credit card fraude?

Pagina: 1
Acties:
  • 576 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12 19:57

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Topicstarter
ik zit nu net mijn afschriften te bekijken, en zie dus mooi een paar afschrijvingen waar ik niks vanaf weet, geen grote bedragen 5,95 en 19,99 voor een domeinregistratie! Ik heb me nooit laten registreren of inschrijven oid

Ik bel met mastercard, en die zeggen doodleuk dat ik dit zelf gedaan heb, aangezien er al meer op internet gekocht is via die kaart(1x een boek ja), dat ik maar de voorwaarden had moeten lezen op de desbetreffende site tijdens registreren, en dat ik binnen 30 dagen had moeten reageren!

Die 19,99 betreft een vervolgschade aangezien dat bedrijf wat het afschrijft dezelfde is als de 5,95 afschrijving van een paar weken eerder

Dus, als iemand mijn creditcard nummer weet, kan die zomaar registraties doen op mijn naam, zonder dat ik daar iets aan kan doen? Lekker zooitje dan die creditcard maatschappijen

Pas is wel geblokkeerd nu, maar echt blij ben ik hier niet mee. Stel dat dit grotere bedragen waren....

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Het is natuurlijk niet fijn dat iemand jou cc nummer weet en daar aankopen mee doet op het internet. Maar ik kan me best voorstellen dat de cc-maatschappij zegt dat je gewoon binnen 30 dagen erop moet reageren, anders dan kunnen ze er niks meer aan doen.

30 dagen lijkt mij persoonlijk een hele redelijke tijd. Dus het mag niet echt fijn zijn, maar volgende keer gewoon eerdere erop reageren en nu maar blij zijn dat het geen grotere bedragen zijn. :)

Verwijderd

niet om het 1 of ander; maar wie is volgens Whois de eigenaar van het domein waar jij voor moet betalen ??? Is dat een volslagen onbekende ??

Verwijderd

Kan je niet nagaan op wiens naam het domein geregistreerd staat? Dan weet je wie jouw nummer heeft gebruikt en kan misschien daarmme naar de CC-maatschappij.

• sander817

sander817

Topicstarter
dat staat er niet bij, er staat alleen wp-internet registration....of het ook om een domein gaat weet ik eigenlijk niet, dat denk ik maar zo. Een domein wordt iig niet vermeld

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-12 23:11
Je kan aangifte doen bij de politie. Die kunnen dat dan verder uitzoeken als ze daar aanleiding toe zien.
Ik heb het ook een keer gehad, (cc uit brievenbus gejat en de pincode een paar dagen later ook) na aangifte heb ik uiteindellijk m'n geld teruggekregen (maar ging wel om een ander bedrag dan € 21 )
Voor de cc maatschappij geldt de termijn van 30 dagen maar voor een aangifte misschien niet.

Verwijderd

Is die 30 dagen in alle redelijkheid? Als die 'aankoop' op 10 augustus gedaan is en je afschrift komt nu net binnen, ben je mooi te laat.
Is het niet voor registratie van een site of zo? Zoals tweakers of photosig?

Mastercard? Dat waren toch die lui die ook een creditcard hadden waarmee je '100% veilig aankopen op internet' kon doen? Blue of zo?
Mastercard? Priceless :+

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Verwijderd schreef op 11 september 2003 @ 13:30:
Is die 30 dagen in alle redelijkheid? Als die 'aankoop' op 10 augustus gedaan is en je afschrift komt nu net binnen, ben je mooi te laat.

Mastercard? Dat waren toch die lui die ook een creditcard hadden waarmee je '100% veilig aankopen op internet' kon doen? Blue of zo?
Blue is van American Express.... niet helemaal het zelfde dus :P

|Specs|

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:13

Wildfire

Joy to the world!

miles schreef op 11 September 2003 @ 13:30:

[..]

(cc uit brievenbus gejat)

[..]
Hoe kan dat nou? Mijn Mastercard werd 's avonds door de PTT afgegeven en ik moest tekenen èn een identiteitsbewijs laten zien, anders kreeg ik de kaart niet. En alleen ikzelf mocht de kaart in ontvangst nemen, dus ook niet m'n ouders ofzo.

Lijkt me sterk dat ze een creditcard zomaar in je brievenbus stoppen.

[ Voor 11% gewijzigd door Wildfire op 11-09-2003 13:34 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Wildfire schreef op 11 september 2003 @ 13:33:
[...]
Hoe kan dat nou? Mijn Mastercard werd 's avonds door de PTT afgegeven en ik moest tekenen èn een identiteitsbewijs laten zien, anders kreeg ik de kaart niet. En alleen ikzelf mocht de kaart in ontvangst nemen, dus ook niet m'n ouders ofzo.

