Toon posts:

again the airflow thing!

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Yow,

Ik had net ff 2 nieuwe 92mm fans gehaald die ik in de zijkant van mijn PC wil monteren omdat ik ook een beetje aan het overklokken ben en de HD's moeten ff gekoelt worden.
Maar ik zat ff te kijken waar ik ze zal plaatsen.
Ik ben geen tekenwonder maar van vinden jullie van dit?

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/jth.slagter/pccase.JPG

Ik zou het graag horen als het niet goed is of beter idee.

Frank112

edit:
FAN 1 en 2 blazen naarbinnen, 3 eruit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2003 17:40 ]

• RommelD
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

RommelD

Stargate overheerscht!

Ik vindt het niet echt wat.

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Voor je hdd's bestaan speciale fans die je eronder kan schroeven. Deze zorgen ervoor dat je harde schrijven gekoeld worden. Als je de fans wilt gaan plaatsen omdat je wilt gaan overklokken, kijk dan eerst eens naar wat voor heatsink fan combo je op de cpu gaat zetten en hoe je de Northbridge en eventueel southbridge gaat koelen. Deze zijn belangrijker dan de airflow door je kast heen.

Voor het plaatsen van de fans zou je ook eens even kunnen kijken in de faq, daar staan ook een aantal voorbeelden van wat goed is en niet. Zorg er in ieder geval voor dat de warmte gemakkelijk uit je kast kan, dus een fan meer die naar buiten blaast zou ideaal zijn.

Verder is 't belangrijk dat je koelt met zo koud mogelijke lucht. Ik zou die van bovenin (fan 1) dan ook recht boven je cpu / nb zetten, zodat deze zoveel mogelijk koude lucht krijgt. Fan 2 zou ik in de voorkant van je kast zetten, zodat de lucht helemaal door je kast heen wordt geblazen. en ipv een 80mm fan voor de uitgang kun je eventueel ook een 120mm gebruiken (moet je hoogstwaarschijnlijk wel ff 't gat groter modden). Als je ook nog wat stilte wilt zul je even moeten letten op hoeveel rpm die draait, of ze op 7V laten draaien.

Waarom trouwens eerst de fans halen, en daarna pas om advies vragen??

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Persoonlijk zou ik fan 1 op outtake zetten, en fan 2 en fan 3 op intake, warme lucht stijgt op. Tevens krijg je dan directe koele lucht van fan3 op je cpu.

Als het kan, fan2 aan de voorkant plaatsen, of anders op de hoogte van de hd's.

If you choose to criticise you choose your enemies

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 21:24
ik zou een 2 fan's voorin voor de intake (je kan dus er een voor je hd's zetten) dan 1 aan de zijkant bij je vga-kaart die kunnen ook warm worden dus daar een out. Dan 1 bij je cpu ook out.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Duidelijk onderbouwd ook enzo :/

Zeg dan in ieder geval eens waarom je het niks vind. DOC moet juist een forum zijn waarbij men elkaar helpt om zo hoog mogelijk te komen met oc-en en tweaken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Maare, hoe kan je het best nou een blazende fan laten zuigen?? gewoon omdraaien??

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 11 September 2003 @ 18:57:
Maare, hoe kan je het best nou een blazende fan laten zuigen?? gewoon omdraaien??
Je gaat door voor de magnetron met deze geniale inval :Y)

Ja, omdraaien will do the trick ;)

Verwijderd

Ik geloof dat het beter is om meer fans op outtake dan op intake te zetten, (staat geloof ik ook in de FAQ...) dus ik denk dat dit wel goed zou zijn. als ik even aanneem dat er ook een 80 mm fan in je voeding zit, dan zou je er misschien beter onderin een 80 mm intake bij kunnen plaatsen. dan heb je dus 1x 80 en 1x 92 intake en 2x 80 en 1x 92 out, that should do the trick.

