Moederbord met onboard VGA

Pagina: 1
Acties:

• TheDweep
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05-2021
Wat een probleem is het om tegenwoordig een moederbord te vinden met onboard VGA. MSI had de K7N2G, maar door een fabrieksfout is hij niet meer te gebruiken. EPoX had de 8RGA+ maar die is niet meer leverbaar, na wat zoeken kom ik op de site van Asus bij mini ITX plankjes terecht, waar ik dus ook niets aan heb. Heeft er iemand een idee welke fabrikant nog zulke moederborden maakt? Chaintech niet, Abit niet, Aopen niet, Asus niet, MSI niet meer, EPoX is foetsie dus ook niet, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 23:34
wat is er mis met de msi k7n2g dan?

[ Voor 60% gewijzigd door monkel op 10-09-2003 14:39 ]

Verwijderd

volgens mij heb je niet goed gezocht :

http://www1.dealtime.com/...rboards~FD-1717~DL-0~NS-1

Wellicht dat dit helpt. Suc6

• FastBunny
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Als je goed kijkt zie je dat er nog steeds een hele hoop zijn. Voorbeelden:

Asus A7N8X-VM, P4S533-VM, Intel 845PESV, GEBV2 etc.

Bij asus zijn ze makkelijk te herkennen aan -VM aan het einde van een naam :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
je kunt ook in compaq en andere pre-build dingen gaan kijken, desnoods 2e hands. veel barebone systemen hebben onboard vga. EPOX heeft ook een RDA3 met onboard Nvidia ding overigens. de post hierboven says it all

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-08 10:43

w0w

En de MSI K7N2G word echt nog gewoon gemaakt/geleverd, top boordje!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W8 ff- al de bovengenoemde borden hebben geen onboard VGA, dus een losse controllerchip op het moederbord, maar hebben integrated VGA, met een in het chipset meegebakken controller.

Het maakt voor systeemprestaties maar ook uitbreidbaarheid behoorlijk uit of iets integrated of onboard is (integrated presteert meestal slecht maar is in de regel met een AGP kaart uit te breiden, onboard presteert meestal beter, maar is vrijwel nooit met AGP uit te breiden).

Integrated controllers gebruiken systeemgeheugen als frame/Z/texture buffer, wat funest is voor de voor de CPU beschikbare geheugenbandbreedte, onboard controllers hebben hun eigen geheugen. Daarom zie je nooit integrated VGA bij echte serverplanken ;)

Typische voorbeelden van integrated:
nForce2 chipset, SiS730/740/630/650 chipsets, Via KMxxx, PMxxx etc.

Typische voorbeelden van onboard:
Tyan Thunder serverborden met ATi Rage XL onboard, ECS K7S7AG met Xabre 200 onboard

Oslik blyat! Oslik!

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Voor de AMD is er bijv. ook de CHAINTECH 7NIF2 S-A VGA GEF MX440 O.B en 8x AGP, verder zijn er nog wel wat B-merken als Asrock en Matsonic die wat van dat spul maken, maar dat is denk ik integrated :)

[ Voor 18% gewijzigd door lameeuw op 10-09-2003 15:34 ]

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• FastBunny
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

dion_b schreef op 10 September 2003 @ 15:09:
W8 ff- al de bovengenoemde borden hebben geen onboard VGA, dus een losse controllerchip op het moederbord, maar hebben integrated VGA, met een in het chipset meegebakken controller.

Het maakt voor systeemprestaties maar ook uitbreidbaarheid behoorlijk uit of iets integrated of onboard is (integrated presteert meestal slecht maar is in de regel met een AGP kaart uit te breiden, onboard presteert meestal beter, maar is vrijwel nooit met AGP uit te breiden).

Integrated controllers gebruiken systeemgeheugen als frame/Z/texture buffer, wat funest is voor de voor de CPU beschikbare geheugenbandbreedte, onboard controllers hebben hun eigen geheugen. Daarom zie je nooit integrated VGA bij echte serverplanken ;)

Typische voorbeelden van integrated:
nForce2 chipset, SiS730/740/630/650 chipsets, Via KMxxx, PMxxx etc.

