VPN probleem

Pagina: 1
Acties:

• KeBaBSaH
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05-2022
Op mijn werk hebben we het volgende probleem:

Wij hebben een VPN server (w2k advanced server; moet nog s gedowngrade worden) waar prima een VPN connectie naar opgebouwd kan worden.
MAAR....

1. Als het vinkje voor: 'use default gateway on remote subnet' AAN staat, werkt de VPN connectie op client prima. Alleen kan er dan niet ge-internet worden vanaf die client.
2. Er kan WEL ge-internet worden als het betreffende vinkje UIT staat, maar dan kan de client geen hostname's gesolven. Met als gevolg dat je dan alleen op IP-adressen netwerk resources kan benaderen (en daar zijn de meeste werknemers hier niet zo handig in ;) ).

Heeft iemand een idee hoe dit komt, en hoe je dit kan fixen? De VPN clients krijgen wel gewoon netjes IP-Adres/DNS gegevens toegekend via de DHCP server; dit is in beide situaties geen enkel probleem.

bvd.

Verwijderd

Laat het vinkje eens uit staan, en zet in de HOSTS en LMHOSTS file

"ipadres" "servernaam"

Als het goed is kan je ze dan wel op naam benaderen.

Als DNS namelijk niet werkt, kunnen de HOSTS en de LMHOSTS uitkomst brengen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2003 15:10 ]

• KeBaBSaH
maar dat is zo lastig te beheren.
Ik was ookal op jouw idee gekomen, maar aangezien sommige machines/servers DHCP gebruiken is dit niet echt verstandig.
ik wil gewoon de interne DNS gebruiken; MET vinkje is het mogelijk, dan moet er toch wel een manier zijn om het zonder vinkje ook te regelen :D

NB
Voordat onze PDC nog geen windows 2000 draaide (maar NT4) werkte het op beide manieren perfect.
De VPN-server is altijd al Windows 2000 geweest.
Problemen met de DNS zijn mij tot nog toe ook nog niet opgevallen

[ Voor 28% gewijzigd door KeBaBSaH op 12-09-2003 15:15 ]

Verwijderd

Idd is dat wat lastiger te beheren. Maar heb je al getest of het op die manier iig wel wil? Dan weet je zeker namelijk dat het probleem ook zit in de DNS.

Misschien kan je nog 's kijken of WINS geconfigureerd is op de clients. Indien dit het geval is, schakel het eens uit....

Ik zal nog ff verder kijken....

• KeBaBSaH
WINS staat uit (ik heb vanaf mijn eigen pc thuis het ook getest, dus daar ligt het niet aan)

Verder zal ik een proberen of het met een host fil lukt... alleen vraag ik mij af waarom het niet zou lukken, aangezien het IP-adres sowieso te pingen is.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• KeBaBSaH
als er iemand trouw de zoekfuncite gebruikt ben ik het wel...
dit is de 2de keer in 3 jaar tweakers dat ik hier een vraag post, omdat ik het goede antwoord niet kon vinden in de search.
Het zijn daar alleen "vinkje aan - vinkje uit"-topics... en ik heb hier toch iets langer mee zitten klussen dan me alleen maar zitten afvragen waarom het niet werkt.

verder vind ik dit geen network troubleshooting maar windows troubleshooting.
Windows zit te wazig inelkaar om het ook nog écht iets met networking te maken laten hebben; ze doen gewoon alsof ;)

• KeBaBSaH
C:\>ping his01
Unknown host his01.

C:\>ping his04
Unknown host his04.

C:\>tracert 192.168.0.220

Tracing route to HIS01 [192.168.0.220]
over a maximum of 30 hops:

1 40 ms 50 ms 110 ms HIVPNSER [192.168.0.155]
2 230 ms 110 ms 101 ms HIS01 [192.168.0.220]

Trace complete.

C:\>tracert 192.168.0.222

Tracing route to HIS04 [192.168.0.222]
over a maximum of 30 hops:

1 240 ms 371 ms 490 ms HIVPNSER [192.168.0.155]
2 40 ms 50 ms 40 ms HIS04 [192.168.0.222]

Trace complete.

Dit is toch best merkwaardig....
(voor de duidelijkheid, dit probleem heb ik met "het vinkje uit" = wel internet connectie, maar geen VPN-dns (?))
Pagina: 1