Lijkt me sterk dat ze een creditcard zomaar in je brievenbus stoppen.
De postbank doet dat wel hoor. Eerst krijg je de code toegestuurt en dan enkele dagen later de pas.

Verwijderd

Wildfire> Nee hoor. Bij mijn vriendin werden een jaar geleden netjes twee credit cards van de ABN-AMRO in de bus afgeleverd van de vorige bewoners. Een paar dagen later kwamen de pincodes erachteraan. De vorige bewoners hadden hun adres bij de ABN-AMRO gewijzigd en waren er (terecht) van uitgegaan dat de credit cards dus goed bezorgd zouden worden. Blijkt dat de credit cards via Interpay lopen, en adreswijzigingen niet worden doorgegeven... Lekker handig!
Gelukkig waren wij zo netjes om de credit cards bij een ABN-AMRO kantoor af te leveren, maar het had ons veel geld kunnen opleveren!

Verwijderd

Je moet binnen 30 dagen reageren op een betwiste afschrijving. Die dertig dagen tellen vanaf de datum die op je afrekening staat. Dus niet vanaf het moment dat de transactie zou zijn gedaan.

Als je binnen deze 30 dagen reageerd dient de cc company dit terug te draaien. Zij gaan dit vervolgens onderzoeken en als blijkt dat jij de aankoop toch hebt gedaan ben je de l*l.
Anders valt het onder jouw verzekering.

Als je 100% zeker bent dat jij die boeking niet hebt gedaan. dan zou ik m'n kaart laten blokkeren voor er een echt grote aankoop wordt gedaan.

De cc verzekering geldt namelijk alleen als jij zolgvuldig hebt gehandeld. Jij bent nu op de hoogte, de cc comp. ook, ik neem aan dat ze het telefoongesprek geregistreerd hebben.

Vind er straks weer zo'n afschrijving plaats dan is het eigenrisico omdat je wist dat je nummer in handen van derden is die het misbruiken.

Tenslotte de vraag heb je niet ergens op het net je cc nummer ingevuld als leeftijds verificatie }) Daar zijn namelijk notoire fraudeurs bij.

Hoe dan ook niet afwachten, bel maar nog eens op leg duidelijk uit dat je geen opdracht/toestemminbg heb gegeven voor de bewuste afschrijving. Je bent te laat je zal je geld niet terug krijgen, maar als het goed is zal men je zeggen dat de kaart onmiddelijk geblokkeerd moet worden.

• sander817

sander817

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 september 2003 @ 13:30:

nop, nergens geregged, nooit....
Ze zeggen gewoon dat ik dat wel gedaan heb
Ik heb 1x een boek gekocht in belgie bij proxis, en betaalt voor Live for Speed, racespel

• sander817

sander817

Topicstarter
dat heb ik ook gedaan, kaart is geblokkeerd. Maar verder doen ze r niks aan.
Het is toch eigenlijk van de gekke dat zoiets kan.....Gelukkig is het een klein bedrag

ik ben er net te laat mee, 19,95 is afgeschreven 8 aug....net een paar dagen
Ik moet nog eens bekijken of ik wel een nieuwe CC wil

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op 11 september 2003 @ 13:40:
Wildfire> Nee hoor. Bij mijn vriendin werden een jaar geleden netjes twee credit cards van de ABN-AMRO in de bus afgeleverd van de vorige bewoners. Een paar dagen later kwamen de pincodes erachteraan. De vorige bewoners hadden hun adres bij de ABN-AMRO gewijzigd en waren er (terecht) van uitgegaan dat de credit cards dus goed bezorgd zouden worden. Blijkt dat de credit cards via Interpay lopen, en adreswijzigingen niet worden doorgegeven... Lekker handig!
Gelukkig waren wij zo netjes om de credit cards bij een ABN-AMRO kantoor af te leveren, maar het had ons veel geld kunnen opleveren!
Mijn God! Wat een belabberd beleid omtrent creditcards daar...

Ik heb mijn Mastercard via de Rabobank. Die versturen dus via de PTT op de veiligste manier: persoonlijke afgifte door een postbode aan de geadresseerde zelf (niemand anders), met verplicht vertonen van een identiteitsbewijs en het zetten van een handtekening.

Zo kan dus echt alleen de rechtmatige eigenaar de creditcard krijgen...

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik kreeg mijn visa kaart ook gewoon in de brievenbus, en de code ook!

iig, bij visa is het zo dat je een termijn van 30 dagen hebt om te reageren nadat je het afschrift in de bus hebt gekregen, en dus niet vanaf de datum van aankoop. ik zou de algemene voorwaarden van jouw cc er nog eens goed op naslaan.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wildfire schreef op 11 September 2003 @ 14:04:
[...]

Mijn God! Wat een belabberd beleid omtrent creditcards daar...