Typische voorbeelden van onboard:
Tyan Thunder serverborden met ATi Rage XL onboard, ECS K7S7AG met Xabre 200 onboard
Toch worden die borden wel aangeduidt met onboard vga. Ookal is het in de chipset geïntergreerd. Nou heeft de nForce 2 chipset wel een intergreerde videocontroller die de prestaties van een GF4MX heeft :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• TheDweep
yojordi, de K7M2G-l heeft een fabrieksfout waardoor hij niet hoger dan 1250 mhz wil draaien. Het bedrijf waar ik hem heb gekocht verzekerde mij dat het niet mogelijk is om mijn bord te ruilen voor een andere omdat ze allemaal terug moeten naar de fabriek.
Wat ik dus vergeten ben is dat het een amd bord moet zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door TheDweep op 10-09-2003 18:27 ]

Verwijderd

Mag ik vragen waarom je eigenlijk zo'n bord zoekt?
Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Het lijkt erop dat de meeste fabrikanten de onboard-chips hebben vervangen voor intergrated oplossingen; die misschien ook wel beter presteren.

• TheDweep
Ik had dus een systeem gekocht met amd 2000+ 256 mb pc3200 geheugen en dat msi bordje, nu zit ik dus met dat spul zonder geld voor een aparte vga kaart.

• Dielie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 23:03

Dielie

*BURP!*

ECS! :P

Zie hier: K7SOM+

Hier vind je de prijs.

Verwijderd

Maar integrated mag dus ook? (ipv onboard)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Borden met vga zijn er genoeg te vinden. Om FastBunny's lijstje van alleen Asus wat uitgebreider te maken:

P4BGL-MX, P4BGL-MX/533, P4P800-VM, P4GE-V, P4GE-VM, P4B533-VM, P4S533-MX, P4S533-VM, P4SGX-MX, P4SGL-MX, P4V533-MX, A7N8X-VM, A7S266-VM, A7266-VM/U2, A7V8X-VM en A7N266-VM.

Dat zijn al 16 (zestien!!) moederborden van één enkele fabrikant met vga. En jij kunt niks vinden :? 8)7

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

ik snapte het probleem ook al niet....

• TheDweep
Die asus bordjes waar vga intergrated is hebben geen agp slot, wat in de toekomst zeker een vereiste zal zijn. En ze zijn te krap wat pci sloten betreft. Ik zoek dus iets zoals de K7N2G maar dan van een andere fabrikant, de EPoX 8RGA+ is dus een perfecte vervanger, maar EPoX heeft problemen met het leveren en EPoX Nederland geeft geen antwoord op emails over levertijden.

Wat ik dus NIET zoek is mini atx, dan mag ik misschien een zeikerd zijn, maar ik heb geen centen voor een vet systeem met alles erop en er aan. Dus wil ik er het beste uit slepen.

• Abbadon
Dude, je valt nu wel érg door de mand, meer dan de helft van de genoemde borden hebben wel een AGP slot. Check de site dan eens écht i.p.v. je hier maar een antwoord te laten voorschotelen.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
TheDweep schreef op 10 September 2003 @ 18:48:
Die asus bordjes waar vga intergrated is hebben geen agp slot, wat in de toekomst zeker een vereiste zal zijn. En ze zijn te krap wat pci sloten betreft. Ik zoek dus iets zoals de K7N2G maar dan van een andere fabrikant, de EPoX 8RGA+ is dus een perfecte vervanger, maar EPoX heeft problemen met het leveren en EPoX Nederland geeft geen antwoord op emails over levertijden.
Vind je't gek, die gaan echt geen users zulke info geven. Gewoon een paar winkels mailen die'm in hun prijslijst hebben staan en je bent klaar :)

Overigens heb je met onboard VGA zoals al eerder gezegd weinig kans op'n VGA slot. Beter is het voor een goedkoper moederboard te gaan en voor 35 pleuro een simpel videokaartje erbij te kopen. Zal qua prestaties denk ik nauwelijks schelen met een onboard videokaart ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Nu snap ik het probleem wel:

Je zoekt dus een full-size ATX bord met voldoende PCI-sloten + een AGP-slot (voor de toekomst) geschikt voor je AMD XP 2000+ en PC3200 DDR-SDRAM. En dus onboard of integrated VGA.

