Help me met laptop uit elkaar halen ivm voeding aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-05 12:22

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
ik heb dus een Dell inspirion 4k en deze is al inmiddels 1,5 jaar oud. mijn garantie is dus inmiddels verlopen helaas.. dus vandaar dat ik de laptop zelf ga openen/ uit elkaar halen.. want bij dell kost het ffies wat meer..

nu is dus het volgende probleem. de aansluiting van me adapter is kapot. ik kan dus de laptop geen stroom meer geven. wij (oeloe en ik) denken dat de aansluiting los zit van de printplaat omdat je de aansluiting omhoog en omlaag kan doen terwijl dat niet kan bij zijn laptop. zo ook hebben wij de adapter na gemeten en die gaf goede voltages dus het lag toch echt aan de aansluiting op de laptop..

Afbeeldingslocatie: http://kingofdos.com/resettim/got/laptop/dellinspirion4k.jpg
over deze aansluiting heb ik het dus..

de foto's zijn clickable.. de foto's die je dan ziet zijn 2048 x 1536 @ 600kb

Afbeeldingslocatie: http://kingofdos.com/resettim/got/laptop/tn_dellinspirion4k_1.jpg
dit is de onderkant van de laptop.. ik heb hier alle schroefjes dus eruit gehaald..

Afbeeldingslocatie: http://kingofdos.com/resettim/got/laptop/tn_dellinspirion4k_2.jpg
dat kun je hier goed zien want hij kan al redelijk ver open.. ook de schroefjes onder het scherm zijn trouwens weggehaald..

Afbeeldingslocatie: http://kingofdos.com/resettim/got/laptop/tn_dellinspirion4k_3.jpg
linkerkant van me laptop aan de bovenkant.. ook hier is veel weggehaald..

Afbeeldingslocatie: http://kingofdos.com/resettim/got/laptop/tn_dellinspirion4k_4.jpg
en hier de rechter bovenkant..

mijn vraag is nu wie kan mij verder helpen en weet waarom hij aan de achterkant nog vast zit.. waar zitten nog schroefjes die ik moet weghalen zodat ik de bovenste gedeelte en evt het scherm kan loshalen van de laptop..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:25
Hou er rekening mee dat de interne voeding ook kapot kan zijn (had ik bij me oude HP omnibook6000) in dat geval zal je het moederbord moeten vervangen of indien deze los zit de voedingsprint.

btw haal dat scherm er af dat werkt veel makkelijker en mischien dat er onder het scherm een aantal schroefjes zitten die de bovenplaat van de chassis vasthouden

scherm haal je los door de voorkant los te halen ervan en daarna bij de scharnieren het scherm los te schroeven

[ Voor 45% gewijzigd door _Drake_ op 10-09-2003 17:15 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Drake schreef op 10 september 2003 @ 17:11:
Hou er rekening mee dat de interne voeding ook kapot kan zijn (had ik bij me oude HP omnibook6000) in dat geval zal je het moederbord moeten vervangen of indien deze los zit de voedingsprint.

btw haal dat scherm er af dat werkt veel makkelijker en mischien dat er onder het scherm een aantal schroefjes zitten die de bovenplaat van de chassis vasthouden

scherm haal je los door de voorkant los te halen ervan en daarna bij de scharnieren het scherm los te schroeven
laten we ffies niet hopen nu dat de interne voeding kapot is..

onder het scherm zitten idd 2 schroefjes maar die heb ik al weg weten te halen zoals ik al zij..

maar hoe ik dat scherm moet loshalen snap ik nog ffies niet..

Verwijderd

je kan kijken of ie contact maakt met een multimeter, tussen + en - moet je een paar M ohm meten. Helemaal geen waarde = contact los. Niet dat je hiermee verder liets kan maar het kan uitsluiten dat de connector is afgebroken.

• _Drake_
ReseTTim schreef op 10 september 2003 @ 17:19:
[...]

laten we ffies niet hopen nu dat de interne voeding kapot is..

onder het scherm zitten idd 2 schroefjes maar die heb ik al weg weten te halen zoals ik al zij..

maar hoe ik dat scherm moet loshalen snap ik nog ffies niet..
ik maak zo wel een paar foto's ik moet nu eten :Y)

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Drake schreef op 10 September 2003 @ 17:48:
ik maak zo wel een paar foto's ik moet nu eten :Y)
mmh moet ie weer eten hoor :| naja bedankt iig dat je me wil helpen :)

Verwijderd

Ik heb ff gemeten @ mijn laptop. (8>

Er moet een paar honderd Kohm zitten tussen de pinnen... ;)
Ik meet die van jou wel ffies door... :)

