Toon posts:

IBM HD crash, hierdoor traaaaag systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakerds,

Heb mezelf gisteren gelukkig gemaakt met een nieuwe HD WD caviar 120gb 8mb cache. Jammer genoeg overlijdt precies dezelfde dag mijn 40gb IBM hd....In eerste instantie dacht ik dat ik teveel met de partities had lopen rommelen. Overnieuw XP geinstalleerd op de nieuwe HD, wat al ERG lang duurde en na installatie was het systeem verrekte traag. Nu was mij duidelijk dat de IBM hd dus toch kapot was en nadat ik deze losgekoppeld heb, draaide het systeem perfect. Er staat op de oude hd data die ik liever niet kwijt wil. En ik heb de dan ook in een andere kast gehangen, om dit terug te krijgen dmv de diverse programma's die ik hier op het forum aangeprezen heb gezien. Het probleem is alleen dat het systeem zo ontzettend traag is geworden, dat er niet normaal met een programma te werken is. Windows opstarten duurt al minimaal 20!!! minuten, ik heb geen idee waarom een kapotte hd, die overigens wel door de bios en wel door windows herkend wordt(melding hd is niet geformatteerd) een systeem zo traag maakt. Ik heb weleens eerder kapotte hd's gehad met dezelfde symptomen, maar geen super traag systeem hierdoor.
Ik heb de vriezer en platte oppervlak tip geprobeerd, evenals de aanzwaai methode. Zonder resultaat.

Heeft iemand hier ervaringen mee, zo ja/nee, heeft er misschien iemand tips voor mij om het systeem wat sneller te krijgen om de data terug te krijgen?

bvd,

Testeverdes

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-03 00:41
Het probleem is waarschijnlijk electronich, en niet een vast golopen lager / motor die niet wil spinnen of zo, dus ik de vriezer of een klap met de hamer er op heeft geen zin.

Aan die hd is niks meer aan te doen, je zou opzoek hunnen gaan naar een 2de hands hdtje en de electroniche gedeelte overzetten.

En het kan niet vaak genoeg gezegt worden, dus ik zeg het nog 1 keer, Backup :)

[ Voor 4% gewijzigd door MoNo79 op 10-09-2003 19:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmzzzz, dat is erg koet......

Zijn daar in nederland ook bedrijven voor, die zoiets tegen een schappelijke prijs doen? Of is er hier op het forum misschien iemand zo technisch om een HD open te maken en het probleem "tijdelijk" te verhelpen, om dat kolere ding aan te sluiten en de hele mik over te gooien?

1 ding weet ik iig wel, ik koop nooit, maar dan ook noooooit meer een IBM hd, zie net op het label dat ie uit juli 2001 komt....lijkt me toch een beetje erg vroegtijdig overlijden.....Zelfde problemen gehad met Seagate....Enige waarmee ik nog nooit een crash heb gehad is WD....afkloppen.. Afgezien van het feit, dat ik gisteren met mijn nieuwe HD (WD) thuis kwam aan de pc hing en het luchtalarm afging...:P waarna ik in de winkel overigens een spik splinter nieuwe kreeg.

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Ik heb dit zelf nog niet geprobeert (heb zelf de laatste paar jaar geen kapotte drives gehad), maar je zou kunnen proberen die schijf in een USB/Firewire behuizing te zetten en dat op je PC aan te sluiten. Dan met een data recovery programmaatje de data eraf te halen. Ik heb zelf een keer bijna 60GB kwijt geraakt door partitie corruptie, en heb toen een data recovery programma gekocht online, en kon al mijn data terug krijgen. Het enige dat dit programma nodig had was dat de schijf hardware matig gezien kon worden.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Verwijderd

Topicstarter
in een USB/Firewire behuizing. Dat is misschien een idee, dan loopt ie dus niet meer via de IDE connector, misschien dat het systeem dan iets sneller loopt. Ik ga is ff kijken of ik goedkoop zo'n ding op de kop kan tikken.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je moet die geen andere devices op hetzelfde kanaal als die kapotte HDD zetten, want dan hebben die devices last van de traagheid.
En als je boot van een andere schijf zou je systeem gewoon snel op moeten kunnen starten.

Verwijderd

Topicstarter
het is nu zelfs zo, dat ik niet eens normaal met een win98 bootdisk kan booten....duurt ook al 5 minuten....Als die gare IBM disk aan de pc hangt bedoel ik dan.

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Misschien heb je nog iets aan dit topic:
[rml][ Info] IBM 75/60/120GXP firmware update tegen uitval[/rml]

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heb je de IBM als aan een aparte kabel gehangen, als slave, en de WD als master? Volgens mij moet je zorgen dat ie de IBM niet meer als primaire schijf ziet, dus daar geen MBR e.d op hebben. Puur een data schijf dus.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
@Microkid: yup, heb 'm al op alle mogelijke manieren geprobeerd, als master/slave met 2 verschillende schijven. Aparte IDE kabel, master en slave, met of zonder cd-rom, alle mogelijkheden. Maar steeds hetzelfde resultaat. Ik ga liever niet zitten klooien met MBR op die schijf of partitie tabel, want dan is de kans op hoog % data recovery kleiner... Trouwens beide kasten waar dat ding in gezeten heeft, draaien XP, daar maakt het niets uit of je nou 1,2,10 MBR's hebt of weet ik hoeveel primaire schijven, pakt altijd de goeie.

#Disciplus-Simplex: Nope heb ik al doorgelezen, ik heb geen GXP disk...maar thnx anyway

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:42
Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 22:12:
@Microkid: yup, heb 'm al op alle mogelijke manieren geprobeerd, als master/slave met 2 verschillende schijven. Aparte IDE kabel, master en slave, met of zonder cd-rom, alle mogelijkheden. Maar steeds hetzelfde resultaat. Ik ga liever niet zitten klooien met MBR op die schijf of partitie tabel, want dan is de kans op hoog % data recovery kleiner... Trouwens beide kasten waar dat ding in gezeten heeft, draaien XP, daar maakt het niets uit of je nou 1,2,10 MBR's hebt of weet ik hoeveel primaire schijven, pakt altijd de goeie.

#Disciplus-Simplex: Nope heb ik al doorgelezen, ik heb geen GXP disk...maar thnx anyway
Toch wel, waarschijnlijk een 75GXP of 60GXP disk. Ik heb zelf nog een kapotte 60GXP 40GB disk liggen moet ik nog opsturen naar IBM/Hitachi.
We kunnen mekaar de hand schudden, die van mij is nu een weekje echt kapot :'(

Heb je de IBM Diagnostic disk al geprobeerd?