[Exim+Mailman] Exim werkt, Mailman niet

Pagina: 1
Acties:

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 17:11

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
Ik wil een maillinglist draaien voor een aantal zaken, en het hoeft allemaal niet ingewikkeld te worden met allemaal fancy features ed. Van verschillende kanten werd mij bovenstaande combinatie aangeraden, nadat ik sendmail en majordomo al geprobeerd had maar daar ook niet uitkom (voel me n00b ;) ).

Magoed, Exim heb ik nu draaien, vrij basic allemaal. Ik kan in elk geval mail sturen vanaf de server naar mijn eigen externe mailadres. Lijkt allemaal goed te werken dus.

Nu Mailman:
Mailman heb ik geconfigureerd volgens http://www.exim.org/howto/mailman21.html, daarna nog in Defaults.py
en mm_cfg.py de MTA op 'Manual' gezet. Als ik deze namelijk (volgens de
beschrijving) op None zette kreeg ik een melding bij het toevoegen van een
nieuwe lijst dat module None niet gevonden kon worden. Hij stond eerst op
Postfix, en dat werkte natuurlijk ook niet...

Als ik nu een nieuwe lijst toevoeg lijkt het allemaal goed te gaan. Hij
vraagt me op het laatst om op Enter te drukken om een mail te versturen naar
de beheerder (me). Dat doe ik, maar dan blijft de mail staan in
/var/lib/mailman/qfiles/virgin en gebeurt er verder niks. Ik kan ook geen
enkele error oid vinden.

Misschien heeft het ermee te maken: als ik uit /etc/init.d mailman wil
starten met "./mailman start" (suse startup scripts :-)) krijg ik deze
foutmelding: Starting mailmanSite list is missing: mailman Failed

Inhoud mm_cfg.py

DEFAULT_NNTP_HOST = 'mijnhostname'
DEFAULT_EMAIL_HOST = 'mijnhostname'
DEFAULT_URL_HOST = 'mijnhostname'
DEFAULT_URL = 'http://mijnhostname'/mailman/'
MTA = 'Manual'
DELIVERY_MODUL = 'SMTPDirect'
SMTPHOST = 'localhost'

Wie kan me helpen? Ik ben het eerlijk gezegd een beetje zat...

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Maak de list 'mailman' iig even aan, dat is een administratieve lijst voor Mailman zelf..

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 17:11

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
strlen schreef op 11 September 2003 @ 19:10:
Maak de list 'mailman' iig even aan, dat is een administratieve lijst voor Mailman zelf..
Hm, ok

Heb ik gedaan, die foutmelding krijg ik nu ieg niet meer. Bij de processen staat mailman er nu idd ook een aantal keer bij. En van alle testlists die ik gemaakt heb heeft hij nu idd wel geprobeerd de mails te versturen aan het beheerderadres. Dat adres is echter mijn prive-emailadres dat ik van de universiteit gekregen heb.

Als ik nu in /var/lib/mailman/logs/smtp-failure kijk, zie ik daar instaan:

Sep 11 19:26:05 2003 (4624) delivery to mijnpriveadres@student.utwente.nl failed with code 550: relay not permitted
Sep 11 19:26:05 2003 (4624) delivery to mijnpriveadres@student.utwente.nl failed with code 550: relay not permitted
Sep 11 19:26:05 2003 (4624) delivery to mijnpriveadres@hotmail.com failed with code 550: relay not permitted
Sep 11 19:27:20 2003 (4624) delivery to mijnpriveadres@student.utwente.nl failed with code 550: relay not permitted

Daarna in exim.conf de volgende regel verandert van:
hostlist relay_from_hosts = 127.0.0.1 : 10.10.10.2/16
in:
hostlist relay_from_hosts = 127.0.0.1

Daarna nog een test gemaakt, en dan komt er de volgende regel in de log:

Sep 11 19:38:38 2003 (4944) delivery to mijnpriveadres@student.utwente.nl failed with code 550: unknown user

Waar kan dit aan liggen? Ik neem aan aan de configuratie van exim, maar kan iemand me daar misschien een beetje bij helpen? O-)

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Weet je zeker dat dat mailadres, jouwpriveadres@student.utwente.nl werkt en goed is ingevuld? Zo ja, kijk dan in de Exim logfiles (als hij via syslog logged, /var/mail/maillog of check je /etc/syslogd.conf), want dan probeert hij die mail ergens anders (waarschijnlijk localhost) af te leveren.

Resolved student.utwente.nl naar het goeie adres?

Controleer ook je ~mailman/logs/error en ~mailman/logs/smtp, komt je testbericht aan?

Zijn je qrunners gestart? (check ~mailman/logs/qrunner)

Kun je via de commandline een mail sturen naar strlen@shellz.nl, of bounced die ook met unknown user/relay denied?