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
Je hebt die 2 stukje waar langs je scherm open en dicht schanniert ;) (stukjes kunstof)
Door vakkundig deze vanaf de achterkant van je laptop schuin omhoof te duwen gaan deze los.
Nu zie je als het goed is 2 kabeltjes (1 interface voor je monitor en 1 voeding) zorg er voor dat je die met rust laat ;)
Je ziet nu ook als het goed is 2x 2 schroefen (onder elk stukje kunstof 2)
Als je deze los hebt kun je het scherm er van los halen mits je de 2 kabeltjes los van je moederbord haalt ;)
Als je meer hulp nodig hebt hoor ik het wel
* The-Source heeft vaak genoeg een laptop open en dicht gemaakt (ook wel eens voeding van een compaq moeten vervangen maar dat is allemaal niet zo moeilijk hoor zolang je maar weet waar de schroefjes weer TERUG moeten
edit:

Ik ben ook online met msn

[ Voor 25% gewijzigd door The-Source op 10-09-2003 18:21 ]

Taal fouten inbegrepen ;)

• _Drake_
goed zo dus :

je haalt de front van het scherm eraf
en je schroeft daarna de 2 schroefjes bij de scharnieren los

zie de rode vierkantjes ;)
(niet dezelfde laptop maar het idee is hetzelfde
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/schermeraf01.JPG

de andere manier legt klaasbram uit
ligt eraan waar je scharnieren dus zitten

[ Voor 13% gewijzigd door _Drake_ op 10-09-2003 18:29 ]

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Drake schreef op 10 September 2003 @ 18:29:
goed zo dus :

je haalt de front van het scherm eraf
en je schroeft daarna de 2 schroefjes bij de scharnieren los

zie de rode vierkantjes ;)
(niet dezelfde laptop maar het idee is hetzelfde
[afbeelding]

de andere manier legt klaasbram uit
ligt eraan waar je scharnieren dus zitten
volgensmij heb jij een andere laptop als ik kijk maar is goed..

[edit]
scherm zit los :)

[ Voor 3% gewijzigd door ReseTTim op 10-09-2003 18:50 ]

• _Drake_
ReseTTim schreef op 10 september 2003 @ 18:35:
[...]

volgensmij heb jij een andere laptop als ik kijk maar is goed..
ik gaf ook al aan dat het niet dezelfde was :Y)

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://kingofdos.com/resettim/got/laptop/dellinspirion4k_5.JPG

Afbeeldingslocatie: http://kingofdos.com/resettim/got/laptop/dellinspirion4k_6.JPG
rechts onderin dat is de schuldige... :(

Afbeeldingslocatie: http://kingofdos.com/resettim/got/laptop/dellinspirion4k_7.JPG
nog iemand een cpu over?

DAMN man wat een viezigheid op het mobo.. 1 TIP: eet en vooral kruimel niet boven mobo van een laptop..

• _Drake_
Wat wil je een p3 650 of een celeron 600 :Y)
(liggen hier te niksen >:) )

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Drake schreef op 10 September 2003 @ 19:09:
Wat wil je een p3 650 of een celeron 600 :Y)
(liggen hier te niksen >:) )
dit is een celly700 dus heb er nix aan dus

Verwijderd

Ok, laptop licht nu uit elkaar... :)
Voedingsconnector is bruut van de print gebroken, niet meer te maken.... :(

Dat wordt kijken voor een nieuw mobo... :X

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 september 2003 @ 21:02:Dat wordt kijken voor een nieuw mobo... :X
Voor een connector een nieuw mobo? scharrel ergenst een defect model op en haal daar de connector vanaf. deze connector vind je op véél modellen. :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-05 16:05
Tele schreef op 10 September 2003 @ 21:33:
[...]

Voor een connector een nieuw mobo? scharrel ergenst een defect model op en haal daar de connector vanaf. deze connector vind je op véél modellen. :)
of verzin een andere 3-aderige connector en zet die er gewoon op. (3.5mm stereo jackpug moet prima te doen zijn lijkt mij. beetje kit/lijm, niet netjes,maar wel effectief.

Verwijderd

Tele schreef op 10 september 2003 @ 21:33:
[...]
DJSmiley schreef op 10 September 2003 @ 21:45:
[...]
of verzin een andere 3-aderige connector en zet die er gewoon op. (3.5mm stereo jackpug moet prima te doen zijn lijkt mij. beetje kit/lijm, niet netjes,maar wel effectief.
Ehm, de connector is nog heel, allen is dat hele deel van het mobo afgebroken.... :X

Er lopen aansluitingen ergens in het midden van de print, kun je dus nooit niet meer solderen... :(

Jammer maar helaas... :/

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
ok net dell gebeld.. nieuw mobo kost rond de 550,= en 600,= en dat is excl. btw. ze sturen helaas geen mobo's los op dus al zou ik dat doen dan zou ik hem weer in elkaar moeten zeten..

kortom kijken naar een nieuw laptop :) want zo blijkt de vriendin van me pa nog een laptop te mogen kopen :P en het kost haar maar 3 dagen werk..

