[php] Zend 3.0

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasfilius
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 13:10

thomasfilius

zappaeske strapatsen

Topicstarter
Voor het coderen van PHP etc werk ik al geruime tijd met Edit+. Deze heeft een paar grote nadelen (geen code-completion enzo.) maar is erg fijn in gebruik. Heb veel editors geprobeert maar de meeste flikkerde ik net zo hard weer weg.

Vanochtend kreeg ik een mail van Zend dat hun nieuwe Developer Enviroment (versie 3.0) af was en klaar voor gebruik. Direct gedownload en in gebuik genomen. Tot nog toe ben ik er zeer tevreden over.

Voordelen:
* Project management is erg goed
* Editor is snel (was bij vorige versies slecht vanwege gebruik van Java)

Zijn er meer die de nieuwe Zend al gebruiken? Ervaringen?

Watch out where the huskies go an' don't you eat that yellow snow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helmet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-08 15:00
ik gebruik al een hele tijd maguma waarover ik ook zeer tevreden ben!
zal dat project van zend ook eens bekijken (die is commercieel toch?)

Icons are overrated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akerboom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 16:30

Akerboom

Codito, ergo sum

Starting at $195
back to VIM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasfilius

thomasfilius

zappaeske strapatsen

Topicstarter
Helmet schreef op 12 September 2003 @ 14:46:
ik gebruik al een hele tijd maguma waarover ik ook zeer tevreden ben!
zal dat project van zend ook eens bekijken (die is commercieel toch?)
Maguma zelf heb ik geprobeert, deels omdat ik z'n voorganger PHPed lange tijd heb gebruikt, maar vond hem niet prettig. De reden daarvan ben ik vergeten, mar volgens mij zat het 'm in de editor zelf.

Ja, tis een commercieel pakket maar geloof niet dat iemand dat ooit heeft tegengehouden. If you know what I mean.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deDorus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08 16:35

deDorus

Meisje, ik ben een C-man...

Ik gebruik Zend 3.0 (evaluation) en heb de vorige versie ook al enige tijd gebruikt. Mij reden om het te gebruiken is de gemakkelijke koppeling met de Zend Encoder.
Voor een betaald pakket vind ik het eigenlijk niet voldoende. De syntax coloring is slechter dan de meeste freeware editors en in de nieuwe versie zit een erg trage (en daardoor zeer hinderlijk) background syntax check, waardoor mijn systeem (XP 1700) erg traag wordt wanneer in je een redelijk groot bestand een quote meer of minder plaatst en je string nog even niet correct is afgesloten.
Ander nadeel is dat er alleen maar coloring is voor PHP en HTML. JavaScript wordt bijvoorbeeld niet herkend.
Hiervoor (en nu nog regelmatig) gebruikte ik JEdit. Deze gratis editor heeft een sublieme syntaxcoloring, maar reageert erg traag bij schakelen naar andere applicaties; soms wel 1 of 2 seconden geen respons)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Ik gebruik al een tijdje Macromedia's HomeSite, met het eea. aan plugins en extra's om het nog eens extra geschikt te maken voor PHP. Vooral ook erg handig wanneer je naast PHP ook regelmatig het eea. met HTML wil doen.

Het nadeel van Zend vond ik dat het java gebasseer is en dus niet écht soepel liep (denk aan de bekende schermflikkeringen en schadow/transparancy problemen met Windows). Toen ben ik dus al gestopt met evalueren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasfilius

thomasfilius

zappaeske strapatsen

Topicstarter
Nadeel van dit soort software (VIM) vind ik dat het niet speciaal voor webdevelopment (PHP) is. Snap overigens niet helemaal waar die quote vandaan komt.

@Negotiator:
Was bij mij ook het geval, totdat ik de nieuwste JRE had geinstalleerd

[ Voor 13% gewijzigd door thomasfilius op 12-09-2003 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akerboom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 16:30

Akerboom

Codito, ergo sum

thomasfilius schreef op 12 September 2003 @ 14:57:
[...]

