[BBNED] Extra kosten lijnen zonder KPN abonnement

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AirtjE
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-04 16:27
Van de TweakDSL nieuws pagina geplukt:

"11/09/2003: Extra kosten lijnen zonder KPN abonnement
BBned gaat vanaf 1 december extra kosten in rekening brengen voor lijnen waar geen KPN abonnement op loopt. We zijn ons aan het beraden hoe we dit richting onze klanten gaan vertalen. De kosten, zoals deze aan ons worden toegerekend, bedragen € 7,90 per maand."

Hier ben ik niet echt blij mee... Ze kunnen nu toch niet verwachten dat ik ffies per maand bijna 8 euro meer betaal omdat ik geen KPN abo meer heb lijkt me? Want me telefoon abo bij KPN is echt al een heel tijd terug opgezegd.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Tja, ze kunnen het wel van jou verwachten. Aangezien jij toch wel je verbinding wil behouden, dus zal jij het uiteindelijk (hoe kl*te ook) gaan betalen.

Mocht je het er niet mee eens zijn dan heb je altijd de mogelijkheid om je abbo op te zeggen, aangezien het een wijziging is in de algemene voorwaarden. Maar je bent dan natuurlijk wel je verbinding kwijt.

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
hmm dat sukt idd.... maar eens uitgaan zoeken hoe dat zit...

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Waardoor zou dit komen? Is dat omdat BBNED nu die telefoonlijnen moet onderhouden en niet KPN? Of willen ze gewoon extra winst maken, omdat als je eenmaal ADSL hebt, het best wel prijsinelastisch is?

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:19

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik denk eerder dat KPN hier achter zit hoor :), ze verdienen nix aan jouw lijn dus zal BBNed wel weer meer moeten betalen aan de KPN ze gebruiken immers nog wel altijd het netwerk en de centrale ..

Tweakers Discord

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Kun je eigenlijk BBNed ADSL aanvragen als je geen KPN-abo hebt? Of moet je dat eerst aanvragen, dan ADSL en dan (na de minimale termijn van een jaar) je KPN abo opzeggen?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 17:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

KPN moet die lijnen onderhouden, dat is de zogenaamde "local loop" ofzo. Dat kost in principe geen geld, maar als er een keertje een breekt, moet dat gemaakt worden (graven, trekken etc) en dat kost dat wel veel centjes. Soms moet ook de lijn vervangen worden. Vandaar dat er per maand zo'n 5 euro geinvesteerd moet worden per lijn (dat schijnt die local loop zo'n beetje te kosten).

Nou moet iemand die betalen en normaal gesproken zit dat in je telefoonrekening meegebakken, maar je kan met adsl van bbned de telefoonlijn afsluiten en dan betaalt in principe niemand die local loop. BBned heeft tot nu toe volgens mij die kosten voorgeschoten en niet doorberekend, maar het is niet raar dat ze dat wel willen gaan doen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Bigs schreef op 11 september 2003 @ 15:02:
Kun je eigenlijk BBNed ADSL aanvragen als je geen KPN-abo hebt? Of moet je dat eerst aanvragen, dan ADSL en dan (na de minimale termijn van een jaar) je KPN abo opzeggen?
Ja, je moet de telefoonlijn aanvragen, als je die nog niet hebt, dan kan je het een jaar later opzeggen.
Als je ergens verhuist waar er al een telefoonlijn is, kan je die denk ik gelijk opzeggen.

Mooi en helder JVS :)

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 21:28

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Darkvater schreef op 11 september 2003 @ 17:17:
[...]

Ja, je moet de telefoonlijn aanvragen, als je die nog niet hebt, dan kan je het een jaar later opzeggen.
Als je ergens verhuist waar er al een telefoonlijn is, kan je die denk ik gelijk opzeggen.

Mooi en helder JVS :)
Vroeger verplichtte de kpn je ook nog om een duurder abbo te nemen, ik heb alleen die lijk genomen voor mijn cistron via bbned levenslijn,maar mocht van de KPN niet het goedkoopste abbo nemen,
ging ik nog verhaal halen waarom niet, krijg ik als antwoord dat het 'technisch niet mogelijk' was 8)7 jaja..

Maar de opta heeft tegenwoordig beslist dat ze dat dus niet meer mogen

Beste film ooit

• Bigs
  • Niet online
Bij Belbudget kun je inderdaad geen ADSL of CPS nemen, dat vind ik ook zo shit. Ik wil wel BBned, maar als ik dan ook nog 17.95 in de maand moet betalen voor een KPN abo wat ik bijna niet gebruik wordt het wel duur.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47
Is dit niet vreselijk in strijd met de nieuwe regel van de Opta, dat KPN na een jaar gratis lijnen moet leveren ?

