Toon posts:

Surround TVKijken op computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of dit de juiste manier is om het na te vragen maar misschien dat jullie me kunnen helpen.

Ik wilde een TV-kaart voor mijn nieuwe systeem gaan aanschaffen. Mijn systeem heeft een Dolby Surround geluidskaart en ik wil ook zeker Surround TV gaan kijken. Moet ik dan per se de Hauppage Win/TV Theatre nemen? (bij mijn wete de enige of zeldzame Surround TVKaart) Mijn 5.1 boxen zijn aangesloten op de geluidskaart en ik zag dat de TVkaart ook vijf aansluitingen had. Dat schiet dus niet op.

Kan ik surround geluid ontvangen via mijn geluidskaart als ik de Theatre neem, of krijg ik het dan stereo door?

Krijgt mijn surround geluidskaart dan het surround geluid digitaal door zodat mijn boxen automatisch via de geluidskaart Surround ontvangen óf moet ik mijn boxen dan (ook) direct hangen aan de TV-kaart die ook vijf eigen geluidsuitgangen (of iig 3 RCA ofzo) heeft?

Bedankt alvast!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:29
ehmz zoals ik altijd dacht moet een televisie programma wel Surround geluid meesturen meestal gebeurd dit gewoon stereo maar zenders zoals Canal+ enzo zenden meestal het geluid wel digitaal/surround mee dan zou het moeten werken :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
Het maximale wat je op de nederlandse tv gaat krijgen is Dolby Surround (analoog dus). dit zit in het stereo signaal gemoduleert. WinTV Theatre heeft daar een chip voor die de kanalen kan scheiden, dan heb je dus links, rechts, en achter mono (dat zijn dus 3 uitgangen). niks digitaals dus dacht ik. ander verhaal is als je je dvd speler aansluit, dan is je geluidskaart aan de beurt (als ie een digitale ingang heeft (wat me sterk lijkt), die kan dan het dolby digital (of ander digitale norm) omzetten naar 6 kanalen analoog. doorgaans gebruik je daar een aparte versterker voor.

je kunt dus in jouw geval waarschijnlijk gewoon een el-cheapo tv kaart kopen en het geluid doorlussen naar je geluidskaart, die kan dan het dolby-surround signaal decoderen als je kaart echt surround is (dus geen EAX enzo, dat is wat anders).

met tv (uitzondering is satteliet en canal plus) krijg je dus gewoon dolby surround maximaal. daar heb je alleen de juiste versterker voor nodig - heb je die wel?

leesvoer: http://www.audiovision.be...llendesoortensurround.htm

[ Voor 27% gewijzigd door BuG2FiX op 11-09-2003 15:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja kijk, ik dacht al ooit iets begrepen te hebben van in stereogecodeerde (dus analoge) Surround. Maar dat zijn dus in feite slechts 3 kanalen. Weet ik dat ook weer.

Overigens bedoelde ik met digitaal van de TVKaart naar de geluidskaart gewoon via de PCIbus maar ik geef toe dat dat wat onhandig was omschreven.

Als ik jouw verhaal goed begrijp zou ik misschien beter voor een stereo kaart kunnen kiezen en mijn geluidskaart een gesimuleerde Surround omgeving laten creeeren?

PS - Ik heb verder geen versterker ofzo, slechts een 5.1 boxenset die ik op mijn Surround geluidskaart aansluit.

Verwijderd

Topicstarter
Oh..wacht even. Dus mijn geluidskaart: (Philips Sonic Edge) zou wel uit het stereo signaal van de (goedkopere) TVkaart een derde kanaal moeten kunnen weten los te prutsen?

Dat was dus precies wat ik moest weten..

