Wat een enorme lading angst en slachtoffermentaliteit
Veiligheid begint tussen de oren, je eigen oren wel te verstaan. Een kabeltje is net zoals een geldbuidel of overigens een wapen waar je overduidelijk niet mee gewend bent, iets wat je markeert als angstig, dus een slachtoffer.
Neem het van Sun Tzu aan:
Ken uw vijand en ken uw zelf en in 1000 conflicten zult u geen onderspit delvenCaptain Pervert schreef op 11 september 2003 @ 21:46:
[...]
- Ga niet in de buurt zitten van mensen die eruit zien alsof ze je laptop uit je handen kunnen pakken en wegrennen. Geloof me, mensen die zoiets doen, die kun je op afstand herkennen (letterlijk ruiken zelfs

).
- Ga niet met je laptop zitten knoeien op risicolijnen
Ahum, er is vrijwel niets op deze aardkloot minder gevaarlijk dan een heroinejunk die net z'n shotje heeft gehad. Sowieso zijn junks gelegenheidsdieven- als je je laptop onbeheerd achterlaat waar een junk bijzit ben je heb kwijt, maar een junk zal geen poging wagen je te beroven. De echt gevaarlijke jongens stinken meer naar modieuze aftershave in overmaat dan de geur van Perron Nul

Anoniem: 8504 schreef op 11 september 2003 @ 21:54:
[...]
Nou wil ik niet oud klinken ofzo, maar waar gaat het toch heen met deze wereld.. Snif... Erg triest dat dit zo maar als werkelijkheid moet worden ervaard..
Oh jah, en die klootviooltjes die op die risicolijnen de boel op stelten zijn, zijn nog te sneu om overheen te schijten..
Anoniem: 82441 schreef op 11 september 2003 @ 21:56:
Ik zie de lol van zo'n draadje er ook eigenlijk niet in.. Als iemand wat wilt jatten jat degene het. Ik zou gewoon een beetje bij die condecteur vetnt gaan zitten.. mocht er wat gebeuren, kan iig een iemand wat proberen te doen. En anders idd MP3 speler kopen
Captain Pervert schreef op 11 september 2003 @ 21:56:
[...]
Ja TU lui idd... Hmmm...
Ik denk dat je weinig risico loopt. Risicolijnen heb je tussen grote steden en aangrenzende gemeenten. Bijv. Rotterdam Centraal - Schiedam. Korte routes met veel stations onderweg. Dat zijn ook de lijnen waar je de vage mensen tegenkomt. Om ze maar even zo te noemen. Hoe vaak heb je je bedreigd gevoeld? Hoe vaak zit je bij randfiguren in de trein?
Maeslant schreef op 11 september 2003 @ 22:09:
[...]
Hoe noem je die vage figuren .. die zo stoned als een garnaal ff de trein komen binnenzetten. Het gebeurd vaak genoeg dat de trein stopt om vechtende mensen eruit te laten. (is me al 4 keer gebeurd)
Dus je kan het echt wel zien. En waar voel je je nog veilig, ik let tegenwoordig goed op mobiel + portomonee, maar als ze me bedreigen geef ik alles netjes af hoor.
Zorg dan dat je niet bedreigd wordt
Durf de lastpakken in de ogen te kijken, maar kijk nooit aggressief. Zorg dat je niet op een slachtoffer lijkt, maar ook geen aggressor. Dat hoe je succesvol conflict vermijdt. Dat is hoe ik veilig met mijn laptop op de avondtreinen van R'dam CS naar Vlaardingen kon rijden destijds, hoe ik overigens ook met de laptop per trein door Polen naar Litouwen ben gegaan en terug zonder problemen.
En dat is niet omdat ik een beer van een vent ben, of omdat ik tien slotjes bij me draag (dat is alleen op GoT als modje