Verwijderd

Bigs schreef op 11 september 2003 @ 17:34:
Bij Belbudget kun je inderdaad geen ADSL of CPS nemen, dat vind ik ook zo shit. Ik wil wel BBned, maar als ik dan ook nog 17.95 in de maand moet betalen voor een KPN abo wat ik bijna niet gebruik wordt het wel duur.
Je kan tegenwoordig wel met BelBudget ADSL nemen, staat oa vermeldt bij Demon.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 17:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Cutebritney schreef op 11 September 2003 @ 17:36:
Is dit niet vreselijk in strijd met de nieuwe regel van de Opta, dat KPN na een jaar gratis lijnen moet leveren ?
ik denk het niet, dit is gewoon een tarief voor het onderhoud, al vind ik het met 8 euro wel aan de hoge kant. Belbudget heb je geloof ik voor 9 euro...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In de cistron nieuwsgroep was te lezen dat dit waarschijnlijk niet opgaat voor mensen die voor 1 december al een lijn hebben. Pas als je na 1 december een abonnement aanvraagt zonder line-sharing moet je extra betalen.

Verwijderd

tweakduke schreef op 11 September 2003 @ 14:59:
Ik denk eerder dat KPN hier achter zit hoor :), ze verdienen nix aan jouw lijn dus zal BBNed wel weer meer moeten betalen aan de KPN ze gebruiken immers nog wel altijd het netwerk en de centrale ..
BBned betaalt aan KPN al voor de lijn, logisch ook want deze huren ze van KPN en wordt door KPN onderhouden.
Dat BBned nu een gedeelte van de kosten gaat doorbereken lag wel in de lijn van verwachting, maar waarom de schuld bij KPN geschoven wordt door jou begrijp ik niet echt??

Verwijderd

KPN weet het altijd zo te draaien dat andere er de dupe van worde. Ik braak op KPN, maar goed dat is natuurlijk ieders mening... heb gewoon aantal negatieve ervaringen.

• jochemd
  • Laatst online: 29-12-2025
Cutebritney schreef op 11 september 2003 @ 17:36:
Waarom kijk je niet gewoon even op de site van de OPTA wat die ervan vinden?

• jochemd
Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 15:37:

BBned betaalt aan KPN al voor de lijn, logisch ook want deze huren ze van KPN en wordt door KPN onderhouden.
Dat BBned nu een gedeelte van de kosten gaat doorbereken lag wel in de lijn van verwachting, maar waarom de schuld bij KPN geschoven wordt door jou begrijp ik niet echt??
Het OPTA besluit tot niet-goedkeuring van door KPN voorgelegde kostentoerekeningssystemen zeker niet gelezen? Bekijk bijlage 6(a) en bijlage 6b maar eens.

(De korte versie: KPN heeft een tariefvoorstel gedaan wat ADSL zowel met als zonder linesharing een heel stuk duurder had gemaakt, en de OPTA heeft op basis van de inconsistenties geoordeeld dat KPN de kosten zwaar zat te overdrijven en heeft zelf tarieven vastgesteld. Uit de stukken valt af te lezen dat t.z.t. de kosten nog wel wat lager zullen worden als KPN alle processen efficient heeft gemaakt.)

edit:
Ik wil dus niet suggereren dat het prijsverschil tussen ASL en ATL maar moet verdwijnen. Een telco neemt een grotere frequentieband af en moet daar dus meer voor betalen en het koper moet ook onderhouden worden.
Ik denk echter dat het tarief nog wel iets omlaag kan hier en daar.

[ Voor 12% gewijzigd door jochemd op 20-09-2003 17:20 ]

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
JvS schreef op 11 September 2003 @ 15:03:
KPN moet die lijnen onderhouden, dat is de zogenaamde "local loop" ofzo. Dat kost in principe geen geld, maar als er een keertje een breekt, moet dat gemaakt worden (graven, trekken etc) en dat kost dat wel veel centjes. Soms moet ook de lijn vervangen worden. Vandaar dat er per maand zo'n 5 euro geinvesteerd moet worden per lijn (dat schijnt die local loop zo'n beetje te kosten).