Bij Mycom beweerden ze iets heel anders......dus bedankt :D

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Dus mijn geluidskaart: (Philips Sonic Edge) zou wel uit het stereo signaal van de (goedkopere) TVkaart een derde kanaal moeten kunnen weten los te prutsen?
Als je een losse dolby prologic software decoder weet te vinden kan het technisch wel.
Maar waar je die vandaan haal weet ik niet. PowerDVD heeft wel dit soort decoders ingebouwd maar die kan je niet op een externe data-stream loslaten.
Maar doly prologic is niet echt fantastisch en zit enkel in een paar films ofzo. Voor de rest van de uitzendingen heb je er niets aan. Het is ook niet te vergelijken met DolbyDigital of DTS.

Senile! Senile Oekaki

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

ik heb zelf een Theater (niet "Theatre").

Zijn dacht ik niet echt geluidskaarten die Surround/Pro Logic kunnen decoden via de lineine. Je hebt waarschijnlijk gewoon een 5.1 kaartje met dolby digital decoding?

De uitgang van het surround (mono, met 2 uitgangen, beiden hetzelfde signaal) en center kanaal van de Theater gaat niet naar de geluidskaart, maar direct naar de speakers. FontLinks en FrontRechts gaat wel via 1 uitgang via de geluidskaart.

Het is dus wel een beetje kutten met kabels en volume regeling.

Als je software hebt, die via de linein Pro Logic kan decoden, dan heb je de Theater waarschijnlijk niet eens nodig. Deze software heb ik alleen nog niet gevonden.

Verwijderd

Topicstarter
Cyb schreef op 11 september 2003 @ 17:45:
ik heb zelf een Theater (niet "Theatre").

Zijn dacht ik niet echt geluidskaarten die Surround/Pro Logic kunnen decoden via de lineine. Je hebt waarschijnlijk gewoon een 5.1 kaartje met dolby digital decoding?

De uitgang van het surround (mono, met 2 uitgangen, beiden hetzelfde signaal) en center kanaal van de Theater gaat niet naar de geluidskaart, maar direct naar de speakers. FontLinks en FrontRechts gaat wel via 1 uitgang via de geluidskaart.

Het is dus wel een beetje kutten met kabels en volume regeling.

Als je software hebt, die via de linein Pro Logic kan decoden, dan heb je de Theater waarschijnlijk niet eens nodig. Deze software heb ik alleen nog niet gevonden.
Bedoel je dat die kaart 'Theater' heet en niet 'Theatre'? Ik heb dat overigens van de MyCom site maar dat doet er niet toe. In ieder geval bedankt voor je reaktie!
Inderdaad mijn kaartje is gewoon een 5.1 Dolby Digital decoding kaartje, maar Philips beweert Stereo redelijk ruimtelijk weer te kunnen geven (Qmms als ik het goed zeg).

Als ik je goed heb begrepen is de enige 'meerwaarde' van die Theater kaart dat deze een Surround (center en achter) uitgang heeft die je direct op je 5.1 (of in feite 3.1 of 4.1) in combinatie met de Front stereo uit je geluidskaart op je boxenset moet aansluiten?

Hoe doe jij dat dan als je DVD (Dolby Digital?) wilt kijken? Alle kabeltjes weer ompluggen?

Ik ben in ieder geval erg blij dat je het even hebt gemeld, want het is totaal in tegenstelling wat MyCom beweerde. Die gaven aan dat de Theater kaart Dolby Surround decode wat via de PCIbus naar de geluidskaart ging waardoor je het Surround (3 kanalen dus) zou horen via de aansluiting op de geluidskaart(!).

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Dat laatste klopt dus wel denk ik (stereogeluid van CD/DVD komt via PCI-bus bij de geluidskaart, en door de geluidskaart wordt het op de door jou gekozen uitgangen gezet).
Bij Dolby Surround zit de "geluidsinformatie" in de 2 stereokanalen, L en R.
De 2 andere surroundkanalen worden gemaakt door a. de som van L en R, en b. het verschil van L en R (analoog !).
Dolby ProLogic en Dolby Surround worden als synoniemen gebruik.
Dolby Digital, oftewel AC-3, oftewel 5.1, is het "digitale" geluid dat door specifieke chipsets (zoals in speakersets en een 5.1-versterker) geplitst in hetgeluid voor de 6 kanaal (a.h.w. bit voor bit).

