Toon posts:

[Design Algemeen] Klanten willen anders

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het nu een aantal keer tegen gekomen als ik bijvoorbeeld een site voor een bedrijfje of iets dergelijks maak.

Je maakt een concept en werkt dat uit etc. De klant is erg tevreden met het eindresultaat, maar heeft altijd wel iets aan te merken of een maniertje om je hele site weer juist dategene te geven dat het niet moet hebben.
Zo had ik er vandaag een bijvoorbeeld. Die wilde een strakke moderne etc site. Dus ik heb mijn best gedaan iets moderns, straks zonder fratsen in elkaar te steken. Ik gebruikte als font een font van 10px, dat kleine hoorde een beetje bij het concept. Maar deze werd te klein gevonden. Okay das te begrijpen, maar 11, 12 en 13 werden ook te klein gevonden....
Nu ziet de site er met 14px font een heel stuk minder uit dan met bijv 11px. Het is nu een strakke moderne layout met dikke koeie letters erop..
Buiten dat wilde hij ook nog buttons met texten als 'Bestel uw artikelen' ipv simpelweg 'Bestel' of 'Plaats Order'.

Dit is maar een KLEIN voorbeeldje, maar er zijn zo altijd van die dingen waardoor je layout er ineens stukken op achteruit gaat. En dat is erg irritant als je belangrijkste rede van het werk is om je portfolio uit te breiden.

Ik vraag me dus of hoe jullie hier mee om gaan. Probeer je die klant om te praten? Of kan het je niet schelen zolang je maar geld krijgt of.. ?

En hoe gaat dit in het echte bedrijfsleven. Bij bijv een reclamebureau, drukker, eigen bedrijf etc etc?

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Klant is koning, toch?

Je moet je klanten wel adviseren over keuzes etc, want jij bent immers degene met de ervaring. Je maakt je ontwerp, je laat het aan de klant zien en dan geeft de klant zijn mening. Als de klant bijzondere wensen heeft, die niet bij de lay-out passen, dan kan je de klant gewoon adviseren om een alternatieve methode te gebruiken oid die wel bij de lay-out past. Het is je taak om het zo aan te pakken dat de lay-out toch goed is, zelfs met de modificaties die de klant wilt. Als je dat kan, dan kan je jezelf wel een pro noemen. En anders is het gewoon pech voor je en moet je de lay-out verpesten. Maar het eindbesluit ligt uiteraard bij de klant zelf.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Lentje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 15:30
Tja, ik heb het ook een aantal keer gehad. Ik had dan naar mijn mening een strakke mooie site gemaakt. Klant vond hem ook wel mooi... maar..... Er moest nog een uberlelijk plaatje in de header :S

Uiteindelijk heb ik hem ervan overtuigd dat dat er totaal niet uit kwam te zien.

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08 09:21
Wie is hier nauw designer? ;) Maarja kant is koning!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 20:04
Waarom maak je niet eerst een paar schetsjes met ideeën, dan kan je klant zeggen van "Ik vind deze wel mooi, maar wat ik hier zie ziet er ook wel mooi uit. Kan dat niet gecombineerd worden?"

Een website maak je mét de klant.

Veel contact en overleg is nodig imho.

En daarbij: wie betaald, bepaald *D

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 07:58
Hm, de klant is koning maar jij moet zeker niet jouw rol als adviseur vergeten. Jij hebt meer verstand van internet dan de klant. Ik heb het dan over design, usability etc.
Klanten kunnen natuurlijk commentaar hebben maar het is aan jou om argumenten aan te brengen om jouw ontwerp te verterken. Grote letters..14 px, is het een site voor Hans Anders ofzo???
Klanten vergeten vaak dat de site voor hun klanten is en niet voor zichzelf. Aan jou de prettige taak om de klante te adviseren waarbij duidelijk moet zijn wat de doelgroep is...

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 23:05
Zoals ook al meerdere malen hierboven is gezegd ben jij naast ontwerper (?) ook degene die er het meeste verstand van heeft -als het goed is- en dus de klant uit ervaring het beste advies kunt (moet) geven.

Als het na beargumentatie kosten wat kost toch anders, dan is het vette pech. Jij krijgt je centen voor iets wat op wensen van de klant is gebaseerd. Al willen ze het donkerpaars met een gouden randje, why the hell not. Nogmaals, als het -ondanks je waarschijnlijk negatieve advies hier tegenin- expliciet gevraagd word, doe het.