Klopt dat zo?

Mocht ik iets tegenkomen dan post ik het hier.

• TheDweep
Abbadon schreef op 10 September 2003 @ 19:06:
Dude, je valt nu wel érg door de mand, meer dan de helft van de genoemde borden hebben wel een AGP slot. Check de site dan eens écht i.p.v. je hier maar een antwoord te laten voorschotelen.
Ik zeik dus?

A7N8X-VM <-- die heeft 1 AGP slot, en 3 PCI sloten. Dat is te weinig, de zoektocht wordt moeilijk als je kijkt naar mijn wensen. GEEN micro-ATX, meer dan 3 pci sloten en 1 agp slot.

Ik zoek me een ongeluk, maar ik vind zo'n moederbord niet!!!

Verwijderd

gigabyte heeft ook wat mobootjes met vga onboard nl:
8IG1000MK (S478), 7VM400MF (Socket A), 7N400VL (Socket A)

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:58
TheDweep schreef op 10 September 2003 @ 18:18:
yojordi, de K7M2G-l heeft een fabrieksfout waardoor hij niet hoger dan 1250 mhz wil draaien. Het bedrijf waar ik hem heb gekocht verzekerde mij dat het niet mogelijk is om mijn bord te ruilen voor een andere omdat ze allemaal terug moeten naar de fabriek.
wat een grote bullshit. Begin om te beginnen maar eens naar een ander bedrijf te zoeken waar ze wel de technische kennis hebben om jou te supporten.

De K7N2G-L is nog overal te krijgen is wordt ook nog gewoon geproduceerd, en dat zal nog wel een hele tijd doorgaan.

De website van MSI vermeld: "up to Athlon™ XP 2700+ processor or higher" Daarbij is er een uitgebreid overzicht van welke CPU's wel en niet gesupport worden te vinden op http://www.msi.com.tw/pro...pt_cpu_detail.php?UID=398. Zoals te zien is worden enkel de 400FSB CPU's niet gesupport omdat de integrated VGA niet op 400FSB/ 400Mhz mem kan draaien.

Aangezien je 1250 zegt is het probleem ook al simpel op te lossen (multiplier 12,5 * 100FSB = 1250). Dus zet gewoon de jumper op het mainboard op 133 FSB en je mainboard / CPU draait op 12,5 * 133 FSB, hopa probleem opgelost.

• TheDweep
Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 19:12:
Nu snap ik het probleem wel:

Je zoekt dus een full-size ATX bord met voldoende PCI-sloten + een AGP-slot (voor de toekomst) geschikt voor je AMD XP 2000+ en PC3200 DDR-SDRAM. En dus onboard of integrated VGA.

Klopt dat zo?

Mocht ik iets tegenkomen dan post ik het hier.
Jij snapt het, ik heb een beetje weinig info gegeven, maar dat is inderdaad wat ik zoek.

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 15:38

Paulus0013

pom pom

en waarom moeten er persee zoveel pci sloten op zitten?
ik bedoel op een hoop van die borden zit al heel veel onboard.

• TheDweep
The Source schreef op 10 september 2003 @ 19:18:
[...]

wat een grote bullshit. Begin om te beginnen maar eens naar een ander bedrijf te zoeken waar ze wel de technische kennis hebben om jou te supporten.

De K7N2G-L is nog overal te krijgen is wordt ook nog gewoon geproduceerd, en dat zal nog wel een hele tijd doorgaan.

De website van MSI vermeld: "up to Athlon™ XP 2700+ processor or higher" Daarbij is er een uitgebreid overzicht van welke CPU's wel en niet gesupport worden te vinden op http://www.msi.com.tw/pro...pt_cpu_detail.php?UID=398. Zoals te zien is worden enkel de 400FSB CPU's niet gesupport omdat de integrated VGA niet op 400FSB/ 400Mhz mem kan draaien.

