Hoe maak je een bootable USB drive in windows XP?

Pagina: 1
Acties:
  • 12.529 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Solstice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12-2018
Ik wil het volgende:
Een 128 MB USB flashdrive/pendrive dat bootable is.
Ik heb op GoT gezocht en vond wel linux proggies die dit kunnen doen, maar niks over een winxp programma.

Een proggie die dan format F: /s dan een bootdisk maakt met de dos system files.

Alvast bedankt!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:15

samo

yo/wassup

Da staat in de CT va september 03.. ik zal eens kijken voor je en edit dit zo...

Op pagina 52 staat een volledig verhaal...
Daar staat vooral dat het met Linux gaat...
Vanaf pagina 54 staat DOS OP DE STICK
Moet je gewoon opstart diskettes maken en booten vanaf de diskettes. Vervolgens via SYS a: b: de files kopieren
Wel eerst de memorystick formatteren in superfloppy formaat

[ Voor 66% gewijzigd door samo op 12-09-2003 11:22 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Solstice
Ah dank je wel voor de info. En hoe format ik de memory stick in superfloppy? Is daar een tool voor?

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:15

samo

yo/wassup

In windows, deze computer, rechtermuisklik op de usb drive, format, dan zou dr fuperfloppy tussen moeten staan (ik durf het met mn eigen drive niet te proberen, dr staat nogal veel op...)

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

samo-arne schreef op 12 September 2003 @ 12:12:
(ik durf het met mn eigen drive niet te proberen, dr staat nogal veel op...)
[/oftopic]normaal moeten we toch eerst langs 26 weet-u-het-zeker windowtjes?? :Y) [/oftopic]

• Solstice
Nou mensen, ik was niet in staat om de flashdrive bootable te maken.
Er is in windows geen optie om een superfisk te formatteren. Dus kennelijk is er een dingetje overgeslagen.
En onder DOS kan ik die USB drive niet vinden, omdanks dat het legacy devices aan staat in de BIOS. Dus kan ik geen sys a: naar iets doen.
Heeft iemand anders nog een idee?

• Krul
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 11:08

Krul

Holodoc

Zoals eerder al gezegd in de C'T staat hier een uitgebreid artikel over in.....het kost namelijk wel wat moeite en kan het best gedaan worden in linux (dus Knoppix kan je hiervoor gemakkelijk gebruiken).

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Heb een keer zo'n pendrive gewoon met format <driveletter van pendrive> /s geformateerd in windows 98 en kon er toen van booten. Onder Windows XP heb ik nog niets kunnen vinden... je pc moet het wel ondersteunen in z'n bios natuurlijk.

... is wel lekker overigens: een bootdisk van 128 mb :)

[ Voor 14% gewijzigd door Frankie02 op 13-09-2003 21:33 ]

• Solstice
tsja..mijn PC ondersteunt het wel. Maar win98 heeft nog zo'n leuke echte DOS in windows.
Ik wil geen unix erop. Dus DOS format en systeem schijf.
Nu moet ik kennelijk de C'T kopen ofzo

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10 10:22
Frankie02 schreef op 13 September 2003 @ 21:32:
Heb een keer zo'n pendrive gewoon met format <driveletter van pendrive> /s geformateerd in windows 98 en kon er toen van booten. Onder Windows XP heb ik nog niets kunnen vinden... je pc moet het wel ondersteunen in z'n bios natuurlijk.

... is wel lekker overigens: een bootdisk van 128 mb :)
wat heeft dat booten van usb allemaal met het OS te maken? niks toch? wat zoek je dan in winxp? (die commando?)

• Solstice
het punt is hoe je nou een USB pendrive kunt formatteren onder winXP of wat voor programma zodat je het bootable kunt maken voor DOS programmas en windows programmas.
Maar een oplossing is er nog steeds niet. Ik ga niet win 98 installeren om 1 malig de USB flashdrive te formatteren om het bootable te maken.
Wat er ook staat in C'T is leuk, maar ik heb dat blad helemaal niet en ben ik nog steeds geen meter verder gekomen.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12 19:41
Ik ben er ook al een hele tijd mee aant stoeien en ik heb WEL de juiste C'T en dan nog lukt het niet... (Kan overigens ook gewoon aan mijn pc liggen)

Ten eerste:

Je hebt geen echte Win98 nodig. Download op www.bootdisk.com gewoon een Win98 bootflop en start daarvan op. Dat is namelijk ook voldoende om vanuit DOS je pendrive via "sys" of "Format" bootable te maken.

