• plipo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-10-2024
Hallo,

Ik hem me natuurkunde leraar eindelijk zo ver gekregen dat we als profiel werkstuk een Tesla Coil mogen bouwen :D
Nu vroeg ik me dus af of iemand hier ervaring mee heeft of misschien handige tips?

Hij hoeft dus niet zo heel groot te zijn, want et is niet de bedoeling dat er doden vallen :D

Wel moeten we aantonen dat er ook echt iets gebeurd (bijv. een stroompje tussen 2 punten)
Maar ik zat er ook over te denken of het mogenlijk zou zijn om aan 1 kant gewoon een tl buis op te hangen.. Deze zou in princiepe dan toch even moeten oplichten?

Hoop dat iemand me kan helpen :D

http://users.boardnation.com/~gp32/ ----> v525 forum

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
Tesla coils zijn gevaarlijk spul - om vonken te trekken door lucht heb je zeer hoge voltages nodig. Maar als je niet weet hoe je in theorie vonken kan trekken door lucht dan zou ik er maar niet mijn profielwerkstuk over doen.

Een spoel maken die van een lage gelijkspanning een veel hogere gelijkspanning maakt i.c.m. twee metalen staafjes op een kleine afstand van elkaar is toch voldoende om vonken te trekken?

[ Voor 9% gewijzigd door paknaald op 11-09-2003 20:39 ]

Anoniem: 6392

Misschien is dit een nuttig artikel ?

http://www.100megsfree4.com/farshores/tesla_3.htm

Anoniem: 35969

1. Kijk in godsnaam uit ! Dit is echt levensgevaarlijk spul. Zorg dat er goede begeleiding is.
(Ik begrijp uberhaupt niet dat het gewoon op school mag / kan, bij ons (Biefeld-brown effect) mocht dit alleen op de UU)
2. Zorg voor een goede, profi spanningsbron. Geen gepruts met transistoren uit een monitor.
3. Zorg voor goede spannings / ampere meters. Je moet waarschijnlijk een verband ontdekken, dus je metingen moeten wel correct zijn ;)

• plipo
o, weet heus wel hoe het moet..
De theorie is nie zo moeilijk..

2 spoeltjes.. 1 met veel windingen 1 met klein.. bij de ene spoel wek je een magnetisch veld op, deze 'zet je dan over' naar de andere spel..
Is bij de eerste spoel het aantal windingen hoger dan is bij de andere spoel de stroomsterkte zoveel maal sterker..
En andersom met het Voltage..
(toch? haha :D)

Maar als iemand zo'n ding ooit heeft gemaakt dat zou die misschien wat tips hebben?

• plipo
de tesla spoel hoeft ook niet groot te zijn..
Het moet gewoon aantoon baar zijn dat die werkt..

Misschien dat dat idee van een tl buis een beetje te hoog gegrepen is..

plipo schreef op 11 September 2003 @ 20:51:

2 spoeltjes.. 1 met veel windingen 1 met klein.. bij de ene spoel wek je een magnetisch veld op, deze 'zet je dan over' naar de andere spel..
Is bij de eerste spoel het aantal windingen hoger dan is bij de andere spoel de stroomsterkte zoveel maal sterker..
Spanning wordt hoger, stroomsterkte neemt af :P

En je hebt echt giga spoelen nodig wil je meer dan 100KV opwekken. Want wat wil je eigenlijk ? Een tesla coil maken zoals Nicolas Tesla. (huge ass dingen die levensgevaarlijk ziijn) of gewoon met een bandgenerator wat vonkjes trekken ?

Die TLbuis doet het al tussen een bandgenerator, dus dat zal geen probleem zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 35969 op 11-09-2003 20:55 ]

• plipo
jep.. de 2de natuurlijk... Moet geen red alert 2 tavarelen hebben natuurlijk :D
Gewoon simple, klein, paar fonkjes of stroompjes tussen 2 punten..

plipo schreef op 11 September 2003 @ 21:23:
jep.. de 2de natuurlijk... Moet geen red alert 2 tavarelen hebben natuurlijk :D
Gewoon simple, klein, paar fonkjes of stroompjes tussen 2 punten..
Dit kun je gewoon simpelweg met een bandgenerator doen die vast wel bij de TOA te verkrijgen is. Ik dacht al, die gaat 'ff' een teslacoil bouwen, da's levensgevaarlijk (maar wel erg leuk en spectaculair !)

Het eerste wat je zult moeten doen is een goede onderzoeksvraag maken waarbij je kunt meten en evt. een verband tussen twee grootheden kunt ontdekken.

