TV tuner kaart, welke?

Pagina: 1
Acties:

• Relix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11-2005

Relix

Aerith Gainsborough - Cetra

Topicstarter
Ik heb overlaatst een tweedehandse AIW Pro gekocht (al 5 jaar oud maar nog nooit gebruikt) en de tuner is vreselijk. Het beeld gaat nog, maar de ruis is niet te doen. Alleen op de Duitse kanalen is het ruisvrij, maar op andere (belangerijkere) zenders is er enorm veel ruis en meestal zelfs zoveel dat je niets meer van het originele geluid hoort. Ik wil dus een nieuwe! Maar welke? Ik wil niet nog eens meemaken dat het geluid slecht is of mischien het beeld. Veel features moet ik niet hebben, zolang het maar:

goedkoop is (< 100 euro),
goede beeld- en geluidkwaliteit (liefst stereo),
zo'n timeshift-feature, waar je de "tv" op pauze zet en het begint op te nemen, om dan 5 minuten later weer te beginnen kijken van waar je het op pauze hebt gezet,
goede opnamemogelijkheden

Weet iemand welke kaart ik het best koop? Ik heb mijn oog laten vallen op een MSI TV @anywhere (Master), die zijn goedkoop en hebben nog redelijk veel functies, zelfs een afstandsbediening (kaart kost 60 euro).

[ Voor 10% gewijzigd door Relix op 10-09-2003 16:27 ]

If you come here... you'll find me... I promise

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
functies = niet belangrijk. zit in de software (betaal je voor) en er is genoeg freeware als alternatief. afstandsbediening is wel belangrijk imho (ik heb er geen, vandaar...)
max. res. is belangrijk. meestal iets van 640*480. of iets meer... dat is zat voor een 17"
kijk van te voren ff wat je aan software kunt vinden voor die chipset. dat is wel belangrijk... sommige chipsets is weinig software voor te vinden

TheS4ndm4n#1919

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Sja de opname mogelijkheid moet je meestal zien als een gadget, niet om nou een film op te nemen. Ik heb zelf een Hauppauge, maar als je opneemt wordt de file echt super groot, realtime encoden naar divx en mp3 gaat zeker bij mindere systemen niet zonder framedrops.
De duurdere Hauppauge kaarten met PVR bijvoorbeeld hebben een mpeg2 chip voor realtime encoding...

Buiten dat is de beeldkwaliteit redelijk tot goed, niet alle zenders zijn storings vrij, echter als ik een videorecorder op dat ding aansluit is het beeld prima. Het kan dus wezen dat het signaal niet sterk genoeg is, veel TV kaarten hebben een sterk signaal nodig.

Zoals al gezegt is er veel software (ook gratis) voor TV kaarten te krijgen mits je een "bekende" chipset hebt. Meestal de Conexant BT878 of BT848.

Verwijderd

Overweeg een leadtek winfast tv2000xp deluxe,
valt ruim binnen je budget en is voor zover ik weet ook een van de beste in z'n klasse.

Maar derglijke <100 euro kaartjes nemen allemaal softwarematig op en wil je een goede kwaliteit en features gebruiken als timeshift moet je een snelle cpu hebben.

Ook is de beeldkwaliteit erg afhankelijk van de aangeboden signaalkwaliteit.
Goede kabels en eventueel een regelbare versterker zijn doorgaans aan te bevelen.

Het beste resultaat haal je met een dvb-s kaart te koop vanaf zo'n 65 euro.
Tel daar een schotelbeugel van 15 euro, lnb van 20 euro en een schotel van no'n 45 euro bij op met wat kabel en je komt ietsje boven je 100 euro uit.

Daar staat tegenover dat de ontvangst en opname kwaliteit stukken hoger ligt dan bij het kabel signaal.
Ook haal je dan heel wat meer zenders binnen en met wat moeite ook wat betaalzenders.
Eventueel is het geheel voor nog eens 70 euro draaibaar te maken waardoor je echt >1000 zenders binnen kunt halen.

Zeker interessant als je ergens een 2e hands schotel met lnb op de kop kunt tikken.
Check daarvoor de sat4all.com site, wellicht lukt het je dan zelfs nog om binnen je budget te blijven.
Maar ja, je moet dan wel de mogelijkheid hebben een schoteltje te plaatsen.

De betere kaartjes kunnen hardwarematig encoden maar dergelijke kaartjes liggen zowiezo ver boven je budget.

Overigens heb ik geen sat pci kaartje maar kijk ik via een winfast2000xp naar satelliet zenders via een losse sat ontvanger toch ook op een pc.
De kwaliteit tov de hier toch redelijke kabelverbinding is ronduit fenomenaal te noemen.
Echt strak op m'n 22"vmp.

Het bedoelde sat kaartje wordt oa. tka. door alternate en is de skystar2.

Ik overweeg trouwens tzt. toch zo'n kaartje erbij te nemen omdat hij ook uitermate geschikt is om live streams op te pikken ook wel bekend staand als feeds.
Het is wat dat betreft de goedkoopste en toch goede goede oplossing om 4.2.2 streams binnen te halen.

Maar ik begrijp uit je profiel dat je ergens in België verblijft,
aangezien de Belgen via de sat niet al te veel doen zou je die zenders dan wel moeten missen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 17:03 ]

• Relix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11-2005

Relix

Aerith Gainsborough - Cetra

Topicstarter
Ok, bedankt allemaal!

Ik denk dat ik voor die leadtek ga gaan, al 2 mensen hebben die mij aangeraden.

Ik wil niet echt beginnen met satelliet enzo, gewoon VT4, Kanaal2, Ketnet/Canvas, Cartoon Network en nog een paar andere standaarkanalen zijn genoeg voor mij ;)

If you come here... you'll find me... I promise