Toon posts:

[Access SQL] Laatste 5 records uit tabel...

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik kan mijn probleem niet vinden hier omdat iedereen mySQL gebruikt (en terecht) en die kent het commando LIMIT. Ik zit nu helaas aan Access vast.

SELECT *
FROM tblProduct

Wat moet ik hieraan veranderen om alleen de laatste 5 records te selecteren? Ik ken wel TOP 5, maar ik kan nergens iets vinden over het tegenovergestelde daarvan.

Bedant alvast.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:34
TOP 5 icm order BY.

Basic, logisch nadenken, etc....

Trouwens, wat is er zo terecht aan dat iedereen (wat een overstatement) hier MySQL trouwens? Ik wil niet trollen of flamen, maar MySQL mist heel wat dingen die Access bv wel heeft. (Subqueries, Foreign Keys, ....) En dan is Access slechts een desktop - 'rdbms'.

[ Voor 72% gewijzigd door whoami op 10-09-2003 15:41 ]

https://fgheysels.github.io/

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 13:45

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Top 5 icm aflopend sorteren.

edit:

/me zwaait naar whoami.. Wees eens niet zo snel; hou het bij je ouderwetse tamtam :+

[ Voor 66% gewijzigd door gorgi_19 op 10-09-2003 15:40 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
Uw recordset omgekeer sorteren en dan de top x nemen

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, inderdaad, nog iets dat ik vergeten ben: de volgorde van de records in de querie maakt veel uit.

Als ik dit doe:

SELECT TOP 5 *
FROM tblProduct
WHERE productID ORDER BY productID DESC

pakt hij wel de laatste 3, maar dan in aftellende volgorde:

442
441
440
439
438

en ik wil het in oplopende volgorde:

438
439
440
441
442

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Bouw je er nog een query omheen :?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Topicstarter
Kan dus niet, omdat ik dit met dreamweavermx moet maken...

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 15:47:
Kan dus niet, omdat ik dit met dreamweavermx moet maken...
Dreamweaver heeft geen enkele invloed op de functionaliteit van MS Access. Dat je in Dreamweaver niet alles via de standaard wizards kan doen, wil niet zeggen dat dingen niet kunnen.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:34
Wat beperkt dreamweaver je nu mbt SQL?

Je kan toch dit doen:
code:
1
SELECT * FROM (SELECT * FROM tabel)

Om nu die laatste 5 records in de goeie volgorde te verkrijgen, mag je zelf nog even puzzelen. Met de hints die je hier gekregen hebt, zou het alvast moeten lukken. ;)

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Nee, natuurlijk niet! Maar als ik zelf ASP-code ga typen herkent DW het niet, en is het hele effect van gestandaardiseerd ontwikkelen weg, en dat willen ze hier niet.

Als ik met DW een recordset aanmaak, kan dat alleen op basis van tabellen, niet op basis van andere recordsets/queries. Daarom is een query in een query niet mogelijk.

Het enige wat wel kan is zelf een SQL-query intypen, zo uitgebreid als je wilt.

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op 10 September 2003 @ 15:52:
Wat beperkt dreamweaver je nu mbt SQL?

Je kan toch dit doen:
code:
1
SELECT * FROM (SELECT * FROM tabel)

Om nu die laatste 5 records in de goeie volgorde te verkrijgen, mag je zelf nog even puzzelen. Met de hints die je hier gekregen hebt, zou het alvast moeten lukken. ;)
Dit is een goede tip. Dat wist ik niet. Het werkt. Enorm bedankt Whoami!

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 15:52:
Als ik met DW een recordset aanmaak, kan dat alleen op basis van tabellen, niet op basis van andere recordsets/queries. Daarom is een query in een query niet mogelijk.

Het enige wat wel kan is zelf een SQL-query intypen, zo uitgebreid als je wilt.
Afgezien van het feit dat ik bovenstaande 2 alinea's redelijk in tegenspraak met elkaar vind, kan je misschien beter aan Macromedia vragen hoe zij denken dat je binnen de bestaande functionaliteit dit voor elkaar kan krijgen.

Als je je alleen enorm vasthoudt aan wat een hulpmiddel (en dus eigenlijk een doel wordt) voor mogelijkheden biedt, en hierbinnen moet blijven, denk ik niet dat het veel zin heeft dat hier goede oplossingen gepost worden, omdat deze niet het standaard vakje van Dreamweaver gepropt kunnen worden.
Dit is een goede tip. Dat wist ik niet. Het werkt. Enorm bedankt Whoami!
En whoami post geen query in een query? :?

[ Voor 8% gewijzigd door gorgi_19 op 10-09-2003 15:58 ]

Pagina: 1