Toon posts:

BIOS?I hate BIOS

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wordt nogal ziek van mn bios want ik zou gewoon ech nie weten hoe ik alles precies moet instellen. Er zijn zooooooooooveel vage bios-sites op internet waar ik moeilijk weinig wijzer van wordt. Dus dan blijft er nog 1 mogelijkheid over......

mn systeem:

Soyo 5ehm mobo
amd k6-2 400
voodoo 3 2000
64 mb sdran
3.2 Quantum Fireball...
Ik draai gewoon W98

De volgende (volgens mij) belangrijkste
Instellingen:

Anti-virusprotection Enabled
CPU internal cache Enabled
External cache Enabled
Quickpoweron selftest Enabled
Gate a20 Option Fast
Memory Parity Disabled
Security option Setup
PCI/VGA snoop pallette Diabled
OS select for Dram NOn-os2
Report no FDD for win No

Video Bios shadowed Enabled
c8000-cbfff
cc000-cffff
d0000-d3fff
d4000-d7fff
d8000-dbfff
dc000-dffff
(allemaal maar op enabled gezet)

Dram read pipeline Enabled
cache rd + cpu wh pipeline Enabled
Video bios cacheable Enabled
System bios cacheable Enabled

Memory hole at 15mb adress Enabled
agp apenturesize 64mb
onchip usb disabled
Spread spectrum modulated Enabled

PnP os installed No
resources controlled by Auto
Reset configuration data Disabled

Cpu to Pci write buffer Enabled
Pci master broken timer Disabled
irq activated by Level

Assign irq for vga Enabled
acpi irq9

IDE prefetch mode Disabled
IDE HDD block mode Disabled

Zo staat mn comp. dus nu ingesteld....

Iemand die weet of er iets moet worden veranderd??????????/

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Suggesties :

- Zet de cache van C80000-DFFFF op 'disabled'. Sommige uitbreidingskaarten doen wel eens moelijk anders... voor de prestaties maakt het niks uit.
- Zet de "Memory Hole between 15 and 16" op Disabled. Krijg je weer 1 MB extra geheugen vrij.
- Assign irq for vga : Op disabled zetten Scheelt weer een IRQ en een Voodoo3 heeft geen IRQ nodig.
- IDE HDD block mode : op Enabled zetten. Scheelt weer wat in de prestaties...

Verder ziet het er allemaal wel goed uit !

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Wel uitkijken met dat uitzetten van de VGA IRQ. Sommige kaarten hebben hem hard nodig. Bij de oude Permedia 2 werkte dat perfect.

Maar toen ik twee weken geleden mijn GeForce (3D Prophet sdram) erin gooide kreeg ik allemaal blauwe schermen en drivers die niet wilde werken. Pas na veel gepuzzel kwam ik erachter dat het deze instelling was die roet in het eten gooide. Ik zette hem op enabled en voila alles draaide als een zonnetje.

tita

• Neelix
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-03 11:03
Die Virus Protection is gekloot, die kan je ook beter uitzetten...

Ik weet niet zeker of ie op dit moment nog problemen geeft met Windows, maar dan nog, het schiet niet echt op ofzo...het helpt eigenlijk bijna niets..

Don't worry, it's all just 1's and 0's.

• MUSTIS
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

meestal is de bijgeleverde handleiding ruim voldoende. pas bij tweaken is het nodig om bios sites te raadplegen.

trouwens waar word je precies ziek van, is et systeem langzaam? slaat ie vast? of gaat et alleen om em te optimaliseren

voor dat laatste is er toch echt wel een ruime keus aan sites, waarvan sommige goed begrijpbaar

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

Verwijderd

Topicstarter
het gaat om het normaal instellen van het systeem want volgens mij loopt ie nu niet echt (oftewel, helemaal nie) optimaal....

Wat bv. onwijs vaag is is dat Windows echt heeeeel lang doet over het opstarten, dat Win scherm staat er wel 30sec.

En over die sites, nou ik ben daar te a-computerfreak (of te dom) voor om dat te begrijpen..

P.S bedankt voor de reacties.......

Verwijderd

Nou, dat te dom zal wel meevallen. Meestal zijn die site's getikt door gasten die het zelf goed begrijpen, maar nou niet direkt uitblinken in didactische vaardigheden. www.tomshardware.com is daar een aangename uitzondering op. Moet je maar eens kijken. Of is je domheid eigenlijk luiheid (zoals bij mij meestal...)?

Dagdag...

Verwijderd

Neelix,
maar dan nog,
het schiet niet echt op ofzo...het helpt eigenlijk bijna niets..
De virus Protection setting is uitsluitend bedoeld voor een waarschuwing bij het overschrijven van je MBR. Heeft verder geen enkele "intelligentie" wbt virussen. Dus er valt weinig te "helpen", het geeft slechts een waarschuwing.

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
jaa

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
als je een netwerk kaart in je pc hebt zitten is het heel normaal dat je 30sec moet wachten op dat scherm.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Verwijderd

Nou, ik vind dat dus niet normaal, 30 sec. wachten?! @#$%&*! Waarvoor eigenlijk???
Gelukkig start Win2000 sneller :)...

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 26-08 13:56
Ik heb pas sinds een paar weken een netwerkkaart in m'n bakkie zitten; opstarten duurt niet langer of korter dan voorheen hoor.

Verwijderd

Welk merk, waar gekocht en voor hoeveel? ;)...
Ik gebruik trouwens nu een 3Com 3C900B-TPO...

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
je hoeft geen 30 sec te wachten, moet je hem gewoon niet uit zetten laat hem maar met de koeien meegrazen, weet je gelijk oftie stabiel genoeg is.
kan ook een instelling zijn die je veranderen kunt. Boot after 30 sec.....
zet dat op 1 sec.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

• Koen_R
  • Laatst online: 16:51
Dat winscherm dat zo lang blijft hangen is bijna standaard onder Windows98. Ook als je geen netwerkkaart heb wil die nog wel eens heel lang blijven hangen. Heb momenteel alleen spellen onder Win98 en alle progs onder WinNT4 en nu start beide gewoon snel op.

• k-oz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

Rosink: Die Virus protection heeft in iedergeval bij mij al meer ellende veroorzaakt dan dat het wat verholpen heeft, dus ik ben van mening dat je deze het beste (al is het voor alle zekerheid) uit kunt zetten...

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

Verwijderd

Als je trouwens sowieso flauw bent van dat Windows logo tijdens het opstarten, doe dan dit.

Ga naar je msdos.sys

Vink in de properties daarvan read-only af

Open de file in Notepad (kladblok)

Je ziet dan 'options' staan. Op een nieuwe regel onder 'options' voer je in: Logo=0
(waarin 0=nul)

Effe saven, Rebooten en het kutterige win98 logo tijdens het opstarten is weg, hiephoi :)

Suc6,
Patrique
Pagina: 1