Ja, tis een commercieel pakket maar geloof niet dat iemand dat ooit heeft tegengehouden. If you know what I mean.
Mja, mij ook niet... alleen m'n baas wel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Minder dan $200 vindt ik niet duur voor een ontwikkel omgeving. Tuurlijk is het voor de thuisgebruiker wel wat geld, maar bij een bedrijf dat ook al E500 betaald om de mailtjes van de klant te kunnen lezen (word ed) stelt het niks voor natuurlijk.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:03

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
thomasfilius schreef op 12 September 2003 @ 15:01:
[...]

Nadeel van dit soort software (VIM) vind ik dat het niet speciaal voor webdevelopment (PHP) is. Snap overigens niet helemaal waar die quote vandaan komt.
Van de website ;). Ik heb ook al op de zend.com pagina zitten rondkijken en ze bieden mooie producten.

Ik gebruik zelf EditPlus2, omdat ik $195 voor een editor te veel vind voor persoonlijk gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook de eval-versie van Zend (3.0) gedownload en was wel te spreken over het pakket, aangezien ik een echte hollander ben, ben ik niet van plan om zoveel geld voor een pakket te gaan betalen, zeker niet als er nog andere redelijke mogelijkheden zijn en ik het niet "professioneel" gebruik.

Zelf gebruik ik voor het coderen van PHP / ASP UltraEdit voor dit doeleinde (is ook niet gratis maar dat even buiten beschouwing laten).

En daarbij opgeteld vond ik Zend 3.0 ZEER langzaam werken (heb een XP2400+ dus daar kan het niet aan liggen al zeg ik het zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasfilius

thomasfilius

zappaeske strapatsen

Topicstarter
Als het traag gaat is het gewoon zaak om de nieuwste JRE van Sun te downloaden. Ik heb hier namelijk helemaal geen last van. Het draait hier als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog maar es een keer proberen dan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Negotiator schreef op 12 September 2003 @ 15:00:
HomeSite, met het eea. aan plugins en extra's
Ik wil heeel graag weten wat je hier allemaal voor gebruikt...

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:23

me1299

$ondertitel

Zend Studio 3 is erg leuk speelgoed. Heb het vandaag geinstalleerd. En ik ben nu al van editplus afgestapt.

Alleen werkt profile(r) hier niet. Debug daarintegen wel. Zodra ik Profile met die toolbar start krijg ik de volgende error:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/errortje.jpg

Iemand een idee?

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zelf gebruiik editplus 2, zeer fijne en zeer snelle editor! Werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299

me1299

$ondertitel

Mijn error schijnt heel veer voor te komen. En heeft iets te maken met niet engelse 'Locale'. Er komt binnenkort een patch voor uit.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:28
Ik gebruik zelf altijd crimsoneditor. Werkt heel fijn en kan ongeveer met 50 talen overweg. (iig, zoiets heb ik gelezen).

Zend vind ik een heel zwaar programma voor dat gene wat hij doet, en natuurlijk te duur :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:54
back to VILE :Y)
alhoewel ik ook nog wel eens wat met eclipse doe, cvs integratie is gewoon erg handig voor de luie programmeur :)

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:22

pietje63

RTFM

Ik gebruik AEDIX werkt erg goed voor mij, ontbreken wel wat kleine dingen (geen ftp ondersteuning) maar hightlighting voor veel talen, snel tabblad files etc.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:52
Misschien is het voor de meeste hobbyers (en dat zijn er veel met php) het een te duur pakket, maar voor het maken van bedrijfsapplicaties ben je gewoon sneller klaar met een IDE.

Ik gebruik nu al Zend 2.6 voor een paar maanden, en op een paar dingen na, ben ik een zeer tevreden legale gebruiker.

Door gebruik te maken van de geintergreerde debugger, code completion en de automatisch documentatie mogelijkheden is een webapplicatie gewoon sneller te realiseren.

Ik ga eerst even de eval versie proberen, en als ie mij bevalt, dan schaf ik hem wel aan...