Overigens, als je de lesmethode 'Newton' hebt, maak dan even hoofdstuk 19 over elektrische velden voordat je eraan begint, dat zal een heel hoop schelen voor het begrijpen van de gebeurtenis ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 35969 op 11-09-2003 21:35 ]

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
In Rusland was er een proef om elektriciteit over een afstand van 4500km te versturen. Het experiment was gelukt. Ze konden stroom draadloos verzenden, dit is in feite ook een grote tesla coil.

check google

dikzak

• plipo
@PJanssen: thnx.. et hoofdstuk over elektrische velden hebben we net afgerond, hierdoor zijn we dus ook op et idee gekomen voor het profielwerkstuk (hoewel Tesla niet 1 keer is genoemt in et hoofdstuk ;))

@Chello200: Dit was dus ook 1 van de levensdoelen van Meneer Tesla, die probeerde sit heel lang (stroom draadloos verzenden) (volgens sommige is dit hem ook gelukt, maar niks is bewezen) :D

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

In de faculteit Technische Natuurwetenschappen van de universiteit Delft staat ergens een proefopstelling van zo'n ding met een TL buis erboven (A vleugel, 1e verdieping). Misschien kan je daar langs gaan om te kijken hoe het er uit ziet.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
plipo schreef op 11 September 2003 @ 20:33:
Hallo,

Ik hem me natuurkunde leraar eindelijk zo ver gekregen dat we als profiel werkstuk een Tesla Coil mogen bouwen :D
Nu vroeg ik me dus af of iemand hier ervaring mee heeft of misschien handige tips?

Hij hoeft dus niet zo heel groot te zijn, want et is niet de bedoeling dat er doden vallen :D

Wel moeten we aantonen dat er ook echt iets gebeurd (bijv. een stroompje tussen 2 punten)
Maar ik zat er ook over te denken of het mogenlijk zou zijn om aan 1 kant gewoon een tl buis op te hangen.. Deze zou in princiepe dan toch even moeten oplichten?

Hoop dat iemand me kan helpen :D
Om de uitgangsspanning te bepalen kun je een KWh/multi-meter gebruiken om het ingangsvermogen+voltage etc te meten. Als je dan de uitgangsstroom in mA kun meten(je trekt waarschijnlijk meer dan duizend volt op een fatsoenlijk coil, dat kunnen de meeste multimeters niet aan) kun je een uitgangsspanning bereken(leuk om te weten hoe ver je gaan kan met je coil) uiteraard is er enig verlies maar da's altijd te verwaarlozen.

Je kunt een TL-buis laten oplichten, maar ik beveel je van harte aan deze aan een minimaal 1m lange pvc buis te tapen. Zo'n groot waterzak als jij trekt nogal snel de stroom naar je toe.

Denk ook een aan proefjes met (electro)magnetisme, de Kooi van Faraday of, als je het helemaal bont wilt maken: Bemachtig eens zo'n compleet uit flinterdun RVS draad gemaakt overall + handschoenen & helm die hoogspanningswerkers gebruik om zich te weren tegen plotsling ontladingen. Of ga langs bij de KEMA in arnhem, daar testen ze redelijk vaak oogspanning producten etc. etc. en hebben er vele interesante tips/ideen/theorien etc. over tesla coils

suc6
paknaald schreef op 11 September 2003 @ 20:38:
Tesla coils zijn gevaarlijk spul - om vonken te trekken door lucht heb je zeer hoge voltages nodig. Maar als je niet weet hoe je in theorie vonken kan trekken door lucht dan zou ik er maar niet mijn profielwerkstuk over doen.

Een spoel maken die van een lage gelijkspanning een veel hogere gelijkspanning maakt i.c.m. twee metalen staafjes op een kleine afstand van elkaar is toch voldoende om vonken te trekken?
Hamers, scharen en koekenpannen zijn gevaarlijk spul, als je niet weet hoe je er mee omgaat of ze opzettelijk verkeerd gebruikt. Tesla Coils zijn, buiten gewoon interessant om een profielwerkstuk over te houden. d'r valt van alles aan te rekenen,hypothetiseren etc. en uiteraard zelf een bouwen is helemaal top. aangezien de leraar en/of amenuensis waarschijnlijk assisteerd bij dit project, lijkt het me dat jullie geen domme dingen gaan doen.
Chello200 schreef op 11 september 2003 @ 21:48:
In Rusland was er een proef om elektriciteit over een afstand van 4500km te versturen. Het experiment was gelukt. Ze konden stroom draadloos verzenden, dit is in feite ook een grote tesla coil.

