gentoo genkernel compile probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• napauleon
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-04-2021
als ik de genkernel 1.4 bij gentoo ga compilen doet hij niet alles. Als hij die modules wil installeren dan stop hij en is het alsof hij klaar is. Maar als ik lilo.conf ga aanpassen, kan hij de kernel niet vinden zodra ik lilo start.
de kernel opnieuw emergen heb ik al eens gedaan, maar doet netzoveel als de vorige keer. Moet ik een andere kernel nemen?

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-09 06:39
zet je de kernel image wel in je /boot neer (aparte partitie, waarschijnlijk niet gemount), daarnaast kun je beter grub gebruiken (imho simpelweg een betere bootloader)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• napauleon
ik heb hem in de boot staan en ik moet LILO gebruiken omdat ik met Nvidia draai en dat is een vereiste volgens de handleiding. De fout zit em volgens mij echt in het compilen van de kernel

• blouweKip
Ik weet niet wat je bedoeld, maar nvidia heeft niets met je de keuze van je bootloader te maken.
En dit is niet lullig bedoeld maar ik denk dat je beter eerst met mandrake/redhat of suse kunt beginnen

• napauleon
ik heb rat hat gehad, maar ik gebruik gewoon de handleiding en als jij die ook eens leest zul je tegenkomen dat ze GRUB voor nvidia afraden. Vraag mij ook niet waarom

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:28

BoAC

Memento mori

napauleon schreef op 11 September 2003 @ 14:33:
ik heb rat hat gehad, maar ik gebruik gewoon de handleiding en als jij die ook eens leest zul je tegenkomen dat ze GRUB voor nvidia afraden. Vraag mij ook niet waarom
Ik gebruik Grub icm nvidia en ik zou geen lilo meer willen ;)
Link es naar die handleiding die je gebruikt?

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 19:46

Leon

Rise Of The Robots

napauleon schreef op 11 September 2003 @ 14:33:
Important: If you are installing Gentoo Linux on a system with an NVIDIA nForce or nForce2 chipset with an integrated GeForce graphics card, you should use LILO and avoid GRUB. With on-board video enabled, the low memory area of your RAM may be used as video RAM. Since GRUB also uses low memory at boot time, it may experience an "out of memory" condition. So, if you have an nForce or potentially other board with on-board video, use LILO. Even if you're using off-board video right now, it would be nice to be able to remove the graphics card and use the on-board video in a pinch, wouldn't it? :)
Alleen dus als je een nvidia nForce chipset hebt. Ik denk dat iedereen meteen de relatie Nvidia->videokaarten legde.

stap 1, kijk of de kernel ¨/usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage¨ wel gemaakt is en plaats hem desnoods in /boot (eventueel met kernel versie erachter)
stap 2, kijk in /lib/modules/<kernelversie> of de modules wel gemaakt zijn en geinstalleerd.
stap 3, pas lilo.cfg aan met de juiste bestandsnaam voor /boot/bzImage-(event. kern. versie) en draai lilo.

reboot.

Anders zou je nog op internet kunnen zoeken naar een linux-kernel howto, genkernel is nog vrij nieuw dus nog buggy.

Eeuwige n00b

• BoAC

BoAC

Memento mori

Leon schreef op 11 September 2003 @ 14:45:
Alleen dus als je een nvidia nForce chipset hebt. Ik denk dat iedereen meteen de relatie Nvidia->videokaarten legde.
Yep ik heb een Geforce 2 ;)
stap 1, kijk of de kernel š/usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImageš wel gemaakt is en plaats hem desnoods in /boot (eventueel met kernel versie erachter)
Ik snap het woordje desnoods niet :?
Ze suggeren dus dat je bzImage niet behoeft te kopieren als deze zich al in /boot bevindt?

Hoe kom je aan dat stappen-plan?

[ Voor 41% gewijzigd door BoAC op 11-09-2003 16:24 ]

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 10:06

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Compile de kernel. Gentoo 1.4 zet de kernel als volgt neer:
/boot/kernel-2.4.20-gentoo-r6

Gebruik deze dan ook als image. Zo ziet mijn lilo.conf er uit :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
boot=/dev/hda    
map=/boot/map    
install=/boot/boot.b    
prompt    
timeout=150    
lba32    
default=Gentoo
vga=791

image=/boot/kernel-2.4.20-gentoo-r6
    label=Gentoo
    root=/dev/hda3
    append="root=/dev/ram0 init=/linuxrc"

other=/dev/hda1            
   label=Windows XP

Je zou eventueel hier kunnen kijken voor een NL-uitleg van de installatie van Gentoo :)

Suc6

[ Voor 7% gewijzigd door WHiZZi op 11-09-2003 16:31 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

BoAC schreef op 11 September 2003 @ 16:21:
[...]

