Software eigen bedrijf

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sagittarius
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik loop al tijden rond met het idee om een eigen bedrijfje te beginnen. Hiervoor was ik al op zoek naar Algemene Voorwaarden en hierover is al een topic van mij geweest.

Ik zit nog helemaal in de onderzoeksfase en ik stuit tegen grote problemen. Het grootste probleem dat ik tegenkom, is het gebruik van legale software. Als ik op een eerlijke, legale manier te werk wil, moet ik al deze software aanschaffen:

- MS Windows XP/2000 Pro
- MS Word
- Adobe PhotoShop
- Macromedia Flash MX

Dit zijn geloof ik zo'n beetje mijn essentials. Als ik dit echter allemaal bij elkaar optel, kom ik op eurogetallen van tegen of boven de 2000 euro uit. Vooral PS lijkt hier de oorzaak van te zijn. Vandaar dat ik onderhand ook al op zoek ben naar goede, maar goedkopere oplossingen. Ik heb al zitten kijken naar Corel Essentials. Ik weet echter niet of dit precies is wat ik zoek. Ik heb het nodig voor wat webdesign werkzaamheden.

Geen zin om de BSA op mijn dak te krijgen, of doen die niet zo moeilijk bij starters?

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:15

rimpeldinky

nani?

ik zou zeggen gooi linux op je pc, daar zijn gratis photoshop aftreksels voor, openoffice is veel goedkoper,

en je hebt meer dan alleen word nodig, acces is handig om al je klanten en orders te ordenen, en om papierzooi te voorkopen

*burp*

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-09 17:58
Voor Photoshop zou je kunnen kijken naar The Gimp, die is gratis.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Sagittarius schreef op 10 September 2003 @ 16:42:
- MS Windows XP/2000 Pro
- MS Word
- Adobe PhotoShop
- Macromedia Flash MX
Is niet zo'n groote lijst...wat voor software wil je bouwen dan ???

Beste film ooit

Verwijderd

soepkip schreef op 10 September 2003 @ 16:46:
[...]
Is niet zo'n groote lijst...wat voor software wil je bouwen dan ???
Waarschijnlijk grafische vormgeving/webdesign oid.
In ieder geval ben 'k 't met de rest in 't draadje eens, haal een PC, gooi er Linux op + OpenOffice + The Gimp en je bent er al :P

Enige lastige zou dan Flash MX zijn, maar als Flash MX echt nodig is kan je ook Windows draaien met OpenOffice en The Gimp voor Windows.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:18

samo

yo/wassup

Zorg wel dat je uitwisselbaar met de clienten bent... Dat zij plaatjes kunnen aanleveren en jij die kan lezen, en zij ook...
*open-office en gimp-noob*

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

Sagittarius schreef op 10 september 2003 @ 16:42:
Vooral PS lijkt hier de oorzaak van te zijn. Vandaar dat ik onderhand ook al op zoek ben naar goede, maar goedkopere oplossingen. Ik heb al zitten kijken naar Corel Essentials.
Natuurlijk kun je kijken naar bovengenoemde linux oplossingen, maar kijk ook eens naar Paint Shop Pro van Jasc. Is een betaalbaar product en zeker voor het gewone werk uitgebreid genoeg.

• Sagittarius
  • Niet online
Het moet inderdaad wel uitwisselbaar zijn. Dit schijnt bij Linux-distro's i.c.m. Gimp inderdaad niet altijd goed te gaan.

Op zich is mijn enige probleem eigelijk het grafische pakket. Nu is PS voor mij eigelijk overkill, aangezien ik misschien maar hooguit 10 % van alle mogelijkheden van het pakket gebruik.