Ik heb mijn Mastercard via de Rabobank. Die versturen dus via de PTT op de veiligste manier: persoonlijke afgifte door een postbode aan de geadresseerde zelf (niemand anders), met verplicht vertonen van een identiteitsbewijs en het zetten van een handtekening.

Zo kan dus echt alleen de rechtmatige eigenaar de creditcard krijgen...
Vreemd, ik zit ook bij de Rabo, maar ik MOEST hem persoonlijk op komen halen....
(ook idioot, want die banken zijn nooit open wanneer ik vrij ben :( )

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Ik heb een keer in de kijk een artikel gelezen dat als je naar een restaurant gaat en je betaalt met je creditcard, dat de ober dan je kaart in een ander apparaatje kan stoppen en een kopie van je kaart kan maken.

Kijk nummer 7 Juli 2002 blz 56 voor geïnteresseerden.

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 September 2003 @ 21:27:
Ik heb een keer in de kijk een artikel gelezen dat als je naar een restaurant gaat en je betaalt met je creditcard, dat de ober dan je kaart in een ander apparaatje kan stoppen en een kopie van je kaart kan maken.

Kijk nummer 7 Juli 2002 blz 56 voor geïnteresseerden.
Kan ook met een pinpas.

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Duncan schreef op 11 September 2003 @ 22:41:
[...]

Kan ook met een pinpas.
Mja, maar dan moet je nog wel de code "zelf" intypen ;)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12 18:40
Je bent niet verplicht je aankopen van internet te betalen als je met credit card werkt. Je hebt nergens je handteken gezet, dus kun je wettelijk de transactie stopzetten. Gewoon bellen met MC/Visa en zeggen dat je niet akkoord bent (dat kan ik toch doen). Natuurlijk gaan ze proberen dat van zich af te schuiven maar zij moesten voor de juiste identificatie van de koper zorgen, die is mislukt dus is het hun schuld.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12 22:19

n00bs

Het is weer Zomer!

Allochtoon schreef op 11 September 2003 @ 22:47:
[...]

Mja, maar dan moet je nog wel de code "zelf" intypen ;)
Van pinpas kan je de code extracten :) dus als je een pinpas vindt... kan je gewoon lekker pinnen ;)

• Kleenex
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
daar klopt geen ruk van

• BasW
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-12 21:13

BasW

Non omnia possumus omnes

Het enige wat je uit de strip kan lezen zijn je pasnummer, je naam en je rekening nummer.

Zij die weten, spreken niet; zij die spreken, weten niet.

Verwijderd

30 dagen termijn geldt niet als je het nu pas op je afschrift hebt gezien (wanneer heb je die gekregen). Achterop je pas staat een code, alleen als je die hebt gebruikt (of iemand anders die je pas heeft "geleend") ben je de pineut. Anders kun je nog steeds met succes, ook na 30 dagen claimen dat jij de transactie niet hebt gedaan. Volhouden dus.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

BasW schreef op 12 september 2003 @ 02:07:
Het enige wat je uit de strip kan lezen zijn je pasnummer, je naam en je rekening nummer.
Voor zover ik heb begrepen staat de pincode idd niet op de pas zelf... maar wat er wel opstaat is een soort checksum van je pincode (zoiets als MD5).

Als je bij een pinautomaat je pincode invoert, berekent de automaat de checksum over deze code en als die overeenkomst met die op je pasje dan is het goed....
Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 21:38:
30 dagen termijn geldt niet als je het nu pas op je afschrift hebt gezien (wanneer heb je die gekregen). Achterop je pas staat een code, alleen als je die hebt gebruikt (of iemand anders die je pas heeft "geleend") ben je de pineut. Anders kun je nog steeds met succes, ook na 30 dagen claimen dat jij de transactie niet hebt gedaan. Volhouden dus.
Code achter op de pas, je bedoelt zeker de CVC - Card Verification Code? Alle webshops in Nederland zijn verplicht die te vragen bij een transactie.

[ Voor 38% gewijzigd door Wildfire op 13-09-2003 11:57 ]

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wildfire schreef op 13 September 2003 @ 11:49:
[...]

Voor zover ik heb begrepen staat de pincode idd niet op de pas zelf... maar wat er wel opstaat is een soort checksum van je pincode (zoiets als MD5).

