beeld hapert bij ac3 via SPDIF

Pagina: 1
Acties:

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Topicstarter
Ik heb vandaag een audigy 2 en een logitech Z 640 (analoge) 5.1 boxenset aangeschaft. Als ik nu met bv bsplayer een divx/xvid met ac3 afspeel (vanaf hd), en ik stel bij properties -> ac3 in dat ie via SPDIF moet (dus dan zou mijn audigy2 hardwarematig het 5.1 geluid moeten verzorgen) begint het beeld lichte, maar wel vervelende haperingen te vertonen, en het geluid ook af en toe ook.
Ik heb het idee dat het geluid veel beter (en beter surround) is via SPDIF dan als ik bv dolby of 5.1 instell bij AC3 (klopt dat trouwens?).

Mijn systeem:
Abit BX v1
p2 400mhz
160 MB sdram
Realtek 10/100mbit NIC op irq 11 (samen met intel pci to usb ding)
SB Audigy 2 bulk op irq 10 (IEEE 1394 op 11)
IBM 30GB op prim ata
IBM 60 GB + 32x cdrom op sec ata

Voor de duidelijkheid: de hapering treedt alleen op als ik SPDIF gebruik.
Ik weet dat 400 aan de lage kant ie, maar bij het afspelen van xvid is cpu usage zo'n 70-90%, en de minimum system requirements van een audigy 2 zijn een 350mhz cpu.

Hier komt iets hips te staan

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
spdif is alleen nodig wanneer jij je speakers digitaal hebt aangesloten op geluidskaart. jij hebt analoge speakers dus zul je hem op 5.1 moeten instellen in powerdvd. verder kun je wederklank etc. regelen in je drivers om het geluid wat aan je wensen aan te passen.
wel vreemd dat jij uberhaupt geluid krijgt met spdif optie.

• HyperMan
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Topicstarter
Ik speel dus xvid met ac3 via bsplayer, maargoed. Ik heb namelijk wel op de website van creative gelezen dat je bij bv powerdvd voor dolby digital SPDIF pass-through moest selecteren.

• HyperMan
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Topicstarter
Misschien maak ik me druk om niks, en hoor ik gewoon goed dolby digital geluid zoals het hoort te zijn als ik mn speakers als 5.1 instel bij de ac3 instellingen. Kan iemand dit bevestigen?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:12

GaMeOvEr

Is een hork.

Spdif is je digitale uitgang. Als je je digitale uitgang niet gebruikt, hoeft die ook niet aan.

Die instelling moet je _wel_ doen als je de SP/dif gebruikt om iets digitaal aan te sluiten op je soundcard, zoals een AV Amp/Receiver, of een Speakerset met decoder.

Aangezien jij je 5.1 uitgang op de soundcard gebruikt om je speakers aan te sturen (die geen eigen decoder hebben, vandaar analoog) heb je die SP/dif dus niet nodig.

Aannames zijn fataal.