Nou moet iemand die betalen en normaal gesproken zit dat in je telefoonrekening meegebakken, maar je kan met adsl van bbned de telefoonlijn afsluiten en dan betaalt in principe niemand die local loop. BBned heeft tot nu toe volgens mij die kosten voorgeschoten en niet doorberekend, maar het is niet raar dat ze dat wel willen gaan doen.
Wil je met die 5 euro zeggen dat wij nieuwe lijn betalen voor andere kpn abonnee's? Maakt mij trouwens niet zoveel uit want hier zal ook wel gegraven moeten worden :Y)

Sorry niet goed gelezen.

[ Voor 4% gewijzigd door WiNlUx op 20-09-2003 17:47 ]

Verwijderd

jochemd schreef op 20 September 2003 @ 17:18:
[...]

Het OPTA besluit tot niet-goedkeuring van door KPN voorgelegde kostentoerekeningssystemen zeker niet gelezen? Bekijk bijlage 6(a) en bijlage 6b maar eens.

(De korte versie: KPN heeft een tariefvoorstel gedaan wat ADSL zowel met als zonder linesharing een heel stuk duurder had gemaakt, en de OPTA heeft op basis van de inconsistenties geoordeeld dat KPN de kosten zwaar zat te overdrijven en heeft zelf tarieven vastgesteld. Uit de stukken valt af te lezen dat t.z.t. de kosten nog wel wat lager zullen worden als KPN alle processen efficient heeft gemaakt.)

edit:
Ik wil dus niet suggereren dat het prijsverschil tussen ASL en ATL maar moet verdwijnen. Een telco neemt een grotere frequentieband af en moet daar dus meer voor betalen en het koper moet ook onderhouden worden.
Ik denk echter dat het tarief nog wel iets omlaag kan hier en daar.
Ik ben het zowieso niet eens met de OPTA aangezien deze voor KPN wil bepalen hoe deze moet werken en wat voor prijsstructuur deze moet hanteren.

Citaat uit de krant van Ad Scheepbouwer over de onlangs gehouden hoorzitting:
Aan het eind van van de vergadering trok de vertegenwoordigster van een zweeds belbedrijf andermaal fel van leer tegen KPN. Wij doen te moeilijk over het beschikbaar stellen van ons netwerk aan anderen, vond ze. Ik kon het niet laten haar één vraag te stellen: 'Wij hebben acht miljard euro in ons netwerk geïnvesteerd. En jullie?' Ze bleef het antwoord schuldig. Dus gaf ik dat zelf maar: 'Niets!'

Zoals al vaker naar voren gekomen is de OPTA er op uit om KPN kleiner te maken en heeft dit ook diverse malen gezegd, dit terwijl achter veel van de concurenten grote buitenlandse TELCO's zitten met heel wat meer marktmacht dan KPN....

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2003 22:36 ]

• jochemd
Verwijderd schreef op 20 september 2003 @ 22:29:

Ik ben het zowieso niet eens met de OPTA aangezien deze voor KPN wil bepalen hoe deze moet werken en wat voor prijsstructuur deze moet hanteren.
De OPTA wil dat niet, de OPTA moet dat ;)

Maar heb jij de bijlagen die ik gelinkt heb al weleens gelezen? Want ik vind wat daar in staat ronduit beschamend voor KPN. Op alle fronten wordt gewoon bewezen dat KPN incorrecte cijfers gebruikt.
Citaat uit de krant van Ad Scheepbouwer over de onlangs gehouden hoorzitting:
Aan het eind van van de vergadering trok de vertegenwoordigster van een zweeds belbedrijf andermaal fel van leer tegen KPN. Wij doen te moeilijk over het beschikbaar stellen van ons netwerk aan anderen, vond ze. Ik kon het niet laten haar één vraag te stellen: 'Wij hebben acht miljard euro in ons netwerk geïnvesteerd. En jullie?' Ze bleef het antwoord schuldig. Dus gaf ik dat zelf maar: 'Niets!'
Je moet ook geen krant geloven als de desbetreffende hoorzitting rechtstreeks uitgezonden wordt en je dus gewoon zelf kan luisteren. Het antwoord was namelijk "Dat is bedrijfsgeheim."

Afgezien daarvan, die muts was behoorlijk dom. Er valt inhoudelijk namelijk zoveel af te dingen op de daar ter plekke gedane uitspraken dat ik daar niet in dit draadje aan ga beginnen. CPS lijkt me namelijk niet relevant voor een discussie over linesharing.
Zoals al vaker naar voren gekomen is de OPTA er op uit om KPN kleiner te maken en heeft dit ook diverse malen gezegd
Die bewering kan je vast wel met een linkje onderbouwen.
dit terwijl achter veel van de concurenten grote buitenlandse TELCO's zitten met heel wat meer marktmacht dan KPN....
Welk bedrijf heeft in Nederland meer marktmacht dan KPN?