Het zal alleen wel evenveel lawaai maken als een stofzuiger. Als je echt fatsoenlijke koeling wilt kun je beter voor (zelfbouw/goedkope) waterkoeling kunnen gaan..... maar dat is ook maar mijn mening ;)

Verwijderd

Topicstarter
mm, als je er meer op intake zet,dan krijg je overdruk in de kast,dan zou er auto al meer uit moeten gaan.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het meest ideale wat ik ooit heb gebouwd:
- 1x 120mm voor onderin de kast als intake
- 1x 80mm outtake van de voeding
- 1x 80mm outtake aan de zijkant. Ik had een blowhole in de zijkant gemaakt, en via een kort tunneltje van karton liet ik m'n cpu fan alle warme lucht meteen naar buiten blazen. M'n casetemp en cputemp zakten enorm, beide zo'n 8 graden :)

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Frank112--> je kunt inderdaad intake bijzetten, maar dan krijg je overdruk in je kast, en slaat er GIGANTISCH veel stof neer in je kast...althans...bij mij dan. Maar mijn kast staat op de grond in een slaapkamer, en dat is toch een van de stoffigste kamers in het huis. Waarschijnlijk merk ik het verschil gewoon meer.

Als je niet een stofcollector wil bouwen zou ik toch zorgen voor onderdruk in je case.

• Brainwaste
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 15:37
Gouden regel: Je moet altijd meer outtake hebben als intake!

Anders kan je outtake niet al die opgewarmde lucht naar buiten blazen.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Emmeau schreef op 11 september 2003 @ 17:59:
Persoonlijk zou ik fan 1 op outtake zetten, en fan 2 en fan 3 op intake, warme lucht stijgt op. Tevens krijg je dan directe koele lucht van fan3 op je cpu.

Als het kan, fan2 aan de voorkant plaatsen, of anders op de hoogte van de hd's.
Ik zou fan 1 met een fanduct recht op mun cpu laten bazen, of daar een fan 4 neer zetten. Frisse lucht vor de cpu, zo heb ik heb nu ook en valt best goed mee over te klokken(zie sig)
Fan drie zou dan al een gedeelte van de cpu warmte verwijderen uit de case, scheelt weer en blijven de hdd's ook koeler :P

[ Voor 3% gewijzigd door Rey Nemaattori op 12-09-2003 09:51 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Fan 2 sowieso niet op intake zetten, deze zou dan de warme lucht van de voeding aanzuigen, dat had ik ook. Ik heb nl. m'n rad op die plek zitten, scheelde zo 10 graadjes

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

je had er wel effe bij kunnen zeggen wat voor kast je had.

als je echt fatsoenlijk je hdd's wil koelen zul je een airflow mogelijk moeten maken. bij veel kasten zit er voor de hdd's een rooster waar je een fan kan monteren, eventueel kan je dit zelf maken en knutselen, of je fabriekt de fan aan de achterkant waar de ide kabels eruitkomen, maar das nogal onhandig.
Ik raad je iig aan om een luchtstroom tussen de 2 schijven te creeren.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-01 20:46
tjah, als je toch gaat zagen, ik zou een gat boven de cpu maken en daar en fan op laten zuigen. ik heb een zalman op mijn proc, die zuigt ook, daarboven een papst die door de zijkant blaast, warmte is meteen weg en blijft niet in de kast hangen. een outtake bovenin is ook een goed idee, daar stijg de lucht toch heen.

Dan onderin kan een intake, maar een stoffilter ervoor kan ook prima werken (die hebben ze bij stofzuigerzakkenzaken)

[ Voor 3% gewijzigd door BuG2FiX op 12-09-2003 15:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt voor de reacties, ik heb het nu zo staan,

Fan1: Outtake
Fan2: Intake
Fan3: Intake

HD gaat nu al van 45 naar 22 dus gaat goed.

CPU idle nog steeds ong het zelfde, 1 a 2 graadjes lager,maar het ging me meer om de HD's.

