Toon posts:

[nqc] Studiebronnen (Not Quite C)*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af of hier iemand is met wat ervaring op het gebied van nqc (not quite C).
Ik heb de site van baumfamily al bekeken, maar ik zoek eigenlijk iemand die me wil helpen met het verder leren van NQC.
Ook omdat er op die site niet veel lessen/informatie staat.
Ik zal wel geflamed worden omdat ik hulp vraag voor iets wat ik zelf moet leren, maar dan hoor ik het wel van diegene die zich er wel voor interesereren.
Ik ben wel bekend met de basis van C++, maar ik zoek eigenlijk en goede en uitgebreide informatiebron om te raadplegen (een ervaren iemand/goede site/goed forum over nqc).

bvd
remco

• Jelle Niemantsverdriet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 12:15
Heb je de links op de pagina van Baumfamily bekeken? Daar zie ik bv. deze link tussen staan met een tutorial in het Engels en zelfs in het Nederlands.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Ik zal wel geflamed worden omdat ik hulp vraag voor iets wat ik zelf moet leren, maar dan hoor ik het wel van diegene die zich er wel voor interesereren.
Lekker positieve insteek :/

Als je nou eens een goed discussietopic over NQC zou openen zou het best interessant kunnen zijn (ik ken het ook niet). Verzamel eens wat informatie erover?

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die nederlandse is inderdaad heel handig, maar wat ik eigenlijk nog steeds wil, is een plaats of persoon waar ik direct mijn vragen kwijt kan.
Waarschijnlijk heb ik dat niet duidelijk genoeg gemaakt :P
Bijvoorbeeld een forum, of een plaats waar die NQC programmeurs of experts samenkomen :+

edit, ik wil hier gerust wel een discussie starten over NQC.
Kijk bijvoorbeeld eens op deze link http://www.cs.uu.nl/~markov/lego/tutorial_n.doc (document).

edit2, nqc lijkt (logisch) veel op C,
gewoon zo dus
code:
1
2
3
4
5
6
task main()
{
  statement1;
  statement2;
    …
}

dit is een stukje code wat de de robot (die ik nu programmeer) 4 seconden vooruit laat lopen, vervolgens 4 seconden achteruit, en dan laat stoppen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
task main()
{
  OnFwd(OUT_A);
  OnFwd(OUT_C);
  Wait(vier00);
  OnRev(OUT_A+OUT_C);
  Wait(vier00);
  Off(OUT_A+OUT_C);
}

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2003 15:14 ]

• Jelle Niemantsverdriet
Verwijderd schreef op 11 September 2003 @ 15:07:Bijvoorbeeld een forum, of een plaats waar die NQC programmeurs of experts samenkomen :+
Usenet:
rec.toys.lego
alt.comp.lego-mindstorms ?

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Waarom zou je eigelijk met zo`n taal willen experimenteren? Wat heeft het extra te bieden tov c? Of anders c++/object c. En je kan natuurlijk ook nog naar andere c syntax varianten kijken zoals c# en java.

Wat is er dus zo leuk om nqc om dat te gaan leren tov de meer bekendere talen? Daarover is sowieso meer support, literatuur en mensen op dit forum te vinden.

[edit]
Ik zie dat het voor lego gebruikt kan worden :)

*wou dat ie wat later was geboren, lego mindstorm is pas gekomen nadat ie gestopt was met lego*

[ Voor 18% gewijzigd door Alarmnummer op 11-09-2003 15:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kijk jelle, hier heb ik wat aan. danku :)
Het is idd voor lego robotjes, eigenlijk voor informatica, niet voor een cijfer of verplicht, maar ik vind het gewoon boeiend (vooral het programmeren).

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 11 September 2003 @ 15:16:
Kijk jelle, hier heb ik wat aan. danku :)
Het is idd voor lego robotjes, eigenlijk voor informatica, niet voor een cijfer of verplicht, maar ik vind het gewoon boeiend (vooral het programmeren).
Gaat zijn lego morgen maar eens weer van zolder halen ;)

Maar je kan er idd reuze interessante dingen mee doen. Waar draaien de programma`s eigelijk op? Kan je het gewoon op je pc draaien, of ben je afhankelijk van een kleine cpu van een lego componentje zelf?

[ Voor 24% gewijzigd door Alarmnummer op 11-09-2003 15:20 ]

• Jelle Niemantsverdriet
Ik weet niet wat je precies wilt gaan doen, maar je zou natuurlijk ook wat algemene AI/robotica boeken/sites/nieuwsgroepen kunnen bekijken. In comp.robotics.misc wordt trouwens ook wel het één en ander aan Mindstorms onderwerpen besproken.

Je kunt natuurlijk op zo'n algemene bron ideeën opdoen voor toepassingen en algorithmes, en die dan met behulp van de programming reference in NQC proberen te maken.

Zoek bv. eens op Braitenberg creatures voor een mooie manier om op simpele wijze toch redelijk geavanceerd gedrag te krijgen (staat misschien ook wel beschreven in de tutorials hierboven whoor, dat weet ik niet precies).

* Jelle Niemantsverdriet gaat verder met z'n eigen afstudeerproject: inderdaad ook een robot :)

Verwijderd

Topicstarter
nou, dat is nogal een gekloot hier geweest, we moesten eerst een goed OS er op zetten, en je meot ook nog een goede compiler hebben.
We hebben voor compiler nu brixc ofzoiets (zit nu op een andere account, maar zoiets).
En onze informatica leraar heeft nu de nieuwste firmware erop gezet, maar ik weet niet welke versie van welk bedrijf :D
En er zit idd een cputje in, waar je dr bites regelrecht in moet pompen via infrarood )laaanngzaaaam).

edit = ik ga idd even in nieuwsgroepen zoeken, daar is geloof ik wel veel info in te zoeken (heb alleen niet zo veel ervaring met nieuwsgroepen :( )

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2003 15:31 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:14
* MSalters heeft op werk stapels van die MindStorms dozen :*)
De basics:
Lego Mindstorms werkt mbv een embedded Hitachi controller in een groot lego blok, waar je 3 sensors en 3 motoren aan kunt hangen. Je programmeert dat ding via een IR-link naar je PC. Op je PC kun je de LEGO sleur&pleur software draaien, maar die is voor kids. Een alternatief is NQC, wat zowel op de taal Not Quite C als de bijbehorende compiler slaat. Bricx is de IDE voor NQC. De help van Bricx bevat ook de helpfile voor NQC

Verder kun je ook zoeken naar NQC_Guide.doc en NQC_Manual.doc

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Topicstarter
alleen jammer dat het via de seriele poort en via infrarood werkt, dat is zoals ik al zei nogal langzaam.
Ik wil alleen wel verder dan wat er in die guide en manual staat :)
Daar staat uiteraard niet alles wat je er mee kunt doen (neem ik aan) en daarom wil ik iedeeen en ervaring opdoen ( in nieuwsgroepen bijvoorbeeld ;) )
Maar ik denk dat ik eerst eens even die nieuwsgroepen erop nasla opzoek naar mensen met veel ervaring met nqc.
iig bedankt :+

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:14
Nieuwe dozen (2.0) werken via USB. :)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Topicstarter
en je denkt dat ze op onze school 'nieuwe' dozen hebben? :+
ze draaien nog pentium 2, dan is het laatste wat ze kopen nieuwe lego dozen :(
Pagina: 1