Tja.. zie topictitel. Ik heb de Java SDK net geinstalleerd en ik probeer deze systemwide toegankelijk te krijgen door het pad in /etc/profile te wijzigen, maar het heeft geen effect. Hij ziet er nu als volgt uit:
Hij wordt dus ook keurig ge-export aan het einde, maar als ik echo $PATH doe op een prompt toont hij het volgende:
Rara waarom verandert het pad niet? Het pad klopt toch echt. Om de naam te versimpelen heb ik al een symlinkje van /usr/local/j2sdk1.4.2_01 naar /usr/local/java gemaakt en dat in 't profile gegooid, maarja, dat lost weinig op.
Het lijkt alsof PATH wordt overschreven, maar in .bashrc, .bash_profile gebeurt er niets mee. Een .profile is niet aanwezig. Die kan ik natuurlijk wel aanmaken en hem daar in veranderen maar dan is de SDK niet systemwide beschikbaar. Het moet toch gewoon werken via /etc/profile?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| # /etc/profile: system-wide .profile file for the Bourne shell (sh(1))
# and Bourne compatible shells (bash(1), ksh(1), ash(1), ...).
PATH="/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/bin/X11:/usr/games:/usr/local/j2sdk1.4.2_01/bin"
if [ "$BASH" ]; then
PS1='\u@\h:\w\$ '
else
if [ "`id -u`" -eq 0 ]; then
PS1='# '
else
PS1='$ '
fi
fi
export PATH PS1
umask 022 |
Hij wordt dus ook keurig ge-export aan het einde, maar als ik echo $PATH doe op een prompt toont hij het volgende:
code:
1
| /usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/bin/X11:/usr/games |
Rara waarom verandert het pad niet? Het pad klopt toch echt. Om de naam te versimpelen heb ik al een symlinkje van /usr/local/j2sdk1.4.2_01 naar /usr/local/java gemaakt en dat in 't profile gegooid, maarja, dat lost weinig op.
Het lijkt alsof PATH wordt overschreven, maar in .bashrc, .bash_profile gebeurt er niets mee. Een .profile is niet aanwezig. Die kan ik natuurlijk wel aanmaken en hem daar in veranderen maar dan is de SDK niet systemwide beschikbaar. Het moet toch gewoon werken via /etc/profile?
[ Voor 4% gewijzigd door Bergen op 10-09-2003 14:48 ]