Als je bij een pinautomaat je pincode invoert, berekent de automaat de checksum over deze code en als die overeenkomst met die op je pasje dan is het goed....
Niet alleen dat, maar neem je pinpas maar ns mee naar het buitenland: daar werkt dat ding net als een CC. De vergelijking van het restaurant dat obers daar je creditcard kopieren gaat dus ook op voor pinpassen.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-12 09:04
bijna goed voor pin passen.
op je magneetstrip staat alleen je rek. nummer.
als jij je pas door de pin haalt leest die jou rekeningnummer.
vervolgends tiep jij je PIN code in.
dan maakt de pin automaat verbinding met Interpay/BeaNed. en verstuurd jouw pincode + rek. nummer over een encrypted lijn (niet telefoonlijn dus).
Beaned stuurt ja of nee terug. klaar

TheS4ndm4n#1919

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 22:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

RocketKoen schreef op 13 September 2003 @ 14:31:
bijna goed voor pin passen.
op je magneetstrip staat alleen je rek. nummer.
als jij je pas door de pin haalt leest die jou rekeningnummer.
vervolgends tiep jij je PIN code in.
dan maakt de pin automaat verbinding met Interpay/BeaNed. en verstuurd jouw pincode + rek. nummer over een encrypted lijn (niet telefoonlijn dus).
Beaned stuurt ja of nee terug. klaar
kan gewoon over telefoonlijn hoor als je de data maar encrypt die over die lijn gaat

• RocketKoen
TrailBlazer schreef op 13 September 2003 @ 14:35:
[...]

kan gewoon over telefoonlijn hoor als je de data maar encrypt die over die lijn gaat
je moet een aparte lijn huren van Beaned.
gaat nml via een apart netwerk, niet via KPN

TheS4ndm4n#1919

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
RocketKoen schreef op 13 september 2003 @ 14:36:
[...]

je moet een aparte lijn huren van Beaned.
gaat nml via een apart netwerk, niet via KPN
Onze pin werkt anders gewoon via een analoge telefoonlijn. Niets bijzonders, gewoon een enkelvoudige netlijn, met een eigen nr.

Ik heb er vorig jaar nog adsl bij op aangevraagd, dus weet zeker dat het een normale lijn is :)
Als je er een foon op hangt kun je gewoon bellen, heb 'm gebruikt toen de ISDN lijnen eruit lagen hier.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:43

Dark

who tweaked the light?

BasW schreef op 12 September 2003 @ 02:07:
hoe kan een los abn amro e-dentifier kastje dan alle pincodes weten?
Ik kan b.v. mijn pas zo in de e-dentifier van een ander gebruiken, en het ding vraagt dan om,- en accepteerd mijn pin, dus die zit gewoon op je pas hoor...

• RocketKoen
half jaar geleden waren tijdens werkzaamheden in de straat van mijn werk de telefoonlijnen gesneuveld.
de PIN deed het nog wel.
ik vroeg hoe dat kon aan mn baas, en die vertelde mij wat ik hier net postte.

misschien is dat alleen voor bedrijven met een dedicated lijn.
Dark schreef op 13 September 2003 @ 14:40:
[...]

hoe kan een los abn amro e-dentifier kastje dan alle pincodes weten?
Ik kan b.v. mijn pas zo in de e-dentifier van een ander gebruiken, en het ding vraagt dan om,- en accepteerd mijn pin, dus die zit gewoon op je pas hoor...
ik weet niet hoe dat kastje werkt. maar ik heb zoiets van de rabo.
die geeft een 10 cijferige code als ik mn pin invoer.
als ik de verkeerde pin invoer geeft ie ook een code.
alleen als ik de 1e invoer op internet (waar ie voor is) dan word ie geacepteerd. als ik een foute pin heb gebruikt niet.

[ Voor 55% gewijzigd door RocketKoen op 13-09-2003 14:52 ]

TheS4ndm4n#1919

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:43

Dark

who tweaked the light?

hehe dat probeer ik ook eens, wat er gebeurt bij foute pin... ik dacht dat ie het dan gewoon niet zou doen, maar ik weet het niet zeker...

edit: bij foute pin krijg ik gewoon error, en dus geen foute code ...

[ Voor 21% gewijzigd door Dark op 13-09-2003 15:03 ]

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Idd.. de e.dentifier leest gewoon de pin van je pas.. en wel van de chip want er zit geen magneetlezer in. Als je namelijk een verkeerde pin intoetst geeft ie PIN ERROR aan... Dus het moet op je pas staan.

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Hoe kan dat Rabo apparaatje dan zien of je pin klopt of niet :?

Volgens mij zit het net zoals iemand net zei, er zit een soort md5 checksum op je pinpas, en jij tiept je pincode in, en vergelijkt of dat klopt. Het zou wel erg dom zijn om een pincode versleuteld of niet op de pas te schrijven.

Ik neem aan dat niemand die code kan kraken op dit moment ;)

• reddevil001
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12 19:28
Dat ding van de Rabo geeft gewoon altijd een code terug (maakt niet uit of je pincode correct is). Als je ze echter intypt dan wordt alleen de code geaccepteerd waarbij de correcte pincode is gebruikt.

