Toon posts:

PC1066 op 800mhz, hoe te checken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
Wat is een goede manier om te verifieren of mijn pc1066 samsung original rdram ook daadwerkelijk op deze snelheid draait? 3dmark03 zegt namelijk het volgende:

Memory Slot 1/4
Installed Enabled Size 256 MB
Form Factor RIMM
Frequency 800.0 MHz
Slot RIMM 1
Manufacturer <unknown>
Type Details
Enabled Size 256 MB
Total Bit Width 16 b
Data Bit Width 0 b

Dit zelfde zegt hij voor slot 2/4

En ik kan mij ook herrineren dat Sisoft Sandra zoiets zei..... Het lijkt erop dat het geheugen dus op 800mhz draait.........

Mijn specs:
p4 2.4b ghz
Asus p4t533-c
Geforce3 Ti500
Windows Xp

In mijn bios heb ik de cpu/pci frequency op 133/33 staan, en de rdram/fsb frequency op x4 (ik dacht: 133x4 = 533, x2 =1066 toch??)

Thanx guys!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 16:30 ]

Verwijderd

Je kan ook de snelheid van je RAM asynchroon instellen, is dat het geval?
Verder zou ik 3DMark/SiSoft gewoon vertrouwen ;)

• k1n9_n01z3
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

wcpuid of cpu-z ofzo staan allebij in de meuktracker

Steam Inventaris
Big Pimpin' here @ G.o.T.

Verwijderd

Topicstarter
Euh.... Anjelen, ik weet niet waar je het over hebt, maar op mijn settings hoort het RDRAM gewoon op 533 (x2 =1066mhz) te lopen, maar volgens 3dmark03 dus niet. Natuurlijk zou ik mijn ram asynchroon kunnen laten lopen, maar dit is niet de bedoeling, ik heb namelijk een 533fsb processor, en pc1066 is daar juist voor gemaakt.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Mja, dat soort tooltjes willen bij mij de geheugensnelheid ook wel eens verkeerd aangeven terwijl het onmogelijk is (asynchroon kan mijn mobo niet). Gewoon op je BIOS vertrouwen :) En als je een membench draait heb je wel een indicatie op welke v.d. twee snelheden het spul draait wil je per se een softwarematige 'bevestiging'.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, cpu-z geeft bij mijn memory het volgende aan, FSB:Dram 1:1, Frequency 534,5.
Als i dit goed interpreteer, betekend dit dus dat het geheugen synchroon loopt met fsb, beiden met 534,5mhz, dit zou dus betekenen dat het geheugen op 1066mhz loopt, toch? Correct me if i'm wrong, anybody.
Toch raar waarom 3dmark03 en sisoft sandra 800 mhz ervan maken........

Verwijderd

Installeer anders even AIDA32 (http://www.aida32.hu/) en lees dan de gegevens van je RAM uit, als het goed is verandert dat in real-time mee (als ik mijn PC2100/266 op een DRAM-clock van 300, 2x150, laat lopen geeft AIDA keurig (niet bestaand) PC2300 aan ;)).

Verder zoals gezegd zie ik niet zo snel een reden om te twijfelen aan de snelheden in je systeem als die in het BIOS goed ingesteld zijn. BIOS is een niveau dieper dan een gewone applicatie als Sandra, zodat verschillen kunnen ontstaan.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2003 14:29 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 11 September 2003 @ 12:23:
hmm, cpu-z geeft bij mijn memory het volgende aan, FSB:Dram 1:1, Frequency 534,5.
Als i dit goed interpreteer, betekend dit dus dat het geheugen synchroon loopt met fsb, beiden met 534,5mhz, dit zou dus betekenen dat het geheugen op 1066mhz loopt, toch? Correct me if i'm wrong, anybody.
Toch raar waarom 3dmark03 en sisoft sandra 800 mhz ervan maken........
Technisch zit CPU-Z hier je reinste onzin te blaten, maar de conclusie die je eruit trekt, namelijk dat je mem op spec draait is correct.

Jouw P4 heeft een FSB van 133MHz (quad pumped) die 64b breed is, jouw RDRAM twee kanalen van 533MHz (double pumped) en 16b breed.

Dat is van geen kanten 1:1 snelheid (anders zou een Mercedes met 4 mensen erin op 50Km/u even snel zijn als twee motoren met elk twee personen erop die op 200Km/u reden 8)7 ), maar het is wel bij benadering synchroon te noemen (de RAMbus snelheid is een natuurlijke veelvoud van de FSB) en de theoretische maximale bandbreedtes komen ook overeen.

Oslik blyat! Oslik!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Je hebt het gekocht als RDram PC1066 maar zeggen die stickers op de reepjes dat ook :?

En zoek dan even op www.samsungsemi.com het type op en kijk ook hoeveel nanoseconden de reep is (its all there ;) ).
Pagina: 1