Toon posts:

zelf waterkoeling maken

Pagina: 1
Acties:
  • 352 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo ik wil graag waterkoeling, maar er niet teveel geld aan uit geven dus dacht ik van misschien kan ik zelf iets maken ik heb wel es ergens gelezen dat je zelf waterkoeling kon maken met een radiator uit een auto enz.
weten jullie toevallig een internet site waar dit goed uitgelegd wordt of weten jullie zelf hoe het moet?
ik heb met google al wat gezocht naar "zelf waterkoeling maken" maar daarbij niks gevonden
alvast bedakt voor het beantwoorden

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 21:52
de beste website zit je heel dicht bij.
klik

TheS4ndm4n#1919

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Jup, het is wel mogelijk om zelf waterkoeling te maken..
't ligt er een beetje aan wat je precies wilt..

Als radiator kun je heel goed een kachel-radiator uit een auto gebruiken. Die kun je gewoon op de lokale autosloop halen, en je kunt hem op maat uitzoeken.

Een pompje zul je helaas moeten kopen, maar meestal zijn die niet zo heel erg duur.
Ook de slang moet wel aan te komen zijn.. gewoon iets als tuinslang werkt al goed.

En je blokje: Ook dat is zelf te maken. Bijvoorbeeld door een oude luchtkoeler te pakken en deze dicht te lijmen. Er zijn hier op het forum wel voorbeelden van te vinden. Soms bijv. met een plexiglazen deksel ofzo. De meeste slang-aansluitingen kun je weer bij de lokale bouwmarkt kopen.
Overigens koelen dit soort blokjes nog redelijk goed.

Op deze manier heb je al de basis-setup van een waterkoeling. Je moet wel een beetje handig zijn natuurlijk.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Mmm... Dit is toch echt al vaker geweest... Kijk ook eens op mijn site: http://home.hccnet.nl/r.klop/Waterkoeling

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Ik ben zelf ook bezig om een waterkoeling te maken.

Kijk maar op mijn homepage

http://members.chello.nl/j.gijsbers02/

En voor wat uitgebreide info kun je ook naar mijn post gaan

Radeon 9800 se water cool project v1.1

Mzzl

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu bezig met het maken van en lijstje met wat ik allemaal nodig heb ik heb nu dit

- waterpomp
- auto radiator
- koper blok
- een paar slangen (3 meter)

hebben jullie hier nog aanvullingen op? heb ik genoeg meter aan slangen?

• RommelD
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

RommelD

Stargate overheerscht!

gedemiraliseerd water, koelvloeistof

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 15:53
reservoir? :s

Verwijderd

Topicstarter
ok het lijstje ziet er nu zo uit:
- waterpomp
- auto radiator
- koper blok
- gedemiraliseerd water
- koelvloeistof
- een reservoir (zou een appelmoes pot goed werken?)

ik heb trouwens ook nog gezocht naar hoe je zo'n auto radietor nou ombouwde naar een waterkoeling ding daar hebben ze het over solderen enz... maar daar snap ik niks van ik heb dus ook al gezocht heeft iemand hier nog verdere info daar over?

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

hoe sommige mensen nog steeds aan koelvloeistof komen snap ik dus echt niet! Dat vermindert namelijk alleen maar het effect van waterkoeling!!

Gooi er dus waterwetter of dat andere blauwe spul (engine ice) in maar !geen! koelvloeistof!

Zijn een helehoop testen en discussies over geweest hier op GoT..

Solderen is niet zo moeilijk hoor! maar je zal er wel de juiste spullen voor moeten hebben (butaan/propaan brander) en zilvertin of zilversoldeer! Als je niet weet hoe je moet solderen wordt het erg lastig omdat het natuurlijk wel waterdicht moet zijn!

Een appelmoes pot (mits groot genoeg voor de pomp als je de pomp in het reservoir wilt hangen) zou moeten kunnen werken maar is niet ideaal omdat deze van glas is.. Je kan beter een plastic iets nemen (stuk PVC pijp met twee deksels ofzo.. (kom je ook wel tegen met zoeken))

De slangen ligt eraan wat je allemaal wilt gaan doen... ga je alles in je kast doen, komt er een deel buiten je kast, wat ga je allemaal aansluiten.. Maar slangen kan je gewoon bij de aquarium winkel halen als je het goedkoop wil doen dus zo'n probleem is dat nu ook weer niet... Al gaat het knakken dan een veer in de slang maar mijn ervaring is dat dat niet nodig is...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

Verwijderd

Topicstarter
ik heb wel een soldeerbout met soldeer tin, weet iemand toevallig nog iets anders alledaags zoald dus een appelmoes potje ( maar dan niet van glas) voor het reservoir

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 15 september 2003 @ 19:06:
weet iemand toevallig nog iets anders alledaags zoald dus een appelmoes potje ( maar dan niet van glas) voor het reservoir
Een appelmoes-blikje |:(

Of een verfblik of een tupperwaredoos of een colafles of een stuk regenpijp of ...