None

• Sperminator
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-12 21:03
Ik heb ooit ook een keer een aankoop via internet gedaan bij een franse internetshop. Echter bij de authorisatie van de credit card ging er wat mis waardoor er een bedag van bijna 1500 pleurow werd geauthoriseerd inplaats van de 150 pleurows die voor hun bedoeld waren.

Ik dus bellen naar de postbank en die stuurde mij door naar interpay. Eenmaal interpay aan de telefoon krijg ik een "super aardige" meneer, die mij doodleuk verteld dat het mijn eigen schuld is. Hij zei dat ik zelf toestemming had gegeven. Ik moest het maar zelf uitzoeken met de internetshop.

Gelukkig was de internetshop sow vriendelijk om het bedrag van 1500 pleurow niet van mijn credit card af te schrijven.

Maar ze hadden het wel gekund en volgens #@$#$%$# interpay zou het mijn eigen schuld zijn geweest.

Interpay :r :r

Let op een vallende xbox kan ernstige lichamelijk letsel tot gevolg hebben. (bron: xbox manuel)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

En maar afvragen waarom ik geen credit card hebt, maar meer in het bijzonder niet aan online betalen doe. Nooit! voordat dit soort vage verhalen eindelijk de wereld uit zijn.

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12 12:39

WhiteDog

met zwarte hond

Bij ons stond er een keertje een 189 Euro op van Iberia. Het zou hierbij gaan om een vliegtuigticket gekocht in Spanje. Terwijl we daar niet geweest zijn :)

Zelfde nacht nog VISA gebeld, 5 minuten later kaart geblokkeerd, 2 dagen later nieuwe kaart en 2 maanden later het geld terug. Klasse :Y)

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11 21:51

bakkerl

Let there be light.

Het leuke van al deze verhalen is het verschil waar de de CC vandaan komt.

Over het algemeen hoor je hier dat als er problemen zijn de CC van een Rabo/ABN/Postbank/... komt.
Daar waar je geen (of weinig) verhalen over hoort zijn de CC maatschappijen zoals de visa/americanexpress/....

Zelf eigenaar van een pasje van american express en die doen er weinig moeilijk over. Laatst een product besteld. Die zou op een bepaalde dag per post afgeleverd worden. 6 dagen later de CC-maatschappij gebeld dat die nog niet geleverd was. En die halen zonder moeite het bedrag weer terug.
Vanaf dat moment mag de leverancier aantonen dat alles wel geleverd is.

En een bestelling van een dienst die ik niet afgenomen heb, heb ik ook terug laten boeken. Toen moest de leverancier aantonen dat ik dienst afgenomen had (in dit geval een domein registratie). Dit kon die leverancier niet dus heb ik ook niet hoeven te betalen.
(btw is het 2 dagen daarna alsnog geleverd en de betaling opnieuw gedaan).

Ja, de CC mag dan wel wat duurder zijn dan bij een bank, maar voor dit soort dingen is die meer dan zijn geld waard.

En blauw is toch best een leuk kleurtje ;)

• soepkip
  • Laatst online: 07-12 09:33

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Mijn kaartje kwam ook gewoon in de brievenbus...terwijl ik had gevraagd of ik hem (met tonen id) bij het bankfiliaal mocht afhalen...
nee meneer, daar doen we niet aan...
en ik zat toen even tijdelijk in A'dam ZO... |:(
Daar gebeurt het wel vaker dat er iemand in je brievenbus zit te vissen,
had ie mooi een kleine auto kunnen kopen
ook al had ik later het geld wel teruggekregen, uiteindelijk wordt dit heus wel in de prijs van die dingen doorberekend

Als de als bank of de CC maatschappij ooit moeilijk gaat doen over het terug storten van het geld, dan ga ik zeker het niet hebben gezet van een handtekening als argument gebruiken
(na het hebben gebouwd van meerdere websjops met CC afhandeling ken ik de regels wel)
Een CC transactie zonder handtekining is niet rechtsgeldig !!!
Dus op dit moment is geeneen transactie op i-net rechtsgeldig, men accepteerd dit uit service oogpunt. Mischien dat dit gaat veranderen als er een systeem van wettelijk erkende digitale handteking komt.....
Als er geen handtekining is gezet, kan men zeker na de termijn van 30 dagen het geld terugvorderen, want de transactie is NIET volgens de regels geautariseerd !!
als iemand anders jouw kaart heeft gejat, en jouw handtekening heeft vervalst geld deze termijn wel

[ Voor 15% gewijzigd door soepkip op 18-09-2003 10:52 ]

Beste film ooit

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

bakkerl schreef op 18 September 2003 @ 09:42:
Het leuke van al deze verhalen is het verschil waar de de CC vandaan komt.

