[TV] TV beeld "laad op" , maar niet volledig ?

Pagina: 1
Acties:

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 15:07
Ik heb een aristona TV, sinds een maand of 6 bouwt het beeld langzaam op van onder naar boven. Vroeger duurde het een minuut of 2, later 5, nu blijft er bovenin het beeld een zwarte balk staan welke ongeveer 1/6 van het beeld groot is.

HEEL af en toe verdwijnt deze balk voor een paar minuten tot een uur, waarna hij weer terug komt.

Nu is deze tv toch al kapot, ik mis nu alle hoofden in films, en dus wil ik hem proberen te repareren. Nee heb ik ja kan ik krijgen :)

Nu weet ik echter weinig over TV's en heb ook geen idee van wat dat er nu kapot is, wat zoek werk leverde mij al 2 opties op :

Lijntrafo
Condensator

Ik hoop eigelijk dat ik niet alles hoef door te meten, en vraag me af ofdat er hier iemand is die toevallig iets van tv's weet en me kan vertellen -wat- er kapot is.
Zodat ik kan kijken ofdat ik het kan repareren.

(geen verhalen over veiligheid etc... ken de gevaren van een beeldbuis goed.)

Of heeft iemand toevallig een grote tv staan die oud is maar het nog wel gewoon doet ? :D

Verwijderd

het zou me niet verbazen als jij dezelfde tv zou hebben die mijn ouders hebben staan.. is ook heel oud aristona ding.. ist zo'n bruin ding met maar 12 zenders en zo'n laatje wat open kan waar je de zenders kan zoeken door middel van een klein schuifje

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
[irri-mode]
Ik hoop eigelijk dat ik niet alles hoef door te meten, en vraag me af ofdat er hier iemand is die toevallig iets van tv's weet en me kan vertellen -wat- er kapot is.
Die derde condensator van boven zal wel kapot zijn. :+
[/irri-mode]
Vervang anders alle onderdelen van het hoogfrequent gedeelte. Niet alleen condensators willen wel een sneuvelen, ook diodes zijn soms wel eens rijp voor de sloop.

Senile! Senile Oekaki

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 19:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Het klinkt als een flinke elko die naar de klote is. Zoek naar een ontploft of lekkend tonnetje. En ja, er kan hoogspanning op staan.

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 15:07
Dat van die elco vond ik inderdaad ook op internet :

INTERNET INFO

#1 There is a horizontal line, or the picture is smaller than normal in the middle of the screen from side to side, and no picture.

There is a problem with the vertical deflection circuit. If you slap the set on the side with an open hand, does the picture recover? If so, then there is probably cold solder joints on the vertical output IC. In most cases, re-soldering the IC will fix the set. If it doesn't recover there may be a shorted vertical output IC. There may also be filtering and coupling capacitors that are leaky. When the vertical IC shorts it may take out the power supply resistor feeding the IC. If the set comes on with a small picture and gradually gets better then there is probably a problem with either cold solder joints or there are capacitors that are bad. Electrolytic capacitors usually tend to be worse at cold. As the set warms up the picture may increase in size because the caps they are increasing in capacitance. Circuit Coolant can be used to easily identify leaky capacitors in most cases. Spray surrounding caps with the coolant and watch the picture shrink. A hair dryer can be used to warm the circuit up. You see, either problem has the similar symptom. If you can physically make the set return to normal then it is a solder issue usually. Both problems are easily repaired for minimal cost.

EINDE INFO

Lijkt me dat dit het probleem is. Zal straks de tv eens uitzetten (stekker..) en dan overmorgen eens doormeten en kijken naar elco's.

Als iemand nog specifieke info vindt, dan graag :)

En nee dit is geen steentijd tv, maar een aristona met een "4 speaker Stereo system" .. met 2 speakers :S

Verwijderd

hmm naja dacht ik omdat die dus problemen hadden die ongeveer gelijk waren... maar weet verder niet hoe dat opgelost is...
Pagina: 1