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 13:37

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Dell levert wel losse PCB's, je moet alleen een ander nummer bellen :P

Je kunt dan een engineer laten komen die een los PCB'tje afgooit. Daarvoor hoef je echt niet Dell certified te zijn :)

Overigens, die laptops zitten vrij eenvoudig in elkaar hoor. PCB vervangen kan in een uurtje gedaan zijn :P

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-05 15:46

BCM

Kun je niet FF Pics tonen vd breuk en dat stukje PCB?

(Laat maar, Kheb het al gezien)

[ Voor 25% gewijzigd door BCM op 11-09-2003 16:24 ]

Cedo Nulli

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
WHiZZi schreef op 11 September 2003 @ 16:07:

Je kunt dan een engineer laten komen die een los PCB'tje afgooit. Daarvoor hoef je echt niet Dell certified te zijn :)

Overigens, die laptops zitten vrij eenvoudig in elkaar hoor. PCB vervangen kan in een uurtje gedaan zijn :P
is dat ali illegali of echt gewoon legaal?
BCM schreef op 11 september 2003 @ 16:24:
Kun je niet FF Pics tonen vd breuk en dat stukje PCB?

(Laat maar, Kheb het al gezien)
* ReseTTim maakt wel ffies een foto..

[edit]

Afbeeldingslocatie: http://kingofdos.com/resettim/got/laptop/dellinspirion4k_8.JPG

Afbeeldingslocatie: http://kingofdos.com/resettim/got/laptop/dellinspirion4k_9.JPG

[ Voor 63% gewijzigd door ReseTTim op 11-09-2003 20:24 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

WHiZZi schreef op 11 September 2003 @ 16:07:

ehm ok .. welk nummer dan :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 11-09-2003 21:59 ]

Iperf

• BCM

BCM

Toch... (ik kan het verkeerd zien) Lijkt me dit wel een mooie uitdaging?

Cedo Nulli

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 13:37

WHiZZi

Museumdirecteurtje

ReseTTim schreef op 11 September 2003 @ 20:14:
[...]

is dat ali illegali of echt gewoon legaal?
Legaal. Gaat gewoon via Dell..
fish schreef op 11 september 2003 @ 21:58:
ehm ok .. welk nummer dan :Y)
020-6744500

[ Voor 28% gewijzigd door WHiZZi op 12-09-2003 09:01 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:28

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 23:10:
....

Er lopen aansluitingen ergens in het midden van de print, kun je dus nooit niet meer solderen... :(

Jammer maar helaas... :/
Aan de foto te zien lopen er alleen voeding lijnen door het afgebroken PCB.
Die komen verder op de print wel ergens naar boven.
Met een beetje doormeten een een paar kabeltjes moet je dit weer aan de praat krijgen.
Als het meezit hoef je alleen de plus en min van de externe voeding ergens verderop vast te solderen en werkt het weer.

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
WHiZZi schreef op 12 September 2003 @ 08:59:
020-6744500
ok ffies bellen dan want dan heb ik weer een werkende laptop :) 1 nadeel dan moet ik me 10gig external usb 2.0 hdd weer terugbrengen.. iig de doosje enzow..

• BCM

BCM

Part schreef op 12 September 2003 @ 09:08:
[...]

Aan de foto te zien lopen er alleen voeding lijnen door het afgebroken PCB.
Die komen verder op de print wel ergens naar boven.
Met een beetje doormeten een een paar kabeltjes moet je dit weer aan de praat krijgen.
Als het meezit hoef je alleen de plus en min van de externe voeding ergens verderop vast te solderen en werkt het weer.
Inderdaad ResetTim, ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij is hier nog veel aan te redden.. (je hebt weinig te verliezen) Volgens mij is zelfs de oude connector te redden... Mocht je geen nieuw MB willen kopen... Ik wil wel eens een poging wagen.... (Ik woon in Haarlem)

Cedo Nulli

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
WHiZZi schreef op 12 September 2003 @ 08:59:
020-6744500
heel legaal gaat dit worden want nu heeft deze man het over dat het duurder dan 700,= euro gaat worden.. kortom de soldeerbout..

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
ffies een update voor de nieuwsgierigen onder ons..

BCM is langsgekomen vandaag en hij heeft het lopen solderen.. echt heeft dit geen resultaat geboekt hoewel het er veel belovend uit zag.
BCM alsnog bedankt voor je inspanning en succes met je sollicitatie gesprek die je zo hebt.. naja later op de dag :D

ik ga dus strax maar is kijken wat ik ga verkopen want er zit nog allerlei spullen in wat intressant is voor anderen..

