[Linux] Gebruik van du crashed systeem

Pagina: 1
Acties:

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46
Als ik op mijn systeem du gebruik in een directory met veel subdirs en bestanden (ik schat zo tussen de 2 en de 4*10^5), dan crashed mijn complete systeem. :'(

Systeem:
AMD Athlon XP 2000+, 512 MB geheugen, 60GB (ReiserFS) + 40GB (FAT 32), SuSE linux, kernel 2.4.18-SuSE

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat bedoel je met crashen, is hij gewoon (te) lang bezig of krijg je een kernel panic?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:43
Verschijnt daarbij nog wat in de logs (/var/log/messages)? Dat 'du' zelf crasht op heeeeeeeele grote dirs zou ik me wellicht nog kunnen voorstellen (hoewel...), maar je hele computer? Dat zou wel eens kunnen duiden op een kapotte HD. Niet te snel conclusies trekken natuurlijk, maar dit is verre van normaal.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46
Crashen als in: compleet vastlopen of soms ineens rebooten. Er komt niets in /var/log/messages dat duidt op een probleem. Ik ben nu bezig met het checken van mijn fs (reiserfs)...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:43
Check ook je geheugen dan eens met memtest86...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:49

Exirion

Gadgetfetisjist

ATS schreef op 11 September 2003 @ 15:06:
Ik ben nu bezig met het checken van mijn fs (reiserfs)...
Zelf heb ik het nog niet gebruikt maar ik lees regelmatig dat (nog) niet het meestal stabiele FS is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:55
Ineens rebooten van een linux machine? IMHO kan dat amper, of je moet met je kromme tenen tegen de reset zitten.

Ik heb een linux machine nog nooit uit zichzelf zien rebooten: of hij blijft "gewoon" hangen en reageert nergens meer op, of dat ding crasht met een kernelpanic waarbij caps en scrollock irritant staan te knipperen.

Overigens is er nix mis met Reiserfs, zolang je maar de juiste hashing algoritmes gebruikt. Overigens gebruik ik zelf SGI XFS voor linux systemen en UFS+Softupdates voor BSD machines. ext2/3 komt er hier niet weer op :P

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:50

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

_JGC_ schreef op 11 september 2003 @ 17:44:
Ineens rebooten van een linux machine? IMHO kan dat amper, of je moet met je kromme tenen tegen de reset zitten.

Ik heb een linux machine nog nooit uit zichzelf zien rebooten: of hij blijft "gewoon" hangen en reageert nergens meer op, of dat ding crasht met een kernelpanic waarbij caps en scrollock irritant staan te knipperen.
Een combinatie van 2.4.18, een memory hoggend proces (du in dit geval) en de OOM killer die random processen afschiet? En raad eens wat er gebeurt als het init proces wordt afgeschoten ;)
Ik kan me herinneren dat een wat oudere OOM killer wel eens het init process wilde afschieten, geen idee of dat in de 2.4.18 ook nog het geval is...

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• _JGC_
in 2.4.19 had ik er iig geen last meer van, die OOM killer bracht netjes het process met problemen om zeep op de webserver: Java :P

Verder hoort een systeem vast te lopen als je init killt, niet te rebooten.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 16:57

deadinspace

The what goes where now?

Creepy schreef op 11 September 2003 @ 18:31:
Een combinatie van 2.4.18, een memory hoggend proces (du in dit geval) en de OOM killer die random processen afschiet? En raad eens wat er gebeurt als het init proces wordt afgeschoten ;)
_JGC_ schreef op 11 September 2003 @ 18:39:
Verder hoort een systeem vast te lopen als je init killt, niet te rebooten.
Controleren jullie ook nog wel eens iets voordat je het opschrijft? B) ;)
code:
1
2
3
[root@nothing marcelm]# kill -9 1
[root@nothing marcelm]# echo "Hmm, niks..."
Hmm, niks...

Bovendien staat mij niks bij van OOM issues waarbij de OOM init ging afschieten. Hint: de OOM schiet sowieso geen _random_ processes af.

• _JGC_
deadinspace schreef op 11 September 2003 @ 19:57:
[...]

[...]

Controleren jullie ook nog wel eens iets voordat je het opschrijft? B) ;)
code:
1
2
3
[root@nothing marcelm]# kill -9 1
[root@nothing marcelm]# echo "Hmm, niks..."
Hmm, niks...

Bovendien staat mij niks bij van OOM issues waarbij de OOM init ging afschieten. Hint: de OOM schiet sowieso geen _random_ processes af.
deadinspace: wat ik bedoel is dat door een foutje init doodgaat. Init is beveiligd tegen een kill -9, maar een segfault door kapot geheugen of iets dergelijks KAN in een "attempting to kill init" uitlopen :P

Overigens neem ik terug dat een systeem altijd vastloopt en nooit zomaar reboot... had gisteren op FreeBSD ff "dosbox" getest, die startte ik na installeren uit ports per ongeluk als root: instant reboot :P
Pagina: 1