[Tape] 8mm of DTL

Pagina: 1
Acties:

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Owke, via via kan ik een keuze maken uit een 2tal taperobots.

Quantum DTL2500xt
* DTL tapes (15 Gbyte native/ 30 1:2 compressed)
* 2.5 MB/s (bij 1:2 compressie)
* 5 tape wisselaar

Exabyte 210
* 8mm tapes (verkrijgbaarheid?)
* tot 40 gbyte/tape (afhankelijk van gebruikte drives)
* Mogelijkheid tot 2 steamers in 1 wisselaar, dus 2 tapes tegelijk schrijven
* 10 Tapes wisselaar met barcode scanner

Beiden uiteraard voorzien van SCSI aansluiting. Beiden gerenomeerde merken.
Mijn vraag is dan ook, welke is beter, qua techniek, qua betrouwbaarheid.
Ik wil backups gaan maken van een aantal PC's via netwerk, de totale data bedraagt maximaal iets van 40~50 gbyte momenteel.

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:06

delorean7

Let's take the Aston toni

Mmm, als je voor Mammoth-1 of eliant drives gaat in de Exabyte zou die zomaar eens betrouwbaarder kunnen blijken dan de DLT. Hoofdreden daarvoor is de heftigheid waarmee een DLT tape wordt behandeld: das nogal grofstoffelijk zeg maar (heb je opeens 150m tape door je serverhok omdat de leader afbreekt... beetje jammer zeg maar).

Maar in wezen zou ik met jou hoeveelheid data kijken naar een single drive oplossing of mogelijk kleine autoloader, deze oude bakken zijn inmiddels de 5 jaar gepasseerd en daarmee niet echt aan te bevelen (ongeacht hoe betrouwbaar deze units ook ooit waren).

Mijn advies zou zijn een VXA-2 drive van Exabyte (erg betrouwbaar gebleken volgens IBM en andere grote OEM's). Doet 6 MB/s zonder compressie en je slaat 80 GB per tape op, de autoloaders met 7 of 10 tapes kosten geen drol en zijn robuust.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als ik het zo zie:
DLT: max 5 tapes van 15GB = 75GB
8mm: max 10 tapes van 40GB = 400GB, optie tot 2 drives.

Ik zou dan voor de 8mm gaan, kan je iig snel backuppen (met 2 drives) en je kan nog eens groeien.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• elinsen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-03 16:33

elinsen

Fear me......

(jarig!)
Als ik het zo zie:
DLT: max 5 tapes van 15GB = 45GB
8mm: max 10 tapes van 40GB = 400GB, optie tot 2 drives.
Sinds wanneer is 5 x 15 = 45 ???

Ik zou in jou geval idd kiezen voor een single drive waarbij je geeneens een loader nodig hebt. Zo'n 80GB tapedrive zoals delorean7 noemt is meer dan voldoende voor 2 backups op 1 tape (met compressie).

E.P.M. Linsen

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

elinsen schreef op 10 September 2003 @ 23:26:
[...]

Sinds wanneer is 5 x 15 = 45 ???

Ik zou in jou geval idd kiezen voor een single drive waarbij je geeneens een loader nodig hebt. Zo'n 80GB tapedrive zoals delorean7 noemt is meer dan voldoende voor 2 backups op 1 tape (met compressie).
Oeps, rekenfoutje.
Maar TS vraagt niet om een oplossing zoals delorean7, maar uit en keuze tussen de twee systemen die hij noemt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.