En met die soldeerbout red je het niet. Regel een gasbrander - paar euro'tjes bij de bouwmarkt.

[ Voor 19% gewijzigd door Rataplan op 15-09-2003 19:28 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Die soldeerbout wordt echt niet warm genoeg... je moet namelijk heel het gebied rondom de slangpilaren ook warm maken om de tin te laten vloeien. Tevens zitten in tin stoffen die niet goed zijn voor je waterkoeling en gaat het veeeel sneller los als soldeerzilver of soldeertin.... Waar je het evt. wel mee kan doen is zo'n klein brandertje wat je kan kopen bij de bouwmarkt om bv. dakbedekking te leggen (Wel een kleinere branderpit bij kopen!!!)

Verwijderd

Als reservoir heb ik een glazenpot (snoep pot) van de action gebruikt :P

In de deksel heb ik 2 slangpilaren gemaakt en daar stroomt het water in, en word er weeruit gezogen.

€ 3,- voor een reservoir :D

edit:
P.S. dit was mijn 400ste post :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 19:45 ]

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

zoek eens pics van naar verschillende casemods met waterkoeling. samen met de topics die hierboven al gegeven zijn kan je heel ver komen!

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

[quote]apen-nootjes schreef op 15 september 2003 @ 18:14:
hoe sommige mensen nog steeds aan koelvloeistof komen snap ik dus echt niet! Dat vermindert namelijk alleen maar het effect van waterkoeling!!

Gooi er dus waterwetter of dat andere blauwe spul (engine ice) in maar !geen! koelvloeistof!

Zijn een helehoop testen en discussies over geweest hier op GoT..

==========================================================

Haha engine ice is ook koelvloeistof en dus ook troep

Verwijderd

Ja, maar engine ice schijnt wel goede koeleigenschappen te hebben. Zelf nooit getest btw :X Ik gebruik alleen demiwater verder niks..

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Mmm.... engine ice is niet de soort koelvloeistof die b.v in auto's gebruikt wordt...
OC Shop
Engine Ice Coolant Complete
Engine Ice Hi-Performance Coolant is biodegradable, phosphate free & non-toxic;

Engine Ice Hi-Performance Coolant is premixed with de-ionized water to protect your water cooling system from scarring, scaling and to effectively provide "prolonged optimum operating temperatures."

"Right out of the bottle" Engine Ice Hi-Performance Coolant is "ecologically safer" than regular coolants for wildlife and the environment. What's even more amazing is that it works far better than most any other engine coolant on the market.
Maar waterwetter is inderdaad beter...

[ Voor 6% gewijzigd door Apen-nootjes op 15-09-2003 22:42 ]

Verwijderd

ik denk dat je aan je lijstje ook fans voor op de rad moet toevoegen...

en je moet geen radiator van de motor zelf hebben he...die zijn veeeeeel te groot. je moet een kachelradiator hebben, die word gebruikt om de lucht op te warmen tbv het verwarmen van de auto.

Ook moet je opletten dat je of alleen maar alluminium of alleen maar koper gebruikt in je systeem, ivm corrosie. Misschien was je daar al achter, maar het kan nooit kwaad om het nog een keertje te zeggen ;)

Verwijderd

Er bestaat ook nog Zerex te krijgen bij tweakstore en mischien de betere autospeciaal zaak, goedje is ruikloos, waterwetter daarentegen niet. Alleen schijnt nog beter te werken dan waterwetter. Verlaagt oppervlakte spanning enzo en gaat corrosie tegen.

Verwijderd

ik heb nog wel een MEGA sterke koperen rad voor je (20 euro maar)...
als je intresse hebt moet je het ff melden, dan kan ik je info sturen...
ben namelijk zelf ook bezig met eigen waterkoeling

• bredend
  • Laatst online: 14-02 16:04
linkje komt zo...

[ Voor 86% gewijzigd door bredend op 15-09-2003 23:00 ]

Verwijderd

Die muurplaten voor de waterleiding zijn ookal goed genoeg om mee te waterkoelen. De rest van de blokje kan ook redelijk goed maken met koperen buis. Er was iemand (augustus)die hier een heel reeks topics over gemaakt had, heel cheap zelfgemaakt. Het is net hoe creatief je bent met koper.

Cheap ass waterblokje #9
[rml][ WC] Karwei waterkoeling, voor 10 euro. [ pics inside][/rml] (helaas met dode plaatjes)

PVC-slangen zijn goed genoeg. Die bij de lokale bouwmarkt kosten vrij weinig. Slangklemmetje erop en klaar (op de koperen buis).

