een dns error. Als iemand het kan bereiken vermeld dan even hun ip adres in dit forum.
bvd.

• MarcyDarcy
Mobster schreef op 19 September 2003 @ 20:39:
[...]
Dat zal wel ja. Dat gebeurt wel vaker wanneer Cow_tipping zich ergens mee bemoeit. TipperT kap daar eens mee! :( :P
TipperT log nog eens in bij die gekke riddertjes >:)

Is er al iemand in de 20e eeuw beland? :)

Volgens dit topic op Ars is de website van de open universiteit van Engeland down en dus ook de site van climateprediction. Kenden jullie deze oudere informatie al? http://www.sciencemuseum....limatechange/Cip3/141.asp

[ Voor 36% gewijzigd door MarcyDarcy op 20-09-2003 15:25 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
MarcyDarcy schreef op 20 September 2003 @ 15:17:
[...]
TipperT log nog eens in bij die gekke riddertjes >:)

Is er al iemand in de 20e eeuw beland? :)

Volgens dit topic op Ars is de website van de open universiteit van Engeland down en dus ook de site van climateprediction. Kenden jullie deze oudere informatie al? http://www.sciencemuseum....limatechange/Cip3/141.asp
Thanks for the info MarcyDarcy :)

En je kunt je vraag beter anders formuleren:
Heeft iemand de 1e fase al af? ;)
Ik zit nu op 9 december 1823...

🖥️ | 🚗

• naiko
hoe kan je dat ding in godsnaam afzetten? als je exit doet, start het zichzelf na 10 seconden opnieuw op. en dat is niet echt fijn als je aan het gamen bent, die client pakt direct 50 meg in :(

• DPCquatar

DPCquatar

Kwaak

12 december 1823

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
naiko schreef op 20 September 2003 @ 19:15:
hoe kan je dat ding in godsnaam afzetten? als je exit doet, start het zichzelf na 10 seconden opnieuw op. en dat is niet echt fijn als je aan het gamen bent, die client pakt direct 50 meg in :(
Huh?
Heb je hem als service of als applicatie geinstalleerd?
Als applicatie is ie erg makkelijk af te sluiten, en als service kun je hem uitschakelen in het services menu bij systeembeheer in XP. Of je tikt 'net stop cpdnservice' in op de commandprompt.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Hmm, 3 weken over een WU, website's zijn onbereikbaar. Nope, ga lekker BOINCEN ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2003 20:41 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Ik was juist de downloadpagina naar het Nederlands aan het vertalen, toen de website downging. Deze heb ik ook op m'n hd opgeslagen, dus ik heb ook de links naar de downloadmirrors van de client ;)

Mocht iemand de client willen downloaden, dan kan dat op onderstaande mirrors:
Main climateprediction.net server (Oxford U & Open U, UK)
University of Reading (Reading, UK)
Massachusetts Institute of Technology (Boston, MA, USA)
Max Planck Institut für Meteorologie (Hamburg, Germany)

De server die de client gebruikt voor registratie ed werkt nog gewoon, dus je kunt de client zonder problemen draaien.

🖥️ | 🚗

• DPCquatar

DPCquatar

Kwaak

9 december 1825, Phase 2 !!!!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Ja maar die datum die je opnoemt is nog van fase 1. Ik geloof je niet :P
Ik ben nu, na precies 1 week, klaar met fase 1:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~nijen212/GoT/phase2.jpg
Fase 2 rekent merkbaar sneller, volgens mij scheelt het zeker 25% :)
Hopelijk heb ik dit wu'tje binnen 3 weken af...

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Sinds 03:30 NL tijd werkt de site van climate.... weer. met uitzondering van de user info en user statistiek. :*)

verklaring:

Dated 21-Sept-03 - Internet Failure at JANET backbone link
Unfortunately due to a critical failure at the JANET node linking the main website (www.climateprediction.net, which is hosted at The Open University), to the external world, the website (including user groups) was down most of the weekend. We understand there has been a cabling problem that required quite a lot of effort from JANET and BT technicians. (For info: JANET is UK's main academic network linking all British universities to internet.)

In addition to this (Murphy's Law!) the servers at Oxford University were hit by a power failure in the "Science Park" area due to a traffic accident. So the user stats and a small part of the map page will unfortunately be offline until Monday, but the main cp.net site (at Open U) is presently back up (with the user groups, download pages, etc). Apologies for this very rare failure of two important nodes of the project.

