Toon posts:

[sendmail]eruit geklapt ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik heb hier een servertje staan met sendmail erop (SuSe 7,2). Nu beheer ik de server met Webmin, en dat gaat redelijk goed. Alleen is gisteren om een onverklaarbare reden sendmail gestopt.

Het punt is: in webmin kan ik aflezen dat sendmail up and running is. Alleen als ik naar een client ga (WinXP, outlook 2002) krijg ik de melding: de verbinding met de server is onderbroken. Als ik vervolgens de sendmail service stop zet en controleer wat outlook zegt: "de verbinding met de server is onderbroken"
Het lijkt dus dat de service niet draait, maar als ik als commando invoer:
code:
1
ps -ef |grep sendmail

krijg ik netjes te zien:
root 1900 1 0 06:22 ? 00:00:00 sendmail: accepting connections
root 2026 1992 0 06:42 pts/0 00:00:00 grep sendmail
Nu wilde ik daarom het log uitlezen van sendmail om iets wijzer te worden. Maar blijkbaar logt de service niet, want als ik naar /var/lib/sendmail/ ga mis ik het sendmail.st bestand :(

Ik weet niet hoe ik het nu moet aanpakken, de config is goed en werkt (ik kan via Webmin gewoon de mailboxen openen, de users zijn goed) Kan iemand mij een beetje in de juiste richting duwen want ik snap het even niet meer. Heel erg bedankt iig :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2003 07:25 ]

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-04 15:38
Staat jouw eigen pc wel in de relay-hosts (of hoe ze die file bij jouw dan ook mogen noemen). Als dat nl. niet het geval is wordt er geen mail vanaf jouw IP geaccepteerd. Mogelijk is pas je IP of (reverse) hostname veranderd? Of heb je de relay-hosts aangepast?

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 18:04

Whizzer

Flappie!

Ik kan even 1 ding niet duidelijk opmaken uit je problematiek: Je zegt dat de clients de melding "de verbinding met de server is onderbroken" krijgen.. Ik neem aan dat dat is op het moment als je dus mail verstuurd??? Als het tijdens ophalen van mail is, is namelijk niet sendmail de schuldige, maar je imap/pop3 server....

Als je vanaf je client een telnet doet op poort 25, krijg je dan wel een verbinding? Wat gebeurt er als je dan commandline een mailtje bakt?

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

Topicstarter
Whizzer schreef op 12 September 2003 @ 10:46:
Ik kan even 1 ding niet duidelijk opmaken uit je problematiek: Je zegt dat de clients de melding "de verbinding met de server is onderbroken" krijgen.. Ik neem aan dat dat is op het moment als je dus mail verstuurd??? Als het tijdens ophalen van mail is, is namelijk niet sendmail de schuldige, maar je imap/pop3 server....

Als je vanaf je client een telnet doet op poort 25, krijg je dan wel een verbinding? Wat gebeurt er als je dan commandline een mailtje bakt?
Ik heb nog het een en andere uitgevonden en ik ben erachter gekomen dat:
1 Het verzenden van het bericht goed gaat
2 Bij de authenticatie de login / password reject.
Deze is echter wel goed, dat is het rare. Bij alle clients kloppen de passwords / logins. Het is iig nog waziger geworden :/

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 18:04

Whizzer

Flappie!

dan is het in ieder geval *niet* sendmail... Maar je pop/imap server...... Er zijn wel meer mensen die deze fout maken hoor... ;)

hoe is de opzet van je authenticatie?? Heb je alleen wachtwoorden op die machine staan, of heb je een centrale password server???? kun je als die gebruiker wel gewoon op de console inloggen (mits ie een goede shell heeft)???

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...