Aangezien je 1250 zegt is het probleem ook al simpel op te lossen (multiplier 12,5 * 100FSB = 1250). Dus zet gewoon de jumper op het mainboard op 133 FSB en je mainboard / CPU draait op 12,5 * 133 FSB, hopa probleem opgelost.
Uhm, je kan de multiplier veranderen wat je wil, de fsb op 166 zetten, maar hij gaat niet hoger dan 1250.

Ik ga zeker wat andere zaken af, als er goeie K7N2G-L te verkrijgen zijn dan zal ik er zeker 1 krijgen :)

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:58
Vervang dan je CPU / Memory eens. Bij mijn zus werkte alles perfect met een 2700+

Welk bedrijf was dat?

• TheDweep
CPU en memory zijn vervangen door Salland automatisering, heb hier de betreffende email:

Geachte heer/mevrouw,

Ik heb even gezocht op internet voor u en het blijkt dat msi al deze
moederborden terug wil hebben want ze werken niet goed.

ze willen niet hoger draaien dan 1250 mhz.]

zelfs niet met een bios flash.

u kunt het bord terug sturen en een alternatief krijgen of het geld terug.

dit gaat wel via een rma aanvraag,

Met vriendelijke groet,n.boogaars
RMA afdeling
Salland Automatisering

• cryforhelp
  • Laatst online: 16-08 10:14
TheDweep schreef op 10 September 2003 @ 19:21:
[...]

Uhm, je kan de multiplier veranderen wat je wil, de fsb op 166 zetten, maar hij gaat niet hoger dan 1250.

Ik ga zeker wat andere zaken af, als er goeie K7N2G-L te verkrijgen zijn dan zal ik er zeker 1 krijgen :)
Dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk eigenlijk. maargoed, your loss... :Z
de enige andere ATX met IGP is van leadtek; de K7NCR18G (Pro) (II)

En ik geloof eigenlijk niet dat je lang hebt gezocht, dan had je vanzelf wel nForcersHQ gevonden :X
edit:
die gast van salland vind ik btw ook nogal verdacht overkomen, ik kan niet geloven dat ze die dingen nou al meer dan een jaar leveren en ze nou opeens allemaal terug moeten :?

[ Voor 11% gewijzigd door cryforhelp op 10-09-2003 19:36 ]

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-08 10:43

w0w

Wat een onzin?! ik heb dus zelf ook zo'n boordje, en mijn amd'tje draait rustig op 2250 Mhz hoor!

check [rml][ Onboard VGA] Maar waar zit het dan?[/rml] als je meer wilt weten hoor onboard/integrated vga

[ Voor 14% gewijzigd door w0w op 10-09-2003 19:39 ]

Verwijderd

Tijd voor een bios-update?

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 19:38 ]

• TheDweep
cryforhelp schreef op 10 September 2003 @ 19:34:
[...]

Dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk eigenlijk. maargoed, your loss... :Z
de enige andere ATX met IGP is van leadtek; de K7NCR18G (Pro) (II)

En ik geloof eigenlijk niet dat je lang hebt gezocht, dan had je vanzelf wel nForcersHQ gevonden :X
edit:
die gast van salland vind ik btw ook nogal verdacht overkomen, ik kan niet geloven dat ze die dingen nou al meer dan een jaar leveren en ze nou opeens allemaal terug moeten :?
Als hij zijn huiswerk niet goed heeft gedaan, ben ik te dom geweest om het te checken. Het was van hem slimmer geweest als hij dan had gezegd dat het niets ernstigs is en dat als ik hem terug stuurde dat ik dan een ander zou krijgen.
yojordi schreef op 10 September 2003 @ 19:36:
[...]

[...]

Wat een onzin?! ik heb dus zelf ook zo'n boordje, en mijn amd'tje draait rustig op 2250 Mhz hoor!

check [rml][ Onboard VGA] Maar waar zit het dan?[/rml] als je meer wilt weten hoor onboard/integrated vga
Dat deze het niet doet is geen onzin. Maar een fabrikage fout ga je niet uit de weg.