Rest mij nog 1 ding, en dat is dat het me lijkt dat je een website voor een klant, het bedrijf en zijn producten een website ontwikkeld om de omzet van dat bedrijf te verhogen of om een soort digitale brochure als informatiebron te ontwikkelen, en niet om jouw portfolio maar dik te laten lijken.

Sporen moet je verdienen, het is geen doel.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Schoenmaker hou je bij je leest. Een klant mag best een mening hebben maar als een klant over het design gaat dan doen ze het maar fijn zelf.

Een dergelijk probleem als wat jij schetst had ik ook laatst. Ik heb toen de klant gewoon laten zien dat het er inderdaad niet uit ziet met koeieletters en er meteen een alternatief bijgemaakt.

Ik probeer altijd erg goed een klant duidelijk te maken dat een concept er niet voor niets is. Dat dit de basis is van waaruit ik werk en dat op tekst na correcties dan moeten gebeuren en niet als ik in de HTML fase zit. Dat kost ook gewoon extra tijd==doekoes.

De klanten van ons zijn daar ook van op de hoogte en accepteren extra kosten dan ook. Het is gewoon belangrijk dat de klant het concept niet ziet als plaatjes, maar als de definitieve look van een site.

Mensen die roepen klant is koning zijn naar mijn idee niet goed met het vak bezig. Als ik een huis laat bouwen in een onmogelijke constructie kan ik wel klant zijn. Dan hoort het bouwbedrijf wel te zeggen dat ik na een week onder twee betonplaten lig. Om even wat te noemen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Willem
Eens. :)

Ware het niet dat klanten ondanks je advies als deskundige nog steeds bepaalde zaken per sé niet of juist wèl willen. Had ik laatst in een gesprek waarbij we een redelijk standaard website doorspraken... we kwamen bij het onderdeel "Contact" zoals dat bij veel websites een standaard item is.

In het voorstel wat wij hebben voorgelegd was een contact formulier opgenomen. De klant wilde niet dat dat formulier in de website kwam, omdat hij er zelf een hekel aan had om dat in te vullen op websites die hij bezocht.

Wij hebben hem verteld dat het normaal is zo'n formulier, alles behalve storend en dat het eigenlijk een soort van verwacht word dat als je een contactpagina opent op een willekeurige website, je naast de naw-gegevens een formulier kunt invullen waarbij je informatie kunt aanvragen. Maar helaas, het moest en zou worden geschrapt.

OK, dan vind ik het gescheten, voor dezelfde prijs een contactform minder? Prima. :)

• TeeDee
  • Laatst online: 21-08 22:17

TeeDee

CQB 241

Ik hoorde deze laatst: Een klant is koning. Prima, maar de klant is geen keizer. Als de klant zulk soort wijzigingen wil doorvoeren, dus bijvoorbeeld jouw complete layout wordt verziekt: Zeg dan bijvoorbeeld iets in de trend van: "Jaaa, maar dan ben ik weer 2 weken aan het designen, vooral omdat .... etc. etc."

Wat me nu trouwens te binnen schiet is: Je hebt neem ik aan vormvoorstellen gemaakt, laten zien e.d.???

Als de klant daarna nog wijzigingen heeft doorgevoerd, dan kan je die kosten ook weer op de klant verhalen. Ik zou me er alleen niet al te druk om maken...

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Willem
Mocht het zo zijn dat de klant het ergens niet mee eens is, doe hem of haar dan gewoon een tegenvoorstel.. meerdere (grafische) opties vinden klanten over het algemeen prettig, omdat ze dan een keuze hebben.

En zonder waarschuwing kosten verhalen op een klant is ook niet echt een juiste manier van werken dunkt me.. extra ontwerp kosten vanwege de specifieke wens van de klant daarentegen wel, maar dat moet je dan wel beargumenteren.

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:39
Heb ik ook een hekel aan. Ik kom met een ontwerp, en dan heb ik alles weloverwogen gedaan. Komt de klant weer met van die kleine dingetjes aan mierenneuken, en dat verneukt alles. Niet leuk, maar zijn keus.