), of omdat ik zwaarbewapend ben. Er is altijd iemand groter, altijd iemand sterker en altijd iemand zwaarderbewapend. Je zo uitrusten escaleert het potentieel conflict alleen maar. Als je onbewapend ben, loop je hooguit risico op een klap, draag je een mes loop je risico op een messesteek, maar als je vuurwapens bij je hebt loop je pas echt het risico op doodgeschoten te worden. Zie de VS, waar dat soort troep legaal door iedereen gedragen kan worden- per stad daar zijn de geweldsmisdaadscijfers hoger dan per land in Europa waar het niet mag.
Bewapening van je lichaam lost geen steek op, maar van je geest des te meer. Zelfvertrouwen en kalmte zijn de beste wapens die je kunt hebben.
Anoniem: 70061 schreef op 12 september 2003 @ 09:48:
Tis toch niet meer normaal dat tuig van tegenwoordig, gelukkig heb ik hetzelf nog nooit mee gemaakt, maar ik heb wel zoiets, ik geef niets af zonder slag of stoot.
Als ik mijn laptop gebruik in de trein ga ik altijd of in een dicht coupetje zitten of ik ga altijd aan de raam kant zitten als er maar 2 stoelen zijn(dus die rijen die allemaal 1 kant uitkijken)
Is het zo´n oude trein, jammer maar helaas dan neem ik hem zowiezo al niet schoot!
Captain Pervert schreef op 12 september 2003 @ 14:28:
Ik denk dat iedereen gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen en even na moet denken. Je kan wel koppig met je laptop in de trein gaan zitten spelen, maar misschien moet je gewoon accepteren dat dat niet kan.
Nee, nooit. Dan hebben ze bij voorbaat al gewonnen
Ik zou liever drie laptops verliezen dan een keer mezelf betrappen op zo'n houding. Het feit dat ik er nooit een verloren heb, geeft aan dat het
wel kan.
Net als dat je niet gaat bellen als je door een of ander donker steegje loopt, ze trekken je telefoon van je oor af.
Moet je niet al te moeilijk over doen, dan bel je gewoon even later.
Nee, dan ga je met je ogen open dat steeg je in, je kijkt de mensen die er rondhangen in de ogen aan en je glimlacht vriendelijk. Zo raak je je mobiel ook niet kwijt en wint de maatschappij (en ja, dat ben ook jij)
Het is triest genoeg, maar je kan niet anders dan je aanpassen aan de verharding van de maatschappij. Dat is makkelijker dan de ergernis en rompslomp en financiële schade waarmee je wordt geconfronteerd wanneer je lekker naïef gaat bellen in een ongure buurt of gaat laptoppen in een wagon (1) waar je niet een paar maten hebt zitten (2) waar ongure types zitten (3) beide.
'Paar maten'=escalatie, maakt het erger, niet beter.
Verder is al keer op keer aangetoond dat de 'subjectieve gevoel van onveiligheid' exact dat is-
subjectief. De norm van wat als 'onveilig' gevonden wordt en de norm van wat als 'geweld' beschouwd word is idioot verbreed en men doet van het minste of geringste aangifte (tegenwoordig doen mensen zelfs aangifte van mishandeling als ze uitgescholden zijn

). Door constante bombardering met beelden van misdaad die er altijd al geweest is (de verandering is nu dat je tien keer zoveel reality TV/Hart van Nederland hebt, niet dat er tien keer zoveel misdaad is), zit nu iedereen als een kip zonder kop bang rond te rennen zonder het hoofd koel te houden en zichzelf psychisch weerbaar te maken.
Man, het is nooit zo VEILIG geweest als nu

Voutloos schreef op 12 september 2003 @ 14:40:
Er bestaat niet zoiets als een risicoloze plaats. Overal kan je je bedreigd voelen. Een goede vriend naast je hebben terwijl je zelf bij het raam zit is het mooist.
Een slot aan de stoel vastmaken trekt alleen maar aandacht. En je bent extra weerbaar als je hem losmaakt. Dan loop je in een onmogelijke houding slot los te maken/op te bergen.
(Trein + Laptop) != gegarandeerd veilig
Nergens is gegarandeerd veilig, nergens is risicoloos.
Je bedreigd
voelen zit tussen jouw oren en is maar ten dele toe te schrijven aan de situatie wat jij je je zo aantrekt. Gewoon accepteren dat alles in het leven risico's draagt, voor jezelf kiezen welk risico je aanvaardbaar vindt en daarnaar handelen.
Het is te gek voor woorden dat mensen bijvoorbeeld wel roken (100% kans op verslechterde gezondheid in het algemeen, ook zeer hoge kans op voortijdige pijnlijke dood) maar de risico van zich in het openbaar begeven niet aandurven...
Laat me even heel duidelijk zijn- ik kan me voorstellen dat veel mensen zich niet in het bovenstaande kunnen vinden. Ik kan (desgewenst) een erg gedegen onderzoek naar de criminologische conclusies die ik hierboven trek geven (er is afgelopen jaar iemand over gepromoveerd), maar mijn eigen gevoeld dat het NIET onveilig is geworden, is net zo subjectief als het gevoel van velen dat het wel zo onveilig is. Ik merk alleen op dat veel van de rampgevallen die mensen die het zo onveilig vinden schijnbaar vrij regelmatig overkomen, mij niet overkomen en evenmin anderen die zo in het leven staan, of ze nu kolossen van 2m10 zijn, of iele meisjes van 1m60. En als er dan wel tegenslagen zijn, is dat zeker niet leuk, maar we komen er ook sneller overheen.
Optimisme en zelfvertrouwen beschouw ik dan ook als veel belangrijkere en bovenal effectievere attributen dan welk slotje of ontwijkgedrag dan ook. Dat wilde ik even met jullie delen