Wat ik echter niet begrijp is: dat ik wel op de sites van oxford en de open universiteit kon surfen behalve climate... ;)

Verwijderd

/me vraagt zich af waarom dit project is opgestart?? Er is toch al een research centrum dat zich bezig houdt met dit soort berekeningen? http://www.es.jamstec.go.jp/

En die computer is ook een stuk sneller dan die paar die door gebruikers zouden worden ingezet :P

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 12:17:
/me vraagt zich af waarom dit project is opgestart?? Er is toch al een research centrum dat zich bezig houdt met dit soort berekeningen? http://www.es.jamstec.go.jp/

En die computer is ook een stuk sneller dan die paar die door gebruikers zouden worden ingezet :P
Earth Simulator berekend veel meer dingen. Zeestromen, werking van de atmosfeer, etc.
Dit project richt zich specifiek tot veranderingen in de atmosfeer, met betrekking tot het broeikaseffect. Ook kijkt men wat voor invloed verschillende variabelen hebben op het weer. We doen dus ongeveer net zoiets als Earth Simulator, alleen veel meer gericht op het weer(en dan vooral het weer in de toekomst).

edit:
Ik las net op het forum, dat in 10 dagen net zoveel verwerkt is als de Earth Simulator in 3 weken doet. Hoezo, die paar gebruikers(op het moment al bijna 20.000 pc's!) zijn traag ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MadMarky op 22-09-2003 22:04 ]

🖥️ | 🚗

• DPCquatar

DPCquatar

Kwaak

maar weer is een update; 14 april 1836

Trouwens, de stats worden steeds beter...

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
DPCquatar schreef op 27 September 2003 @ 23:44:
maar weer is een update; 14 april 1836

Trouwens, de stats worden steeds beter...
Hmm, je loopt uit. Ik ben atm op 23 december 1834.
De stats worden inderdaad steeds beter, er zijn nu ook algemene user ranks(zie m'n sig, ik sta op #15 :)) en op korte termijn(ik verwacht eigenlijk binnen 10 dagen) zullen teams ook aangemaakt kunnen worden.

Verder is de Nederlandse vertaling van de hoofdsite af, en zal binnen enkele dagen beschikbaar zijn(atm zijn alleen de intro pagina's beschikbaar)

🖥️ | 🚗

• DPCquatar

DPCquatar

Kwaak

Ik sta op 77, maar dat is een vertekend beeld.
1 pc staat al een dag op vijf uit, een of andere vage error.
heb al een mailtje gestuurd maar krijg geen antwoord.

waarschijnlijk haal je me nog wel in, pc draait niet meer maximaal op dit project.

[ Voor 22% gewijzigd door DPCquatar op 28-09-2003 00:36 ]

• 0rbit
naiko schreef op 20 september 2003 @ 19:15:
Meer geheugen kopen en je swapfile uitzetten? :)

Verwijderd

Mr_Atheist schreef op 28 September 2003 @ 00:49:
[...]

Meer geheugen kopen en je swapfile uitzetten? :)
Hmm, niet echt een antwoord waar je op zit te wachten hè.

Kijk eens op je gemak in de instellingen, het zal ongetwijfeld een kwestie zijn van instellen. Draait het als service? pauzeer die dan totdat je klaar bent met gamen :)

• naiko
ik heb die cmd line gebruikt (die een aantal posts hierboven gegeven is)
en nu kan ik het zonder problemen uitzetten.
en die ram is geen probleem, normaalgezien zit er 512 in, maar 1 latje is weg voor rma, zitten errors in :(

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
DPCquatar schreef op 28 September 2003 @ 00:35:
Ik sta op 77, maar dat is een vertekend beeld.
1 pc staat al een dag op vijf uit, een of andere vage error.
heb al een mailtje gestuurd maar krijg geen antwoord.

waarschijnlijk haal je me nog wel in, pc draait niet meer maximaal op dit project.
Je moet ook geen mailtje sturen, het beste kun je even langsgaan op het forum, dan heb je meestal binnen het uur antwoord :)

Misschien is dat ook een idee voor naiko...

🖥️ | 🚗

Verwijderd

wil een XP 1700+ gaan inzetten, maar heb eerst een vraagje ; welke client gebruiken jullie ? ik zie op de download-page een CPDN_2_2_23, maar in de forums wordt ergens aanbevolen een re-install met 2.2.24 te doen .. ??

