plipo schreef op 11 September 2003 @ 20:33:
Hallo,
Ik hem me natuurkunde leraar eindelijk zo ver gekregen dat we als profiel werkstuk een Tesla Coil mogen bouwen

Nu vroeg ik me dus af of iemand hier ervaring mee heeft of misschien handige tips?
Hij hoeft dus niet zo heel groot te zijn, want et is niet de bedoeling dat er doden vallen
Wel moeten we aantonen dat er ook echt iets gebeurd (bijv. een stroompje tussen 2 punten)
Maar ik zat er ook over te denken of het mogenlijk zou zijn om aan 1 kant gewoon een tl buis op te hangen.. Deze zou in princiepe dan toch even moeten oplichten?
Hoop dat iemand me kan helpen

Om de uitgangsspanning te bepalen kun je een KWh/multi-meter gebruiken om het ingangsvermogen+voltage etc te meten. Als je dan de uitgangsstroom in mA kun meten(je trekt waarschijnlijk meer dan duizend volt op een fatsoenlijk coil, dat kunnen de meeste multimeters niet aan) kun je een uitgangsspanning bereken(leuk om te weten hoe ver je gaan kan met je coil) uiteraard is er enig verlies maar da's altijd te verwaarlozen.
Je kunt een TL-buis laten oplichten, maar ik beveel je van harte aan deze aan een minimaal 1m lange pvc buis te tapen. Zo'n groot waterzak als jij trekt nogal snel de stroom naar je toe.
Denk ook een aan proefjes met (electro)magnetisme, de Kooi van Faraday of, als je het helemaal bont wilt maken: Bemachtig eens zo'n compleet uit flinterdun RVS draad gemaakt overall + handschoenen & helm die hoogspanningswerkers gebruik om zich te weren tegen plotsling ontladingen. Of ga langs bij de KEMA in arnhem, daar testen ze redelijk vaak oogspanning producten etc. etc. en hebben er vele interesante tips/ideen/theorien etc. over tesla coils
suc6
paknaald schreef op 11 September 2003 @ 20:38:
Tesla coils zijn gevaarlijk spul - om vonken te trekken door lucht heb je zeer hoge voltages nodig. Maar als je niet weet hoe je in theorie vonken kan trekken door lucht dan zou ik er maar niet mijn profielwerkstuk over doen.
Een spoel maken die van een lage gelijkspanning een veel hogere gelijkspanning maakt i.c.m. twee metalen staafjes op een kleine afstand van elkaar is toch voldoende om vonken te trekken?
Hamers, scharen en koekenpannen zijn gevaarlijk spul, als je niet weet hoe je er mee omgaat of ze opzettelijk verkeerd gebruikt. Tesla Coils zijn, buiten gewoon interessant om een profielwerkstuk over te houden. d'r valt van alles aan te rekenen,hypothetiseren etc. en uiteraard zelf een bouwen is helemaal top. aangezien de leraar en/of amenuensis waarschijnlijk assisteerd bij dit project, lijkt het me dat jullie geen domme dingen gaan doen.
Chello200 schreef op 11 september 2003 @ 21:48:
In Rusland was er een proef om elektriciteit over een afstand van 4500km te versturen. Het experiment was gelukt. Ze konden stroom draadloos verzenden, dit is in feite ook een grote tesla coil.
check google
Ik heb eens iets gelezen over een "scalar interferrometer", ook zo'n wazig apparaat van tesla dat tevens energie kon bundelen op ieder willekeurig punt, en zelfs "licht" produceerde met een lagere voortplantigssnelheid dan "echt" licht.
Hoe het allemaal precies in elkaar zat weet ik niet meer maar het het had makkelijk dikke b*ll kunnen zijn..
plipo schreef op 11 September 2003 @ 22:25:
@PJanssen: thnx.. et hoofdstuk over elektrische velden hebben we net afgerond, hierdoor zijn we dus ook op et idee gekomen voor het profielwerkstuk (hoewel Tesla niet 1 keer is genoemt in et hoofdstuk

)
@Chello200: Dit was dus ook 1 van de levensdoelen van Meneer Tesla, die probeerde sit heel lang (stroom draadloos verzenden) (volgens sommige is dit hem ook gelukt, maar niks is bewezen)

Tesla is langzaam de geschiedenis uitgeschreven omdat zijn ideeen om energie nagenoeg kostenloos over onbeperkte afstand en met onbepaalde snelheden zonder verlies energie te transporteren niet in goede aarde vielen, vooral niet bij olie,gas en koolmaatschappijnen. Zijn plannen van wisselstroom bij iedereen thuis bezorgden hen al genoeg problemen.
[
Voor 23% gewijzigd door
Rey Nemaattori op 11-09-2003 22:58
]