Rad kan je een koperen kachelrad gebruiken, zoals al veel vaker gezegd.

Pompje hoeft niet duur te zijn als je ze in een reservoir zet op dempingsrubbertjes.

Reservoir kan je maken van een of ander huishoudbakje met stukje koperenbuis ingelijmd met epoxyhars(lijm).

Dus het hoeft allemaal niet zo duur te zijn, als de looks niet tellen en je nogal zeker bent van je eigen soldeer/lijm-talenten.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 23:12 ]

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=342

Hier kan je redelijk goedkoop koelblokken kopen

[ Voor 96% gewijzigd door napp op 16-09-2003 00:10 ]

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Verwijderd

Redelijk goedkoop???, ik vind die dingen nog altijd veuls te duur!!! maar ja wat moet je anders he. en over dat waterwetter enzo, ik kies ook gewoon voor demiwater :p

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Te duur??? Dat valt best wel mee hoor!! Anders kom je toch echt uit bij de zelfbouwwaterblokkies... (ik heb btw ook nog een oud blokje ligggen(het blokje wat op de site staat wat hierboven ergens vermeld is... mail maar als je intresse hebt... )

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Verwijderd schreef op 16 september 2003 @ 08:03:
[...]

Redelijk goedkoop???, ik vind die dingen nog altijd veuls te duur!!! maar ja wat moet je anders he. en over dat waterwetter enzo, ik kies ook gewoon voor demiwater :p
Het is redelijk goedkoop ga eens een MAZE kopen of zo.
Verder probeer er zelf een te ontwerpen en maken er is info genoeg te vinden op internet.

P.S. die koelblokken waar ik naar verwees kost mij om te maken ongeveer 10 euro dit zijn alleen de materiaal kosten en veel kennisen en vrienden hulp.

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

• bredend
  • Laatst online: 14-02 16:04
http://kingofdos.com/bredend/

Daar staan wat pics van het productieproces. Op den duur wilde ik de boel zo snel mogelijk afmaken en had ik geen tijd meer voor pics :P

Het kan trouwens nog makkelijker.

Verwijderd

Topicstarter
wat zijn slangpilaren?
weer een nieuwe versie van lijstje met benodigdheden
- waterpomp
- auto radiator (kachelverwarmer)
- koper blok
- gedemiraliseerd water
- koelvloeistof
- een melkfles ofzo als reservoir
- slangpilaren??

ik heb tin dat bij mijn soldeerbout van de praxis zat ik weet niet wat voor tin het is hoe kan ik zien of het de tin is die jullie bedoelen?

Verwijderd

Topicstarter
zag niet dat de ander er al stond ;(

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2003 18:08 ]

• mrb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

mrb

zucht...

Ik stel voor dat je eerst eens op http://www.waterkoeling.nl gaat lezen,
met nadruk op het stukje : Wat heb ik nodig :X :|

Ook de search zou wel eens handig zijn om ZELF iets op te zoeken, als je niet eens weet wat slangpilaren zijn...

Verder: die tin die bij je soldeerbout zit is veelste dun, je moet dan als een gek tin blijven aanvoeren om een beetje mooie naad te krijgen.
Ga eens naar de gamma/praxis/doe het zelf zaak in de buurt en vraag wat je nodig hebt om koper te solderen.

Voordat je alles goed gelezen hebt ( waterkoeling.nl / search van GoT / enz.)
zou ik je aanraden om geen water in de buurt van je hardware te gebruiken...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Computer_nerdo: Ik heb dit topic vrij lang open gelaten. Echter nu is toch wel het punt bereikt dat je zelf wat inspanning laat zien.
Het is helemaal niet erg om een topic te starten als je wat minder kennis van zaken hebt, echter is het wel zo dat we ook wat inspanning van je verwachten. Een van de dingen is om even via de search wat dingen uit te zoeken, en ook via google achter wat informatie aan te gaan.
In dit topic staan een aantal tips over deze zaken (o.a. www.waterkoeling.nl )

En verder komt het op mij over alsof je dingen niet echt wilt aannemen, of er gewoon overheen leest. Op je lijstje staat nog steeds koelvloeistor. Lees maar eens terug hoe vaak dat afgeraden wordt. Hetzelfde geld voor het reservoir.. Hierboven staan al dingen vermeld als tupperwarebakje of ander huishoudspul. Daarvoor kun je prima even bij de blokker gaan kijken ofzo :)
Maar lees eerst even bovengenoemde sites door, en zoek even.. Dan kom je een heel eind verder.
Mocht je nou beginnen met bouwen, en je komt er dan niet uit, open dan gerust een nieuw topic, maar laat ook wat inspanning van jouw kant zien :)

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.