Indien Nforce.. wees niet verrast als je niet meer dan 20 mbyte/s haalt.
De Nforce heeft n baggerslechte PCI bus, hetzelfde geldt onder andere voor de Via KT133/133a en de Intel 810 (laatste 2 ongeveer 60 mbyte/s).
De moderne Intel, VIA en Nvidia planken hebben wel n snelle PCI bus
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh
Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL
er is wel voor de pentium 4 een chipset, die een rechtstreekse verbinding kan hebben met een gbit nic. hier mee omzeil je dus het probleem omdat de pci bus alleen wordt belast voor hd en de chipset een snellere verbinding heeft met de gbit nic.
idd, als je 60mb/s transferd wordt de pci bus belast met 120MB/sIs het niet zo dat Als er in 1 seconden 60MB/s uit de raid controller naar de southbridge stroomt, die deze doorstuurt naar de NIC, weer 60MB/s, je dan wel 120MB/s data verkeer krijgt op je PCI bus, aangezien de raid controller 60MB/s blijft genereren, en de soutbridhe deze weer moet terugsturen naar de NIC en de 60MB/s weer op de bus komt?
[ Voor 38% gewijzigd door cosmoOo op 10-09-2003 18:50 ]
It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.
Verwijderd
met de pcipatch van via (nee niet de latency bug) haal je een kleine 90MB/s caFatalError schreef op 10 September 2003 @ 18:42:
Heeft jouw bord een Nforce of Nforce2 chipset?
Indien Nforce.. wees niet verrast als je niet dan 20 mbyte/s haalt.
De Nforce heeft n baggerslechte PCI bus, hetzelfde geldt onder andere voor de Via KT133/133a en de Intel 810 (laatste 2 ongeveer 60 mbyte/s).
zou het overigens niet zo moeten zijn dat er icm busmastering gewoon directe communicatie mogelijk zou moeten zijn tussen de 2 devices? of lul ik nou onzin?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 19:19 ]
De nForce 1 had inderdaad een groot probleem met PCI-snelheden maar in de nForce2 is dit probleem volledig opgelost hoor. Die problemen kwamen ook alleen voor bij het lezen en niet bij het schrijven als ik me niet vergisFatalError schreef op 10 september 2003 @ 18:42:
Heeft jouw bord een Nforce of Nforce2 chipset?
Indien Nforce.. wees niet verrast als je niet meer dan 20 mbyte/s haalt.
@neographikal
Dat verhaal over die VIA latency tweak lijkt me raar als het klopt dat je voor xMB/s transfer rate de bus met 2x belast. Misschien alleen bij hele kleine files?
@cosmoOo
Jammer dat er alleen zo'n Pentium chipset is. Bedoel je de Grantsdale die in de planning is, of is er -nu- ook al een chipset voor bijv. P-IV die dit kan? Dat lijkt me ook wel wat voor een Athlon XP bord
Gaat meer over mobo en bussen dan echt over netwerken
Verwijderd
Het gaat juist níet om de latency patch, via heeft ooit nog een andere patch uitgebracht die de performance van de pci-bus flink omhoog schroefdesphere2 schreef op 10 september 2003 @ 23:17:
@neographikal
Dat verhaal over die VIA latency tweak lijkt me raar als het klopt dat je voor xMB/s transfer rate de bus met 2x belast. Misschien alleen bij hele kleine files?
Ah, ok verkeerd gelezen, bedoel je dat de totale "breedte" van de bus met die patch 90MB/s is?Verwijderd schreef op 11 september 2003 @ 00:14:
[...]
Het gaat juist níet om de latency patch, via heeft ooit nog een andere patch uitgebracht die de performance van de pci-bus flink omhoog schroefde
[ Voor 4% gewijzigd door sphere op 11-09-2003 00:43 ]
Mogelijke oplossingen:
- AMD 760MP(X) met twee PCI bussen (waarvan eentje 64b), maar duur, traag en zonder support voor recente CPUs (je kunt op zo'n bord ook single draaien, vandaar dat ik't noem)
- ander platform (Xeon of Hammer) met twee PCI bussen, wel snel en up to date, maar ERG duur
- gewoon RAID en Gb in dit plankje gebruiken, PCI is de bottleneck, maar dat is het hoogstwaarschijnlijk aan de client kant ook, dus tenzij je een groot netwerk serveert (in welk geval de tweede oplossing voor de hand ligt) is dit meer dan acceptabel (en redelijk goedkoop ook)
Oslik blyat! Oslik!
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verwijderd
zo ongeveer hesphere2 schreef op 11 September 2003 @ 00:31:
[...]
Ah, ok verkeerd gelezen, bedoel je dat de totale "breedte" van de bus met die patch 90MB/s is?
Ik mag/hoef jullie niet te bedanken, maar ik waardeer jullie bijdrage ten zeerste
De nieuwe chipsets voor AMD CPUs hebben de interne ATA controllers toch ook niet meer op de PCI bus zitten?Abbadon schreef op 11 September 2003 @ 11:20:
De ideale budget optie is een i865 of 875 bord. Gigabit via een eigen verbinding (CSA) en SATA-RAID via de ICH5R southbridge. In dat geval wordt je PCI bus met geen enkele bit belastMaar daar past geen AMD cpu op, you can't have it all.
Ik zou trouwens wel een 800 mhz FSB P4 nemen.
[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 11-09-2003 16:35 ]
Dat kloptOlafvdSpek schreef op 11 September 2003 @ 16:32:
[...]
De nieuwe chipsets voor AMD CPUs hebben de interne ATA controllers toch ook niet meer op de PCI bus zitten?
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
90MB/sdion_b schreef op 11 September 2003 @ 10:50:
Ik denk dat er geen ideale oplossing voorhanden is met het platform dat je nu overweegt. Een enkele 133MB/s (theoretisch) PCI bus, met in praktijk max 90MB/s gaat altijd je bottleneck zijn met een Gb NIC
Dat ging over bepaalde oude Via chipsets... Mijn SiS748 schopt er zo 110MB/s door, en dat dat niet meer is komt omdat de HD's niet harder gaan
Via 8237?Abbadon schreef op 11 September 2003 @ 17:02:
[...]
Dat kloptAlle ATA controllers van de chipset zélf hangen niet meer aan de PCI bus. Dit sinds de PCI bus niet meer voor de verbinding zorgt tussen north- en southbridge, wat bij oudere chipsets nog wel het geval is (b.v. BX en AMD-760). Maar er zijn maar weinig chipsets die zélf RAID0 ondersteunen (slechts één type southbridge zover ik weet, de ICH5R).
SATA in de southbridge, voor zover ik weet toch echt met support voor Raid 0/1
Verstuurd vanaf mijn Computer®