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Er zijn nu teamstats!

De Dutch Power Cows zijn al aangemaakt door ondergetekende, iedereen kan zich nu aanmelden als lid :)

🖥️ | 🚗

• MarkB
  • Niet online
MadMarky schreef op 30 September 2003 @ 21:03:
Er zijn nu teamstats!

De Dutch Power Cows zijn al aangemaakt door ondergetekende, iedereen kan zich nu aanmelden als lid :)
Dat vind ik niet zo netjes:
Rave17 schreef op 12 September 2003 @ 16:36:
Verdorie ik wilde deze topic beginnen, had DPC crew al gemailed voor goedkeuring voor een DPC team (kan toch pas binnenkort) :P

Ik zit trouwens op 25 jan 1811 ondertussen :P (= 1%) Was hier in Ned. toen redelijk fris :D

Ik zie nu trouwens dat er in een paar uur tijd zich al weer 1000 mensen hebben aangemeld voor het project :)

De oude crew... helemaal zo slecht niet.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Had ik de groep door Rave17 aan moeten laten maken? Of toestemming moeten vragen? Of allebei? :/
Of er toestemming is weet ik idd niet. Als die er is, kan ik de groep evt. ook verwijderen en door Rave17 weer aan laten maken zodat hij admin is. Ik zal contact opnemen met hem.
Hierbij excuses, ik wou gewoon snel het DPC team in de stats hebben...

🖥️ | 🚗

• MarkB
  • Niet online
MadMarky schreef op 30 September 2003 @ 21:29:
Had ik de groep door Rave17 aan moeten laten maken? Of toestemming moeten vragen? Of allebei? :/
Of er toestemming is weet ik idd niet. Als die er is, kan ik de groep evt. ook verwijderen en door Rave17 weer aan laten maken zodat hij admin is. Ik zal contact opnemen met hem.
Hierbij excuses, ik wou gewoon snel het DPC team in de stats hebben...
Je hebt mail op je profilemailadres :)

Verwijderd

Zo....ook lid geworden :)

naam: Ingmar1984, het 4e lid van de groep! ;)

• 0rbit
Ben ook maar lid geworden :) Sta gelijk 2e :)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Anderhalf uur nadat het team aangemaakt is staan we meteen al 4e, onder Free-DC en (ja daar zijn ze weer :p) Ars Technica - Team Baked Alaska.
Netjes, omdat nog lang niet iedereen zich heeft aangemeld.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

MadMarky schreef op 30 September 2003 @ 22:35:
Anderhalf uur nadat het team aangemaakt is staan we meteen al 4e, onder Free-DC en (ja daar zijn ze weer :p) Ars Technica - Team Baked Alaska.
Netjes, omdat nog lang niet iedereen zich heeft aangemeld.
Maar dat geldt ws ook voor Ars en Free-DC ;)

• naiko
k heb me ook ingeschreven :)

Verwijderd

heb ge-joined ... niet dat het veel toevoegt, ben 1 dag bezig met een XP 1700+

gaat wel errug langzaam ...

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Wat is er trouwens met bepaalde_iemanden?
Deze heeft al veel cpu days, maar nog geen een modeljaar :? Of zou hij de client draaiend hebben gekregen op een P75 :p
Verwijderd schreef op 01 oktober 2003 @ 09:36:
heb ge-joined ... niet dat het veel toevoegt, ben 1 dag bezig met een XP 1700+

gaat wel errug langzaam ...
Toevallig een Tbred-b model? Daar heb ik er ook 2 van, en eenmaal overclockt gaan ze errug hard (*hint* ;))

🖥️ | 🚗

Verwijderd

MadMarky schreef op 01 oktober 2003 @ 13:33:
Toevallig een Tbred-b model? Daar heb ik er ook 2 van, en eenmaal overclockt gaan ze errug hard (*hint* ;))
nee, een Palomino op 1462Mhz ...
overclocken ?? mmm, zou eens moeten kijken, er is wel een alternatieve BIOS voor m'n ECS K7S5A (niet echt een overclock-board).

• naiko
ik heb zelfde cpu als Goner (maar met asus a7v266-e mobo), en neemt idd super veel tijd in beslag, maar ik zit atm op 99.18% :)

• MarkB
  • Niet online
Dit staat vandaag op de frontpage. Is dit nou hetzelfde en doen jullie dubbel werk of is dit totaal iets anders?