Over het algemeen hoor je hier dat als er problemen zijn de CC van een Rabo/ABN/Postbank/... komt.
Daar waar je geen (of weinig) verhalen over hoort zijn de CC maatschappijen zoals de visa/americanexpress/....
Even voor de duidelijkheid: die van de Rabobank is gewoon een Mastercard.

• soepkip

soepkip

Wildfire schreef op 18 september 2003 @ 11:45:
[...]
Even voor de duidelijkheid: die van de Rabobank is gewoon een Mastercard.
Volgens mij zijn alle CC's van banken in nederland mastercard...
ik wou het liefst een visa v ia de bank, omdat mijn vriendin al een mastercard had
(we hebben hem in principe alleen voor het buitenland, daar is een CC veel makkelijker dan pinnen, en voor i-net aankopen)
maar dat ging niet

[ Voor 3% gewijzigd door soepkip op 18-09-2003 11:51 ]

Beste film ooit

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:55
Mensen, er staan hier echt heel veel leugens over PIN-passen. De PIN-code staat NIET op de pas, en bij de meeste winkels gaat de controle gewoon via (een 3DES-encrypted) modemverbinding. Je ziet tegenwoordig steeds vaker dat de controle via ISDN gaat (razendsnel) en grote winkels waar continu gepind wordt (denk aan supermarkten) willen nogal eens een huurlijn hebben.

Geen verbinding met Beanet = niet pinnen. Een credit card-transactie kan wel zonder verbinding plaatsvinden, maar de winkelier is dan in mindere mate verzekerd geloof ik (dit laatste weet ik niet zeker).

• soepkip

soepkip

rollebol schreef op 18 September 2003 @ 11:53:
Een credit card-transactie kan wel zonder verbinding plaatsvinden, maar de winkelier is dan in mindere mate verzekerd geloof ik (dit laatste weet ik niet zeker).
Ik geloof als er geen verificatie gedaan wordt (via telefoon, of electronische weg)
dat de winkelier dan een hoger percentage van het aankoopbedrag moet afstaan aan de CC maatschappij, een soort extra verzekering ofzo

En je pincode staat NIET op de pas, dat je cardreader wel je pincode kan berekenen is geloof ik een truukje met een klein stuk van de niet-publieke sleutel, die zit in de chip ingebakken, zodat ie samen met je pasnummer, rekeningnummer en pincode een redelijke vergelijking kan doen (zijn wat meer mogelijke pincodes, geeft niet want de response moet je weer naar de bank toesturen die het verder nog kan verifieren)

In die landen staat de automaat NIET in verbinding met de bank, dus een code opgeven heeft ook geen zin, die automaten zoekken maar eens in de zoveel tijd contact met de bank.
Daarom kun je redelijk frauderen bij die automaten, als iemand jouw pasje kopieerd heeft ie bij zo'n automaat geen pincode nodig..
Als je slachtoffer bent geworden van zo'n fraude zie je vaak ook dat er opeens in frankrijk wordt gepint (terwijl ergens in nederland je pasje is gekopieerd)
\/\/\/

[ Voor 49% gewijzigd door soepkip op 18-09-2003 12:10 ]

Beste film ooit

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12 22:19

n00bs

Het is weer Zomer!

En hoe zit het dan met landen waar je uberhaupt GEEN pin hoeft in te toetsen of op OK etc

• DDX
  • Laatst online: 18:24

DDX

Verwijderd schreef op 11 September 2003 @ 13:39:
[...]

De postbank doet dat wel hoor. Eerst krijg je de code toegestuurt en dan enkele dagen later de pas.
mwoah met girotel gehad
om veiligheids redenen sturen we het appart....

krijg je beide enveloppen tegelijk in de bus....
tss ;)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• limit28
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-08 19:57

limit28

Loading.....

m... wil nog een creditcard aanvragen maar zo te horen is toch niet zo verstandig

Log on, Hack in, go everywhere, steal everything.

• soepkip

soepkip

limit28 schreef op 18 September 2003 @ 14:54:
m... wil nog een creditcard aanvragen maar zo te horen is toch niet zo verstandig
Tja zolang je de gouden regel in je achterhoofd houd: Geen hantekening is geen betaling,
dan is het IMHO tot nu toe het veiligste betaalmiddel voor de consument op i-net.

en als je veel naar het buitenland gaat (buiten europa vooral) dan is dat ding toch erg makkelijk, daar zijn CC's net zo ingeburgert als bij ons PIN