• 0943
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-05 20:40
Ik heb zelf Cistron Maxx (ik maak geen gebruik van vaste telefonie) en nu krijg ik van de week een mailtje dat als ik geen linesharing gebruik dat ik maar E9,40 moet extra gaan betalen.

Waar slaat deze geldklopperij op

Email van Cistron
Dit bericht is alleen van belang voor klanten die geen vaste
telefoniediensten van KPN meer afnemen op dezelfde aansluitlijn als
waarop zij ADSL van ons afnemen (beter bekend als linesharing), of die
overwegen die telefoniediensten op te zeggen.

ADSL wordt geleverd over een telefoonlijn die eigendom is van KPN en die
van KPN wordt gehuurd. De huurprijs is afhankelijk van de diensten die
er nog meer over die lijn geleverd worden. Indien er ook telefonie van
KPN over die telefoonlijn geleverd wordt, wordt een deel van de
afschrijving betaald uit het telefonieabonnement. Indien er geen
telefonie van KPN over die telefoonlijn geleverd wordt, is de huurprijs
hoger.

Onze toeleverancier heeft het besluit genomen om deze hogere prijs per 1
december 2003 door te rekenen aan Cistron. Wij zijn helaas genoodzaakt
deze kosten door te berekenen.

Met ingang van 1 december 2003 brengen wij daarom 9,40 euro (inclusief
BTW) extra per maand in rekening aan klanten die op dat moment geen
linesharing hebben. Dat is (zonder opslag) het bedrag dat KPN extra in
rekening brengt.

Met vriendelijke groeten,

Cistron Broadband B.V.

• DJSmiley
  • Laatst online: 19-05 17:00
0943 schreef op 21 September 2003 @ 01:05:
Ik heb zelf Cistron Maxx (ik maak geen gebruik van vaste telefonie) en nu krijg ik van de week een mailtje dat als ik geen linesharing gebruik dat ik maar E9,40 moet extra gaan betalen.

Waar slaat deze geldklopperij op

Email van Cistron

[...]
Lees cistron.broadband eens.
Zojuist belde onze accountmanager bbned ons met goed nieuws:
De gisteren in een email aangekondigde extra kosten voor
telefoonlijnen zonder linesharing geldt alleen voor NIEUWE
lijnen vanaf 1 december 2003.
Dus alle bestaande lijnen gaat het NIET voor gelden!

Eea zal ook nog in een emailtje vandaag naar de klanten
gecomminiceerd worden.

Danny
Vreemde gang van zaken, dat wel. Eerst mailen: "Kost geld" en dan weer niet, lekker duideljik.
Ook hebben ze nog (steeds) geen reactie op het upgrade-verhaal van BBNed.

Veel meer dan "wordt aangeboden zonder winst te maken", of "een ander onderdeel van het bedrijf compenseerd de inkomsten hier" komen ze niet.

Leuk een aardig, maar de consument kijkt naar de prijs, en als er geen meerwaarde aan zit (zoals nu het geval is), zal dat marketinggelul ze niets interesseren -> maw: cistron no-go

Geef dan duideljik aan waar je voor staat, en wat de meerwaarde is van een duurdere verbinding dan de concurrent....

Verwijderd

jochemd schreef op 20 september 2003 @ 23:26:

De OPTA wil dat niet, de OPTA moet dat ;)
Met dat moeten valt het wel mee, de OPTA wil net even iets meer dan noodzakelijk.
Maar heb jij de bijlagen die ik gelinkt heb al weleens gelezen? Want ik vind wat daar in staat ronduit beschamend voor KPN. Op alle fronten wordt gewoon bewezen dat KPN incorrecte cijfers gebruikt.
Uiteraard heb ik het document gelezen, KPN rekent naar zich zelf toe en de OPTA idem dito
Je moet ook geen krant geloven als de desbetreffende hoorzitting rechtstreeks uitgezonden wordt en je dus gewoon zelf kan luisteren. Het antwoord was namelijk "Dat is bedrijfsgeheim."
Dat is voor mij hetzelfde als : ze bleef het antwoord schuldig.
Afgezien daarvan, die muts was behoorlijk dom. Er valt inhoudelijk namelijk zoveel af te dingen op de daar ter plekke gedane uitspraken dat ik daar niet in dit draadje aan ga beginnen. CPS lijkt me namelijk niet relevant voor een discussie over linesharing.
Het gaat ook niet om CPS, het gaat er om dat de OPTA wil bepalen wat er voor de huur van de LL betaald moet gaan worden, terwijl KPN de enige partij is die hier in investeerd. Dat de OPTA denkt dat het goedkoper kan door bepaalde onderhoudswerkzaamheden en kosten niet mee te reken vind ik niet echt doordacht.
Die bewering kan je vast wel met een linkje onderbouwen.
Meneer Arnsbak heeft het letterlijk gezegd, je kijkt toch ook TV ??
Welk bedrijf heeft in Nederland meer marktmacht dan KPN?
Ik denk dat je mijn zin niet goed begrepen hebt, ik had het over de buitenlandse partijen die achter de nederlandse TELCO's en ISP zitten.