• Rapzar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 09:37
Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 03:34:
....En hoe gaat dit in het echte bedrijfsleven.....
Om te beginnen: Je maakt wel vaker iets voor bedrijven/klanten, en vraagt hier ook geld voor, begrijp ik. Nou dan ben je een echt bedrijf hoor:*)

Het 'runnen' van een eenmans zaak betekend natuurlijk dat je niet alleen de 'koor-bizniz' onder de knie moet hebben, maar ook aquisiteur,boekhouder,verkoper,secretaresse,(ensoms zelfs een beetje jurist) moet zijn. Creative techneuten hebben het misschien vaak niet zo op verkooppraatjes, maar als je daar goed in bent, kun je de klant wel vertellen wat hij eigenlijk al heel de tijd wilt. Wat je dus nodig hebt, is niet alleen een goed ontwerp, maar ook een doordacht praatje, en al reacties voor wat zij allemaal kunnen zeggen/vragen. Maar goed, soms willen ze idd perse iets raars, en dan geldt 'wie betaald,bepaalt'.

daarom zijn er ook zo f*kin' veel 'merk X/ons merk' reclames. Geen enkel zelfrespecterend bureau komt met dat idee hoor :)

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

* Yellow|A eens met Ozbozje en herr willem169

Wat "wij" (lees Yellow de soms gefrusteerde designer) altijd doen is eerst de uitgebreide briefing waaruit meestal wel blijkt dat het bureau, niet de klant meer weet van ontwerpen. Naam en reputatie bij de klant helpen. Ik doe de laatste tijd vrijwel alleen maar korte 2 a 3 dagen projectjes voor bedrijven, maar dan wel drie keer in de maand voor elke klant. Als het de eerste keer goed ging geven ze je naarmate de tijd vordert meer vrijheid.

Klanten krijgen alle mogelijkheden om input te leveren en na de briefing worden er een x aantal ontwerp voorstellen gemaakt. Lorem est ipsum teksten, maar de sfeer wordt goed neergezet. Als later klanten tijdens de definitieve ontwerp fase nog meer dingen willen veranderen mag dat (probeer ze altijd de vaud van hun visie te laten zien, maarja als ze willen dan willen ze), maar daarvoor hebben we het mooie woord Change-request formulier en dat kost extra ;)

Triviale details als "Bestel" of "Bestel artikelen" tja als interaction designer zeg ik het laatste als ontwerper zou ik het eerste zeggen. Ontwerpers haten meestal duffe knopjes in hun ontwerpen, maar interaction designers geilen op knoppen die duidelijk zijn in hun doel.

Mijn "ga naar de voorpagine door hierop eenmaal te klikken knop~ werd ook niet gewaardeerd door de gemiddelde Photoshopper.

Rapzar: 'koor-bizniz' klinkt nog viezer als je het zo schrijft dan wanneer iemand het tegen je gezicht zegt. Voordeel is dat ik je nu niet kan bitchslappen ;)

|{ brrr }] |

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Bij ons gaat het altijd zo; er wordt een ontwerp gemaakt, zoals de website zal worden. Dan mag de klant zijn input geven, worden die dingen veranderd - mits we het er mee eens zijn - en mag de klant weer zijn input geven. Net zo lang tot het naar wens is. En mocht de klant dingen willen die echt niet kunnen kwa lay-out, dan proberen we hem te overtuigen, lukt dat niet doen we het op de klant zijn manier.

Vaak wordt er echter wel rekening gehouden in het ontwerp met dinden als tekst 1pt groter ofzo. Maar wij zijn nog niet zo'n groot bedrijf, en kunnen vaak niet zeggen "nee dat doen we niet", maar de doelstelling is wel dat wanneer we groot genoeg zijn (lees: niet perse elke opdracht hoeven aan te nemen) dan zullen we zeker af en toe "nee" verkopen aan klanten die iets willen waar wij niet achter staan kwa lay-out of iets dergelijks.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:56

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
TeeDee schreef op 12 september 2003 @ 09:41:
Ik hoorde deze laatst: Een klant is koning. Prima, maar de klant is geen keizer. Als de klant zulk soort wijzigingen wil doorvoeren, dus bijvoorbeeld jouw complete layout wordt verziekt: Zeg dan bijvoorbeeld iets in de trend van: "Jaaa, maar dan ben ik weer 2 weken aan het designen, vooral omdat .... etc. etc."
Afspraken maken, _simpel_. Moet ik zelf iets maken of heeft u wensen? Ah, wensen, die schrijven we op. Dat is alles? Mooi, dan begin ik nu.