Verwijderd

Je hebt twee jaar garantie binnen Europa - wat Dell ook beweert.

Het is absurd om een recent notebook te dumpen omdat de voedingsconnector is afgebroken!

Doet de notebook het nog op een volle accu? Zo nee, dan is er in de print iets mis door de breuk. Misschien moet er een stukje van de breuklijn weggevijld worden???
Doet de notebook het wel, dan moet je toch de juiste voedings-aansluitpunten elders op de print kunnen vinden?

Ik zou toch informeren bij Dell - want een nieuw 500 euro moederbord voor zo'n klein probleem is belachelijk. Zij moeten dit voor een tientje kunnen repareren. Of zoek een notebook-reparateur die weet wat ie moet solderen (misschien heeft hij wel een schema).

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
tja.. zit wat in.. zal nog ffies bedenken wat ik ga doen..

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Maar goed, denk dat je nu bij Dell voor een dichte / niet meewerkende deur zult staan.
Zodra men zelf gaat schroeven/solderen in hardware (bv een laptop), vervalt direct de garantie.
Weet niet wat BCM allemaal gedaan heeft, maar bij het afgebroken stukje, lopen aan de boven en onderkant printbanen.
De kans dat dit stukje print 3 lagen heeft, is vrij klein.
Ben zelf (o.a.) in het bezit van een Compaq Armada 1500C, waarbij ook de voedingsconnector aan gort was.
Het was helaas niet te realiseren om het in de laptop te fixen, dus heb de nieuwe connector nu buiten de laptop gezet.

And The Only One

Verwijderd

Je kunt nu natuurlijk geen garantie meer claimen, maar DELL mag toch wel een schappelijke reparatie aanbieden. Een compleet nieuw moederbord van 500 euro omdat de voedingsplug is afgebroken!?!?!? Absurd, omdat het misschien twee/drie doorverbindingen zijn: drie minuten solderen voor een reparateur.
Je zoudt misschien alleen het moederbord kunnen opsturen, en het later zelf weer inbouwen - om de reparatiekosten te drukken.

Ik vind het trouwens een grote ontwerpfout om een veel-gebruikte plug direct op het moederbord te solderen zonder een stevige verbinding met de kast. Die plug had ook met twee metalen lipjes+schroeven aan het notebookframe vast moeten zitten.

Jammer dat je garantie verknoeid hebt. (Doe ik ook, hoor! Nieuwe apparaten moeten meteen open. ;) ).

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-05 14:54
vaag, maar op die foto ziet t er makkelijk uit. kwestie van die isolatielaag wegkrabben en dan met 3 kleine draadjes de hele zooi verbinden.,..

k zal t wel fout hebben :P

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:04

AirX

Tweak Guru

Ga naar www.dell.nl , ga naar ondersteuning. typ je Compu nummer in (staat op de onderkant). Zoek dan naar de service manuals. Daar kan je alles vinden, waar de schroefjes voor zijn, echt alles. Ik heb zo ook mijn latitude uit elkaar gehaald (bijna hetzelfde als de inspiron als ik het zo zie :)). Want ik moest de koeling even schoonmaken.

Marre, die printplaat moet toch nog wel te fixen zijn? Of kun je die lijntjes niet aan elkaar lappen?. Misschien aan beide kanten even de bescherming eraf schuren, en dan een tussendraadje er op lijmen? Je kunt altijd prberen, stuk is ie toch al :'(

[ Voor 28% gewijzigd door AirX op 20-09-2003 19:25 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:53
ReseTTim schreef op 19 September 2003 @ 00:37:
tja.. zit wat in.. zal nog ffies bedenken wat ik ga doen..
Mocht je echt niet verder weten wil ik nog wel een "bak en braad" poging voor je doen Tim

mail staat in profiel

Repareren doe je zo.

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 19:16:
Je kunt nu natuurlijk geen garantie meer claimen, maar DELL mag toch wel een schappelijke reparatie aanbieden.
ik had al geen garantie meer. ik had namelijk toen der tijd gekozen voor een 1 jarige garantie voor 3 jaar moest je extra bij betalen. en mijn geld van de pc prive project had ik toen al opgemaakt..
kortom dan maar zelf open maken..

ik zal morgen wel ffies een foto maken van wat BCM heeft gemaakt.

Sine bedankt voor het aanbod maar jij woont dus in Zuid-Limburg dat is niet handig. het voordeel was van BCM dat die dichtbij woonde en we het meteen konden aansluiten en konden testen..

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:53
jup handig is anders, dat zou idd tpg-en worden hier bakken terug tpg-en en dan testen

Repareren doe je zo.

Pagina: 1