Toon posts:

Asus A7V onStress Freeze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:
Bij een hoge belasting loopt de pc (zowel in windows als tijdens het opstarten of scandisk) vast.
Beeld blijft hangen en mogelijk lampje van HD ook. Dit is plotseling na 600 dagen stabiel functioneren.

Systeem:
Asus A7v || FSB 107mhz
Athlon thunderbird 1400mhz @ 1391 mhz
2 x 128 mb 133MHZ Sdram @ 142mhz
Geforce 2 mx 32 mb
1x 20 GB maxtor
1x 60 GB maxtor
SB live 5.1
300 watt voeding
WinXP
47x cd-rom
24x12x24x cdrw
ZipDrive intern

Tests/feitjes

- Hij loopt alleen vast bij meer applicaties
- Explorer, mail, msn, ed. werken prima maar zodra er:
- Films, bestanden kopieeren, winamp of games bij komen, dan houd hij het maar heel even uit
- Temp processor is oke, 54 graden na vastlopen (aldus bios)
- Memtest86 loopt gem op 66% van de test vast
- Heb kast een beetje uitgestoft (ivm stof tussen geheugen)
- Hij doet het ineens zonder dat er nieuwe hardware is bijgekomen
- Enige nieuwe software zijn en paar MS fixes

Het lijkt een hardwarematig probleem, ik dacht zelf aan:
- kapotte hardeschijf (die kapt als er teveel van hem word gevraagd)
- kapotte voeding (die het ineens niet meer trekt)
- kapot geheugen (loopt voller bij stress, misschien tot een bepaald punt en dan stopt er 1)

Heeft iemand een tip/suggestie wat het mogelijk is en hoe ik dat kan controleren?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2003 13:49 . Reden: Ken ook niet tikken ook ik ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Hij loopt bij Memtest86 vast, en wanneer er veel geheugen nodig is (meerdere applicaties). CPU temp is in orde, in ieder geval niet extreem hoog. Al met al duid alles in de richting van geheugen dat overleden is. Zelf al een paar keer meegemaakt dat machines die jarenlang goed draaien ineens vaag gaan doen, en 9 van de 10 keer is een reepje geheugen uiteindelijk bezweken.

Test't eens met een ander reepje zou'k zo zeggen :)

//edit
MBM5 is goed om de temps & voltages te controleren, eventueel de Asus monitor tool gebruiken, die's alleen voor de temps niet erg betrouwbaar

[ Voor 17% gewijzigd door FragFrog op 12-09-2003 14:46 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Instortende voeding misschien denk ik....

Heb je wat waardes voor de 5 volt lijn idle em belast ?

Verwijderd

Topicstarter
Nog 1 aanvulling:

Het gebeurd voornamelijk wanneer de hardeschijf moet gaan werken. Het starten van een virusscan of defragmentatie is funest, dan is het gelijk afgelopen en slaat hij vast.

Geheugen heb ik even niet bij de hand, maar ik kan 1 van de verwijderen en kijken wat hij doet.
Heb je nog een relax programma om die voltages te bestuderen, dan kan ik je antwoord geven.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:54
Wat gebeurd er als je de machine niet overclockt? Dus FSB @ 100MHz ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal hem even terugklokken. Maar FSB loopt al verscheidene maanden zo. Ga het even proberen.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 14:33:

Heb je nog een relax programma om die voltages te bestuderen, dan kan ik je antwoord geven.
ja.

je bios ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem weer "teruggeclocked" nu lijkt hij het weer te doen normaal.
Kan iemand nog mogelijk verklaren waarom hij INEENS niet meer met overclocked geheugen kan draaien?

Ga nu ook MEMTEST nog een keer draaien, kijken of die nu wel blijft werken.

Verwijderd

Ja,
Instortende ouder wordende vermoeide voeding. Het gebeurt de laatste tijd best wel vaak eigenlijk, vooral met overgeklokte TB1200~1400 systemen.

(Plus dat er waarschijnlijk stof in de koeler ophoopt, wat tot hogere temps kan leiden en een slechter overklok resultaat. )

:Y)

Verwijderd

misschien je ide kabel die niet helemaal meer goed is...Vervang het is, je weet maar nooit..... :?

edit:

alhoewel ik in eerste instatnie ook aan je geheugen dacht.Probeer het eens met een andere reepie.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2003 16:47 ]

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

De A7V is geen overclockwonder. De mijn kwam maar tot een FSB van 103. Het verbaast me dat ie het zo lang heeft uitgehouden op 107mhz bij jou :) de chipset die er op zit was volgens mij express cripple gemaakt.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is opgelost door terugclocken, onStressStable = 1
Thanx gasten.

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

ik draai met oude A7V (verder niks) Via Apollo chipset als ik overklok altijd op 105 fsb, dan geen problemen, ga ik verder dan loopt ie of vast of helemaal niet.

Hij kan wel verder maar dan moet je andere trukken toepassen.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Pagina: 1