[ Voor 14% gewijzigd door MarkB op 01-10-2003 19:22 ]

• H_Indewarrie
  • Niet online
MadMarky schreef op 01 October 2003 @ 13:33:
Wat is er trouwens met bepaalde_iemanden?
Deze heeft al veel cpu days, maar nog geen een modeljaar :? Of zou hij de client draaiend hebben gekregen op een P75 :p
ik ben beta tester geweest
Ik snap dat ook niet helemaal. Ik heb in elk geval 1 hele simulatie afgerond (45 jaar) en had 2 simulaties al hele tijd draaien
In mijn persoonlijke stats heb ik 45.008 modelyears, maar ook Ranking 35207 out of 35207.

Ik draai nu weer 100% TSC, maar ik ga nu de stats ook steeds beter worden misschien wel over op climateprediction.net

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
MarkB schreef op 01 October 2003 @ 18:16:
Dit staat vandaag op de <A HREF="http://www.tweakers.net/nieuws/29005" TARGET="_blank" class=link>frontpage</a>. Is dit nou hetzelfde en doen jullie dubbel werk of is dit totaal iets anders?
Earth Simulator houdt zich ook met het klimaat bezig, maar wel op een andere manier dan wij nu doen. Zie ook deze post van me eerder in dit topic.

ps. Earth Simulator heeft ook een tijdje met dit project meegedraait ;)

[ Voor 16% gewijzigd door MadMarky op 01-10-2003 21:33 ]

🖥️ | 🚗

Verwijderd

naiko schreef op 01 October 2003 @ 17:29:
ik heb zelfde cpu als Goner (maar met asus a7v266-e mobo), en neemt idd super veel tijd in beslag, maar ik zit atm op 99.18% :)
hoe lang heb je daarover gedaan ??
mijn machine staat nu continu te crunchen vanaf 29/9 (dus 2 volle dagen) en ik zit op 16% van phase 1 ?!
op die manier duurt 1 phase al 12 dagen en de hele unit zo'n 5 weken ... had iets meer verwacht van een 1700+.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 oktober 2003 @ 22:45:
[...]
hoe lang heb je daarover gedaan ??
mijn machine staat nu continu te crunchen vanaf 29/9 (dus 2 volle dagen) en ik zit op 16% van phase 1 ?!
op die manier duurt 1 phase al 12 dagen en de hele unit zo'n 5 weken ... had iets meer verwacht van een 1700+.
Dit zijn iig hele normale tijden voor een standaard 1700+. Ik heb een xp1700+ processor van 2000Mhz bij een fsb van 140, en deze doet zo'n 12% van een fase per dag. Ik heb er nog een van 2200Mhz bij een fsb van 200Mhz, die doet zo'n 14% van een fase per dag.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

die TBreds zijn beter te overclocken dan m'n Palomino blijkbaar ...

Zit wat te experimenteren met Speedfan voordat ik gelijk m'n BIOS ga flashen, maar ik zit nu op 138 fsb (geeft 1520Mhz, toch weer beter dan 1460) maar 142 en 150 laten de boel vastlopen of geven een BSoD.
Kan ook aan m'n pc2100 geheugen liggen, zal eens kijken of ik de cpu een hogere fsb kan geven, maar het geheugen laag kan houden.

• 0rbit
Tja, de Palomino's zijn op 0.18 gebakken en de TBreds op 0.13...

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 00:01:
die TBreds zijn beter te overclocken dan m'n Palomino blijkbaar ...

Zit wat te experimenteren met Speedfan voordat ik gelijk m'n BIOS ga flashen, maar ik zit nu op 138 fsb (geeft 1520Mhz, toch weer beter dan 1460) maar 142 en 150 laten de boel vastlopen of geven een BSoD.
Voor overklokken moet je toch echt een thoroughbred hebben, je processor zal niet veel hoger komen dan dit.
Kan ook aan m'n pc2100 geheugen liggen, zal eens kijken of ik de cpu een hogere fsb kan geven, maar het geheugen laag kan houden.
Ik zal je vast verklappen dat je chipset dit niet ondersteunt ;)