• soepkip

soepkip

Sagittarius schreef op 10 September 2003 @ 16:56:
Het moet inderdaad wel uitwisselbaar zijn. Dit schijnt bij Linux-distro's i.c.m. Gimp inderdaad niet altijd goed te gaan.
* soepkip denkt aan save as .jpg of .png :P

[ Voor 5% gewijzigd door soepkip op 10-09-2003 17:08 ]

Beste film ooit

• Sagittarius
  • Niet online
Ik heb mijn grafische lijst als volgt opgesteld:

- Adobe Photoshop 5/6/7 (Maakt me niet zo uit)
- Corel Painter 8 (evt CorelDraw Grapics Suite 11)
- PaintShopPro 8
- Ulead PhotoImpact 8

Wie weet meer over deze pakketen en welke kan ik het beste gebruiken voor mijn werkzaamheden. Uitgaande van webdesign.

• Bigs
  • Niet online
Ik ben zelf wel Open Source-fan, maar ik vind The Gimp absoluut geen waardig alternatief voor Photoshop, de werking is gewoon onhandig en on-intiutief.
Zelf gebruik ik het liefste Paint Shop Pro, niet te duur en heeft toch veel van de functies die Photoshop ook heeft. Daarnaast is hij ook gewoon compatible met Photoshop plugins.
De Corel programma's vond ik vroeger nooit zoveel soeps en Ulead maakt volgens mij vooral software voor simpele thuisgebruikers.

• soepkip

soepkip

Een handig vraagje.....Is de TS nog student ??
zo ja schaf al die dure software als student aan, krijg je het officiele pakket voor een prikkie
(Ik neem aan dat dit in de student-licentie wel is afgevangen, maar groote kans dat deze in nederland niet rechtsgeldig is..check dit ff)

[ Voor 33% gewijzigd door soepkip op 10-09-2003 17:20 ]

Beste film ooit

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-09 05:38
Als je een bedrijf start heb je altijd kapitaal nodig, en dat is éénmaal zo. Deze kosten horen bij het startkapitaal.
Je kan best de aankoop doen, want later zul je balen en zal je het geld niet hebben of willen uitgeven.
Doe het nu, en zie het als een investering die je zal terugwinnen op termijn (lang of kort, hangt van je type bedrijf).

BTW: was jij degene die een webshop wou starten?

Verwijderd

soepkip schreef op 10 September 2003 @ 17:19:
zo ja schaf al die dure software als student aan, krijg je het officiele pakket voor een prikkie
(Ik neem aan dat dit in de student-licentie wel is afgevangen, maar groote kans dat deze in nederland niet rechtsgeldig is..check dit ff)
Maar ik neem aan dat de bijbehorende licentie niet toestaat, dat de software dan commercieel gebruikt/ingezet mag worden? Anders moet ik 's ff een paar studenten gaan opzoeken die een en ander voor mij mogen aanschaffen.

• soepkip

soepkip

Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 17:21:
[...]

Maar ik neem aan dat de bijbehorende licentie niet toestaat, dat de software dan commercieel gebruikt/ingezet mag worden? Anders moet ik 's ff een paar studenten gaan opzoeken die een en ander voor mij mogen aanschaffen.
Zoals ik al aangaf zal dit vast in de licentie staan aangegeven, maar nogmaals niet alles wat in de licentie staat is in nederland rechtsgeldig !
Het is in ieder geval het uitzoekken waard

Beste film ooit

• MrBrown
  • Laatst online: 11-06 15:51

MrBrown

Reservoir Dog

soepkip schreef op 10 September 2003 @ 17:19:
en mag je het volgens mij alleen voor studiedoeleinden gebruiken...

Ik ben bang dat software gewoon een investering is... Als je een garagebedrijf opzet moet je je gereedschappen ook kopen, en daarmee kom je wel boven de E2000,-.

Ik weet niet precies wat je wil gaan doen, maar kijk anders ook eens naar bundel-pakketten van bijvoorbeeld Flash + Fireworks... Dat gebruiken wij ook. Is natuurlijk geen photoshop, maar wij zijn dan ook geen grafici, voor wat uitknip/resize/crop-werk is het goed genoeg...

Powered by Manetti (compiled by Jura)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

studenten licenties mogen niet comercieel gebruikt worden ;)

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:21

woutur

Klauwtjes uit!

