[Linux suse] password batchgewijs aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb linux Suse geinstallerd en heb users aangemaakt!
Ik heb 50 users aangemaakt
user01, user 02, enzo
(useradd user01 -g user)

Maar nu wil ik alle wachtwoorden te gelijk veranderen!
Alle 50 users moeten de zelfde w8woord hebben.

Kan dit door een commando???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 08:00
Moet niet zo moeilijk zijn... moet je het commando passwd even voor gebruiken. Als je dan help bekijkt zie je de optie --stdin. Verder nog een simpel forlusje erbij en het is klaar.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:31
Wat hammerhead zegt is iig in Red Hat zo, want die hebben een speciaal aangepaste versie van passwd. Of dit in SuSE ook werkt weet ik niet uit m'n hoofd, laat 't even weten als (en hoe) het lukt :)

Of draai je zelf ook SuSE, hammerhead?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Andere optie is trouwens om handmatig /etc/shadow en /etc/groups aan te passen, maar met useradd of adduser is het wat meer foolproof.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 08:00
Wilke schreef op 12 September 2003 @ 12:35:
Wat hammerhead zegt is iig in Red Hat zo, want die hebben een speciaal aangepaste versie van passwd. Of dit in SuSE ook werkt weet ik niet uit m'n hoofd, laat 't even weten als (en hoe) het lukt :)

Of draai je zelf ook SuSE, hammerhead?
Ik draai thuis Debian, maar het testen was idd op een RedHat bak..Onder debian is die optie er idd niet :)

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:31
En onder Gentoo en Slackware ook niet. Daarom dus, dit is niet per se so simpel als dat het lijkt.

Weet iemand hoe het zit met SuSE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De --stdin is voor zover ik weet redhat-only. Alle andere tools (useradd, adduser, etc) zijn waardeloos batchgewijs aangezien ze van een console het wachtwoord willen hebben, of het meegeven op de cmdline (wat weer onveilig is, ps axuww, en je ziet de wachtwoorden voorbij schieten). Zoals moto-moi al zei, ga eens pielen met het rauw bewerken van /etc/passwd, /etc/shadow en /etc/group. 'T is wat klussen, maar niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het voordeel van je password wijzigen met een bash script is dat je wat meer complexere passworden van je gebruikers kan eisen. Zoals een hoger aantal minimum tekens in het woord, meer hoofd/kleine letters of eisen dat er ook vreemde tekens inzitten. Ik zal mijn passwd change bash file die iig onder slackware werkt morgen wel even op http zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 15:40

Leon

Rise Of The Robots

Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 23:22:
Het voordeel van je password wijzigen met een bash script is dat je wat meer complexere passworden van je gebruikers kan eisen. Zoals een hoger aantal minimum tekens in het woord, meer hoofd/kleine letters of eisen dat er ook vreemde tekens inzitten. Ik zal mijn passwd change bash file die iig onder slackware werkt morgen wel even op http zetten.
Voor al die checks die jij hier noemde heb je ook gewoon pam_cracklib hoor.. :)

Eeuwige n00b

Pagina: 1