[Debian] PATH wijzigen in /etc/profile doet niets

Pagina: 1
Acties:

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 13:57

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Tja.. zie topictitel. Ik heb de Java SDK net geinstalleerd en ik probeer deze systemwide toegankelijk te krijgen door het pad in /etc/profile te wijzigen, maar het heeft geen effect. Hij ziet er nu als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# /etc/profile: system-wide .profile file for the Bourne shell (sh(1))
# and Bourne compatible shells (bash(1), ksh(1), ash(1), ...).

PATH="/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/bin/X11:/usr/games:/usr/local/j2sdk1.4.2_01/bin"

if [ "$BASH" ]; then
  PS1='\u@\h:\w\$ '
else
  if [ "`id -u`" -eq 0 ]; then
    PS1='# '
  else
    PS1='$ '
  fi
fi

export PATH PS1

umask 022

Hij wordt dus ook keurig ge-export aan het einde, maar als ik echo $PATH doe op een prompt toont hij het volgende:
code:
1
/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/bin/X11:/usr/games

Rara waarom verandert het pad niet? Het pad klopt toch echt. Om de naam te versimpelen heb ik al een symlinkje van /usr/local/j2sdk1.4.2_01 naar /usr/local/java gemaakt en dat in 't profile gegooid, maarja, dat lost weinig op.

Het lijkt alsof PATH wordt overschreven, maar in .bashrc, .bash_profile gebeurt er niets mee. Een .profile is niet aanwezig. Die kan ik natuurlijk wel aanmaken en hem daar in veranderen maar dan is de SDK niet systemwide beschikbaar. Het moet toch gewoon werken via /etc/profile? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Bergen op 10-09-2003 14:48 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Net zoals er verschil is tussen .bashrc en .bash_profile, is er vast ook verschil tussen /etc/profile en /etc/bash.bashrc (login vs non-login shells), zet het ook eens in /etc/bash.bashrc , werkt dat?

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Hmm dat bestand kende ik helemaal niet! Maar inderdaad, het werkt. Tnx alot! :)

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 20:08

Arioch

<geek>

"source /etc/profile" (of ~/.profile) laadt de profile opnieuw in.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bl4cKH4T schreef op 10 september 2003 @ 16:41:
Dat klopt, maar wat is precies de nuttige toevoeging aan dit topic? Dit lost het probleem niet op, hij moet alsnog dingen typen terwijl hij het automatsisch wil, en zijn probleem /is/ al opgelost, zoals je had kunnen zien als je de post boven de jouwe had gelezen.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Bl4cKH4T schreef op 10 September 2003 @ 16:41:
Dat die na de wijziging opnieuw moet worden verwerkt was me wel duidelijk hoor... ;)
Pagina: 1