Yep ik heb een Geforce 2 ;)
Maar dus geen nForce chipset op je moederbord?

Dan kan je gewoon grub gebruiken dus. En dat raad ik je sterk aan :D

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

Verwijderd

De nieuwste versie van Grub ondersteund weer wel de NForce chipsets, die gebruikt TS hoogstwaarschijnlijk al sinds hij Gentoo gebruikt. Het probleem is ook niet helemaal alleen de NForce chipset maar heeft meer te doen met de onboard video kaart die z'n video geheugen op de plek gooit waar normaal Grub de kernel uitpakte.

• BoAC

BoAC

Memento mori

XKB schreef op 11 september 2003 @ 17:01:
[...]

Maar dus geen nForce chipset op je moederbord?

Dan kan je gewoon grub gebruiken dus. En dat raad ik je sterk aan :D
Dat doe ik dan ook ;) ff grub.conf aanpassen er rebooten maar ...

zie ook mijn eerste post in dit draadje ;)

• Psychops
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 09:22
misschien sla ik helemaal de plank mis nu, maar vergeet niet dat als je je boot niet eerst mount voordat je je kernel erin zet, gentoo hem inderdaad niet ziet. /boot is namelijk niet gemount na het opstarten.

• blouweKip
Kijk, ik lees de handleiding dus wel, dat is ook de reden dat het bij mij prima draait :P
Het feit dat jij wat flamed en geen verdere info geeft geeft wel aan dat gentoo gewoon te hoog gegrepen is en dat redhat dus een betere keuze is, zoals al meer mensen suggereren heb je waarschijnlijk de kernel image na de build niet gekopieerd naar /boot (of die niet gemount voordat je dat deed).
Idd, aangezien de topicstarter verder geen info gaf

[ Voor 15% gewijzigd door blouweKip op 11-09-2003 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blouweKip schreef op 11 September 2003 @ 22:01:
[...]
Kijk, ik lees de handleiding dus wel, dat is ook de reden dat het bij mij prima draait :P
nou ja kom op zeg, jij bent ook niet helemaal op de hoogte van de huidige handleiding (waarom zou je ook als je het anders toch werkend krijgt), maar ze raden lilo bij die chipsets nu idd af, alleen vergiste hij zich ff dat ie een kaart had ipv chipset
Het feit dat jij wat flamed en geen verdere info geeft geeft wel aan dat gentoo gewoon te hoog gegrepen is en dat redhat dus een betere keuze is, zoals al meer mensen suggereren heb je waarschijnlijk de kernel image na de build niet gekopieerd naar /boot
nou ja 'flamen', hij vroeg zich enkel af waarom het niet werkte, niet goed genoeg kijken oke, maar flamen :? maarja wat wil je, die gentoo gasten bouwen opeens een genkernel script en t enige wat ze niet doen is /boot mounten, terwijl dat in sommige ebuilds wel gebeurt en voor een imageje plaatsen wel zo handig is, als je het toch al allemaal automatisch doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Maar goed, nu ben ik zowel dit topic op zich als hoe het zich ontwikkelt een beetje zat.

Topicstarter heeft al een tijdje niet gereageerd, en het gaat onderhand praktisch nergens meer over.

Topicstarter: als je er nog steeds niet uit bent gekomen met de informatie die hierboven staat (of informatie die elders te vinden is), dan mag je wat mij betreft een duidelijk nieuw topic openen met daarin duidelijk wat er nou nog steeds niet werkt, en waaraan je denkt dat 't zou kunnen liggen. En wat je precies wel en niet hebt gedaan tot op dit punt (m.b.t. kernel configgen en compilen, dus). Dit topic is onderhand zo vaag door alle miscommunicatie dat niemand er nog wat mee opschiet volgens mij. Daarom gaat 'ie dicht. Je mag (deze keer) dus best een nieuwe openen, maar dan graag wel iets duidelijker proberen te zijn. Wat staat er in je lilo.conf, waar staat je kernel, welke commando's heb je al of niet uitgevoerd.

P.S. Aangezien je al meermalen topics hebt geopend die niet uitblinken in helderheid (niet alleen in NOS) en informatie van wat je nou precies hebt gedaan, zou ik je aanraden daar toch eens iets aan te doen. Anders kunnen mensen je gewoon niet helpen :/

[ Voor 25% gewijzigd door Wilke op 12-09-2003 01:23 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.