Wireless ADSL, alles in 1 apparaat, of losse router+AP?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:03
Ik sta op het punt om zonnet breedband family te bestellen, en nou moet ik bedenken welke modem ik daarbij moet nemen. De USB is gratis en voor een multi-pc modem/router moet ik 59 euro bijbetalen.

Voor een vast netwerk met 2 pc's zou de keus vrij makkelijk zijn, maar nou wil ik een draadloos netwerk gaan aanleggen.

Nou vraag ik me dus af wat ik het beste kan doen, die usb modem weggooien en een modem/router/ap in 1 kopen (+/- 200 euro, 11 Mbit) of zonnet met die modem/router nemen en daar een los AP op aansluiten. Ik denk dat het laatste qua prijs iets gunstiger is en dat je dan ook makkelijker 54 Mbit kan nemen (voor dezelfde prijs).

Ik zou graag willen weten wat de voordelen van een alles in 1 apparaat zijn en de voordelen van een los AP op een modem/router.

Ik heb een keer ergens gehoord dat er router/AP's zijn die met een USB modem kunnen werken, weet iemand of deze ook echt bestaan en of dit een beetje werkt?

Strava

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou voor de combinatie van losse apparaten gaan. Als er dan een apparaat stuk gaat ben je niet helemaal offline.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
jadjong schreef op 10 September 2003 @ 18:18:
Ik zou voor de combinatie van losse apparaten gaan. Als er dan een apparaat stuk gaat ben je niet helemaal offline.
Je hebt ook het voordeel dat je onderdelen kunt upgraden en dat je ze nog kunt gebruiken als je bijvoorbeeld kabel neemt.

• Renever
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01-2020

Renever

^-^-^-^-^

OlafvdSpek schreef op 11 September 2003 @ 00:16:
[...]

Je hebt ook het voordeel dat je onderdelen kunt upgraden en dat je ze nog kunt gebruiken als je bijvoorbeeld kabel neemt.
Ja maar stel hij neemt ADSL met een ADSL-Ethernet modem, en hij wilt later Cable nemen dan moet hij weer een cable ethernetmodem nemen dus dan is een aparte modem/router combi weer makkelijker ?

[ Voor 30% gewijzigd door Renever op 11-09-2003 08:27 ]

Never underestimate the power of stupid people in large groups.

• Midpitch
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik sta voor dezelfde keuze, maar heb een bijkomend 'probleem' dat ik met de buren de internet verbinding ga delen.

54Mbit heb ik dan wel nodig.

Het voordeel van een adsl router ipv losse spullen is dat je alleen je router aan hoeft hebben staan als je op je laptop wil internetten, of in mijn geval de buren wil laten internetten. Anders moet je PC altijd aanstaan! Die fungeert immers als DHCP.

Mijn keuze wordt dus waarschijnlijk een nieuwe modem en een wireless adsl router 54 Mbit. Maar welk merk? 3Com komt mij zeer betrouwbaar over, maar heeft (nog) geen 54 Mbit PCI kaart voor de buren, alleen PCMCIA. LinkSys heeft (nog?) problemen met zend bereik. Belkin heeft tot nu to mijn voorkeur. Wie heeft ervaring met dit spul?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Midpitch schreef op 11 September 2003 @ 08:57:
Ik sta voor dezelfde keuze, maar heb een bijkomend 'probleem' dat ik met de buren de internet verbinding ga delen.

54Mbit heb ik dan wel nodig.

Het voordeel van een adsl router ipv losse spullen is dat je alleen je router aan hoeft hebben staan als je op je laptop wil internetten, of in mijn geval de buren wil laten internetten. Anders moet je PC altijd aanstaan! Die fungeert immers als DHCP.

Mijn keuze wordt dus waarschijnlijk een nieuwe modem en een wireless adsl router 54 Mbit. Maar welk merk? 3Com komt mij zeer betrouwbaar over, maar heeft (nog) geen 54 Mbit PCI kaart voor de buren, alleen PCMCIA. LinkSys heeft (nog?) problemen met zend bereik. Belkin heeft tot nu to mijn voorkeur. Wie heeft ervaring met dit spul?
Ethernet modem/router + accespoint :?

• Midpitch
Ethernet Adls modem (alcatel natuurlijk) + wireless router met ingebouwde DHCP server. De LinkSys WRT54G. Andere merken hebben zo'n ding dus ook.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Renever schreef op 11 September 2003 @ 08:26:
Ja maar stel hij neemt ADSL met een ADSL-Ethernet modem, en hij wilt later Cable nemen dan moet hij weer een cable ethernetmodem nemen dus dan is een aparte modem/router combi weer makkelijker ?
Wat bedoel je met een modem/router combi?
Modem en router in een?
Dat is dan niet handig, want je hebt alleen een nieuw modem nodig als je van ADSL naar kabel switched en geen nieuwe router.

[ Voor 22% gewijzigd door Olaf van der Spek op 11-09-2003 10:55 ]

• Midpitch
Ethernet modem
via UTP verbonden aan een WiFi Router
(2 losse componenten dus)

• YaPP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-08 23:20

YaPP

vdboor

Ik heb een tijd adsl gehad via een router van Draytek. daar was ik erg over te spreken. Deze had een nette webinterface, had veel geavanceerde opties, forwarde ftp, msn filetranfer e.d. netjes, en ik kon z'n beetje alles instellen.

Dit is wel een alles in 1 kastje; router+switch+modem, maar dan ben je ook klaar. Geen gekloot met iptables als je een linux router gebruikt, en niet 3 adapters in je stopcontact. :P maar die afweging is natuurlijk je eigen keus ;)

Don't take life too seriously, you won't get out alive..! ;)

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Ik zou het volgende doen:
- Modem voor ADSL
- Router+AP

Als je nog eens wilt overstappen naar kabel heb je geen probleem. Als ze bij het installeren moeilijk doen over thuisnetwerk hang je gewoon die modem aan een PC, kun je het later omhangen naar je router.

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:03
OlafvdSpek schreef op 11 September 2003 @ 10:55:
[...]

Wat bedoel je met een modem/router combi?
Modem en router in een?
Dat is dan niet handig, want je hebt alleen een nieuw modem nodig als je van ADSL naar kabel switched en geen nieuwe router.
Bij zonnet heb je de keus uit gratis usb modem of voor 59 euro een modem/router (deze)

Dus dan is het weer goedkoper om een los AP te nemen ipv een AP/router...
Midpitch schreef op 11 September 2003 @ 13:31:
Ethernet modem
via UTP verbonden aan een WiFi Router
(2 losse componenten dus)
Keuze voor een losse ethernet modem is er niet.....

Ik ga voor de modem/router (van zonnet, e-tech) met een los 54 Mbit AP (waarschijnlijk van asus)

Strava

Pagina: 1