[IBM P200] 13W3 Connector.

Pagina: 1
Acties:

• Skimmer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-01 11:03

Skimmer

Inter Arma Enim Silent Leges

Topicstarter
Sinds enige tijd heb ik thuis een 20" IBM P200 monitor staan:
Afbeeldingslocatie: http://www.argecy.com/p200.jpg
Specs
Handleiding (PDF op IBM FTP)

Deze monitor heb ik van mijn werkgever gekregen omdat hij op kantoor alleen nog maar in de weg stond. :?

Deze beeldbuis heeft niet veel branduren gemaakt, omdat hij nooit in de productie omgeving terecht is gekomen (hier is uiteindelijk gekozen voor 19").

Ondanks dat de monitor vrijwel niet gebruikt is, heb ik geen idee of hij het doet. De kabel die er bij zat was beschadigd, :( en daardoor onbruikbaar.

Dit type monitor heeft als aansluiting een Female 13W3 stekker:
Afbeeldingslocatie: http://www.gruftie.net/ibm/13w3/images/13w3_pinout.gif
Pinout

Uiteraard wil ik dit op een Standaard 15 pin D-Sub connector aansluiten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Standard 15 pin D-Sub VGA connector pinout
   \  6       7       8       9       10       /
    \                                         /
     \   11      12      13      14      15  /
      \_____________________________________/

Pin #   Description

1       Red Video
2       Green Video
3       Blue Video
4       Sense 2  (Monitor ID bit 2)
5       Self Test (TTL Ground)
6       Red Ground
7       Green Ground
8       Blue Ground
9       Key - reserved, no pin
10      Logic Ground (Sync Ground)
11      Sense 0 (Monitor ID bit 0)
12      Sense 1 (Monitor ID bit 1)
13      Horizontal Sync
14      Vertical Sync
15      Sense 3 - often not used

Bedankt Potatoman 8)

Ok, ik ben dus zover dat ik weet wat ik waar op moet aansluiten, en ik heb nu dus twee opties:
- Of ik trek de huidige connector uit die monitor en probeer er maar wat van te maken
- Of ik tik 13W3 Male Connector (dan wel verloop stekker, dan wel kabel) op de kop.

Conrad heeft het niet (op de site)... en ook Televersum (kut winkel in Almere) beweert er niet aan te kunnen komen.

Waar op deze aardbol kan ik een oplossing vinden?

In times of war the law falls silent

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Als je geen probleem hebt met het gebruiken van je huidige kabel dan is dat de goedkoopste oplossing. 15 pins VGA DSUB connectoren zijn wel gewoon los te koop.

Als je eerst de huls een beetje openwerkt zonder de kabels door te knippen, danm kan je steeds per kabel doormeten welke draad aan welke pin zit.

Een losse 13w3 kabel kan je haast niet aankomen, tenzij je een hele kabel koopt.
Je zou ook eens kunnen zoeken naar een convertor-verloopje.

[ Voor 20% gewijzigd door -=bas=- op 12-09-2003 10:33 ]

Senile! Senile Oekaki

• Skimmer

Skimmer

Topicstarter
_bas_ schreef op 12 September 2003 @ 10:31:
Als je geen probleem hebt met het gebruiken van je huidige kabel dan is dat de goedkoopste oplossing. 15 pins VGA DSUB connectoren zijn wel gewoon los te koop.

Als je eerst de huls een beetje openwerkt zonder de kabels door te knippen, danm kan je steeds per kabel doormeten welke draad aan welke pin zit.

Een losse 13w3 kabel kan je haast niet aankomen, tenzij je een hele kabel koopt.
Je zou ook eens kunnen zoeken naar een convertor-verloopje.
Nee het gaat er dus om dat de huidige kabel niet meer bruik baar is, dus ik moet een methode hebben om een andere kabel (met wat voor aansluiting dan ook) tussen de standaard VGA aansluiting op mijn PC en de (13W3 aansluiting op de) monitor te kunnen gebruiken.

Een convertor-verloopje is zeer zeker een optie, maar ook die ben ik nog niet tegen gekomen. Dus als je een (online) winkel weet waar ze die dingen verkopen zou ik dat al zeer waarderen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Converter is een probleem...

- IBM, SGI en Sun gebruiiken niet exact dezelfde 13W3 pinout, je moet dus exact de goede hebben.
- als je er al eentje vindt zijn ze stervensduur (EUR 75 zag ik laatst nog voor een Sun 13W3->VGA converter :X )

* dion_b heeft een IBM P70 met 13W3, maar helaas in gebruik, ook een Sun 13W3 :z

Oslik blyat! Oslik!

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Houdt er wel rekening mee dat die monitor niet echt bruikbaar zal zijn in 1600x1200 !
0.31 mm is nou niet echt ideaal om het maar eens subtiel uit te drukken ;)

Ik heb hier een (toen) top model Taxan monitor staan met een 20" sony trinitron buis met 0.30 mm beeldbuis.

Maar echt hogere res dan 1152x768 zat er echt niet in zonder blind te worden.

