[Pricewatch] Zin en onzin in top prijsdalers/stijgers

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Niet dat het een onoverkomenlijk probleem is ofzo, maar ik wilde even het volgende onder de aandacht brengen.

De index van de pricewatch Bevat een top5 van de grootste prijsdalers en -stijgers. De artikelen die in dit rijtje belanden zijn vrijwel altijd artikelen die op 1 of twee plaatsen worden verkocht, heel goedkoop zijn, of juist heel duur. Al met al niet erg zinnige info. Zo is de grootste prijsdaler van dit moment een IDE flatcable (:P) die naar 1 euro is gezakt. Een daling van 83,3% :)

Aan de andere kant zien we dat een voor een 250 mb zipdrive nu 1344.4% (!) meer moet worden neergeteld. Wellicht omdat dit een correctie betreft van een foute entry, en zo te zien geldt dat voor meer van de top prijsstijgers. Prijzen die 1 dag op 0 stonden of 100 of een ander ridicuul laag bedrag.

De volledige lijst van zowel de stijgers als de dalers vind ik nogal rommelig en dus ook niet zo informatief. Wel is het groene icoontje bij artikelen in de pricewatch zelf voor mij persoonlijk een aandachtrekker, dus dat werkt wel prima...

Dus :?

Ja weet ik niet, maar ik vond het een beetje overbodig omdat het geen zinnige info toevoegt aan de pricewatch.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je de prijsdalers- en stijgers niet nuttig vind, moet je ze niet bekijken. Als die lijsten weggehaald worden maak je weer andere mensen ongelukkig.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Dat snap ik en dat is ook niet wat de bedoeling, ik evalueerde alleen de bruikbaarheid en wilde kijken of er ideeën waren om het in een vorm te gieten waarin de gegevens, hoe zeg ik dat, minder nietszeggend zijn dan nu.

Bijvoorbeeld, door de lijst te kunnen sorteren op procentuele daling.

Na even nadenken kan ik mijn gedachtengang beter verwoorden: mijn punt is eigenlijk dat de pricewatch (heel :9) nuttig is als je een bepaald product zoekt, of bijv. wilt kijken wat de goedkoopste harde schijf van 80 GB is.
Ik zou alleen niet weten hoe de top-prijsdalers en stijgers hierbij behulpzaam kunnen zijn. Toch kijk ik er regelmatig, eigenlijk alleen voor de lol. Het is dus echt iets voor de statsfreaks.
De beide lijsten zijn nu een soort hardwarebrij uitgespuugd door een script die de stijgers en dalers uit de database vist. Om die lijst wat voor te kauwen zou je de optie 'sorteren op procentuele stijging/daling' kunnen toevoegen.

[ Voor 57% gewijzigd door Captain Pervert op 11-09-2003 18:43 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

De query zou ook aangepast kunnen worden om te kijken naar producten met > 5 prijzen, of misschien nog beter > x.000 views in de laatste maand :).

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter Tinus op 11-09-2003 18:43 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Ik moet zeggen dat ik het met Captain Pervert eens ben (en de reactie van Femme erg kortzichtig vind). Ik kijk regelmatig naar de prijsdalers en -stijgers, maar het zijn bijna altijd nutteloze entries (één euro daling op 2 euro is gewoon niet echt boeiend bij een IDE kabel, hetzelfde geldt inderdaad voor gecorrigeerde prijzen)

De suggesties van Wouter Tinus een heel eind in de goede richting. Daarmee wordt de bruikbaarheid van de lijst prijsdalers/stijgers een stuk verbeterd.

[ Voor 16% gewijzigd door T.T. op 11-09-2003 19:08 ]