Ontwerp af, voldoet aan opgeschreven wensen. Als hij/zij dan nog veranderingen wilt, dan gaat het extra kosten :).

Verwijderd

Topicstarter
Rapzar schreef op 12 September 2003 @ 10:33:
[...]

Om te beginnen: Je maakt wel vaker iets voor bedrijven/klanten, en vraagt hier ook geld voor, begrijp ik. Nou dan ben je een echt bedrijf hoor:*)
Hier heb je in principe gelijk in natuurlijk. Maar het probleem is dat ik gigantisch weinig vraag en daarvoor keihard wil werken, ik doe het niet voor het geld, het beetje dat ik vraag is voor de onkosten en te zorgen dat er geen misbruik van gemaakt word.
Volgens de mensen in het vak is dit misschien een beetje verkrachting van de business, maar ik moet buiten mijn papiertjes ook gewoon veel en vooral goed werk laten zien als ik volgend jaar klaar ben met studeren en een baan in de sector wil. En 'echte' bedrijfjes is natuurlijk beter dan fictieve onderwerpen. Buiten dat zijn dit kleine start bedrijfjes die geen grote bedrijven kunnen huren voor bij. hun site omdat dat meer kost dan hun jaaromzet is. (bij wijze van spreke).

Verder is gezegd dat je een plan, concept, schets, storyboard etc van dat soort dingen maakt. Deze maak ik ook, ik betrek de klant in het proces tot er een finalscreenshot komt die na uitgebreid overleg is ontstaan. Maar toch komen ze later terug met 'gezeur'.

Het betreft dit keer een online console winkel. Games, x-boxen en heel die handel. Bij zo'n onderwerp hoort imho gewoon een iets kleiner (bijv 11px font). Maar 14px is voor sites te groot (imho) behalve de site van de oogarts.

De klant is idd koning zoals hier gezegd word, maar ik vroeg me af hoe dit in het echte leven aangepakt word. Ik begrijp dat men de klant nog wel probeert de overtuigen of met een alternatief komt.
Wat ik een hele goede vind is door de kosten eigenlijk op te voeren na de final screenshot, dus wanneer je gaat beginnen aan het html-en. In de voorbeeld maakt dat niet echt uit, maar het is wel eens anders geweest. 'oh ik vind dat stuk in die header toch niet zo.. kun je dat vervangen door bijv?' En dan is dat stuk net verdeeld over 6 tables en de background. |:(

• Willem
OkkE:
Bij ons gaat het altijd zo; er wordt een ontwerp gemaakt, zoals de website zal worden. Dan mag de klant zijn input geven, worden die dingen veranderd - mits we het er mee eens zijn - en mag de klant weer zijn input geven. Net zo lang tot het naar wens is. En mocht de klant dingen willen die echt niet kunnen kwa lay-out, dan proberen we hem te overtuigen, lukt dat niet doen we het op de klant zijn manier.
Hier lijkt me e.e.a. zeker niet geheel onafhankelijk staan van het geoffereerde? :)
OkkE:
Vaak wordt er echter wel rekening gehouden in het ontwerp met dinden als tekst 1pt groter ofzo. Maar wij zijn nog niet zo'n groot bedrijf, en kunnen vaak niet zeggen "nee dat doen we niet", maar de doelstelling is wel dat wanneer we groot genoeg zijn (lees: niet perse elke opdracht hoeven aan te nemen) dan zullen we zeker af en toe "nee" verkopen aan klanten die iets willen waar wij niet achter staan kwa lay-out of iets dergelijks.
Bijvoorbeeld [rml][ serieuze enquete] poll: Comic Sans op een website[/rml] ;)

Gaat tegen bijna al je principes in, maar als de prijs er naar is, en klant wil het per sé zit er weinig anders op..

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
De klant is koning, maarrrr..... het is ook de bedoeling dat je je concept op een dergelijke manier presenteert dat de klant ook begrijpt wat je beweegredenen zijn geweest om bijvoorbeeld een 10 px letter te gebruiken. En, niet geheel onbelangrijk, moet je natuurlijk ook zelf weten waarom je die 10 px letter gebruikt. Alles wat je doet, moet je op de een of andere manier kunnen onderbouwen... en daar zijn erg goede truucjes voor te verzinnen 8)

Obviously you're not a golfer

• Willem
funksngrooves:
Hier heb je in principe gelijk in natuurlijk. Maar het probleem is dat ik gigantisch weinig vraag en daarvoor keihard wil werken, ik doe het niet voor het geld, het beetje dat ik vraag is voor de onkosten en te zorgen dat er geen misbruik van gemaakt word.
Daar redt je het niet mee hoor, in 't echte leven...
funksngrooves:
Buiten dat zijn dit kleine start bedrijfjes die geen grote bedrijven kunnen huren voor bij. hun site omdat dat meer kost dan hun jaaromzet is. (bij wijze van spreke).
Wat is dat nou weer voor achterlijke aanname :? :D
funksngrooves:
De klant is idd koning zoals hier gezegd word, maar ik vroeg me af hoe dit in het echte leven aangepakt word.
Ehm zie de reacties van o.a. Ozboz, Yellow, Okke en mij hierboven :?
funksngrooves:
Wat ik een hele goede vind is door de kosten eigenlijk op te voeren na de final screenshot, dus wanneer je gaat beginnen aan het html-en.
Dit is echt de reinste onzin, noem me 1 iemand die dat zomaar zo pikken?

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:40

Dutch_guy

WYSIWYG

Ik zal altijd de klant proberen te overtuigen dat wat ik ontworpen heb, wel met een reden is gedaan. Een lettertype van 10 naar 11 kan ik mee leven, maar met 14 zal ik toch echt proberen de klant te overtuigen.

En Comic Sans........dan mag diegene een andere designer gaan zoeken, want daar wil ik mijn naam niet onder hebben. Dan maar geen website, genoeg andere klanten.

Pay peanuts get monkeys !

Verwijderd

Topicstarter
willem169 schreef op 12 September 2003 @ 13:22:
Daar redt je het niet mee hoor, in 't echte leven...
Ik weet het, maar het was even om duidelijk te maken dat ik voor mijn portfolio werk en geld dus op DIT moment onbelangrijk is. Ik zit in mijn laatste jaar en wil itt tot mijn klasgenoeten gewoon veel en goed werk online/offline hebben. Later zal ik (of waarschijnlijk een baas) de prijs bepalen.
Wat is dat nou weer voor achterlijke aanname :? :D
:P Nou.. het zijn veel van die startende hosting bedrijfjes, online shops etc. Daarvan weet je gewoon dat een groot deel het niet gaat redden. En ik ken veel mensen die dit soort dingen naast hun baan erbij hebben. Maar die kunnen daar verre van rond komen. Uiteraard zitten er altijd tussen die groeien, maar dat gebeurd niet heel snel meer tegenwoordig bij online bedrijfjes, hoe goed ze het ook aanpakken.
Ehm zie de reacties van o.a. Ozboz, Yellow, Okke en mij hierboven :?
Ja vandaar 'vroeg' ipv vraag :+ (bedankt daarvoor trouwens, zelfde geld natuurlijk voor alle andere replies).
Dit is echt de reinste onzin, noem me 1 iemand die dat zomaar zo pikken?
Hier heb je wel gelijk in moet ik zeggen. Maar klanten kunnen er wel een beetje rekening mee houden als ze tevreden zijn over de final screenshots (print en browser shots op 100%).

Verwijderd

Topicstarter
Dutch_guy schreef op 12 september 2003 @ 13:23:
Ik zal altijd de klant proberen te overtuigen dat wat ik ontworpen heb, wel met een reden is gedaan. Een lettertype van 10 naar 11 kan ik mee leven, maar met 14 zal ik toch echt proberen de klant te overtuigen.