Hmm. Als je niet bereid bent om 2000 euro zelf op te hoesten voor het beste materiaal (je wil je klanten toch ook niet teleurstellen?) kan je vast wel een starterskrediet bij een bank afsluiten. Als je daar het krediet niet krijgt omdat de bank geen vertrouwen in je heeft moet je bij jezelf te rade gaan.

Nu ken ik je werk niet maar als je het mij vraagt zijn er genoeg webdesigners op deze planeet.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-09 07:39

TwoR

Gekleurde stippen

hey ik weet even niet meer waar het is maar er is een markt voor 2e hands licenties dit is helemaal legaal maar wel een stuk goed koper de meeste licenties zijn dan van bedrijven die bijvoorbeeld failliet gegaan zijn. Ik denk als je met google even zoekt dat je dan wel wat vindt.

Oke even gekeken met google:
http://www.marktnet.nl/category.asp?CategoryId=283
http://www.mkbservice.nl/licentie.html

[ Voor 20% gewijzigd door TwoR op 10-09-2003 17:35 ]

• soepkip

soepkip

Erkens schreef op 10 September 2003 @ 17:27:
studenten licenties mogen niet comercieel gebruikt worden ;)
Bron ?? heb je de rechtsgeldigheid hiervan al zoo snel uitgezocht ??
In nederland is dit zowieso een hekel punt aangezien je de voorwaarden VOOR de koop behoort te kunnen inzien, en niet dat men door het openen van de verzegeling (zodat men uberhaupt de licentie kan lezen) er al mee instemt...

Oftewel Als de gehele overeenkomst al niet nietig kan worden verklaard..vraag ik mij af of elk punt afzonderlijk het wel ophoud.

offtopic:
maargoed dit is weer offtopic geblaat..en hoort thuis in een andere discussie..

[ Voor 9% gewijzigd door soepkip op 10-09-2003 17:31 ]

Beste film ooit

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

soepkip schreef op 10 September 2003 @ 17:31:
[...]

Bron ?? heb je de rechtsgeldigheid hiervan al zoo snel uitgezocht ??
In nederland is dit zowieso een hekel punt aangezien je de voorwaarden VOOR de koop behoort te kunnen inzien, en niet dat men door het openen van de verzegeling (zodat men uberhaupt de licentie kan lezen) er al mee instemt...

Oftewel Als de gehele overeenkomst al niet nietig kan worden verklaard..vraag ik mij af of elk punt afzonderlijk het wel ophoud.

offtopic:
maargoed dit is weer offtopic geblaat..en hoort thuis in een andere discussie..
Als ik geen student/medewerker meer ben mag ik de software dan nog gebruiken?

De in SURFSPOT.NL aangeschafte software mag je uitsluitend gebruiken als je een relatie hebt met de instelling, dat wil zeggen dat je aan de instelling moet studeren of bij de instelling moet werken. Je mag de software nooit voor commerciële doeleinden gebruiken.

• soepkip

soepkip

Surfspot is niet de enige plek waar je als student kan kopen...en het is natuurlijk makkelijk op je site gezet.

als ik de microsoft licentie bekijk voor studenten dan vallen hier al een aantal zaken op.
ten eerste mag men het alleen op de campus gebruiken (dat kennen we niet echt in nederland.....) en als men stopt met studeren mag men de software volgens hen niet meer gebruiken. uhu zo wekt dat niet in nederland, je koopt een produkt met gebruikslicentie en die mag je de rest van je leven gebruiken volgens de nederlandsche wet !
Die 2 zaken zijn duidelijk niet aan de orde in Nederland...waarom zou de rest van de licentie dan wel kloppen...
als men het gewoon even uitzoekt...

offtopic:
en wederom laat ik me verleiden om offtopic te gaan

[ Voor 5% gewijzigd door soepkip op 10-09-2003 17:46 ]

Beste film ooit

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

soepkip schreef op 10 september 2003 @ 17:45:als ik de microsoft licentie bekijk voor studenten dan vallen hier al een aantal zaken op.
ten eerste mag men het alleen op de campus gebruiken (dat kennen we niet echt in nederland.....) en als men stopt met studeren mag men de software volgens hen niet meer gebruiken. uhu zo wekt dat niet in nederland, je koopt een produkt met gebruikslicentie en die mag je de rest van je leven gebruiken volgens de nederlandsche wet !
Die 2 zaken zijn duidelijk niet aan de orde in Nederland...waarom zou de rest van de licentie dan wel kloppen...
als men het gewoon even uitzoekt...
[/offtopic]
Zou ik daar het bij behorende artikel mogen zien? Ik ben bang dat ik je mening in twijfel moet trekken.

