j-w schreef op 11 september 2003 @ 23:22:
[...]
Nog even een quote van het Meldpunt Discriminatie (
http://www.meldpunt.nl/): (de professionals op dit gebied zullen we maar zeggen)
Hoe zit het met racistische moppen?
Wij willen niet op elke slak zout leggen, maar als wij een melding krijgen over een uiting in de vorm van een mop, en o.i. is deze uiting strafbaar, dan nemen we die melding in behandeling. Wij krijgen vaak opmerkingen te horen in de zin van "Maar het is toch een mop! Het is toch niet racistisch bedoeld!". Racistische uitingen, ook moppen, gaan altijd ten koste van anderen.
Ht MD is ook een politieke lobby-organisatie die een publiek doel dient, wat mij betreft zijn ze betreffende die quote fout bezig:
dat is nl. enkel hun interpretatie, hun morele en subjectieve waardeoordeel.
Dit kent echter geen enkele juridische onderbouwing en lijkt gebaseerd op de verwarring tussen twee wetsartikelen: enerzijds het 1e grondwet-artikel dat discriminatie verbied, en anderszijds artikel 137 WvS dat oproepen tot haat strafbaar maakt.
het 1e artikel van de grondwet is een grondregel die toepasbaar is op het onderscheid maken tussen mensen op bepaalde gronden, dit is van toepassing op regelgeving, rechten die mensen dienen te hebben.
Het is geen regel die het 'moppen maken over' verbied, of zelfs discrimerende uitlatingen zelf verbied.
Deze zouden enkel strafbaar kunnen zijn via artikel 137D (oproepen tot haat en geweld jegens groepen) en dat vereist wat meer dan '
ten kostte gaan van anderen' (Wat humor overigens vrijwel altijd is, er wordt in de HK stigmatiserender over 16-jarige meisjes gesproken dan over asielzoekers
Wat natuurlijk een gelijke oorzaak heeft: het 'onbekend zijn met' 
).
Ik vind de grap ook wel degelijk stigmatiserend, absoluut kwetsend.
Maar anderszijds is het kennelijk een vooroordeel dat leeft bij mensen.
Ik vermoed dat een modhandeling daarop nog veel slechter is, het idee geeft van censuur.
Als een mod dat afsluit maak je weinig duidelijk, enkel dat je bepaalde mensen enkel versterkt in hun idee; dat 'dat klopt, maar dat je dat niet mag zeggen'.
Als je in dat topic ertegenin wil gaan, kun je dat doen, maar ook dat dient te gebeuren met respect voor de anderen; de manier waarop
j-w in "Asiel aanvraag formulier, graag invullen" dat deed is absoluut niet goed; immers, hij gaat geen open discussie aan, maar geeft een even subjectief 'eindoordeel', alsof hij, door dat te melden in SeM kan bepalen of dat topic 'slecht' is:
Door die actie is een echt open gesprek onmogelijk geworden, verder lijkt het eerder te gaan over die melding in SeM.
Het sluiten komt wat mij betreft door die post, over de SeM-melding, en wat mij betreft ligt daar de fout, niet zozeer in de vraag of je de grap oud/niet-leuk/discrimenerend vind;
dat ligt niet aan mijn mening over die 'mop' (ik zou het niet op prijs stellen als mensen in mijn persoonlijke omgeving zulke grappen aan me zouden mailen, dan krijgen ze een pissig mailtje terug); maar wel aan mijn idee hoe een gebruiker zich op een forum ten opzichte van anderen en wat ze meldden in hun topics, zou dienen te gedragen.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen