Toon posts:

Bootable netwerkkaart.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb al vaak genoeg gezien dat een netwerkkaart die ik mijn handen heb de mogelijkheid bied op van te booten.
Kan ik me dan voorstellen dat je na het opstarten van de pc via die netwerk kaart boot ? Wie heeft er wel eens mee gewerkt of weet hoe dit werkt ?

Lijkt me wel aardig .... heb je dan perse een server nodig of kan je ook van een ander werkstation booten ? En hoe moet je dit instellen ... ?

Tips, ervaringen hoor ik graag !

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ik heb hier thuis 2 oude netwerk-kaarten (1 Ethernet in een NEC v20-systeem en 1 TokenRing in een 286-er) in schijf-loze systemen. Die booten MS-DOS vanaf mijn Novell 3.12-server.
De meeste X-Windows werkstations (ook eentje onder handbereik) booten m.b.v. de BOOTP- en TFTP-protocollen vanaf een (UNIX-)server.
Voor de meer recentere Windows-versies kan het nog steeds, alleen moet je wel een bak geheugen in je PC stoppen, want je wilt natuurlijk niet over het netwerk swappen.
Men probeert dit principe tegenwoordig weer leven in te blazen (Thin Client, en die mislukte Java-dingen). Allemaal leuk en aardig, maaar bij de minste server of netwerk-problemen kan je helemaal niets meer, nog geen briefje tikken.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
*Never mind*

• Aaargh!
  • Laatst online: 21-08 18:16

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Leuk als je 1 server hebt op veel PC's , normaliter geen probleem, maar als b.v. de stroom er ff af is geweest dan booten al die bakken op precies hetzelfde moment weer op :)

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
Men probeert dit principe tegenwoordig weer leven in te blazen (Thin Client, en die mislukte Java-dingen). Allemaal leuk en aardig, maaar bij de minste server of netwerk-problemen kan je helemaal niets meer, nog geen briefje tikken.
Het is in een woord ideaal. Upgrades zijn simpel, gebruikers kunnen veel minder rotzooien, enz.

De storingsgevoeligheid die je noemt is inderdaad een issue, maar dat is te ondervangen met redundantie. Dat is ook het punt waar het vaak op fout gaat. Management wil beparing op de aanschaf, bij dergelijke systemen zit de grootste winst in het beheer...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Milmoor
  • Laatst online: 25-08 15:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Zie www.rembo.com, ze hebben ook een freeware product genaamd bpbatch. We gebruiken dit op een studentenvereniging om de computers stabiel te houden (elke keer nieuwe image). Mocht je meer willen weten, kom eens langs op Fanaat (spellenvereniging op de campus van UTwente (dat is in Enschede)), het is simpel maar vereist mij teveel tekst om zo eventjes uit te leggen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Pagina: 1