Vergelijk: mijn iiyama VM Pro 510 is zelfs perfect bruikbaar op 1920x1440 (als mijn videokaart wat beter zou zijn)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KBDE schreef op 12 september 2003 @ 14:20:
Houdt er wel rekening mee dat die monitor niet echt bruikbaar zal zijn in 1600x1200 !
0.31 mm is nou niet echt ideaal om het maar eens subtiel uit te drukken ;)

Ik heb hier een (toen) top model Taxan monitor staan met een 20" sony trinitron buis met 0.30 mm beeldbuis.

Maar echt hogere res dan 1152x768 zat er echt niet in zonder blind te worden.

Vergelijk: mijn iiyama VM Pro 510 is zelfs perfect bruikbaar op 1920x1440 (als mijn videokaart wat beter zou zijn)
Ik heb de specs even doorgenomen en het is duidelijk dat het dezelfde Trinitron (0.31) buis heeft als mijn Sun GDM-20E20. De IBM heeft wel betere electronica (hogere scan rate). Ik draai mijn GDM-20E20 op 1024x768@76Mhz (hogere resolutie is toch overbodig voor TV en films waar ik'm voor gebruik) en heb geen echte last van die 0.31 aperture pitch. Op 1280x1024, de max resolutie op zinnige refreshes die de Sun ondersteunt, begint het wel merkbaar te worden. Hoger zou ik dan ook niet aanraden idd :z

Dit soort oudere grote monitor is ideaal voor woonkamergebruik- je krijgt er vierkante ogen van als je er te dicht op zit, maar als je er 2.5m vanaf zit merk je er niets van. Ik zou deze P200 als ik'm had op 1024x768@85Hz gebruiken om films op te kijken :)

Oslik blyat! Oslik!

• Wok
  • Laatst online: 21:55

Wok

Dakloos...

Ik geef je weinig kans om een verloopje nog in een winkel tegen te komen. Zelf heb ik een SUN (Sony) GDM17E10 met 13W3 als tweede monitor aan mijn PC hangen. Het verloopje van 13W3 naar VGA heb ik via marktplaats weten te vinden voor 25 euro.

Houd er wel rekening mee dat de monitor niet in alle grafische modi werkt en ook niet op alle videokaarten. Recentere kaarten zouden geen probleem moeten zijn, mits deze iets met het H-Sync signaal kunnen doen (wat precies weet ik even niet meer uit mijn hoofd). De monitor geeft bijvoorbeeld geen beeld tijdens POST.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
dion_b schreef op 12 September 2003 @ 15:00:
[...]

Dit soort oudere grote monitor is ideaal voor woonkamergebruik- je krijgt er vierkante ogen van als je er te dicht op zit, maar als je er 2.5m vanaf zit merk je er niets van. Ik zou deze P200 als ik'm had op 1024x768@85Hz gebruiken om films op te kijken :)
Jip, precies wat ik bedoel.

Maar ik denk vermeld het eff erbij voordat ie dalijk een kabel van 50 € ofzo gaat aanschaffen en ie dan tot de ontdekking komt dat het beeld toch niet zo super geweldig is als ie zich misschien had voorgesteld :)

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Zo oud zijn ze nog niet eens hoor, zijn prima monitoren van IBM.

Neem contact op met IBM via het bedrijf ofzo, die kan zulke dingen wel na leveren. Op mijn werk werken we ook veel met IBM en die hebben altijd prima service. Gewoon even bellen...

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Skimmer

Skimmer

Topicstarter
Ok, ik heb nog eens de handleiding doorgenomen en gezocht naar de zelf test functie.

Wanneer je deze uitvoert moet het power ledje gaan Groen/Amber/Uit gaan knipperen. Het patroon dat ik krijg is: Groen/Uit/Amber/Uit/Groen Enz.

Verder zou je in het scherm een of ander testbeeld van 7 kleuren moeten krijgen. Dit gebeurt dus ook niet. Wel komt er een soort van waas over het beeld heen.
Ook hoor ik afentoe uit de achterkant van het apparaat wat 'tikjes' komen. Dit lijkt een betje op het wijzigen van de resolutie, maar dan minder hard.

Beetje vaag ik weet het... Maar mijn eigenlijke vraag is nou: Kan ik er nou van uit gaan dat dat ding overleden is, en hem gewoon uit her raam smijten hier, of zou het nog wel te herstellen zijn?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, misschien kun je ergens zo'n kabel lenen om te testen. Ik heb er iig eentje, maar ik geloof dat Nijmegen een beetje uit de richting is voor je...

Ik zal morgenavond even kijken naar het zelftestbeeld van mijn P70 (z'n kleine broertje)- adh daarvan kunnen we misschien meer conclusies trekken :)

Oslik blyat! Oslik!

• Skimmer

Skimmer

Topicstarter
dion_b schreef op 15 September 2003 @ 17:54:
Tja, misschien kun je ergens zo'n kabel lenen om te testen. Ik heb er iig eentje, maar ik geloof dat Nijmegen een beetje uit de richting is voor je...

Ik zal morgenavond even kijken naar het zelftestbeeld van mijn P70 (z'n kleine broertje)- adh daarvan kunnen we misschien meer conclusies trekken :)
Dat hoor ik dan graag nog... :)

Pagina: 1