Ik heb in een pagina een datagrid staan die de output van de volgende query toont:
Met het volgende als output:
Het gaat hier dus om Gegevens uit 2 tabellen die getoont moeten worden (er worden hiervoor dus 3!! tabellen aangesproken nml. USERS, ROLES en RECHTEN). Voor de output in de datagrid is het blijkbaar voldoende alleen een nieuwe DataSet aan te maken. De output krijg ik netjes te zien in mn grid.
Maar nu wil ik deze output ook kunnen wijzigen... Moet ik hiervoor een Dataset aanmaken met 2(of3??) Datatables en een datarelationcollection? En hoe ga ik dit doen dan? Kan geen info erover vinden. Ik heb zelfs een boek van ADO.NET waar het niet instaat
Deze code gebruik ik op dit moment (zonder update-optie dus he)
code:
1
2
3
4
5
6
7
| SELECT U.UserID, U.Username, U.Password, U.Status, G.Name
FROM Roles R
INNER JOIN rechten G ON
R.RechtID = G.RechtID
INNER JOIN Users U ON
R.UserID = U.UserID
ORDER BY U.USERID |
Met het volgende als output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Inlognaam Naam Wachtwoord Status Recht ============================================================= 09999 Test account qwerty Actief CanEdit 09999 Test account qwerty Actief CanInsert 54236 54236 54236 Actief Administrator 54237 54237 54237 Non-Actief Administrator 54237 54237 54237 Non-Actief CanEdit ........ ........ ........ ........ ........ |
Het gaat hier dus om Gegevens uit 2 tabellen die getoont moeten worden (er worden hiervoor dus 3!! tabellen aangesproken nml. USERS, ROLES en RECHTEN). Voor de output in de datagrid is het blijkbaar voldoende alleen een nieuwe DataSet aan te maken. De output krijg ik netjes te zien in mn grid.
Maar nu wil ik deze output ook kunnen wijzigen... Moet ik hiervoor een Dataset aanmaken met 2(of3??) Datatables en een datarelationcollection? En hoe ga ik dit doen dan? Kan geen info erover vinden. Ik heb zelfs een boek van ADO.NET waar het niet instaat
Deze code gebruik ik op dit moment (zonder update-optie dus he)
Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| Dim cmd as New SqlCommand("SELECT U.UserID Inlognaam, U.Username Naam, U.Password Wachtwoord, U.Status Status, G.Name Recht FROM Roles R INNER JOIN rechten G ON R.RechtID = G.RechtID INNER JOIN Users U ON R.UserID = U.UserID ORDER BY U.USERID", conn) Dim adapt as New SqlDataAdapter(cmd) Dim dsUsers as New DataSet() conn.Open() adapt.Fill(dsUsers) conn.Close() users.DataSource = dsUsers users.DataBind() |