• Abbadon
Nou ja, je zeikt in zoverre dat je alle onduidelijkheid _helemaal_ aan je zelf te danken hebt; je hebt totaal niet aangegeven aan wát voor eisen naast het hebben van vga het bord moet voldoen. Dit geeft alleen maar aan hoe belangrijk het is om duidelijk te zijn in je eerste (en ook latere posts) :)

• TheDweep
idd, mijn excuses voor het onduidelijk zijn. Ik deed er wat dramatischer over dan nodig was. Heb er flink de p in dat het niet loopt zoals ik wil(pc's gewijs).

• cryforhelp
  • Laatst online: 16-08 10:14
Ohja en nog één ding:
Waar the fuck heb je 5 pci sloten voor nodig? Ik heb dat Leadtek bord met MCP-T en daarop zitten 5 pci sloten, 1 agp en een CMR slot en alleen in die laatste zitten de firewire poorten omdat daar geen plek meer voor was op het achterpaneel.

Het enige wat niet onboard is is Gbit ethernet en RAID, en dat zijn ook maar 2 kaarten dus dan zijn 3 sloten zat...

• TheDweep
en tv-kaart en iets voor tv-out. en bij die leadtek een geluidkaartje voor 5.1. Een goeie aanrader.

Maaruh, waaro,m zo negatief?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eigenlijk wil je alleen maar een werkende versie van dat MSI K7n bord.

Gbit ethernet moet je je afvragen of je dat echt nodig hebt ten opzichte van 100Mbit.
En wil je RAID? Volgens mij niet, want dat vereist weer enig budget (kaart + 2e schijf).
Dus heb je genoeg aan 3x PCI en 1xAGP volgens mij --> A7N8x-VM.

{signature}

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
TheDweep schreef op 10 September 2003 @ 20:07:
en tv-kaart en iets voor tv-out. en bij die leadtek een geluidkaartje voor 5.1. Een goeie aanrader.

Maaruh, waaro,m zo negatief?
Euhm, als je nou gewoon een nForce2 bordje neemt, zoals de genoemde MSI (waar dus helemaal niks mis mee is, vriendin heeft hem ook gehad, ding werkt alleen niet samen met Dane-Elec geheugen, daarom retour gedaan), heb je al 5.1 geluid en TV out. Heb je alleen nog een TV kaart nodig, de rest zit al onboard. Gevolg: 5 PCI sloten is zwaaaaaaaar overkill.

Zet voor de gein 's op een rijtje wat je in de toekomst wil gaan gebruiken aan extra kaarten. Gebruik je SCSI? Heb je extra ATA controllers nodig? Misschien een gigabit netwerkkaart? Extra USB 2.0 of firewire poorten? 2e videokaartje in de vorm van een PCI kaart?

En dan heb ik met veel moeite 5 PCI kaarten opgenoemd die je vast niet alle 5 nodig hebt. Ik zou echt eerst even kijken of je echt 5 PCI kaarten nodig hebt, kan natuurlijk, maar het lijkt mij met alle onboard shit van een nForce2 niet nodig :)

Trouwens: aan de technische kennis van Salland begin ik ook te twijfelen bij dit soort uitlatingen, misschien dat er wat mis is met een hele serie MSI moederborden, maar dan had ik daar toch wel verder wat van gelezen?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Ik heb hier een MSI K7N2G. Liep altijd op gewoon op 2 ghz hoor.
offtopic:
Maar na te ver overgeclockt te zijn krijg ik m niet meer gestart. Ik heb ergens gelezen dat die moederborden soms de FSB niet meer naar 100mhz krijgen. Maar ja balen. Misschien krijg ik m ooit weer aan de praat.

Ik heb een toen een abit NF7-s gekocht. Daarbij kwam ik ook de NF7-G tegen. Die heeft dus onboard VGA. Kun je ook nog goed mee ocen ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 21:03 ]

• TheDweep
Grrrrrene,

heb inmiddels een bestelling geplaats bij een ander bedrijf. En pci sloten overkill, misschien heb je voor wat betreft dat msi bord gelijk, aangezien die veel features heeft.
Pagina: 1