[Perl en ASP] Wat moet ik en met welke?!

Pagina: 1
Acties:

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kijk, ik kan ASP redelijk goed. Elk probleem kan ik oplossen (mede dankzij de Tweakers, maar de meeste zelf wel...) en Perl kan ik voor geen meter!

Als eerst zou ik wat uitleg willen hebben over de .pl bestanden, ik kan/mag geen .cgi files op mijn server zetten.
Is .pl gewoon Perl? Moet ik dan gewoon een pad naar Perl aangeven in de eerste line?

En, kan alles wat Perl kan, ook in ASP??
En werken die twee ook samen?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Kijk, ik kan ASP redelijk goed. Elk probleem kan ik oplossen (mede dankzij de Tweakers, maar de meeste zelf wel...) en Perl kan ik voor geen meter!
Perl is een hele simpele taal, gewoon ff goede tutorial zoeken.
Als eerst zou ik wat uitleg willen hebben over de .pl bestanden, ik kan/mag geen .cgi files op mijn server zetten.
Is .pl gewoon Perl? Moet ik dan gewoon een pad naar Perl aangeven in de eerste line?
.pl is idd Perl, ik gebruik het zelf ook ipv cgi, ik heb cgi nooit geprobeerd. In de eerste regel moet je zetten waar perl zich bevind :
code:
1
#!usr/bin/perl

is dat meestal, bij OmniHttpD webserver hoeft het niet, maar bij bijvoorbeeld Apache weer wel
En, kan alles wat Perl kan, ook in ASP??
En werken die twee ook samen?
Dat zou ik niet weten, is ASP niet net zoiets als Sql? Ik weet wel dat je met Perl echt gruwelijk veel kunt, je wordt er helemaal naar van als je ziet hoeveel uitbreidingen ervoor gemaakt zijn.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Eerst een verbetering:
code:
1
#!/usr/bin/perl

Let op de eerste slash.

Perl is een volledige complete programmeertaal terwijl asp een verzameling MS rommel © is om VBscript met Jscript en VBA samen te trekken. No disrespect meant.

In perl kun je ALLES in asp kun je de meeste web-gerelateerde dingen. Kort perl voorbeeldje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#!/usr/bin/perl -w
use strict;

print "Content-type: text/html\n\n" #mime header
print <<EOF; # print tot je de letters EOF op een verder lege lijn tegenkomt
<html>
<head>
<title>Perl Test</title>
</head>
<body>
<h1>It works!</h1>
</body>
</html>
EOF

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Oeps :)
Normaal doe ik het wel hoor, anders werken de scripts niet, ik draai perl onder windows en bij mij is het #!/perl/bin/perl
Moet er eigenlijk een usr dir van maken, staat wat vrolijker

• durkagain
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-04-2025
.CGI == .PL

Ik heb nog nooit een verschil gevonden.
Dus als CGI niet op je server wil draaien, draait PL evenmin natuurlijk.

En inderdaad in Perl kun je verschrikkelijk veel :)

Ik vin het wel leuk ;) Alleen gebruik ik nu ASP hehe. ASP is een beetje sneller. ;)

Verwijderd

Op zaterdag 02 december 2000 12:24 schreef Dumb Ass Durruk het volgende:
.CGI == .PL
Nee, het is is ".cgi" eq ".pl" ;)

Jaja, ik begin Perl al te snappen :P

Verwijderd

Dumb Ass Durruk: Ik vin het wel leuk ;) Alleen gebruik ik nu ASP hehe. ASP is een beetje sneller. ;)

Dat kan per definitie niet, want je kan ook Perl(Script) met ASP gebruiken.
Verder zijn er verhalen over ASP versus mod_perl... ehmm ja, laat ik niet een flamewar beginnen 8-)
Pagina: 1