Beste film ooit

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:17

BCM

Dit verhaal komt me heel bekend voor. Een drie jaar geleden had ik ineens een maandelijkse afschrijving op mn Rabo-Mastercard ($19,95). Meteen na de eerste keer gebeld. "Ja meneer, daar zult u wel zelf opdracht te hebben gegeven. Moet u het abbo maar afzeggen." Ik had niks gedaan dus ik wist het ook niet af te zeggen. Specificering was ook lekker, als ik me niet vergis: "546e5a4s3d54t3s4ta4" Maar ik kan er een letter naast zitten. Nog een keer bellen. "Ok, dan moet u FF een meeltje sturen naar dit email adres: ksghlajtreu75287@hdgflysuiyo.com" Je kunt het al raden. Had ik geen klap aan.
Vele telefoontjes later heb ik mn kaart laten blokeren omdat ik hem bewust kwijt heb gemaakt. Eerst dreigde de rabobank dat ik geen CC meer kreeg omdat ik hem onjuist had laten blokeren. Na een aangetekende brief met heel veel citaten van Internet, heb ik mn geld terug gekregen. Mijn ervaring was (toen) dat Rabobank niet kon omgaan met de problemen van een creditcard.

Ik zit nu met heel veel plezier bij AE en CC van de rabobank hoeft van mij niet meer. Ondanks dat Mastercard erachterzit handelen ze dit soort dingen toch echt zelf af. En daar hoor ik (zoals nu weer) steeds meer problemen mee.

Cedo Nulli

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-12 16:49
Hier nog een slachtoffer...Heb een Mastercard van de ABN.

Ik kreeg zaterdag een brief in huis van Interpay Nederland:
In verband met een of meer ontvangen betalingen en/of pogingen tot betalen met uw credit card, wil ik u vragen mij zo spoedig mogelijk te bellen, zodat ik een aantal zaken met u kan doornemen.
Net vanochtend gebeld, op 18 september heeft iemand geprobeerd om voor €800 spulletjes te kopen op www.gamestop.com , maar om een of andere reden is die transactie afgekeurd. Later op die dag is er voor €500 gekocht op www.harddrives4less.com , deze transactie is wel goedgegaan en zal dus worden afgeschreven van mijn rekening.

Ik zei dus tegen die vriendelijke dame dat ik dat niet geweest was, ze zei dat ze dat vermoeden al hadden. Mijn kaart is nu geblokkeerd, ik krijg een nieuwe. Tevens krijg ik een formulier dat ik moet invullen en terugsturen samen met mijn doorgeknipte oude kaart en dan krijg ik die €500 ook terug.

Ik vraag me af hoe zij hebben kunnen zien dat ik die bestelling niet gedaan heb?

Ik heb 2 keer met mijn creditcard betaald via internet, 1x op marktplaats.nl en 1x op schiphol.nl. Daarnaast heb ik in augustus de kaart 2x gebruikt in New York; 1x in een hotel en 1x in een Virgin MegaStore....

Wel schrikken, maar super service van Interpay. _/-\o_

iRacing Profiel

• Trancentral
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
dolle boel :(

Op 31 okt. was van mn vader z'n visakaart voor +/- 320 euro afgehaald :r

kaart is inmiddels al geblokkeerd :P

Verwijderd

op de site van de postbank staat het volgende:

Geef dus, als u merkt dat u uw Postbank creditcard kwijt bent, de vermissing direct door aan Postbank op telefoonnummer (058) 212 60 00. Maakt iemand misbruik van uw creditcard vóór uw melding binnen is, dan bent u voor maximaal € 45 aansprakelijk

betekent dat, als mijn kaart ontvreemd wordt en ik meld dat pas een paar uur later bij de postbank en in de tussentijd is die kaart voor, laten we zeggen 5000 euro misbruikt, dat de bank voor die kosten opdraait?? of ikzelf??

• RocketKoen
Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 22:46:

Geef dus, als u merkt dat u uw Postbank creditcard kwijt bent, de vermissing direct door aan Postbank op telefoonnummer (058) 212 60 00. Maakt iemand misbruik van uw creditcard vóór uw melding binnen is, dan bent u voor maximaal € 45 aansprakelijk

betekent dat, als mijn kaart ontvreemd wordt en ik meld dat pas een paar uur later bij de postbank en in de tussentijd is die kaart voor, laten we zeggen 5000 euro misbruikt, dat de bank voor die kosten opdraait?? of ikzelf??
jij voor 45 euro, de bank voor de rest

TheS4ndm4n#1919

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
als je naar het ontvangen/versturen van cc-s kijkt vindt ik het allemaal best slecht.
Bij de sns moet je hem bij de bank die je zelf opgeeft (dus lekker de sns op de hoek) op gaan halen :D
ben ik wel blij mee, is wel zo veilig

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 22:46:

Lees nou eens je eigen quote ... je bent zelf voor MAXIMAAL 45,- aansprakelijk als je "te laat" belt.

Dus de bank ( effectief: verzekering) draait dan voor de rest van de kosten op.

Bel je meteen na ontvreemding, dan heb je geen eigen risico.