check google
Ik heb eens iets gelezen over een "scalar interferrometer", ook zo'n wazig apparaat van tesla dat tevens energie kon bundelen op ieder willekeurig punt, en zelfs "licht" produceerde met een lagere voortplantigssnelheid dan "echt" licht.
Hoe het allemaal precies in elkaar zat weet ik niet meer maar het het had makkelijk dikke b*ll kunnen zijn..
plipo schreef op 11 September 2003 @ 22:25:
@PJanssen: thnx.. et hoofdstuk over elektrische velden hebben we net afgerond, hierdoor zijn we dus ook op et idee gekomen voor het profielwerkstuk (hoewel Tesla niet 1 keer is genoemt in et hoofdstuk ;))

@Chello200: Dit was dus ook 1 van de levensdoelen van Meneer Tesla, die probeerde sit heel lang (stroom draadloos verzenden) (volgens sommige is dit hem ook gelukt, maar niks is bewezen) :D
Tesla is langzaam de geschiedenis uitgeschreven omdat zijn ideeen om energie nagenoeg kostenloos over onbeperkte afstand en met onbepaalde snelheden zonder verlies energie te transporteren niet in goede aarde vielen, vooral niet bij olie,gas en koolmaatschappijnen. Zijn plannen van wisselstroom bij iedereen thuis bezorgden hen al genoeg problemen.

[ Voor 23% gewijzigd door Rey Nemaattori op 11-09-2003 22:58 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Puur uit interesse vraag ik me af wat voor voltage je nodig hebt om "vonkjes te trekken". Ik denk dat je dan toch zeker 220 V nodig hebt. En dat lijkt me geen frisse spanning om bij te werken. Zeker niet als je van plan bent om de lucht als geleider te gebruiken. Wie weet waar de stroom naar over slaat, alhoewel metaal natuurlijk het beste geleid.

Ik zou de opstelling als je met hoge spanning werkt op een kunststof ondergrond stellen, desnoods ook aan de randen afgeschermd door plexiglas of iets dergelijks.

ProPHeT_Ewok schreef op 11 September 2003 @ 22:50:
Puur uit interesse vraag ik me af wat voor voltage je nodig hebt om "vonkjes te trekken". Ik denk dat je dan toch zeker 220 V nodig hebt. En dat lijkt me geen frisse spanning om bij te werken. Zeker niet als je van plan bent om de lucht als geleider te gebruiken. Wie weet waar de stroom naar over slaat, alhoewel metaal natuurlijk het beste geleid.

Ik zou de opstelling als je met hoge spanning werkt op een kunststof ondergrond stellen, desnoods ook aan de randen afgeschermd door plexiglas of iets dergelijks.
Een bandgenerator werkt heel lekker om vonkjes te trekken. Deze zal bij optimaal weer misschien 60KV trekken. Maar heel gevaarlijk is het niet, omdat de stroomsterkte ontzettend laag is. Toch zul je wel een tik krijgen als je hem aanraakt hoor, maar dood ga je er zeker niet van ;)

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Bandgenerator? Bedoel je hiermee hetzelfde als wat ik een Vandegraaff-generator (oid) noem. Bij die dingen krijg je als het goed is helemaal geen schok als je hem maar aan blijft raken totdat de spanning weer weg is. Hebben we een keer bij een experimentje gedaan een paar jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
ProPHeT_Ewok schreef op 11 september 2003 @ 23:16:
Bandgenerator? Bedoel je hiermee hetzelfde als wat ik een Vandegraaff-generator (oid) noem. Bij die dingen krijg je als het goed is helemaal geen schok als je hem maar aan blijft raken totdat de spanning weer weg is. Hebben we een keer bij een experimentje gedaan een paar jaar geleden.
Deze dingen leveren idd statische electriciteit, uiteraard ook de moeite waard voor een profielwerkstuk, maar niet in een over tesla coils

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ProPHeT_Ewok schreef op 11 September 2003 @ 23:16:
Ja zo'n ding bedoel ik.
Als je hem vanaf dat je hem aanzet zal je niks voelen (behalve dat je haar recht overeind gaat staan :P ) Maar als je de + eerst helemaal laat opladen door hem geen mogelijkheid geeft tot ontladen (niet aanraken, geen voorwerp in de buurt) en je raakt hem dan aan, dan krijg je wel een tik, omdat hij in 1 keer volledig ontlaad. Dit is ook wat er gebeurt als je vonken gaat trekken dmv een bol die op de - aangesloten zit ernaast zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59259

Als je een klein vonkje wil hebben, dan kun je ook een interver van een CCFL gebruiken...Gemakkelijker en veel veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70930