Een licentie is geen product met een ongeldige geldigheidsduur, ik zou graag willen zien waar dit in de wet beschreven staat. Daarnaast heeft een producent het recht om voor verschillende doelgroepen verschillende licenties uit te geven, elk met een eigen prijskaartje.

Een reguliere licentie voor Product X kan dus voor commercieel en ander gebruik 500 euro kosten. Echter een studentenlicentie voor Product X kost misschien maar 150 euro. Daar kan de producent ZEKER bepaalde voorwaarden aanverbinden. Onder een X aantal voorwaarden wordt het je als student mogelijk gemaakt om deze software goedkoper aan te schaffen onder voorwaarde dat Product X alleen voor de studie gebruikt wordt, niet voor commerciele doeleinden (moet je maar een volledige licentie kopen) en de licentie is alleen geldig voor de duur van de studie.

Ik weet niet wat voor werk je doet (of wellicht studeer je nog?) maar bij ons in het bedrijf hebben we verschillende producten waarvoor we elk jaar een nieuwe licentie moeten kopen.

En zo zijn er ook tig andere licentie voorbeelden. Zoals bijvoorbeeld Microsoft Windows 2003 Server Web Edition OEM versie die ik toevallig bij een bestelde rack-server erbij "kreeg" (tja ik had hem ook besteld dus dat kwam wel erg goed uit ook ;) ) maar die mogen we ook niet zomaar op een andere machine gaan installeren.. daar zitten ook weer haken en ogen aan, tis en blijft een OEM licentie, geen "volledige" licentie.

Aan alles zit een prijs en voor niets gaat enkel de zon op ;)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

als je een web/grafisch bedrijfje gaat beginnen kijk ook eens naar de pakketten,
onlangs heb ik adobe design studio 7 (ps/imgready+ill+acrobat prof+indesign) en studio mx (dw+flash+fireworks+contribute) aangeschaft, resp. 1300 en 1000 EU, maar daar zit echt bijna alles in!

een besturingssysteem, office en een virusscanner heb je zowieso nodig ;)
(ook als home-user)

owja en die BTW is aftrekbaar ook nog een keer! (en het is een investering!)

en de BSA wil je niet op de stoep hebben staan :P

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 19:16 ]

Verwijderd

sowieso is de software duur, vergelijk het met cdees, maar als ramenlapper heb je ook ladders, emmers en troep nodig. Hetzelfde geldt als je een winkel wilt beginnen. Schijf daarom gewoon een ondernemersplan, en ga naar de bank over 2000 euro doen ze over t algemeen niet echt heeel moeilijk als je tenminste gewoon het alfabet kunt oplezen.

Als het allemaal zwart werk is kun je net zo goed ook illegale software gebruiken, je was toch al fout bezig....

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48

Stewie!

Keen must die!

Windows XP, Office Xp, Viso XP, Frontpage XP, Project, Windows 2003 standard, Windows 2000 advanced server, SQL server 2003, ISA server, small business server, internet server hebben voor je bedrijfje?

En dan de workstations 10 licenties en de serversoftware 1 licentie/stuk?

Dat kan voor 300 euro/jaar :)
Nee dit is geen grapje, Microsoft heeft een "actionpack, daar krijg je deze software voor 300 euro/jaar, dat is dus 10 volledige workstations en 2 volledige goede servers, voor een prikje per jaar. Effe zoeken op www.microsoft.nl dus. Op het werk hebben wij m ook, en je krijgt elke kwartaal de nieuwste versies!"

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

Verwijderd

SG --> SA
Pagina: 1