CPU: 2.4Ghz op 2.75Ghz 1.6v (FSB weet ik ff neit meer:))

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2003 17:06 ]

Verwijderd

Ik doe het als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/koeling.JPG

Kan je eventueel proberen als de lay-out van je case het toelaat.

Verwijderd

Topicstarter
Tja,de layou8t laat het niet toe, Ik kan op die plek wel een fan plaatsen,mar de HD's zitten neit zo laag.

Verwijderd

IDD :P

Maar ik zou de fans zoieso niet op deze manier plaatsten. waar de fans op blazen daar heb je geen f*ck aan de koude lucht. je kan het beste een fan op je cpu laten blazen en 1tje voorin ofzo. 1tje die koude lucht onder je video kaart blaast is ook wel handig. en je kan beter meer fan uit dan in laten blazen [is vast wel eens bewezen :p ]

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Die dikke fans zou je het dichts bij de CPU moeten hebben dat het direct in de richting blaast. Op die mannier heb je de koudste lucht direct op de Heatsink en echt koeler kun je het niet krijgen. Dan moet je zien dat die die fans die op de HS blazen niet in de weg gezeten worden door de airflow in de case. Wat je dus doet is achter een fan die naar buiten blaast, en boven in nog een fan die de warme lucht boven in er uit blaast.

Geeft dit niet voldoende effect zou je kunnen kijken naar een fan voor in de kast die lucht aanzuigd, kijk even wat voor effect dit heeft, daalt de temp of gaat de temp omhoog?

Het blijft altijd gewoon even uitzoeken...

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-02 15:15
Ik zou het zo doen:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~lind1469/pccase.jpg

of anders diefan aan de voorkant onder de hdd's als het niet voor de hdd's past.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Sluuut schreef op 13 September 2003 @ 15:34:
Ik zou het zo doen:

[afbeelding]

of anders diefan aan de voorkant onder de hdd's als het niet voor de hdd's past.
nu wordt je verse lucht gelijk weg gezogen naar boven toe en daar gaat het er dan weer uit.. als ik het goed zie... of niet?

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

DAMAGE schreef op 13 September 2003 @ 15:51:
[...]

nu wordt je verse lucht gelijk weg gezogen naar boven toe en daar gaat het er dan weer uit.. als ik het goed zie... of niet?
Voor een deel wel, maar het is even belangrijk dat de hete lucht van rondom de cpu naar buiten gezogen wordt.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-02 15:15
DAMAGE schreef op 13 September 2003 @ 15:51:
[...]

Als je de bovenste andersom zet dan krijg je overdruk 8)7

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Sluuut schreef op 13 September 2003 @ 17:20:
[...]

Als je de bovenste andersom zet dan krijg je overdruk 8)7
Ik denk dat hij bedoelt dat de koele lucht die vooraan binnenkomt bovenaan weer weggezogen wordt terwijl het beter zou zijn voor de processor als die naar achter zou gaan en daar weggezogen zou worden.

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/cool1.JPG

In plaats van:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/cool_2.JPG

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2003 18:30 ]

Verwijderd

Als je de bovenste andersom zet dan krijg je overdruk
dat gezeur over die overdruk de hele tijd.. bij dat krijg je met een paar 80 mm fans echt niet zo maar voor elkaar. Trouwens, als je al een lichte overdruk in je kast krijgt zo die gelijk gaan uitzetten omdat die lucht dan dezelfde druk wil aannemen als de omgeving...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 september 2003 @ 20:07:
[...]
dat gezeur over die overdruk de hele tijd...
Je case kan dan wel ontploffen, hoor! 8)7 ;)

Verwijderd

Topicstarter
jah mar het probleem is, Ik kan die fan voor neit maken,er ziten leds enz enz,ik heb geen zinn om mijn halve kast te slopen, Het het ging me meer op de koeling van de HD's en dat is aardig gelukt.
Pagina: 1