En Comic Sans........dan mag diegene een andere designer gaan zoeken, want daar wil ik mijn naam niet onder hebben. Dan maar geen website, genoeg andere klanten.
Moet je voorstellen dat je net 100 uur in de site hebt gestoken en de klant uiteindelijk Comic Sans wil :D

/me zou de naam onder de site vandaan halen :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2003 14:23 ]

• bouvrie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05-2025

bouvrie

Interior demolisher

Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 03:34:Ik gebruikte als font een font van 10px, dat kleine hoorde een beetje bij het concept. Maar deze werd te klein gevonden. Okay das te begrijpen, maar 11, 12 en 13 werden ook te klein gevonden....
Nu ziet de site er met 14px font een heel stuk minder uit dan met bijv 11px. Het is nu een strakke moderne layout met dikke koeie letters erop..
De grote truc (hmm vreemd woord) is om de site in 800x600 te laten zien ... dan is 10px in ene ook koeieletters :P.

01010100011010000110010100100000010011110100111001000101001000000011101000101001

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Het comic sans probleem los je op door het wel te doen maar simpel weg nergens je naam achter te laten en hem ook niet in je portfolio te stoppen. Ik bedoel, ligt misschien aan mij maar geld is over het algemeen geld. Heb aan zat projecten meegewerkt waar ik liever niet meer aan terug denk (porno, KPN en vastgoed).

|{ brrr }] |

• Willem
Exact, de enige oplossing. :)

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Niet moeilijk doen ... voordat je eraan begint een concept laten zien, en als ze daarmee instemmen dan hebben ze niets te zeuren. Willen ze het toch anders, dan betalen ze maar extra.

Geef mij maar een Warsteiner.

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 12:45

slm

Ik heb er zelf ook wel eens "last" van maar ik ga altijd in discussie en probeer ze er met feiten of voorbeelden van het tegendeel te overtuigen. Grote lettertypes zijn met name bijzonder irritant. Een (te) groot lettertype doet je site over het algemeen vrij onprofessioneel overkomen. Meestal lukt me dat overtuigen wel. Zeker als je met voorbeelden werkt. Het redeneren vanuit de doelgroep of doelstelling wil ook wel eens helpen. Meestal kom je dan ook uit op een soort van tussenweg die soms beter is dan waar je zelf in het begin mee kwam.

Soms werkt het echter niet en ja... dan moet je gewoon doen wat de klant vraagt. Die betaalt je tenslotte.

Werkelijk alles op de voorpagina willen zetten is trouwens mijn grootste irritatie tov klantwensen.

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

Verwijderd

Ik doe nu al iets van 7 jaar webdesignwerk voor bedrijven waarvan 5 jaar echt commercieël (ben nog steeds op zoek naar een vervangende hobbie). In die tijd heb ik veel meegemaakt bij zowel kleine bedrijven als multinationals. Tegenwoordig is het zo dat als ik met een klant bezig ga, eerst alle wensen van de klant overneem. Ik ga dan rustig denken over hoe de site zo functioneel mogelijk kan zijn en maak een lay-out (soms meerdere, SOMS). Is de klant niet tevreden dan vraag ik om alle punten die de klant anders zou willen zien (op het ontwerp dat het meest aanspreekt). Daarna doe ik opnieuw een ontwerpje en laat dit weer zien. Bij deze ronde spreek ik af voor 2 uur, en neem ik gewoon een laptopje mee met photoshop, en pas ik alles aan waar de klant bij is. Ook het lettertype staat daarbij vaak ter discussie gezien klanten graag hun eigen lettertype terugzien op de site. Ik adviseer altijd de klanten arial of verdana te gebruiken. Klanten gaan hier vaak zonder problemen op in omdat ik genoeg redenen heb om hun lettertype voorstel er onderuit te halen (alleen technische haalbaarheid al). Ik positioneer mezelf altijd snel als adviseur voor een klant en leg hierbij soms dwingende adviesen op. De klant accepteerd dat vaak als hij de redenen hoort. Mocht dit toch niet het geval zijn, dat zal de site niet in mijn portfolio terecht komen.

Ik ben ook een kleine jonge, maar ik kan gelukkig ook opdrachten weigeren. Er komen wel eens verzoeken voor sites bij mij waarbij ik het gevoel heb niet alleen mijn naam er niet aan te willen verbinden, maar er zelfs niet mee bezig wens te zijn, ookal levert het zat geld op. Ik vind dat er ook nog zoiets is als eigenwaarde. Dan maar wat minder verdienen....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 03:34:
Ik ben het nu een aantal keer tegen gekomen als ik bijvoorbeeld een site voor een bedrijfje of iets dergelijks maak....