Verwijderd

Ik vraag me af hoe zij hebben kunnen zien dat ik die bestelling niet gedaan heb?
Waarschijnlijk is het een verdachte transactie. De verzendadressen zijn bijvoorbeeld heel anders dan jouw adres, of voor bedragen die niet vaak voorkomen (800 euro op een gamesite is toch een forse bestelling), of fysiek op ver uit elkaar gelegen plaatsen gedaan op vergelijkbare tijdstippen (ok, voor internet telt die laatste mogelijkheid niet).

Er zijn allerlei patronen die gecontroleerd kunnen worden. Als je ziet hoeveel fraude er plaats vindt, dan lijkt me dat die cc bedrijven best wat willen investeren in filters die dit soort vreemde transacties er tussenuit moeten halen.

Ik heb zelf eens gehad dat iemand mijn spel probeerde te bestellen maar door de naam/adres vertrouwde ik het zelf niet helemaal. Had het bedrijf dat de cc transacties afhandelt gelukkig ook een history van gefaalde transacties, en wat denk je? Er waren kort na elkaar een stuk of 10 verschillende kaartnummers geprobeerd met 3 namen en steeds bijna hetzelfde email adres. Toen heb ik dus uit voorzorg het bedrag maar laten terugstorten, want een cashback (als de eigenaar van de kaart via de bank een transactie laat terugdraaien) is verdraaid duur.
Het antwoord is al gegeven, maar let wel dat je best nog aansprakelijk bent als je niet meteen na vermissing aangifte doet. Is natuurlijk lastig aan te tonen (beide kanten op), maar als je kaart gejat wordt, je merkt het, en doet 3 dagen later aangifte, dan kan dat nog best lastig worden.

Verwijderd

ja ik snap mijn eigen Quote wel, maar ik kan het me haast niet voorstellen:

stel dat ik kwade bedoelingen heb, die kaart wordt zogenaamd vrijdagavond gestolen uit mn auto.
zaterdagochtend winkel ik voor 5000 euro, of ik laat dat doen,
zaterdagmiddag merk ik het pas zogenaamd en ik laat blokkeren.

dan ben ik klaar voor 45 euro?? dat zou wel heel gemakkelijk zijn

• DDX

DDX

Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 23:36:
stel dat ik kwade bedoelingen heb, die kaart wordt zogenaamd vrijdagavond gestolen uit mn auto.
zaterdagochtend winkel ik voor 5000 euro, of ik laat dat doen,
zaterdagmiddag merk ik het pas zogenaamd en ik laat blokkeren.
dan ben je ook zo iemand die een laptop verzekert en die dan gestolen is....
(gelukkig hebben ze hier camera's voor bijvoobeeld en politie (die in theorie wat kan uitzoeken als ze daar zin/tijd voor hebben))

Verwijderd

nee ik zou dat soort dingen absoluut nooit doen, maar het gaat om het idee, want als dit echt zou kunnen is dat hele creditcard systeem zo lek als een rieten mandje

• SithWarrior
  • Laatst online: 15-11 18:47

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Dat zou in principe kunnen ja, dat soort dingen hou je toch nooit compleet tegen. Al maken ze je het vandaag de dag erg moeilijk (soms terecht / soms onterecht) door allerlei regeltjes in die voorwaarden te zetten en daar over te gaan lopen mieren neuken :)

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• DDX

DDX

Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 00:08:
nee ik zou dat soort dingen absoluut nooit doen, maar het gaat om het idee, want als dit echt zou kunnen is dat hele creditcard systeem zo lek als een rieten mandje
mjah en zo zijn er dus tal van dit soort dingen
verzekeringsfraude is denk ik veel groter

iig is het een afweging van risico/schade en alles nachecken....
(en uiteindelijk betaalt elke klant ervoor)

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:07
Heb niet heel topic gelezen. Maar ik heb ook ooit meegemaakt dat mijn CC via i.net gejat was en het ging om bedragen van duizende euro's. Op mijn afschriften zag ik ineens allemaal zaken waarvan ik nooit gebruik had gemaakt. Met CC company contact opgenomen, direct laten blokkeren. Omdat uit mijn CC betalingshistory bleek dat ik op regelmatige basis met 5 verschillende bedrijven betalingsverkeer via de CC had was het dus heel makkelijk aangetoond dat ik die uitgave van duizende euro's niet had gedaan. Formulieren ingevuld (voor elke afschrijving een formulier... wel veel papierwerk) en opgestuurd, en binnen 3 weken was het gehele bedrag terug geboekt.

Maar onsdanks dat ik erg zuinig op mijn gegevens ben, en met gerenomeerde bedrijven zaken doe vind ik het nog steeds erg gek dat mijn gegevens ergens hebben kunnen uitlekken. Gelukkig deed de CC maatschappij niet moeilijk :)
Pagina: 1