http://www.bbned.nl/content/aandeelhouder.shtml >>
bbned wordt volledig door Telecom Italia gefinancierd en heeft met een gestort aandelenkapitaal van 70 miljoen Euro geen externe schuldenlast.
En zo zijn er velen, maar dat weet jij beter als ik.
---------------------------
Ik wou het hier verder maar bij laten, anders dwalen we als gewoonlijk toch weer te ver af. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2003 09:32 ]

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-05 20:30
ff offtopic mischien ( maar wel belangerijk voor mij ) als ik demon adsl 8 / 1 mbit zou nemen zou ik dan mijn knp telefoon abo kunnen opzeggen ?
In huis gebruiken wij allenmaal mobieltjes en de vaste telefoon wordt 4 x per maand gebruikt... dus dan is het zonde om een vaste telefoon te houden.

• jochemd
Verwijderd schreef op 21 september 2003 @ 09:08:

Met dat moeten valt het wel mee, de OPTA wil net even iets meer dan noodzakelijk.
Noodzakelijk voor wat?
Uiteraard heb ik het document gelezen, KPN rekent naar zich zelf toe en de OPTA idem dito
En wat is het effect van het naar zichzelf toerekenen van KPN?
Dat is voor mij hetzelfde als : ze bleef het antwoord schuldig.
Dus als KPN allemaal getallen uit OPTA uitspraken aanmerkt als bedrijfsgeheim dan moet ik ook maar aannemen dat daar allemaal nullen staan?
Het gaat ook niet om CPS, het gaat er om dat de OPTA wil bepalen wat er voor de huur van de LL betaald moet gaan worden, terwijl KPN de enige partij is die hier in investeerd.
Waarom haal je die Zweedse CPS telco er bij als je het over de huur van de LL wil hebben?
Dat de OPTA denkt dat het goedkoper kan door bepaalde onderhoudswerkzaamheden en kosten niet mee te reken vind ik niet echt doordacht.
Ik wel. De OPTA is simpelweg KPN heel langzaam aan het dwingen om de ware kosten te gaan rekenen voor haar activiteiten. Dat betekent dat het aanleggen van een nieuwe lijn veel duurder gaat worden (zie bijvoorbeeld de OPTA uitspraak waarin KPN verplicht wordt om nieuwe zakelijke lijnen naar objecten volgend jaar veel duurder te maken), en de maandelijkse huur lager wordt. Gewoon een verschuiving van de kosten.
Meneer Arnsbak heeft het letterlijk gezegd, je kijkt toch ook TV ??
Ik heb het hem alleen maar zien ontkennen. Zowel bij de hoorzittingen over de nieuwe TW, als tijdens de discussie bij NOVA, als in het gewone journaal. Dus wederom, heb je een linkje?
Ik denk dat je mijn zin niet goed begrepen hebt, ik had het over de buitenlandse partijen die achter de nederlandse TELCO's en ISP zitten.
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, het klopt alleen niet.
Welke buitenlandse telco zit er achter Versatel?
Welke buitenlandse telco zit er achter Tiscali?
Welke buitenlandse telco zat er achter Cistron Telecom?

Vind jij dat KPN haar bestaande monopolie zomaar moet mogen gebruiken om de concurrentie dwars te zitten?

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06:35

Wokschotel

Op 6 wielen

Het wordt dus blijkbaar toch betalen. Zie news:bkfvbd$c1d$1@newsbin.cistron.nl

[ Voor 11% gewijzigd door Wokschotel op 21-09-2003 12:05 ]

Verwijderd

In ieder geval moet er voorlopig voor betaald gaan worden en daar wilde ik het maar bij laten.
Wij zien het allebei anders en de OPTA heeft mij nog niet kunnen overtuigen dat het goedkoper voor mij als consument uitpakt, integendeel zelf.
Pagina: 1