....
Wat ik vaak zie bij een klant dat ze graag alles groot en duidelijk willen hebben. Layout en hoe het geheel er uitziet is vaak ondergeschikt. Misschien komt dat ook omdat "professionals" anders naar een website kijken. Ik zou als ik jou was meer kijken naar wat de Klant wil en waar zijn klanten behoefte aan hebben.

En dan kun je daarna je layout misschien wel in elkaar gooien. Vaak zie ik de mooiste websites maar dan kan ik vervolgens geen zak vinden. Veel te lastig en ik ben toch een redelijke internetter.

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Wat ik vaak zie bij een klant dat ze graag alles groot en duidelijk willen hebben. Layout en hoe het geheel er uitziet is vaak ondergeschikt. Misschien komt dat ook omdat "professionals" anders naar een website kijken. Ik zou als ik jou was meer kijken naar wat de Klant wil en waar zijn klanten behoefte aan hebben.

En dan kun je daarna je layout misschien wel in elkaar gooien.
Je moet altijd kijken wat de klant ermee wil bereiken. Jouw expertiese gebied, niet die van de klant.

Als de klant serieus wil overkomen, maar toch warm en dichtbij de simpele peon's die naar zijn site komen moet je niet Witte comic sans letters op een kil blauwe achtergrond. De klant vindt het misschien grappig, maar de rest van de wereld vindt het wellicht een kille lompe bastaard en zal de site op 127.0.0.1 zetten in z'n hosts file om verdere misdaden tegen de mensheid te voorkomen.
Vaak zie ik de mooiste websites maar dan kan ik vervolgens geen zak vinden. Veel te lastig en ik ben toch een redelijke internetter.
Jakob zou zich omdraaien op z'n blauwe hyperlinks. Legt er misschien aan dat mensen sites in elkaar gooien zoals je zegt in plaats van er echt over na denken. Arme Jakob.

offtopic:
Yellow heeft in maanden niet zoveel van /13 gezien als vandaag. Maarja vrijdag middag werken of got lezen, keuzes :)

[ Voor 40% gewijzigd door Yellow|A op 12-09-2003 17:04 ]

|{ brrr }] |

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

[dubbel]

[ Voor 101% gewijzigd door Yellow|A op 12-09-2003 17:05 ]

|{ brrr }] |

• Dark Blue
  • Laatst online: 21-08 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik doe dan geen webdesign (meer) maar alleen nog grafische ontwerpen en het valt me zo op dat klanten hier in de buurt zo gemakkelijk zijn in het goedkeuren van alles wat ik ze voorschotel.
Kreeg gistermiddag een A4'tje met geklodderde tekst erop, gelukkig net leesbaar, ala, of ik daar 100 A3 posters van wilde printen. 'Proefje zien?' 'Ja, gooi maar op de fax, is wel goed, ik geef je de vrije hand daarin...' 'moet uw logo er ook in?' 'ja doe maar, ik laat het geheel aan jou over'...
Volgende dag zet ik het op de fax naar die mensen, zijn ze er niet, en krijg ik na 2 uur te horen dat 'de poster goed was en geprint kon worden'. I mean, was hij dan perfect, beste mensen?! Dat kán niet! Geef alstublieft commentaar! Ik ben dan wel de ontwerper bij het bedrijf maar ik kan uw gedachten niet lezen! Ik snak naar commentaar!
Laatst belde een man van een galerie op n.a.v. een proefje van een programmaboekje. Mn secretaresse geirriteerd, want 'die man heeft altijd nog wat te zeuren' nou, vond ik dus niet, ik heb liever dat ze me tien punten te verbeteren geven en er ook echt thuis aangekomen tevreden mee zijn, dan dat ze ernaar kijken en toch het eigenlijk iets anders hadden gewild.

