[suse] bootloader vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• FReNsJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

FReNsJ

leeta semowa

Topicstarter
Ik heb dus de bootloader (grub)op diskette laten installeren zoals mijn leraar informatica het voorstelde, en dan dacht ik dat ik zonder die diskette niets van linux zou merken... maar zonder die diskette kan ik NIETS booten, met diskette kan ik kiezen voor windows waarna ik mijn multiboot winxp-win98se krijg

Is het mogelijk dat ik zonder diskette gewoon windows boot, of kan ik alsnog de bootloader op mijn hdd zetten als het vorige niet kan(omdat ik diskettes niet echt betrouw)?
Nog een laatste vraag, er komt op het scherm van Grub 2 verschillende windows keuzes, 1 en 2 maar de 2e is geen juist blijkbaar... kan ik die van de lijst zetten ?

syst --> amd 1700+ 256 ddr 2hdd (windowsen staan op de eerste linux staat op 2e) ik had eerst de windows geinstalled en dan de linux.

thx..

Er is een fout opgetreden in de windows foutoplosser, wilt u de foutoplosser opstarten om dit probleem op te lossen ?

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 12:51
Je Windows bootopties kun je in boot.ini van Windows instellen, de grub bootloader komt in jouw geval ervoor te staan. Grub weet niets van boot.ini, en launcht hem dus nadat je voor Windows hebt gekozen.

Je kunt (hoogstwaarschijnlijk) grub gebruiken en daar dus allebei de Windows en de Linux bootopties inzetten. De tweede is bij jou bij de setup vermoedelijk misgegaan, hier moet je even kijken wat er niet klopt.

Grub bewaart zijn configuratie /boot/grub/menu.list. Die zul je moeten aanpassen. Vervolgens moet je grub de bootrecord opnieuw laten schrijven (op flop of harddisk dus). Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar bootrecord van de harddisk uit.

Hoe het precies moet kun je in de manpage van grub vinden. Ook google heeft heel wat te melden over grub configuratie en booten van verschillende besturingssystemen.

offtopic:
SuSE heeft inmiddels grub als default bootloader?

[ Voor 5% gewijzigd door sebas op 10-09-2003 20:59 . Reden: typo ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• FReNsJ

FReNsJ

leeta semowa

Topicstarter
hmm... ik heb nu al gevonden om een nieuwe boot diskette te maken via de cd(dus een echt probleme is er niet echt meer, maar toch liever hdd) , maar nog altijd niets om het bootmenu via hdd te laten opstarten :(

en ja grub is blijkbaar default bootloader bij SUSE (en bij red hat ook...)

Er is een fout opgetreden in de windows foutoplosser, wilt u de foutoplosser opstarten om dit probleem op te lossen ?

Verwijderd

Als je windows wilt booten zonder diskette, heb je dan nog voorkeur voor de Windows bootlaoder of voor Grub? Als je voor Grub kiest dan kun je deze via Yast2 (=configuratie tool van Suse) makkelijk op je harde schijf installeren en configureren. Als je liever de Windows bootloader terug wilt dan zul je er voor moeten zorgen dat deze opniew in je MBR geinstalleerd wordt, maar dan heb je meer een WOS vraag.

Vreemd trouwens dat er iets mis is gegaan met je MBR tijdens het installeren van Suse. Ik heb zelf meerdere keren zonder problemen een installatie met bootdisk gedaan. Dat levert inderdaad het door jou gewenste resultaat op. Met bootdisk > Grub. Zonder bootdisk > Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FReNsJ

FReNsJ

leeta semowa

Topicstarter
hmm maakt me niet echt uit welke bootloader hoor :) maar kga het toch al (hier) eens vragen

als ik de MBR van windows terugzet dan kan ik linux zeker niet meer booten ? (of wel nog via de diskette ?)

[ Voor 1% gewijzigd door FReNsJ op 12-09-2003 17:09 . Reden: typos ]

• FReNsJ

FReNsJ

leeta semowa

Topicstarter
nog een verder vraagje (de windows bootloade rmoet dus niet meer)
ik heb gevonden waar ik grub op hdd kan zetten, maar ik twijfel waar juist.. (beter zeker spelen ;))

master boot record van dev/hda (dit zou ik pakken maja...)
bootsector van boot partitie dev/hda8
bootsector van rootpartitie dev/hda8 (is dus hetzelfde als de optie hierboven neem ik aan)

Verwijderd

grub-install /dev/hda
zou het moeten klaren
Pagina: 1