Maar laten we weer ontopic gaan, dit is tenslotte DPC en geen DOC }:O

🖥️ | 🚗

• naiko
@Goner: ik game vaak op mijn pc, dus hij staat niet 24/7 bezig. denk dat het toch klein 4 weken was voor phase 1.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Ik heb, na 28 dagen, eindelijk m'n eerste pakketje ingeleverd :) (eerste van DPC?)
Het bekende post-phase processing scherm:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~nijen212/cpdn_finished.jpg

En daarna het uploaden van de resultaten (duurt even, zo'n 5MB):
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~nijen212/cpdn_upload.jpg

Zo, wie volgt? ;)

ps. dit pakket is verwerkt op een AMD XP2400+ die bijna 24/7 aanstond.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Gefeliciteerd MadMarky met je eerste ingeleverde 'WorkUnit'

Zelf zit ik nu op 90% van de eerste phase, na flink wat weken. Ik heb mn computer niet 24/7 aanstaan, maar ongeveer 10 uur per dag, dus dat scheelt wel :)

• MarcyDarcy
Toevallig stuitte ik op het project Climate Dynamics, het doel lijkt voor een zeer groot gedeelte hetzelfde. Alleen dit project is begonnen in 1999 en is inmiddels niet meer. Gelukkig heeft archive.org nog het een en ander gearchiveerd. Misschien dat iemand hier het wel leuk vind om te weten :)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Dit project is inderdaad de opvolger van Climate Dynamics. De naam Casino21 is in 2001 veranderd naar climateprediction.net, zie ook deze pagina.
De gegevens die in het verleden onderzocht zijn bij Climate Dynamics, zijn onder meer gebruikt om het weermodel te maken dat climateprediction.net nu gebruikt.
Toch leuk om te zien hoe dingen samenhangen ;)

Bedankt voor de info Marcy :)

🖥️ | 🚗

• 0rbit
Excuus voor het brute schoppen van zo'n oud topic. We zijn nu zo'n krappe twee maanden verder. De stand van zaken met CPDN dwingt mij ertoe dit topic onder de aandacht te brengen.

Van erg veel DPC-activiteit is niet echt meer sprake. Aan het aantal model years te zien zijn veel mensen nog voor het inleveren van hun eerste workunit alweer gestopt. Ik vind dat erg jammer, want DPC zakt zienderogen weg in de massa van onbetekenende teams als de Knights Who Say Ni! en TeAm Anandtech. >:)

Even wat feitjes :
• DPC staat op dit moment 19e van 69 deelnemende teams
• DPC is net de 1000 model years gepasseerd (~2 jaar rekentijd op een Athlon XP@2300 MHz)
• Het nummer 1 team is vooralsnog het team gevormd uit de beta-testers van CPDN. Dit team produceert geen model years meer en heeft er nu zo'n 32.000
• Het nummer 1 actieve team is het Duitse Rechenkraft.net met zo'n 4000 model years.
• De functionaliteit van de CPDN stats website groeit nog steeds.

Kortom: Met weinig extra inspanning kan veel bereikt worden.

Vaak wordt aan het nut van veel DC-projecten getwijfeld. Dit is begrijpelijk, omdat het op jaarbasis best wat geld kan kosten. Veel mensen zoeken dan ook hun DC-heil in de projecten die de medische wereld moeten helpen. Maar wat hebben we aan medicijnen als over de gevolgen van het menselijk handelen op het klimaat weinig tot niets bekend is? Stel je een perfect gezond leven voor op een onleefbare planeet :+

Iedereen die wel eens een computermodel heeft gemaakt van een systeem weet hoe ingewikkeld het model moet zijn om het gedrag van het systeem op een juiste wijze te simuleren. Een klimaatmodel is hierbij extra moeilijk omdat het zeer gevoelig is voor parametervariaties. Een kleine verandering kan het hele verloop van het klimaat wijzigen. Het klimaat is een zogenaamd 'chaotisch' systeem. Juist daarom is het belangrijk dat de mogelijke gevolgen voor het klimaat als functie van de te verwachten parametervariaties duidelijk worden.

Tot zover mijn smeekbede aan jullie om meer aandacht voor dit project. :)

• Thomson
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-01 10:11
Hey,

sorry voor dit draadje weer even omhoog te halen, maar ik ben bezig aan een uitgebreide statistieken pagina voor Climateprediction.net ! Het was misschien leuk om dit even te melden! Iedereen mag zich registreren :D

www.statsfreakz.net
Pagina: 1