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 17:39
Ik gebruik UltraEdit. Vreemd dat ik dit nog niet voorbij heb zien komen hier. Naar mijn idee een hele goeie omdat er syntaxhighlighting inzit voor vele talen. En bovendien is het lekker licht en snel.
Het enige wat ik toch aan een editor gebruik zijn de zoekfuncties en de highlighting.

• me1299

me1299

$ondertitel

Nou ik begin me nu al te ergeren aan het pakket. Ten eerste loopt het gewoon traag. Soms komen hele menu's niet te voorschijn en blijft het gewoon grijs.

Net even een file gerenamed via explorer.. Vervolgens in de directory browser van zend 3 refresh gezegd.. nou vergeet het maar dat hij refreshed... blijft gewoon staan onder de oude naam. Nog een keer refresh veroorzaakte een error scherm over een internal error. Brak spulletje dat zend. Snap niet dat ze er geld voor durfen te vragen.

• Roa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07-2024

Roa

Homesite, jesus hé, sinds ik homesite gebruik heb ik denk zo'n 50% minder tijd nodig...nu gebruikte ik daarvoor ook notepad (de echte die-hard hé) maar ohk...

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:28
en in Homesite kun je (goed) php proggen, met highlighting? Ik dacht dat dat zo'n sleur en pleur wysiwyg programma's was om enkel statische html pagina's mee te maken.

...

• snoopy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 08:27
Ik gebruik ook ongeveer een tot anderhalf jaar Zend Studio en het bevalt me prima, zeker icm. met Zend Studio Server is het makkelijk devven, alhoewel ik met 2.6.2 nog wel een paar probleempjes heb met de CVS integratie, werkt het super.

Ik ga binnenkort ook eens Zend 3 gebruiken als de 1e bugjes eruit zijn....

[ Voor 15% gewijzigd door snoopy op 13-09-2003 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07-2024

Roa

IceM schreef op 13 September 2003 @ 17:35:
en in Homesite kun je (goed) php proggen, met highlighting? Ik dacht dat dat zo'n sleur en pleur wysiwyg programma's was om enkel statische html pagina's mee te maken.
Het is helemaal geen wysiwyg prog...volgens mij kan dat niet eens, geen idee eigenlijk....hebbik me niet in verdiept. Maar het is makkelijk om tegelijkertijd meerdere bestanden te editen, je kan de highlights zelf helemaal instellen, maar ik vind het niet nodig. Tja, ik vind het een erg relaxed programma...

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

• bgever
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2021
Homesite had toen het nog van Alaire was een zogenaamde Design weergave. Dit was niets meer dan een MS DHTML Edit ActiveX component dat iedereen vrijelijk kan gebruiken in zijn/haar applicatie. Maar omdat het DHTML Edit component niet zo geadvanceerd is, en eigenlijk maar simpele HTML kan maken, XHTML is dus niet mogelijk, hebben ze het waarschijnlijk om die reden er uit gehaald.
Ik code al geruime tijd legaal in HomeSite 5, en vind het een heerlijk pakket om mee te werken. Toch merk ik, dat als je met een wat groter project bezig bent, HomeSite op sommige gebieden toch te kort schiet. Het zou bijv. verrekte handig zijn, om iets van code competion te hebben, of class/code insight.
Ik ben nu ook de eval van Zend studio aan het downloaden (gaap op 56k) en hoop dat deze download tijd niets voor niets is geweest. :)

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:47

Knutselsmurf

LED's make things better

Ik heb Zend 3.0 zelf even geprobeerd en ik moet zeggen dat het wel lekker werkt. Vooral de debug/trace/watch opties is toch iets was een groot pluspunt is boven iedere willekeurige editor. Hoevaak heb je niet je code volgegooid met print $variabele om te debuggen? Qua editor zul je er vast wat op inleveren, want je bent gewend aan je eigen lieve editor, maar qua IDE is mijn eerste indruk zeer positief. Ook de prijs is in mijn ogen zeer schappelijk.

