Ik wil native XML database Xindice benaderen vanuit Delphi. In principe moet dit lukken via de SOAP componenten in Delphi 6. Uiteraard is de geigende taal om dit te doen ava, maar mijn beheersing van Java is matig, en ik heb onvoldoende tijd om me er verder in te verdiepen, maar Delphi heb ik redelijk in de vingers. Ik heb in de GOT database gezocht op deze topics, maar exact deze vraagstelling kwam ik niet tegen. Mijn vraag is: is dit überhaupt te realiseren?
Verwijderd
vraag een modje om te titel te verbeteren.. dit slaat nergens op 

modbreak: Niet in het topic dit soort dingen aub, daar hebben we topic reports voor
Ja dat bedoel ikSorry... Topic vergeten....is dus [Delphi] XML databases
modbreak: Niet in het topic dit soort dingen aub, daar hebben we topic reports voor
[ Voor 66% gewijzigd door justmental op 10-09-2003 15:36 ]
Yow dude - heb net heel wat ervaring opgedaan met Xindice. Mijn advies: afblijven - het is nog verschrikkelijk beta en zot VOL met memory leaks. Omdat ons product wel in een productie omgeving moest werken (met xindice, welke versie ook, bleek dit onmogelijk) heb ik dan op 1 Nachtje gewoon me eigen XMLDatabase geschreven, weliswaar beperkter (ie no XUpdate, maar wel realtime update van documenten), maar wel met volledige XPath ondersteuning, bovendien is ons beestje vele malen sneller, geen leaks, geen crap en gebruikt het de XML-RPC interface van Xindice 1.0. Nu zijn de 'lullen' echter overgstapt op weer een niew XML_RPC protocol (dus geen SOAP) waar dan zoveel overhead op zit (+erg traag server side - ik weet het heb heel de code doorlopen). Academici people...
Nou goed in mij rant ook het antwoord. De nieuwe XIndice (die nu ook in een webapp server MOET staan (ie geen standalone Server meer) (zoals Tomcat)) gebruikt dus het xml-rpc protocol en hoe je het aanroept zul je moeten gaan snuffelen in de code (wel duidelijke code), helaas nog geen online help en van die zaken...
eXist schijnt stabieler te zijn.
Maar het kan dus tamelijk eenvoudig met elke taal (ie ik kan bijvoorbeeld met Flash MX er ook mee klappen
dus niets hindert je om het te doen... Aangezien je met XML_RPC werkt krijg je je resultaten ineens als XML terug...
Xindice 1.0 + XML-RPC only is wel redelijk stabiel maar vreet geheugen -- je houd het niet voor mogelijk, ook leid deze aan de StringBuffer 'bug' in Java.
Nou goed in mij rant ook het antwoord. De nieuwe XIndice (die nu ook in een webapp server MOET staan (ie geen standalone Server meer) (zoals Tomcat)) gebruikt dus het xml-rpc protocol en hoe je het aanroept zul je moeten gaan snuffelen in de code (wel duidelijke code), helaas nog geen online help en van die zaken...
eXist schijnt stabieler te zijn.
Maar het kan dus tamelijk eenvoudig met elke taal (ie ik kan bijvoorbeeld met Flash MX er ook mee klappen
Xindice 1.0 + XML-RPC only is wel redelijk stabiel maar vreet geheugen -- je houd het niet voor mogelijk, ook leid deze aan de StringBuffer 'bug' in Java.
Mmm.... ik weet niet of ik hier nu enthousiast van moet worden... kun je iets gedetailleerder zijn over het aanroepen van Xindice m.b.v. Delphi.... Toch vast bedankt!
euh no offence maar: Google: "XML-RPC en Delphi" misschien?
edit:
Delphi -> XML-RPC -> Xindice -> XML-RPC -> Delphi. Hoe dat je met delphi XML-RPC calls doet zul je zelf moeten zoeken - ben geen Pascal man. Post een ander topic als je niets zou vinden.
edit:
Delphi -> XML-RPC -> Xindice -> XML-RPC -> Delphi. Hoe dat je met delphi XML-RPC calls doet zul je zelf moeten zoeken - ben geen Pascal man. Post een ander topic als je niets zou vinden.
[ Voor 66% gewijzigd door hobbit_be op 10-09-2003 21:19 ]
He Hobbit je hebt je eigen XML database geschreven? Vertel daar eens wat meer over? Ik heb hetzelfde ooit in Perl gedaan maar XML::XPath is gebaseerd op XML::Parser en die vreet enorm veel geheugen.
In welke taal heb jij het gedaan? Staat het ergens op het web?
sorry voor de sub-thread maar dit is wel interessant
sorry voor de sub-thread maar dit is wel interessant
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
offtopic:
[quote]Juup schreef op 10 September 2003 @ 21:20:
sorry voor de sub-thread maar dit is wel interessant[/quote]
geschreven in Java als XML-RPC server in een Tomcat environment. Gebruik makend van Xerces/Xalan voor XPath gedoe en natuurlijk Cached DTM's voor de XML (doet Xalan voor je). XML-RPC omdat we via Cocoon al alles hadden gedaan met xindice. Dus het is quasi perfect compatible. XML wordt meestal wel geupdate vanuit een externa Java APP. De website gebruikt de data dan weer voor opbouw paginas. RDB data word wel in RDB (mySQL, slik
) opgeslagen maar op een 'XPath' manier mbv, OJB en mijn eigen 'DataObjects'. Er is dus nergens SQL te bekennen. Staat wel ergens online (hehe want hij wordt elke dag gebruikt
maar niet freeware/opensource of iets dergelijks. Memory usage: iets van 7-8MB met 1/2MB aan data (pure UTF-8 xml dus), als je ermeer bij propt komt er wat bij natuurlijk. We gebruiken 1 'collectie' met 24 subdocuments waarvan 1 meer dan 2000 nodes heeft (nesting level 12 geloof ik). Xpath can runnen op collectie en document (needless to say latter is faster). Xindice kan meer aan omdat daar veel meer achter zit: maar als het niet werkt wat heb je eraan. Voor onze doeleinden meer dan genoeg en zoals gezegt 10x zo snel (op zijn minst). Server staat al 3 maand online, en houd data voor 80-90 paginas (maar ook 'descripties' voor client side apps). BTW voor echte data pushing zou ik nog steeds een RDB gebruiken. Mensen die echt records gaan opslagen in XML zijn stupid
. (XML is voor transport gegevens OF unstructered data IMHO).
voorbeeldje:
//page[id="home"]/item[4] gaat naar XML-DB
//user[id="145"]/picture[id > 8]/created word een SQL query (met nested tables)
[quote]Juup schreef op 10 September 2003 @ 21:20:
sorry voor de sub-thread maar dit is wel interessant[/quote]
geschreven in Java als XML-RPC server in een Tomcat environment. Gebruik makend van Xerces/Xalan voor XPath gedoe en natuurlijk Cached DTM's voor de XML (doet Xalan voor je). XML-RPC omdat we via Cocoon al alles hadden gedaan met xindice. Dus het is quasi perfect compatible. XML wordt meestal wel geupdate vanuit een externa Java APP. De website gebruikt de data dan weer voor opbouw paginas. RDB data word wel in RDB (mySQL, slik
voorbeeldje:
//page[id="home"]/item[4] gaat naar XML-DB
//user[id="145"]/picture[id > 8]/created word een SQL query (met nested tables)
[ Voor 5% gewijzigd door hobbit_be op 10-09-2003 21:34 ]
Pagina: 1