Las maar vast een metalen kooi ... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalanchez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06-2012

Avalanchez

Phr34k

plipo schreef op 11 September 2003 @ 20:51:

Maar als iemand zo'n ding ooit heeft gemaakt dat zou die misschien wat tips hebben?
zoiets heeft mijn natuurkunde leraar in een ver verleden gedemonstreerd. 2 dunne koperdraadjes die je wel kent, zo met die jack plugs aan het einde. met ijzerklemmetjes op een dikke nagel. die geleiders doodleuk elk apart in het stopcontact (met een doodleuke WARNING: do not try this at home kids). na enige tijd (en verbrande handjes door ijzerspatten van die nagel) was die nagel gewoonweg in tweeen. dat was mij de meest bijgebleven proef ooit :)

Computers are stupid, they can only give you answers. -Picasso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:23

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Dit ziet er wel tof uit :P

http://www.richieburnett.co.uk/pictures.html

Lol je kan die dingen zelfs kopen

http://www.amazing1.com/tesla.htm

[ Voor 34% gewijzigd door Freddy_Fish op 12-09-2003 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83272

jah, het is maar wat je leuk vind.... is er niet iets simpelers te bedenken wat ook wel gaaf is omtrent natuurkunde?

ik weet verder niet wat voor soort opleiding je doet, maar je hebt wel enorme mzzl met zo'n leraar!, die van ons wil de voltage knop niet boven de 30 volt draaien!

ik heb laatst een keer op explosief oid. ook zo'n ding gezien, die gast had um gewoon in zijn achtertuin staan :9 (had wel een metalen harnas om, ging er gewoon in staan.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Veranderende spanning op een spoel is genoeg om de stroom groot te laten worden. ( v = L di/dt etc) en bij voldoende grote L moet je dus al met lage spanning een redelijke stroom voor elkaar krijgen. Het opentrekken van een schakelaar is dan al genoeg... Google weet vast raad...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Robertstoppels
  • Laatst online: 15-08-2023
Misschien wel handig:

Om een vonk te trekken tussen 2 bollen heb je ongeveer 3 Kv nodig per mm (afstand tussen de bollen). Per 2 mm dus 6 Kv etc. etc.

Ligt dit alleen aan de spanning ? Lijkt mij persoonlijk een beetje vreemd.
Als je een stekker in het stopcontact (230V) steekt zie je toch ook wel eens een vonk ?
Dus luchtomstandigheden (vochtigheid e.d.) en stroomsterkte zullen toch ook wel meespelen verwacht ik.

Misschien leuk om zoiets te onderzoeken ? !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:02

GG85

.......

Niet echt een tesla coil maar wel leuk is mijn stungun, die maakt tussen de testpolen een bliksem van 2 cm lang!!! Is dan ook 380000volt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plipo
hey... Heel erg bedankt voor alle informatie..
Dit komt heel erg van pas..

Onze leraar is er nu ook echt mee bezig en hij heeft met de andere natuurkunde leraren een weddeschap of het ons wel echt gaat lukken :D

Ik heb al verschillende f.a.q. op et inet gevonden maar die gaan allemaal over het bouwen van meters hoge Coils.. Maar of het nu 1tje is van 2 meter of 10 cm.. et idee erachter is et zelfde.. Dus ik hoop dat et zo gaat lukken :D
We hebben i.i.g. heel wat info om door te lezen.. Wanneer we vast lopen (zou wel weer binnenkosrt zijn ;)) laat ik van me horen..

Als er intresse voor is wil ik hier ook wel onze vorderingen posten.. (eventueel met pics) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp3rman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12-2022
Het aloude advies van mensen die met dat soort apparatuur werken is: wijs NOOIT met je potlood naar zo'n ding :)

Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 09:27
misschien is dit ook wel wat, als je eenvoudiger dan met een tesla coil een dikke vonk wilt trekken?

Quick & Dirty" Marx generator

Anders is de tesla coil webring ook wel wat
http://j.webring.com/hub?...=&ring=teslaring&id=&home

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
mn neefje heeft vorig jaar voor zn profielwerkstuk een tesla coil gebouwd.. ik denk niet dat ie het leuk vindt als ik zn naam hier doorgeef, maar ga maar es informeren bij het Gemeentelijk Gymnasium in Hilversum!

(dat ding staat nu in zn achtertuin. we hebben er laatst een oud cdtje op gefrituurd, wel grappig, het zilveren laagje en de verf verdampt gewoon! maakt echt verrassend veel herrie, zo'n ding!)
Pagina: 1