[ Voor 3% gewijzigd door Brothar op 11-09-2003 19:40 ]

eagle

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Foutje van MyCom denk ik. Ze gebruiken op internet verschillende schrijfwijzen.

Philips QMMS geeft het misschien wel ruimtelijk weer, maar waarschijnlijk niet zoals het originele surround kanaal, want anders zou QMMS ook een Dolby Surround/Prologic decoder zijn toch?

Doordat 3 mono kabels direct van de Theater naar de Speakerset gaan, moet je steeds ompluggen als je van bijv. een 5.1 in een spel naar Pro Logic op TV wilt. Ook zal je waarschijnlijk wat extra plugjes etc moeten kopen, omdat de Theater mono RCA female uitgangen heeft.

Wat MyCom zegt over via de PCIBus, is dus niet waar, tenzij ze het hebben over een ander Hauppauge Theater model.

Als er bij de kaart een Din stekker zit met daarbij o.a. een witte, rode en zwarte RCA female, dan is het onwaarschijnlijk dat het via de PCIBus gaat.

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Brothar schreef op 11 September 2003 @ 19:08:
Dat laatste klopt dus wel (stereogeluid van CD/DVD komt via PCI-bus bij de geluidskaart, en door de geluidskaart wordt het op de door jou gekozen uitgangen gezet).
Bij Dolby Surround zit de "geluidsinformatie" in de 2 stereokanalen, L en R.
De 2 andere surroundkanalen worden gemaakt door a. de som van L en R, en b. het verschil van L en R (analoog !).
Dolby ProLogic en Dolby Surround worden als synoniemen gebruik.
Dolby Digital, oftewel AC-3, oftewel 5.1, is het "digitale" geluid dat door specifieke chipsets (zoals in speakersets en een 5.1-versterker) geplitst in hetgeluid voor de 6 kanaal (a.h.w. bit voor bit).
Audio-CD's die via een CD-ROM drive afgedraaid worden gaan meestal via de CDin van de geluidskaart, en dat is via dat analoge kabeltje wat niet via de PCIbus gaat. Digital Audio Extraction gaat wel weer via de PCIBus.

Stereo van de Theater gaat via de Line-in van de geluidskaart.

Verder is Pro Logic geen synoniem voor Surround, want Pro Logic decoder haalt er ook nog een center uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyb op 11-09-2003 19:26 ]

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Dat kabeltje naar de geluidskaart was ik vergeten. Maar is dat niet analoog stereo-geluid , dat dus meteen Surround geluid is ? (En gaat digitaal geluid dan niet toch over de PCI-bus ?)

V.w.b. de TS, denk ik dat het dan niet uitmaakt wat voor TV-kaart hij neemt, zolang die maar stereo-geluid "uitstuurt". Zijn geluidskaart moet hier dan Surround geluid van maken, en dan heeft hij geen gedoe met verwisselen van kabels.

Overigens, uit de link van Bug2Fix: "Dolby Pro-Logic en Dolby Surround hebben dus géén midkanaal of subwoofer-kanaal .. Een Dolby Pro-Logic decoder is een wat "luxere" Surround decoder, die wat extra trucjes gebruikt.."

Deze ontwikkeling heb ik dus in de bioscoop meegemaakt: http://www.dolby.com/ht/430.l.br.9904.surhist.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door Brothar op 11-09-2003 19:54 ]

eagle

Verwijderd

Een stereo TV tuner is voldoende.
Je hebt ook stereo tv's en VCR's in overvloed die je probleem loos op een Surround setje kunt aansluiten. De surround set "maakt" van het stereo geluid een surround geluid waardoor je dus het surround effect krijgt. :)
Een surround tv tuner kaartje is dus alleen handig als je geen externe Surround encoder/decoderchip hebt. Een surround geluidskaart is dus extern (het zit immers niet op de tv tuner). Maar ipv een surround geluidskaart voldoet een set ook prima. :)

• Cyb
  • Niet online

Cyb

In de stereo front uitgang van de TVkaart, zit het surround kanaal nog in als het goed is. Het is een analoog stereo signaal met daarin gematrixed het surround kanaal.
Digitaal van een DVD etc gaat over de PCIbus.