* Dark Blue is zoooo blij dat ze in een gehucht woont waar een printshop nog voor een godlike designbureau wordt aangezien >:)

Maar nu we het er zo over hebben... kreeg laatst een vodje van een shoarmaboer-prijslijst, en die shoarmaboer ging uitbreiden tot restaurant en wilde nu prachtige menukaarten. Helaas was het vodje compleet in Comic Sans MS Afbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/i/s/nooo.gif.
En mijn collega typte het ding over voor import in InDesign, in het lettertype... juist.
Hoe maak je iemand, die al gelukkig is als Word zonder kuren al haar briefjes uitprint, duidelijk dat Comic Sans MS not done is?
We moesten de kaart namaken en dat moet zo gelijkend mogelijk, was haar antwoord, omdat hij anders misschien ging zeuren. Gelukkig wist ik er het mooie font Mirarae BT bij te vinden, een schreefletter, maar wel met eenzelfde 'a' zonder bovenstreepje. Passend, maar daarnaast ook stijlvol en verzorgd. Daarmee heb ik de buitenkant van de kaart weten te doen; voor alle 200 (!) gerechten bleef het Comic Sans... :|

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• OzBoz

OzBoz

Dark Blue schreef op 12 September 2003 @ 18:45:
* Dark Blue is zoooo blij dat ze in een gehucht woont waar een printshop nog voor een godlike designbureau wordt aangezien >:)
In 1 woord. Tarief. Mensen komen bij een printshop omdat ze goedkoop iets willen. Dan heeft het geen zin om een copywriter (165), art director (165) en een studio (65) aan het werk te zetten.
De getallen tussen haakjes zijn uurtarieven in euro's

• RèLF
OzBoz schreef op 12 september 2003 @ 18:55:
[...] Dan heeft het geen zin om een copywriter (165), art director (165) en een studio (65) aan het werk te zetten.
De getallen tussen haakjes zijn uurtarieven in euro's
Damn, daarom word ik nooit rijk... 8)7

• OzBoz

OzBoz

RèLF schreef op 12 September 2003 @ 19:49:
[...]

Damn, daarom word ik nooit rijk... 8)7
Dat zijn niet de bedragen die per uur verdient worden maar die per uur aan een klant worden doorberekend. Dat is een klein nuanceverschil :)

offtopic:
Leuk om te zien dat je een foto uit advertentie die bij ons vandaan komt als icon gebruikt :)

[ Voor 17% gewijzigd door OzBoz op 13-09-2003 15:09 ]

• Roa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07-2024

Roa

[very, very offtopic]
Yellow, zeer chille site heb je, echt creds!
[/very, very offtopic]

Vraagje, hoe zijn jullie eigenlijk begonnen in die hele business?

edit:
Stoute typo! Terug in je mand!

[ Voor 14% gewijzigd door Roa op 13-09-2003 16:11 ]

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

• RèLF
OzBoz schreef op 13 September 2003 @ 15:08:
[...]
offtopic:
Leuk om te zien dat je een foto uit advertentie die bij ons vandaan komt als icon gebruikt :)
offtopic:
Echt goeie advertenties waren dat ja... vooral de kreet "ouderwets downloaden... waanzinnig! :)

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 10:36

RSP

Voordat ik een overeenkomst maak met een bedrijf vraag ik wat ze willen (opdracht) hieruit maak ik mijn versie van de opdracht en op welke manier ik de opdracht tot stand laat komen (plan van aanpak) als een klant accoord gaat met het plan van aanpak (waar al redelijk in detail staat beschreven hoe het product eruit zal komen te zien) vind ik het best dat ze nog punten willen veranderen maar daar betalen ze alleen maar meer uren over.

Zie het als het kopen van een auto, als je een Audi A4 koopt en wanneer je 'm komt ophalen en je zegt "ja maak er maar een RS van" dan zegt de dealer ook niet "komt voor de bakker ik heb er nog één staan"

Sommige klanten zullen hier wel moeite mee hebben maar de grotere bedrijven zullen dit zelf ook een prettige manier van werken vinden omdat ze voordat het product klaar is al kunnen zien tot in detail hoe jij het product wil gaan realiseren.

• OzBoz

OzBoz

RSP schreef op 13 september 2003 @ 17:31:
Sommige klanten zullen hier wel moeite mee hebben maar de grotere bedrijven zullen dit zelf ook een prettige manier van werken vinden omdat ze voordat het product klaar is al kunnen zien tot in detail hoe jij het product wil gaan realiseren.
Het gaat er ook vooral om dat je duidelijk bent tegen een klant. Dus meteen goed duidelijk maken welke gevolgen aanpassingen hebben en hoe het bouwen van de site in de praktijk gaat.

Pagina: 1