Toon posts:

[Acces VBA] Opmaak van rapport

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem:

Ik probeer een rapport te maken aan de hand van een tabel.
Deze tabel bestaat uit de kolommen: Product_ID, Leverancier en Prijs.
Nu wil ik per product weergeven wat de prijs per leverancier is.

zoiets dus:

Product________Leverancier1_______Leverancier2_______Leverancier3
------------------------------------------------------------------------------
Afwasborstel_______€2,-_____________€4,-_____________ €1,-
Wc Reiniger________€5,- _____________€3,-_____________€6,-

Ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit voor elkaar moet krijgen..
Heeft iemand toevallig het perfecte idee of de ideale oplossing?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2003 12:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
schop schop!!
Mijn werkdag is bijna om..... Dus weet iemand het al bijna?

• TimBosua
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05-2023
Het gaat vast makkelijker als je voor iedere leverancier een aparte kolom maakt denk ik?

Verwijderd

Topicstarter
Ja daar heb je helemaal gelijk in, het probleem is alleen dat het systeem best uitgebreid is en er ongeveer 300 leveranciers zijn. Dus ik moet ervoor zorgen dat het systeem wel snel en overzichtelijk blijft.

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 09:07
Ik geef direct toe dat de gevraagde lay-out in een aantal situaties handig is. Ik wil je bij deze adviseren om een andere lay-out te overwegen.

Je krijgt al snel de situatie dat er meer kolommen voor leveranciers nodig zijn dan waar je ruimte voor hebt. Beter is het om een lay-out te nemen waarbij je het artikel op de eerste regel zet. Vervolgens kun je alle leveranciers uitlijsten die het artikel leveren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Afwasborstel
Leverancier_____Prijs
L1      5
L2      2
L3      4
L4`     6

WC reiniger
Leverancier_____Prijs
L1      2
L2      1

Dit is geen antwoord op de vraag maar zal op lange termijn en betere oplossing zijn. Ook vanuit performance oogpunt is dit een betere oplossing dit rapport kun je namelijk baseren op een enkelvoudige query. Voor de eerste lay-out ontkom je er niet aan dat je een subquery gebruikt.

[ Voor 1% gewijzigd door jwpmzijl op 12-09-2003 14:57 . Reden: typo ]

Hans van Zijl

Verwijderd

Topicstarter
Ja wat je hier laat zien had ik al gemaakt en dat werkt ook goed.
Mijn baas waar ik op het moment stage loop zou alleen liever willen dat de verschillende leveranciers naast elkaar staan omdat je zo veel gemakkelijker prijsverschillen kan ontdekken.
Per product is het inderdaad zo inderdaad overzichtelijk, maar niet als je het verschil in prijs zou willen zien tussen verschillende producten.

Ik geloof ook dat de mogelijkheden binnen access heel beperkt zijn om via vba extra kolommen toe te voegen aan een rapport.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vergat net ff te zeggen dat er maximaal 6 leveranciers per rapport zullen worden weergegeven. Per project wordt er tussen een aantal leveranciers gekozen wie de projectleverancier zal worden. Dit aantal is dus vastgesteld op 6..

Misschien is op deze manier de oplossing simpeler??

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-09 18:12

Boss

+1 Overgewaardeerd

Als je Access XP hebt kan je een kruistabel-rapport maken, daarin kan je de gegevens uit een tabel laten weergaven op de manier die je hier hebt geschetst.

Heb je geen AccessXP maar lager, dan zou ik als ik jou was een kruistabel querie maken en die laten weergeven of exporteren naar Excel.

(als je een engelse versie hebt: kruistabel = pivot chart)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1