Ten tweede;

Ik wil morgen op mijn werk best even de betreffende pagina's uit de C'T inscannen en op t web slingeren, al weet ik niet of dat eiggenlijk wel mag... :?

https://www.strava.com/athletes/10490675

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:31
GoldieLox schreef op 14 September 2003 @ 20:30:
Ten tweede;

Ik wil morgen op mijn werk best even de betreffende pagina's uit de C'T inscannen en op t web slingeren, al weet ik niet of dat eiggenlijk wel mag... :?
Dat zal wel niet mogen, maar als jij er netjes bij zet dat het uit de C'T komt, is er denk ik geen probleem

• estorino
link weg

4 bladzijden tellend artikel over het bootable maken van
USB drives.

Bron: C'T Magazine voor Computer Techniek, September 2003

De kwaliteit van de scans is niet echt om over naar huis te schrijven,
maar het zou zo wel moeten kunnen.

Er wordt gebruik gemaakt van Linux. Knoppix om precies te zijn,
een distributie die boot van cd en niets op de harde schijf installeert.
http://www.knopper.net/knoppix/index-old-en.html

[ Voor 35% gewijzigd door BalusC op 15-09-2003 12:07 ]

• Solstice
Dank je wel!
Ik zal het allemaal bestuderen en uit proberen!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10 10:22
GoldieLox schreef op 14 September 2003 @ 20:30:
Ik ben er ook al een hele tijd mee aant stoeien en ik heb WEL de juiste C'T en dan nog lukt het niet... (Kan overigens ook gewoon aan mijn pc liggen)

Ten eerste:

Je hebt geen echte Win98 nodig. Download op www.bootdisk.com gewoon een Win98 bootflop en start daarvan op. Dat is namelijk ook voldoende om vanuit DOS je pendrive via "sys" of "Format" bootable te maken.

Ten tweede;

werkt je usb zonder speciale drivers dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Mister_X op 15-09-2003 11:17 ]

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tijdje geleden heb ik voor m'n werk een Ghost bootflop met USB ondersteuning gemaakt. Kwam er later achter dat Ghost deze bootflops ook zelf kan maken 8)7 ... maar dat wist ik toen nog niet...

Heb toen gewoon bij google gezocht op "usb for dos" oid, en een drivertje voor dos weten te downen (helaas weet ik niet meer welke, dus je moet zelf even zoeken). Daarna gewoon standaard w98 bootflop gemaakt, autoexec.bat/config.sys aangepast zodat usb driver wordt geladen, en ghost erbij. Werkt perfect.

Kortom download bij bootdisk.com een standaard bootflop, zet daar een usb driver voor dos bij en een format.com en je bent klaar toch :? ....

Misschien is dit ook wel handig...

Edit: lees hieronder dat het standaard zonder bovenstaande zooi zou moeten werken als je bios het ondersteunt, als dat dus niet het geval is dan werkt bovenstaande zeker.

[ Voor 16% gewijzigd door Mike Jarod op 15-09-2003 11:45 ]

• estorino
Mister_X schreef op 15 September 2003 @ 11:17:
[...]

werkt je usb zonder speciale drivers dan?
Ja, als ik mbv. een bootflop opstart met mijn Apacer Handysteno ingeprikt, dan is het floppy station a:\ en de USB drive b:\ en kan ik het apparaat en de bestanden gewoon benaderen.

In mijn bios (ECS K7S5A-LAN met Cheepeman bios) heb ik twee opties;
"boot from USB" en "USB Legacy device support" oid.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

GoldieLox: als jij niet zeker weet of iets mag, dan raadpleeg je toch even de FAQ en/of de moderator van desbetreffend subforum..?

Het mag dus niet, lees de copyrights elders op c't maar nog eens na .. Er zal ongetwijfeld iets in deze zin in staan: "Overname en vermenigvuldiging van artikelen is niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever."
Pagina: 1