Een ProLogic decoder heeft wel een midkanaal, alleen de encoder niet. Voor de duidelijkheid had dat artikel dat er nadrukkelijk er bij moeten vermelden.

@Raven,
De TS heeft geen Dolby Surround/Pro Logic decoder, maar Philips Qmms. Of het verschil hoorbaar is weet ik niet.

[ Voor 64% gewijzigd door Cyb op 11-09-2003 20:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kom ik nog heel even. Iedereen nogmaals hartelijk dank voor zijn bijdrage. De discussie lijkt neer te komen op het feit of er eigenlijk überhaupt wel een geluidskaart bestaat die uit het stereosignaal wat van de TVkaart afkomt (zelfs de Theater) en via de PCI bus naar de geluidskaart gaat, een Surround kanaal kan decoderen, toch? In dat geval zou de Theater dus ook niet nodig zijn. Een stereo geluidskaart zou dán voldoen.

Ik wil geen extra setje(met decoder etc) aansluiten maar mijn 5.1 boxen aansluiten op de geluidskaart. Weet dus iemand een geluidskaart die uit het stereokanaal nog het surroundkanaal kan encoderen en vervolgens op de juiste boxen zet?

Inderdaad ondersteunt mijn Philips geen Dolby Surround (ik wacht nog even op een mailtje van Philips, maar ik neem aan dat ze dat duidelijk bij de specificaties gezet zouden hebben), maar slechts QMMS wat volgens mij met alle respect niet veel meer inhoudt dan faseverschillen aanbrengen bij de verschillende frequenties op de verschillende luisprekers.

Wat ik eigenlijk nog wil weten van Cyb, is of hij me aanraadt de Theater te nemen. Zijn er vaak genoeg uitzendingen in Dolby Surround (behalve Canal+) en voldoet het resultaat van de theater en het gedoe iedere keer met de kabels in voldoende mate dat je mij kan adviseren de Theater te nemen? Of zeg je dat het resultaat in die mate teleurstellend is dat ik beter mbv QMMS een stereo weergave surround'-er' kunt laten klinken?(wat uiteraard minder mooi zal zijn met minder effecten maar een hoop minder gedoe en kosten met zich meebrengt)

Kortom: is de moeite en het extra geld het uiteindelijke resultaat waard?

PS - Ik wil niet betweterig zijn, ik ben overduidelijk geen expert op dit gebied maar het signaal van de CDROMspeler naar de geluidskaart is volgens mij niet analoog, er zit immers geen DAC op de CDRom speler. Als je dit kabeltje nl niet aansluit en je steekt je hoofdtelefoon in de CDRom speler krijg je geen geluid.

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Het mooiste is als je software vindt die via de linein dolby pro logic kan decoden ipv ergens in een driver van een geluidskaart.

Surround kanaal wordt wel redelijk gebruikt. Volgens mij bijna altijd, maar weet niet zeker. Ik luister tegenwoordig eigenlijk alleen maar stereo, heb nu namelijk een andere speakerset dan vroeger, dus moet nog eens juiste stekkertjes etc halen. En film kijk ik alleen maar op DVD (zelfs geen DIVX :P ), oudere nog wel op mijn Theater.

Met de juiste stekkertjes kan je de Theater output misschien wel parallel aan je geluidskaart output zetten, dan hoef je niks te verwisselen. En anders is het iets van 2 stekkertjes verwisselen.

Dat van CDROms gaat idd toch via de PCI. Ik ging uit van vroeger :)
Toen hadden de meesten dacht ik wel een DAC.
Daarom kan je in Windows ook kiezen welke DAC je wilt gebruiken. Die van de geluidskaart of de CDROM. Wat standaard geluidskaart is.
Het ligt er dus aan of Digital Audio Playback (standaard aan) in windows hardware enabled hebt of niet.
Pagina: 1