- This line is intentionally left blank -

• me1299

me1299

$ondertitel

Ik ben ondertussen weer terug gegaan naar editplus. Werkt toch sneller voor mij. Die hele omgeving is bizar traag van zend. En editplus heeft geloof het of niet, een hoop functies die zend niet heeft.

• Alex
  • Laatst online: 20-08 21:38
Ik heb meegwerkt als Beta tester aan de nieuwe Development Enviroment en moet zeggen dat ik het nog steeds veel te zwaar vind. Op een simpele Pentium 3 wacht je al enige tijd voordat alles naar behoren is geladen.
Ik moet echter wel zeggen dat de nieuwe functies t.o.v. versie 2 een uitkomst vormen.

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

• rig0r
  • Laatst online: 11-03 16:08
Zend is idd behoorlijk log en traag. Ik heb iets van 5 PHP editors geprobeerd (eigenlijk alleen om goed te kunnen debuggen), en voor mij is Nusphere PHPed het beste. Snelle en stabiele IDE, uitgebreide debugging. Nadeel is de prijs, bijna 300 dollar :( Ik ben nu dus maar aan m'n 2e evaluatie periode begonnen :P

Enneh als je geen debugging nodig hebt dan is ultraedit of vi natuurlijk ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgever
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2021
Uiteindelijk heb ik ZendStudio maar ook weer van m'n pc geflikkerd. Het is nogal zwaar en traag, en de UI staat me al helemaal niet aan. PHPed heb ik ook zitten te overwegen, maar toen ik PHPEdit (www.phpedit.com) ben tegen gekomen was ik meteen verkocht. Hele fijne functies, debrugging, code-insight en nog veel meer, en dat voor niets :). Mooie UI, lekker duidelijk en werkt heel goed. Hij werkt zelfs zo lekker dat hij zowat HomeSite5 aan het vervangen is.
Ik ga toch maar 'ns een keertje PHPed proberen, want volgensmij is dat ook een uitstekend pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
gomaster schreef op 13 September 2003 @ 15:53:
Ik gebruik UltraEdit. Vreemd dat ik dit nog niet voorbij heb zien komen hier. Naar mijn idee een hele goeie omdat er syntaxhighlighting inzit voor vele talen. En bovendien is het lekker licht en snel.
Het enige wat ik toch aan een editor gebruik zijn de zoekfuncties en de highlighting.
Dan moet je toch beter lezen/zoeken: [rml]6-Pack in "[ php] Zend 3.0"[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thomasfilius schreef op 12 September 2003 @ 15:01:
[...]

Nadeel van dit soort software (VIM) vind ik dat het niet speciaal voor webdevelopment (PHP) is.
Ik weet niet of je weet hoe krachtig VIM is (regex support, bijna alles is wel in te stellen)?

Ook al is het niet specifiek voor PHP bedoeld, dan nog is het een enorm krachtige editor die menig editor specifiek op PHP gericht met het grootste gemak achter zich laat. Probleem bij vi(m) is alleen de leercurve. Als je er echter een beetje in thuis bent, dan zal je productiviteit aanzienlijk omhooggaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingstje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-01-2024
Waar ik me aan erger bij sommige editors is het slechte gebruik van auto-completion. Als je in phpEdit 'if ' tikt krijg je meteen allemaal haakjes waardoor ik mijn hand moet bewegen naar de pijltjetoetsen om er achter te gaan staan (en zo kom je helemaal uit je ritme...). Enfin, dat heb ik maar meteen afgezet... Ik snap niet hoe er mensen zijn die dat kunnen gebruiken. Bij Maguma Studio zit er ook zo iets in... Ik probeerde het net uit... Ik tik '<?php ' en dat ding zet er meteen '?>' achter en plaats de cursor dan ook achter ?>... Niet echt logisch lijkt me :s

If you can't beat them, try harder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

Dat schijnen sommige mensen heel handig te vinden als ze HTML tiepen... ik heb er ook enorm de schurft aan.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Pagina: 1