Ik heb 1 veld met daarin straatnaam en huisnummer, maar ik wil deze uit elkaar halen. Hetzelfde heb ik met tussenvoegsel en achternaam. Hoe kan ik dit het makkelijkste doen ??
Het zou met een SQL-query kunnen, maar ik zou het zelf met een stukje VBA-code doen. Een loopje dat alle records langsgaat, letters en cijfers van het adres uit elkaar haalt en in nieuwe velden zet. Voor de achternaam kun je dan knippen op de laatste spatie.
a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]
je kan ook vba in je query gebruiken:
select left([straatennummer],instr([straatennummer]," ") from tabel
of iets dergelijks (niet getest) zoek eens op left, right, instr, instrrev in de help van access. Het vervelende is nu dat je natuurlijk straatnamen met een spatie erin hebt, en ook nummers...... je zal ze dus altijd nog na moeten lopen.
select left([straatennummer],instr([straatennummer]," ") from tabel
of iets dergelijks (niet getest) zoek eens op left, right, instr, instrrev in de help van access. Het vervelende is nu dat je natuurlijk straatnamen met een spatie erin hebt, en ook nummers...... je zal ze dus altijd nog na moeten lopen.
Verwijderd
Tabel exporteren naar Excel en dan de cel delen waar het adres in staat, daar kun je aangeven dat het door een spatie is gescheiden. Daarna importeren in Access.
Er zijn ook adressen die bestaan uit meerderen delen dus meerdere spaties. Dat stukje vb snap ik niet, ik ga me even verdieping in de functies die je hebt gegevens bedankt.
Als je geen VBA kent (of blijkbaar wilt kennen) hoeven we daar dus niet over na te dneken: al lijkt ook mij dat een goed idee om te gaan leren als je ooit nog wat wil gaan doen in Office. Idem SQL als je met databases wilt werken.
Optie als je niets in SQL of VBA wilt gaan doen gaat het makkelijkst via Excel: opslaan als tekst en weer inlezen of data -> text to column
Maar dit zijn toch zaken die je zelf al hebt geprobeerd? GoT is geen vraagbaak; je geeft namelijk wel erg weinig aan in je topicstart: wat heb je al gedaan?
Optie als je niets in SQL of VBA wilt gaan doen gaat het makkelijkst via Excel: opslaan als tekst en weer inlezen of data -> text to column
Maar dit zijn toch zaken die je zelf al hebt geprobeerd? GoT is geen vraagbaak; je geeft namelijk wel erg weinig aan in je topicstart: wat heb je al gedaan?
edit:
Aha
Aha
[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 10-09-2003 15:24 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
ik zou een regexp loslaten op de kolom.
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Pagina: 1